Öljykorkin ympäristöön tulee pikkuisen öljyroiskeita. Tiiviste on vaihdettu ja nyt ihan korkkikin ja ongelma jatkuu, joten seuraava syyllinen on sitten huohotus. Käytin senkin auki ja putkenpätkä oli puhdas ja jousi liikkui. Eli itse veikkaan huohotusmekanismissa jumia, joka estää huohotusta ja purkaa sitten painetta korkin hujakoilta. Mikä on tuon 1.7 CDTI koneen huohottimen rakenne? Ihan siinä kopan päällä, jokin jousiohjattu läppä vai olenko ihan nyt väärässä paikassa.
Kyseessä on Astra H 2010, mutta sama rakenne lienee kaikissa tuon ajan 1.7 GM dieseleissä. Tarkka moottorimalli lienee Z17DTJ.
Minusta huohotin on tuo tötterö 2/3 pytyn hujakoilla, mutta onko siellä jotain muuta mahdollista asiaan vaikuttavaa?
Tästä aiheesta on jokunen threadi tuolla bensakonepuolella, mutta minusta ei dieseleissä. Sinällään ongelma ja sen toimintalogiikka on sama.
1.7 CDTI -10 öljykorkki tai suuttimet vuotavat öljyä (RATKAISTU)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki roiskii
Onkohan tuolla kalvo sisällä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki roiskii
Siinä ihan yläpinnassa on kumikalvo ja sen alla jousi, joka pitää kalvon ylhäällä ja sen pitäisi osata kyllä vuotaa kohti imupuolta. Huohottimen letkussa on kiistatta öljyä ja en keksi kyllä mitään mikä siinä ei toimisi, joten onko hyviä ajatuksia mistä muualta etsiä ylipainetta kuin huohottimesta moottorikopan päältä? Ulkomailta kun haeskelee niin mennään helposti EGR:ään ja teoriassa kai jos se aukeaa liikaa ja tuuttaa liikaa painetta imupuolelle se voisi päätyä ulos noinkin.
Seuraava temppu on auton käyttäminen ilman öljykorkkia ja katselen mistä se tarkasti ottaen ja millaisina määrinä roiskii.
Seuraava temppu on auton käyttäminen ilman öljykorkkia ja katselen mistä se tarkasti ottaen ja millaisina määrinä roiskii.
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki roiskii
Nyt on käytetty ilman korkkia - koneen päällä oleva huohotin on omiin keuhkoihin vetämällä ja puhaltemalla varmistettu toimivaksi, mutta roiskinta jatkuu. Huohottimessa saattoi olla jotain jumia, mutta nyt ei takuulla ole.
Ulkomaan foorumeilta on googlattu heikolla menestyksellä.
Mitä hyviä ajatuksia öljykorkin roiskimiseen olisi - tässä omat ajatukset
1) Onko jotain muita huohotuksia esim kampikammiossa?
2) Mikä on kohtuullinen määrä pöhinää öljykorkissa - nyt en osaa oikein arvioida onko se minun kahdessa dieselissä erilainen?
3) Onko jotain moottorin sisäistä aiheuttajaa - venttiilivarren kumia, männänrengasta tms. joka aiheuttaisia painetta venttiilikopan alle. Mitään moottoriongelmaan viittaavaa ei ole, eli öljy ei koneesta kulu, jäähdytysnesteet tms. ovat siistit, kone käy sievästi jne.
4) Onko diagnoosini edes oikea - eli minusta öljy näyttää tulevan öljykorkista, mutta voiko se tulla jostain siitä vierestä esim venttiilinkopan halkeamasta - tiivisteestä, suuttimen juuresta jne.?
Ulkomaan foorumeilta on googlattu heikolla menestyksellä.
Mitä hyviä ajatuksia öljykorkin roiskimiseen olisi - tässä omat ajatukset
1) Onko jotain muita huohotuksia esim kampikammiossa?
2) Mikä on kohtuullinen määrä pöhinää öljykorkissa - nyt en osaa oikein arvioida onko se minun kahdessa dieselissä erilainen?
3) Onko jotain moottorin sisäistä aiheuttajaa - venttiilivarren kumia, männänrengasta tms. joka aiheuttaisia painetta venttiilikopan alle. Mitään moottoriongelmaan viittaavaa ei ole, eli öljy ei koneesta kulu, jäähdytysnesteet tms. ovat siistit, kone käy sievästi jne.
4) Onko diagnoosini edes oikea - eli minusta öljy näyttää tulevan öljykorkista, mutta voiko se tulla jostain siitä vierestä esim venttiilinkopan halkeamasta - tiivisteestä, suuttimen juuresta jne.?
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki roiskii
Suttimien läpiviennit näyttää näissä vuotavan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki roiskii
Erinomainen ajatus - se tässä on yksi aspekti, eli en ole ihan varma onko se suuttimen juuressa olevaa kamaa vai öljykorkissa. Jokatapauksessa se on öljyä eikä dieseliä, mutta vuotopaikka on epäselvä. Öljykorkin ympäristö se varmasti on, mutta onko se sittenkin ruiskujen juuret? Tuossa on paljon itua, eli voiko minun suuttimen läpiviennissä olla vuotoa, joka synnyttää painetta, joka sitten purkautuu mistä pääsee kuten vaikkapa siitä öljykorkin välistä tai ruiskujenjuuresta?
Vuotoa on vain moottorin vasemmassa reunassa, eli kahden öljykorkkia lähimmän suuttimen alueella. Kuskin puoleisessa lohkon reunassa on täysin kuivaa. SUuttimien juuret ovat se kostein paikka ja olin aiemmin järkeillyt, että öljykorkista tullut öljy päätyisi niihin kuoppiin, mutta voihan se olla, että ne juuret ovat se ainoa vuotokohde oikeasti, josta se sitten moottorin värinöiden myötä päätyy vähän kaikkialle. Tutkimukset jatkuvat, mutta suuttimien irrotus lienee nyt seuraava askel.
Vuotoa on vain moottorin vasemmassa reunassa, eli kahden öljykorkkia lähimmän suuttimen alueella. Kuskin puoleisessa lohkon reunassa on täysin kuivaa. SUuttimien juuret ovat se kostein paikka ja olin aiemmin järkeillyt, että öljykorkista tullut öljy päätyisi niihin kuoppiin, mutta voihan se olla, että ne juuret ovat se ainoa vuotokohde oikeasti, josta se sitten moottorin värinöiden myötä päätyy vähän kaikkialle. Tutkimukset jatkuvat, mutta suuttimien irrotus lienee nyt seuraava askel.
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki tai suuttimet vuotavat öljyä
Taitaa paikantua ykkössuuttimeen (öljykorkin viereinen suutin) ja sen tiivistykseen venttiilikopan kanssa. Käytännössä vaahtoava fairy imeytyy suuttimen juuresta sisään kun kaasua painaa - muissa suuttimissa ei vastaavaa ilmiötä ole. Eli vuoto suuttimen ja venttiilikopan tiivistyksessä. Tarinoin lisää kun homma etenee. Eli imee ilmaa järjestelmään hieman ilmansuodattimen ohi ja jossain tilanteessa varmaan puhaltaa samaan tapaan öljyistä ilmaa ulospäin.
Re: 1.7 CDTI -10 öljykorkki tai suuttimet vuotavat öljyä (RATKAISTU)
Kuten analyysi sanoi - venttiilikopan ja ykkössuuttimen tiivistys ratkaisi ongelman. En tehnyt itse vaan teetätin ja merkkiliike vaihtoi koko venttiilinkopan. Olisiko sittä voinut selvitä jollain O-renkaalla - tiedä häntä, mutta nyt olen tyytyväinen kun tämä murhe on poissa ja eipä autossa enää juuri mitään murheita olekkaan. Ihan pieniä pikkujuttuja vain, joiden kanssa pystyy elämään, eikä niitä taloudessa kukaan muu edes huomaa, kuin minä.