vectra c takatukivarret

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
jarsu
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 13:34

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja jarsu »

Vaihdoin 2008 C vectra wagoniin toisen takaylätukivarren vkl niin muistutti katsastusmies, että kiristithän kunnolla vasta painon ollessa pyörien päällä. No en tietenkään. Haynes ei mainitse sitä eikä täälläkään ole moisesta mainittu, mutta audivoorumeilla yms. on tuosta usein maininta. Haynesissä toki sanotaan, että ohjauskulmat pitäisi säätää vaihdon jälkeen mutta ei mainita miten painon pitäisi olla pultteja kiriessä.

Itellä ei järki sano onko tuolla merkitystä. Jos pulttien momentti pitää tukivarren kiinnitykset tiukalla niin tuo varmasti kuluttaa heloja ja vääntää ohjauskulmia pieleen. Erityisesti sisempi tukivarren pää on kummaltakin puolelta rungossa kiinni joten tuo voi jäädä jännitykseen.

Onko jollain parempaa tietoa?
C Vectra 2008 wagon
jarsu
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 13:34

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja jarsu »

Löysytin ja kiristin pultit eilen auton ollessa vaaterissa, ihan varmuuden vuoksi. Oli vielä asteen epämukavampaa nyt kun auto oli matalalla.
Sen verran korjaan edellistä, että jos kumi(t) jäisivät kiertojännitykseen niin materiaali väsyy, mutta ohjauskulmat olisivat silti ok.

Äkkiä tuo ois kokeiltu kun toiselle puolelle vaihtaa tukivarren. Laittaa bumerangin momenttiin ja kattoo että antaako kulma periksi kun sitä maltilla vääntää.
C Vectra 2008 wagon
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja Iro »

Silloin kun puslat on kumia, on ehdottoman tärkeää saada puslat kiristettyä paino renkailla. Todellakin vaikuttaa ohjauskulmiin!
Lisäksi puslan kumien pitäis olla neutraalissa asennossa jotta toimivat toivotulla tavalla.
Tämä alustan "resetointi", pitäisi tehdä aina, myös silloin kun vaihtaa esim. madallusjouset alle.
Tämä em. on tullut ihan kantapäänkin kautta opeteltua, älkää te enää opetelko :-)
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
jarsu
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 05 Helmi 2017, 13:34

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja jarsu »

Kiitti infosta, pitääpä tehdä näin! :D

Eilen vaihoin oikean takavarren, ihan turhaan. Täysin soiva peli oli vaikka vasen oli lahonnut jo vuosia sitten. Mahtaakohan noita hajottaa jousivauriot vai huono tuuri.. Suosittelen vaihtamaan yksittäin eniweis.
C Vectra 2008 wagon
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Takapyörän pokittainen tukivarsi/ Opel Vectra

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Opel Vectra 1,9 CDTI 120 Enjoy 2008 380 000 km.
Ajettu paljon vuoden aikana ja katsastuksessa löytyi pilalle menneitä pyörien tukivarsien puslia.
Vaiken vaihdettava näkyy olevan takapyörän poikittainen ylätukivarsi eli bumerangi.
Mitä pitää ottaa pois pois edestä, että pääsee vääntämään sisemmän pään pultin irti.
Riittääkö jos ottaa alatukivarren pois?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Takapyörän pokittainen tukivarsi/ Opel Vectra

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ule2011 kirjoitti: 11 Marras 2021, 20:40 Opel Vectra 1,9 CDTI 120 Enjoy 2008 380 000 km.
Ajettu paljon vuoden aikana ja katsastuksessa löytyi pilalle menneitä pyörien tukivarsien puslia.
Vaiken vaihdettava näkyy olevan takapyörän poikittainen ylätukivarsi eli bumerangi.
Mitä pitää ottaa pois pois edestä, että pääsee vääntämään sisemmän pään pultin irti.
Riittääkö jos ottaa alatukivarren pois?
Vasemmalla puolella takapönttö roikkumaan ja sieltä välistä 1/2 vääntimeen sopiva E hylsy ja musta nivel ja pulttikoneella auki.

Isompi koneisissa se pönttö voi olla myös oikealla puolella ja tankin täyttöputki myös vähän edessä.

Itse jouduinnyhdestä autosta ottaa takakelkan alas kun meni pultti poikki ja pultti oli ruostunut puslansisään kiinni.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ahdas paikka se sisemmän pultin osalta on. En C Vectraan ole vaihtanut mutta serkku ng9-3 Saabiin olen pari kertaa. Sama alusta rakenne myös siinä.

Kolmannella kerralla en enää viitsinyt alkaa vaihtamaan koko bumerangia vaan pelkästään ulomman puslan. Se niistä yleensä menee väljäksi. Katsastus henkilö sen voi varmistaa.

Puslan vaihtoon tarvitsee sopivan ulosvetäjän niin on siksi sen osalta haastavampi. Toisaalta pelkän puslan vaihdolla välttää useinmiten pyörän suuntauksen ja sehän ei taas onnistu kovin hyvin kotikonstein. Uusi bumerangi johtaa lähes varmasti pyöränsuuntaukseen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Bumerangiin ei saa ulompaa puslaa, joten koko tukivarsi oli hankittava. Vaihdatin bumerangin korjaamolla ja sille tuli hinta 130e eli jotain 2 tunnin työ.
Mielenkiinnosta kysyin, mitä pitää ottaa pois edestä, jos meinaa toiselle puolelle joskus itse vaihtaa puslan, että pääsee avaamaan sisemmän pultin, sillä ei siitä saa sellaista otetta silloin, kun pyöränapa roikkuu renkaan poiston jälkeen.
Minulla on tuolle 45 mm puslalle sorvattu ulosvetäjä.
Ja voin sorvata tarvittavan kokoisen mullekkin kooille.

Mitä tarkoittaa " takapönttö roikkumaan"?.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Otat pakoputken irti kannake kumeista että sen saa roikkumaan alaspäin edestä ei tarvi irroittaa kun jousto antaa periksi jätä vaikka jonkun remmin varaan roikkumaan niin että takapönttö jää alemmas
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ule2011 kirjoitti: 14 Marras 2021, 18:17 Bumerangiin ei saa ulompaa puslaa, joten koko tukivarsi oli hankittava.
Muutamia vuosia sitten sai. Tämän hetken tilanteesta en tiedä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ule2011
'Senator'
'Senator'
Viestit: 342
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 21:22

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja ule2011 »

Kiitos 1,2 sorsa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

petrisa kirjoitti: 14 Marras 2021, 20:22
ule2011 kirjoitti: 14 Marras 2021, 18:17 Bumerangiin ei saa ulompaa puslaa, joten koko tukivarsi oli hankittava.
Muutamia vuosia sitten sai. Tämän hetken tilanteesta en tiedä.
Ainakaan opelilta ei saanut. Pusla samanlainen mitä b vectrankin olkavarressa niin varmaan saisi hommattua kun ottaa mitat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/412/ ... nnan-helat
Tuote nro 18-3389

Eikö tuo ole juuri se bumerangin ulompi pusla?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

petrisa kirjoitti: 14 Marras 2021, 23:30 https://www.motonet.fi/fi/varaosat/412/ ... nnan-helat
Tuote nro 18-3389

Eikö tuo ole juuri se bumerangin ulompi pusla?
Saman mallinen ainakin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c takatukivarret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tämä on ainakin se oikea osa: https://www.maptunparts.fi/alusta/ureta ... lompi.html
Eli kuvan mukainen osa nro 11, bumerangin ulompi.

Hinta vain kova vaarmaan tuon materiaalin vuoksi. Luultavasti sitten kestääkin. Sikäli väite ettei puslaa saa, ei pidä paikkaansa. Eri asia sitten onko kannattavaa ostaa noin arvokasta. Uskoisin kuitenkin tuon Motonetin edullisemman olevan yhtälailla käypänen osa juuri tähän.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin