Inkun pyöränlaakerit

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Jaape70
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Helmi 2018, 07:38

Inkun pyöränlaakerit

Viesti Kirjoittaja Jaape70 »

Mites kauan "normaalisti" kestää inkussa pyöränlaakerit , noin keskimäärin ?
itellä meni just 300tkm rikki ja ei ole vielä vaihdettu, kop kop.
Tosin oikealta takaa kuuluu liikkeelle lähtiessä pienen pieni kahnauksen ääni, veikkaan joko jarruja tai sitten juurikin pyöränlaakeria.
ääni kuuluu yleensä vain kun on seissyt pidempään , parin ekan pysäytyksen jälkeen.
Miten kulunut laakeri , kuuleeko sen ajossa selvästi jos alkaa olla tiensä päässä, vai onko paras keino nostaa pyörä ilmaan ja heilutella rengasta ja kuulostella näin ?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Inkun pyöränlaakerit

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jarrupalat katsoa ensin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Inkun pyöränlaakerit

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kahdesta edellisestä Inkusta meni alle 200tkm ajettuna viisi laakeria. Toisesta kolme, toisesta kaksi.

140tkm ja 175tkm ajetut.

Yli 200tkm on hyvä saavutus.

Sinun tapauksessa taitaa jarru kahnuttaa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Jaape70
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Helmi 2018, 07:38

Re: Inkun pyöränlaakerit

Viesti Kirjoittaja Jaape70 »

ascona_c kirjoitti: 29 Syys 2021, 12:46 Kahdesta edellisestä Inkusta meni alle 200tkm ajettuna viisi laakeria. Toisesta kolme, toisesta kaksi.

140tkm ja 175tkm ajetut.

Yli 200tkm on hyvä saavutus.

Huomasitko selkeästi että on laakeri loppu, kuuluiko ajon aikana ? vai pitikö rengas nostaa tunkilla ylös ja pyöritellä ?
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Inkun pyöränlaakerit

Viesti Kirjoittaja tikola »

Laakerivika oireilee tyypillisesti jurinana mutkissa, eli jos kurveissa kuuluu enemmän kuin suoralla niin silloin kurvin ulkopuolisen eturenkaan laakeri on se jota kannattaa katsoa ensin. Etulaakereita menee paljon enemmän kuin takasia, koska etusen päällä on moottorin takia isompi kuorma.

Totuus selviää, kun tunkkaa ylös ja pyörittää rengasta pitäen samalla jousesta kiinni. Siinä tuntuu jurina jos sellaista on ollakseen.

Eli laakerivika on 9/10 tapauksessa jonkinlainen jurina, joka reagoi ajossa mutkissa. Ja sitten joskus jotain muuta.

Keskimääräistä laakerin kestoikää ei voi sanoa, eli satatonnia ajettuna voi mennä tai kestää monta sataa tuhatta. Sanoisin, että jos alle sadantonnin menee niin sitten oli huono laakeri.

Tuolla oireella sanoisin minäkin, että laahaava jarru - jarrun likutappi jumissa tai jotain sinnepäin
Vastaa Viestiin