Vectra B takapään puslien vaihto topikki.

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
tauntava
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Heinä 2009, 12:57

Vectra B takapään puslien vaihto topikki.

Viesti Kirjoittaja tauntava »

Löytyiskö mistään alta löytyvän kuvan mittojen mukaan tehtyä
irroitustyökalua?
Kuva
-(z)-
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Ei ole tietoa valmiista satsista, mutta naapuri on näköjään nähnyt vaivaa kirjoittamalla mitat auki. Tuo onnistuu putkenpätkistä, hylssyavaimista, vahvoista prikoista, kierretangon pätkästä ja muttereista improvisoimalla. Kun sinullakaan ei tunnu olevan sorvia käytössä :( Minusta tärkeintä on, että hommaat ainakin 11/9 mutterit, tavalliset 8/8:t ei kestä. Veto on aika tiukkaa, joten toinen kierretangon pätkä ja muutama varamutteri ei ole pahitteeksi.
markku55
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Kesä 2009, 22:16

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Vaihdoin hetki sitten ne b-vectran takatukivarren uloimmat puslat (palloniveliltä nuo musta näytti).
Tarvittavat työkalut:
Räikkä, hylsyt 18 ja 19 mm. Kiintoavain 19mm.
1 kpl 34 mm hylsy + 12mm korilaatta, osa 3,
1 kpl 50 mm pitkä putken pätkä, esim 48,0 x 60,3 + neliö -ja korilaattoja. Laattojen kokonaisvahvuus min. 10 mm, osa 1.
1 kpl M12 8.8 kierretankoa n.220 mm, 2 kpl PMJ12 jatkomutteri, osa 4
1 kpl kuumailmapuhallin

Elikkä auton takapää ylös tunkilla, lasku tukien varaan,tuet korin puolella,( EI MISSÄÄN NIMESSÄ JOUSIKUORMAN ALLE) renkaat pois, käsijarru pois päältä.
Puolipölkyt eturenkaiden molemmin puolin.
Irroita tukivarren pultti. Virittele työkalu kohteeseen, tarkkana sen putkenpätkän kans, jotta osuu suht keskelle.
Kiristä jatkomuttereita vastakkain, samalla liikuttelemalla systeemiä, että se on varmasti kohdallaan.
Kiristä voimakkaasti, ensimmäinen naps. ja jo lähtee

ASENNUS:
Puhdista silmukka johon nivel tulee.
Viritä uusi nivel valmiiksi 34mm hylsään, jot et riko kumia asennuksessa.
Voitele nivel ulkokehältä vaseliinilla kiinnileikkautumisen ehkäisemiksi.
Lämmitä silmukka kuumailmapuhaltimella, siksi, että se helpottaa huomattavasti sisäänvetoa.
Täs ei työnnetä (kirj.huom.)
Vedä nivel silmukassa olevan viisteen puolelta sisään.
Tarkista nivelen sijainti tukivarteen vedon lopussa.
Koska kyseessä on nivel, niin pultin takaisinasentaminen on haasteellista,
mutta onnistuu helposti niveltä kääntämällä reikien suuntaan.

Ps. mull men n.1h/puoli
ps.ps. ostin ton putkenpätkän romikselta, tuohan on 48mm kattilaputkee, ei maksanu ko 0.5ekee
Jussi V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Kyllähän noita jostain tehdastekeleenäkin saa, itse sain korjaamolta lainattua omien vaihtoa varten. Nuo Markun antamat ohjeet kyllä kuulostaa sen verran päteviltä, ettei varmaan tarvi sorvailua tai valmiin työkalun ostoa harkitakkaan.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Hienosti tehty piirustus! Sitä en ymmärrä miksi osassa 2 pitäis olla kierteet. Olen ymmärtänyt että puslia liikutetaan pultin ja mutterien avulla ja tällöin ei olisi tarvetta kierteisiin.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Tuo kakkososan tarve yleensäkin mietityttää, se ei taida olla ihan välttämätön. Sitä lienee tarkoitus käyttää sisäänvetovaiheessa ilman mutteria?? Epäilen, että jengat ei kuitenkaan kestä. Tuo markun selostus kyllä antaa apuja kotitarvesovellukseen :thumbsup:
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Totta. Hieno topicci Markulta. Tämän perusteella taidan sittenkin ryhtyä itse vaihtohommiin. :D
Avatar
makemu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2583
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 13:47
Paikkakunta: Lapua

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja makemu »

tämän vois siirtää joku mode tuonne vinkit ja vihjeet osioon tai sitten omavalmisteiset työkalut puolelle. vois olla jatkossa helpommin löydettävissä.
Nykyinen käyttis: Insignia Sports Tourer 2.0cdti AT6 -11
Ex käyttis Vectra C 1.9cdti autom 2006
Ex Käyttis Opel Astra Caravan 2+3 paku X20DTL -98
Harraste Vectra 2.0i GLS 4D (20ne) -89 Irmscher
http://s567.photobucket.com/albums/ss114/makemu/
peeloz
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Huhti 2010, 19:24

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja peeloz »

Nyt kaivattaisiin apuva=(
Pitkittäisen takatuen pulteista kaksi kolmesta lähti nätisti. Kolmas tuli vähän matkaa nätisti, mutta rupesi sitten pyörimään läpi.
Onko kellään käynyt vastaavaa??? Ideoita mitä tehdä? Uudet puslat oottaisi kontissa, mutta mutta....
Tarkoitan siis niitä mitkä ovat takaoven kohtiilla.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Kuulostaa oudolta. Ettei olisi niin että siellä on mutteri koteloituna tai pistehitsattuna. En ole ikinä irroittanut näitä tukivarsia mutta ehkä sinne sais suihkutettua ruosteenirroitusainetta ja sitten lukkopihdeillä vetoa samalla pyörittäen. Jos jotenkin ottais taas kierteille ja lähtis irti. Useimmiten korkkaa kierteet pulteista niin ehkä nappaa kiinni mutteriin.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Tuli kokeiltua mitä on pitkittäisten puslien uusiminen ja täytyy sanoa että oli tosi uuvuttavaa puuhaa. Yläpuslat lähtee vielä jokseenkin nätisti vaikka alkuperäisiä vuodelta 1998. Alapuslien irroitus on täyttä helvettiä :evil: Käytin 12mm 10.9 kierretankoa ja ties mitä holkkeja.

Takaiskarin alakiinnityspiste on niin lähellä puslaa että ei sinne mahdu mitään jatkomuttereita. Ulosvedossa käytin ensin holkkia joka oli yhtä korkea kun puslan rungon ja puslan keskiosan välinen matka, eli noin 10mm. Tämän holkin päälle mahtui juuri ja juuri pari suurta korilaattaa. Mutterina oli 10.9 lujuusluokkaa oleva lievästi korotettu mutteri (ei siis jatkomutteri vaan vain lievästi korotettu, korkeus ehkä 1,5 * normimutteria) Nyt käsitän mihin käytetään piirustuksen holkkia 2. Tilaa ei kertakaikkiaan ole juuri enempää kuin holkin 26mm, ehkä 30mm vapaata tilaa ja tämä laskettu tukivarren pinnasta. Jouduin lämmittämään tukivarsia toholla koska muuten puslat eivät olisi irronneet vaan 10.9 kierretanko olis paukkunu pitkin sisälokasuojia.
Yläpuslat ovat sitten hyvin helppoja vaihtaa ja tilaa on reilusti. Käytin ehkä 6mm paksuutta olevia lattarautapaloja holkkien päällä.

Olisi ehdottomasti pitänyt sorvauttaa holkki 2 kunnon työkaluteräksestä niin koko homma olisi sujunu huomattavast helpommin. Lisäksi kannattaa huomioida että itse tukivarsien pinnat eivät ole suoria alapuslien kohdalla. Eli kun vetää uutta puslaa tukivarteen ja iskarin alapäädyn vieressä on holkki jonka sisähalkaisija suurempi kuin puslan ulkohalkaisija niin tämä lyhyt putkenpala joutuu todella kovalle rasitukselle. Käytin haponkestävää putkea ja muutama putkenpala puristui soikeiksi tässä projektissa. Mikäli teettää holkin 2 niin kannattaa käyttää tosi hyvää materiaalia koska kierteet joutuvat todella kovalle rasitukselle. M12 pultti ei mahdu liikkumaan puslassa ja puslaa sisäänvetävä holkki pyrkii myös keskittämään kierretangon. Kun osan 2 vastepinta tukivarressa ei ole aivan suora niin kaikki voima kohdistuu holkin kierteisiin ja korkkaa varmasti mikäli liian pehmeää tavaraa.

Ei voi muuta kuin ihmeitellä Vectran alatukivarsien etummaisia poikittaisia puslia. Nämä ovat niin löllöjä että tukivarret melkein heiluvat tuulessa. Sai ihan luvan ottaa jalalla tukea alatukivarsiin kun kiristi muttereita puslienirroituksessa. Muuten nämä olisivat varmasti vääntyneet irti etummaisista puslista. Nyt ymmärrän myös miksi Vectran alusta elää kuin omaa elämää ja miksi tuntuu siltä että ei ole mitään tietoa missä takapyörät liikuvat. vectran alkuperäinen alustassa on lähes yhtä paljon tuntoa kun mitä keskiverto-ostoskärryissä. Näissäkin pyörät heiluvat joka suuntaan ja meno on sitten sen mukaista :no: Poikittaisten etupuslien vaihto Powerflex tuotteisiin on varmasti parasta mitä jokainen Vectraomistaja voi tehdä. Taka-akseliston ajettavuus paranee varmasti huimasti tämän myötä. Huonommaksi se ei ainakaan voi muuttua.
Jussi V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Älähän nyt, ostoskärryissähän on hyvä tuntuma, kaikki pienetkin hiekanjyvät huomaa välittömästi :)
Avatar
Kingis_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 12 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Kingis_ »

Nostetaas vanhaa aihetta. Itsekkin nyt nuo puslat vaihdoin tai oikeastaan 3 neljästä koska alkoi tuntua siltä että pitää joko paalata auto tai lopettaa itsensä. Yksi pusla irtosi nätisti ja kaksi muuta liikahti pari milliä ja jäi totaaliseen jumiin. Tuuppasin sitten sen puslan keskiosan irti että jäi vaan se ulkoreuna paikalleen ja sahailin sen varovasti halki jotta irtosi. Tätä ennen tuhosin kierretenkoa ja muttereita runsaasti. Ja alemman puslan irroittaminen on tosiaan erittäin hankalaa kun tilaa ei turhaan ole. Noh, täytyy pitää viikko taukoa ja vaihtaa tuo viimeinenkin ja vaikka eteenkin uudet puslat sitten samalla. Jospa se siitä.
Agiperi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 515
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 00:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Haitteko merkkiliikkeestä uudet puslat? Ei varmaan moisella vaivalla kannata mitätahansa tarviketta heittää...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Vectra B takapään puslien irroitustyökalu

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Täysin samaa mieltä Kingis,in kanssa. Ylemmät puslat sain irtin kun lämmitin tukivarsia toholla ja samalla kiristin kierretangon muttereita. Alemmistapuslista sain yhden irtin ja tämäkin oli todella tuskallista puuhaa. Saivat luvan irroitella neljättä puslaa korjaamolla, ja tämä oli irronnut vasta kun tyhjensivät puslan sisuskalut ja vetivät migillä saumaa puslan ulkokuoreen.

Minulla oli käytössä kunnon M12 10.9 lujuusluokkaa olevaa kierretankoa ja saman sarjan "korokemuttereita" Yhdestä kierretangosta meni kierteet, eli irroitushomma ei todellakaan ollut mikään läpihuutojuttu. Tämä ottaen huomioon että minä myös lämmitin tukivarsia toholla. En ikinä ryhtyisi moiseen uudestaan ellei olisi tohoa käytettävissä. Auto on mallia B1 joten muutaman vuoden olivat vanhat puslat ehtineet ruostuilla tukivarsiin.

Kannattaa todellakin panostaa kunnon pusliin, itse ostin aikoinaan marmoritiskiltä ja ovat merkkiä Lemförder. Olivat muuten tosi niukasti rasvattuja: pölysuojien alla oli vain pieni tilkka rasvaa tai ei yhtään mitään! Lemförderin puslien pölysuojat irtoavat varsin helposti kun ovat vain eräänlasia halkaistuja kirstinrenkaita. täytin puslat Bilteman laakerirasvalla ja pölynsuojat tiiviisti paikoilleen. Toivottavasti tämä lisää puslien elinikää.

Toistoa edelliseen viestiin mutta ajattelin vielä heittää mielipidettää siihen miten "helppoa" irroitella näitä puslia. Tämän kun joutuisi tekemään -10 pakkasella ja parkkipaikalla lumihangessa niin täytyy myöntää että olisi pinna kireällä........ :lollis:
Vastaa Viestiin