A20DTH - tyhjäkäynti pomppii ja diesel haisee

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
njuj
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Kesä 2021, 16:00

A20DTH - tyhjäkäynti pomppii ja diesel haisee

Viesti Kirjoittaja njuj »

Hei,

A20DTH (Insignia -10) tyhjäkäynti seilaa hieman ja auto tuntuu käyvän melko karkeasti. Tärinän tuntee istuessa. Samoin myös tasakaasulla (lukijalla verifioituna ~10% kaasuläpän asento) kierrokset saattavat heitellä, eivätkä pysy tasaisena. Tämä kaikki ilmenee paremmin moottorin ollessa kylmä. Lämpimänä oireet ovat huomattavasti pienempiä.

Tehtyjä toimenpiteitä:
- Ilmansuodin vaihdettu ja MAF putsattu (MAF-lukema 6-7 g/s tyhjäkäynnillä, ajaessa nousee huomattavasti ylöspäin)
- EGR avattu ja putsattu, vaikuttaa toimivan (EGR % on 0, kun moottorijarru..?)
- MAP avattu ja putsattu (1,6v tyhjäkäynnillä lukijasta, 100 kPa, nousee täyskaasulla turbon tullessa mukaan n. 260 kPa:n)
- kaasuläppä avattu ja putsattu
- imuvuotoja ei ainakaan helposti löydy

Oireet pahenivat akun irroituksen jälkeen ja auto ilmoitti huollon tarpeesta -> vikakoodiksi tuli P0108. Nollauksen jälkeen tämä ei ole palautunut. MAPin irroittamalla auton käynti ei muutu. Sen lisäksi 4. pytyn hehku vaikuttaisi olevan rikki, mutta tällä tuskin on merkitystä käyntiin?

Osaisiko joku neuvoa eteenpäin, mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla? Uusi MAP on tilattu, mutta en oikein mistään löydä mitään tietoa, mitä noiden lukemien pitäisi olla - äkkiseltään vaikuttaisi OK turbollisessa?

Tässähän jo pelkää pahinta, kun Insignia ilmoitteli talvella matalaa öljynpainetta. Tuon jälkeen on tullut kilometrejä n. 2000. Tarkoitus olisi juuri vaihtaa öljypumpun->öljypohjan tiiviste, mutta toivottavasti ei ole liian myöhäistä. Eipä tuota ilmoitusta ole talven jälkeen näkynyt ja hölmösti se vain kävi näytöllä muutamina aamuina, joten typeränä oletin sen olevan jokin kylmyyteen liittyvä hetkellinen ongelma...

Kiitos.
njuj
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Kesä 2021, 16:00

Re: A20DTH - tyhjäkäynti pomppii ja diesel haisee

Viesti Kirjoittaja njuj »

No nyt on öljypohja irti ja tuo pahamaineinen tiiviste vaihdettu. Laakereissa ei ainakaan ole välystä, eikä pohjassa tai suodattimessa ole metallia, eli eikai tuo kone rikki ole.

Lueskelin, että hehku voikin aiheuttaa ongelmaa palon kannalta myös käynnissä, ei pelkästään startissa. Ehkäpä pitää se vaihtaa seuraavaksi. Voisiko tämä olla se ongelma? MAPin varmaan voi jättää vaihtamatta, kun nuo arvot vaikuttavat OK? Tosin, miksiköhän se on antanut pari kertaa vikakoodia?

Seuraavaksi sitten moottorin tukikumit sekä valon avaus satunnaisen AFL:n (U1512) vian korjaamista varten (toivottavasti). Huoh.
njuj
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Kesä 2021, 16:00

Re: A20DTH - tyhjäkäynti pomppii ja diesel haisee

Viesti Kirjoittaja njuj »

Hehku ja MAP vaihdettu, mutta ei apua ongelmaan. Turbon kontrolliventtiilin solenoidi pitää kummallista ääntä, kun tiputtaa konepellin kiinni. Voisikohan tuo olla entinen? Turbo tuntuu kyllä lagaavan jonkin verran. Jotenkin kuvittelisi, että 40 km/h kaasu pohjaan ei tarvitsisi kakkosvaihteella paria sekuntia, että heräilee mukaan.
Vastaa Viestiin