Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Rookeri kirjoitti: 05 Huhti 2021, 17:55 Hassua, useat sarjat vaihtanu ja aina ollu uudet pultit. Saahan ne pultit haettua vaikka pulttikaupasta, muutoin sarja on kyllä laadukas. Ina tekee siis hyviä osia.
Joo siis esim. kun Focukseen vuosi sitten vaihdoin jakopään rojut niin tuli uudet pultit mukana, ja tässä taas ei, niin siksi en arvannu heti alkuun huolestua.. :) Nuohan oli tosiaan omegassa, M8-kierteellä, mutta mahtokohan saada muuta kun kuusiokolokannalla, kun kuitenkin mustana pitää laittaa. Muistelin 12.9:iä ei saanu enää normikannalla, 10.9 taisi vielä saada perus 13mm avainvälillä.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos pultit kiristetään esim 20nm +45astetta on pultti venyvä ja tulee uusia. Esimerkiksi kampiakselin pääpultti ja nokkien pultit on tämmöisiä.

Perus pelkkä 20nm ei vaadi pultin uusimista.

Itse en lähtisi enään lukitetta lisäämään tai pultteja vaihtamaan kun ne kerran on momentissa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 05 Huhti 2021, 20:37 Jos pultit kiristetään esim 20nm +45astetta on pultti venyvä ja tulee uusia. Esimerkiksi kampiakselin pääpultti ja nokkien pultit on tämmöisiä.

Perus pelkkä 20nm ei vaadi pultin uusimista.

Itse en lähtisi enään lukitetta lisäämään tai pultteja vaihtamaan kun ne kerran on momentissa.
Joo, näin vähän fiilistelin :)

Venakoppaan hain uuden tiivisteen, o-renkaat tosiaan merkkiliikkeestä jo aiemmin, venakopan tiivistettä vaan ei ollut Motonetissä Victor reinziä, niin otin jonkun muun tarvikkeen, oli ainoo hyllyssä myyjän mukaan :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Alkoi kuitenkin siinä määrin rassata tämä jakopääasia, että purin tänään hihnan ja rullat sekä kiristimen pois. Nyt vaan sellainen ongelma, ettei pultteja saa erikseen varaosaliikkeestä (FIxus), ja heidän kanta oli koska uusia pultteja ei heidänkään sarjassa tule mukana, ei niitä ole tarkoitus uusia remoan yhteydessä, vastaavasti Iisalmessa ei enää ole Opel edustusta marmorilla kun soitin, joten sekin meni hankalaksi. Pulteissa on joo nomri M8 jenka, mutta, niissä kaikissa on prikka tiukalla sovitteella, eli ei saa irti ja siirrettyä esim. normipultteihin ja lisäksi prikat ovat eri paksuisia ohjanrullissa ja kiristimissä eli ei onnistu tarvikeliikkeen prikoilla. Kasaanko nyt vaan noilla pulteilla uusiksi, mutta lisään kierrelukitteen vai mikä olisi kestävä ratkaisu??

Lisäksi ihmetytti purkaessa, vaikka jako olikin täysin kohdallaan, että miten ihmeessä kun konetta pyörittää käsin, niin hihna käy todella löysällä työkierron puolessa välissä (saisi voimakkaalla otteella nypättyä pois ohjainrullan kohdalta, mutta on taas kireä kun merkit kohdakkain :o
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tollaset siellä siis on:

Kuva

Lisäksi ohjainrullien pulteissa tuo prikka hieman kaareva, eli ei oo mikä tahansa prikka muutenkaan. Vesipumpun pultit vielä kiinni, koska käytän ne yksittäin irti, mikäli lisään niihinkin ton lukitteen. Niitäkään vesimpumpunpultteja ei saanu siis erikseen fixukselta.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Sanoisin, että pultit kiinni ja kovaa ajoa. Turhaa jännittämistä. 😀 Ite en oo laittanu lukitetta vastaaviin (ja tuli laitettua kaikki kiinni vanhoilla pulteilla ku käytin männät irti, pl. kannenpultit).
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

iso.kunkku kirjoitti: 08 Huhti 2021, 20:26 Sanoisin, että pultit kiinni ja kovaa ajoa. Turhaa jännittämistä. 😀 Ite en oo laittanu lukitetta vastaaviin (ja tuli laitettua kaikki kiinni vanhoilla pulteilla ku käytin männät irti, pl. kannenpultit).
No joo, kai tässä on vähän neuroottinen, kun Ecotec vähän vieras moottori-perhe itselle :D , mutta tuota remmin kireyttä yhä mietin, kun tosiaan käy pirun löysänä tietyssä kohtaa, vaikka säädin kireyden niin että kun jako ensin kohdallaan niin osoitin sinne ihan oikeeseen laitaan, pari pyöräytystä, ja säätö niin että osoitin NEW-kohdalla, kun jako merkit taas kohdakkain. Onko mulla jääny jotain huomaamatta vielä, vai lieneekö normaalia tuo hihnan käytös? Huudatin kuitenkin konetta 5k prm, eikä mitään hajonnu... :P
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Motonetisti kirjoitti: 08 Huhti 2021, 21:57
iso.kunkku kirjoitti: 08 Huhti 2021, 20:26 Sanoisin, että pultit kiinni ja kovaa ajoa. Turhaa jännittämistä. 😀 Ite en oo laittanu lukitetta vastaaviin (ja tuli laitettua kaikki kiinni vanhoilla pulteilla ku käytin männät irti, pl. kannenpultit).
No joo, kai tässä on vähän neuroottinen, kun Ecotec vähän vieras moottori-perhe itselle :D , mutta tuota remmin kireyttä yhä mietin, kun tosiaan käy pirun löysänä tietyssä kohtaa, vaikka säädin kireyden niin että kun jako ensin kohdallaan niin osoitin sinne ihan oikeeseen laitaan, pari pyöräytystä, ja säätö niin että osoitin NEW-kohdalla, kun jako merkit taas kohdakkain. Onko mulla jääny jotain huomaamatta vielä, vai lieneekö normaalia tuo hihnan käytös? Huudatin kuitenkin konetta 5k prm, eikä mitään hajonnu... :P
Mulla samanlainen c18xel, miettiny vaan että kiristinköhän sen kiristimen vasta vai myötäpäivään.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 09 Huhti 2021, 18:02
Motonetisti kirjoitti: 08 Huhti 2021, 21:57
iso.kunkku kirjoitti: 08 Huhti 2021, 20:26 Sanoisin, että pultit kiinni ja kovaa ajoa. Turhaa jännittämistä. 😀 Ite en oo laittanu lukitetta vastaaviin (ja tuli laitettua kaikki kiinni vanhoilla pulteilla ku käytin männät irti, pl. kannenpultit).
No joo, kai tässä on vähän neuroottinen, kun Ecotec vähän vieras moottori-perhe itselle :D , mutta tuota remmin kireyttä yhä mietin, kun tosiaan käy pirun löysänä tietyssä kohtaa, vaikka säädin kireyden niin että kun jako ensin kohdallaan niin osoitin sinne ihan oikeeseen laitaan, pari pyöräytystä, ja säätö niin että osoitin NEW-kohdalla, kun jako merkit taas kohdakkain. Onko mulla jääny jotain huomaamatta vielä, vai lieneekö normaalia tuo hihnan käytös? Huudatin kuitenkin konetta 5k prm, eikä mitään hajonnu... :P
Mulla samanlainen c18xel, miettiny vaan että kiristinköhän sen kiristimen vasta vai myötäpäivään.
Vastaanpäivään kääntämällä vedin ensin osoittimen aivan oikeeseen laitaan, sitten hieman myötäpäivään NEW:n kohdalle, outoo vaan että hihna käy tietyssä kohtaa niin löysänä..
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mää mietin samaa joskus. Tekeekö muuten saman jos pyörittää konetta ilman tulppia
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 09 Huhti 2021, 20:10 Mää mietin samaa joskus. Tekeekö muuten saman jos pyörittää konetta ilman tulppia
Mulla oli tulpat paikoillaan, kun oletin että niiden irroituksen tarkoitus olisi kai vaan helpottaa/keventää koneen pyörittämistä? :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13467
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Motonetisti kirjoitti: 09 Huhti 2021, 20:48
1,2sorsa kirjoitti: 09 Huhti 2021, 20:10 Mää mietin samaa joskus. Tekeekö muuten saman jos pyörittää konetta ilman tulppia
Mulla oli tulpat paikoillaan, kun oletin että niiden irroituksen tarkoitus olisi kai vaan helpottaa/keventää koneen pyörittämistä? :)
Sitä justìin mietin että tekeekö se tuon vain tulpat paikoillaan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Motonetisti kirjoitti: 06 Huhti 2021, 22:54
1,2sorsa kirjoitti: 05 Huhti 2021, 20:37 Jos pultit kiristetään esim 20nm +45astetta on pultti venyvä ja tulee uusia. Esimerkiksi kampiakselin pääpultti ja nokkien pultit on tämmöisiä.

Perus pelkkä 20nm ei vaadi pultin uusimista.

Itse en lähtisi enään lukitetta lisäämään tai pultteja vaihtamaan kun ne kerran on momentissa.
Joo, näin vähän fiilistelin :)

Venakoppaan hain uuden tiivisteen, o-renkaat tosiaan merkkiliikkeestä jo aiemmin, venakopan tiivistettä vaan ei ollut Motonetissä Victor reinziä, niin otin jonkun muun tarvikkeen, oli ainoo hyllyssä myyjän mukaan :D
Mulla aikoinaan X25XE:n kansirempan yhteydessä laitoin tarvikevenakopantiivisteet, ja ne vuoti jo koekäytöllä... Hain sitten Victor Reinzit muistaakseni.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Motonetisti kirjoitti: 08 Huhti 2021, 14:10 Tollaset siellä siis on:

Kuva

Lisäksi ohjainrullien pulteissa tuo prikka hieman kaareva, eli ei oo mikä tahansa prikka muutenkaan. Vesipumpun pultit vielä kiinni, koska käytän ne yksittäin irti, mikäli lisään niihinkin ton lukitteen. Niitäkään vesimpumpunpultteja ei saanu siis erikseen fixukselta.
Mä olen nuo venypultit hakenut LänsiAutosta maahantuojalta. Tai tilannu ulkomailta.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tein nyt niin kasasin noilla olemassa olevilla vanhoilla pulteilla mutta laitoin siis varoiksi tipat medium-kierrelukitetta, että saa joskus aukikin.. Hihnankiristimen katoin että tulee se pitkä sakara alhaalla siihen loveen joka lohkossa, saatto olla ettei edellisellä kasauskerralla ollu välttämättä kohdallaan, mutta onneksi ei kilahtanu paikat :D Nyt pyöritin konentta käsin eikä lyöny hihnaa löysäksi missään kohtaa, ja tsekkasin että jako yhä tip top. Myös niihin neljään hihnapyöränpulttiin laitoin tipat tuota lukitetta. Joka tapauksessa ihan hyvä että tuli vielä kaikki tarkistettua :)

Tuosta venakopasta, eli siis Motonetin tarviketiivisteelläkö ei tee mitään?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin