Kadett E turboprojekti

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Hulttio
OCF Member
OCF Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Kadett E turboprojekti

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Tämä projekti lähti jo liikkeelle 2013 kun oli pakko saada nuoruudessa ajettu auto omaan pihaan (Ei tosin sama yksilö). Auto oli muutoskatsastettu 1.3s ---->2.0E 20NE. Koriltaan parempaa saa hakea, vielä nykyäänkin vain ja ainoastaan kesäautona. Auto oli kokenut reilun 90-luvun tuningin muutokset edellisen omistajan toimesta isoine takaspoilereineen päivineen sekä 17" kromivanteet ja todella siistit sisäverhoilut ja auto kauttaaltaan maalattu viininpunaiseksi. Itsellä tarkoitus muutoskatsastaa GSI ja turbottaa.

Nyt on vierähtänyt reilu 7 vuotta omassa omistuksessa ja muutoksia auto on kokenut niin tekniikan kun sisustan sekä äänentoiston osalta aika paljon. Tosin kaikki ei nyt ihan viimesenpäälle näyttelykuntoa ole kun kaikki teen itse mitä vaan pystyn. Mutta jos nyt jotain kertoo ja kuvia voin laitella jossain kohtaa niin kertoo vähän enempi.

Kojelauta on kadetin oma mutta päältä siloteltu ja avonainen hanskalokero lyöty umpeen. Harmaa nukkaus ja erillissarja päällä
Takapenkistä otettu keskimmäinen istuin pois ja tilalla on laatikko 2x6,5 keskiäänille ja selkänojan tilalla on 6 kanavainen vahvari
Takakontti 15" ja 2x10" subbaria ja kaks vahvaria
Keskikonsoli tehty uudestaan 2din soittimelle (Nyt taas tosin kaikki irti ja teen uudestaan paremman)

Tekniikan osalta muutoksia on tehty ajan saatossa myös melekonen määrä
Megasquirt moottoriohjaus. Antureita vaihdettu, sytytysyksikkö yms. Laajakaistalambda tietysti myös että näkee seokset
Bensapumppu 044. Johdotettu uudestaan paksummilla johdoilla. Bensaletkut 9,5mm (viinaa kestävää). Reitti tehty pakoputkitunneliin sekä johdoille että letkuille konetilaan asti. Myös säädettävä bensapaineen säädin asennettu helpottamaan turbotusta
Turbo Calibran syyläri asennettu keulan väärälle puolelle että sai konetilaan lisää tilaa. Kiinnikkeet tehty niin että saa nätisti purettua pois.
Jarrujärjestelmä kokonaisuudessaan (ei ABS) otettu B-Vectrasta. Siis myös tehostin ja jarrupääsylinteri. Edessä levyt 286mm ja takana 288mm.
Sähköikkunat ja peilit B-vectrasta
Moottori vaihdettu 20SE jossa LET männät ja kanget Cometicin kannentiivisteellä. Kantta ei ole vielä muokattu
3" pakoputki asennettu yhdellä vaimentimella. Ehkä pitää joku lisävaimennus tehdä ettei sakkokassaa ala kertyä nykysäännöillä
Eteen GSI kallistuksenvakaaja on asennettuna. Taakse pitää vielä ostaa molemmat GSI vakaajat kunhan vaan löytyvät.
Säädettävä alustasarja asennettu. Ihan perus Ta-technix
Vaihdelaatikon vaihto on nyt kesken, mutta F23 SR laatikko tulee kyseiseen kokoonpanoon

Laatikkoon olen tehnyt jo uudet kiinnikkeet ja se on nostettu koneen kaveriksi jo omilleen koriin. Hydraulisesti toimiva kytkin on valmis ja seuraavaksi pitäisi saada vaihdekeppi ja vaijerit kiinni ja sisustaa alata tekemään sen mukaan. Ajattelin muokata B-vectran keskikonsolia (penkkien väliin tulevaa) niin että saa vaihdekepin ympärille ns oikean muovin. Tekemättä on myös nopeusanturi mutta ajattelin laittaa triggeripyörän sisempään vetariin ja anturille teen paikan vaihdelaatikon alakiinnikkeeseen. Anturin ja digimittarin väliin pitää mahdollisesti suunnitella ja tehdä pulssimuunnospiiri että saan mittariston ymmärtämään nopeutta. Googlettaa koetin tälläsellä laatikkoswapilla mutta oikeastaan mitään en löytänyt, joten piti keksiä itse miten tekee. Ja en laita F28 kun maksaa niin tolkuttoman paljon jos niitä sattuu löytyä :D ja muutostöiden jälkeen saa F35 kiinni jos haluaa/mahtuu ;)

Kytkimen valinta on vielä vähän auki. Haluaisin käyttää NE littanaa (kevyempää) vauhtipyörää XE jäykällä asetelmalla (Näitä ilmeisesti on olemassa littanallekkin sopivia että saa 228mm levyn). Levyksi sitten jousitettu LET massalevy. Ilmeisesti yhteensopiva kun vähä sorvaa vahtipyörän kosketuspintaa isommaksi. Taitaa tosin valinta mennä uusiksi kun laatikon akseli on 14 hampainen.

Välijäähdyttimen olen ajatellut tehdä vedellä ja asentaa sen tulipeltiin tavallisesta poiketen, koska en halua etupuskuria rikkoa ja tehdä isoa reikää jäähylle.

Monta asiaa on tietysti vielä tekemättä mutta laatikon asennuksen jälkeen voi oikeasti keskittyä turbotuksen tekemiseen ja tähän pitää varmasti hommata vielä aika paljon palikoita. Itse turbosta en tiedä vielä minkä valitsen (Ehkä joku VNT). Viinalla vai ei, en osaa sanoa. Suuttimista ei tutkimusta vielä tehty.

Tarkotus olisi ottaa maltilliset 300hv/350Nm joka nykypäivänä on ihan mikkihiiritouhua, mutta tämä nyt ei itseä haittaa :)
Koetan tänne kirjotella ja lisätä kuvia kunhan valmista taas tulee. Ideoita ja ajatuksia otan mielellään vastaan jos niitä jollakulla sattuu olemaan.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Kadett E turboprojekti

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Kuulostaa kivalta projektilta. Laitahan kuvia. Käykö F23 laatikkoon samat vetoakselit kuin F16/F20?
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Hulttio
OCF Member
OCF Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kadett E turboprojekti

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Se varmasti jossain vaiheessa selviää kun alan sovitella vetareita paikalleen. Pieni pelko on että vetoakselit pitää vielä teettää omiin mittoihin. Sen verran olen purkanut että sisemmissä vetonivelissä boorit on samat F16 laatikossa että F23, eli sopii niin laatikkoon että vetoakseliin.

Kuvia lisäilen tänne viikonlopun aikana. Kuvia on tullut otettua aika tolkuton määrä joten pitää vähä valikoida ettei tuu kuvaähky :)

Mulla vaan talli lämpeää tällä hetkellä sähkölämmittimellä, joten näillä keleillä projekti ei etene kun sähkönkulutus on vähintäänkin paljon :D
Hulttio
OCF Member
OCF Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 19:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kadett E turboprojekti

Viesti Kirjoittaja Hulttio »

Tässä on pari kuvaa autosta viime kesältä kun sain jarrujärjestelmän, koneen vaihdon ja sähköpeilit/ikkunat asennettua

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin