Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Katso mikä sillä tiivisteellä on valmistaja
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Automega näkyi pussissa lukevan, eli aika tuntematon... Löin nyt kuitenkin paikat läjään, ja vaihdoin samalla ne o-renkaat, vanhat oli aivan kivikovia ja piti kaivaa piirtopuikolla pois.. Annan vähän kierrelukitteiden jakopäässä ja liimatippojen venakopassa kuivaa, ennen alan käyntiin yrittää, jospa tuota huomenna selviää miten paljon vuotaa taas
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Vähän kuvanpaskaa vielä eiliseltä:
Jakopää kirjaimellisesti tupla tsekattu nyt
Tossa kunnossa oli ne o-renkaat, aivan prikkoja kovuudeltaan ja muodoltaan, joten ei tuo koppa ole voinukaan kiristyä oikein/tasasesti
Ehdin ostaa tosiaan nuo o-renkaat sillon ku oli vielä Opelin edustus Hartikaisella...
Kaikki taas nipussa, ja laitoin vielä uuden öljykorkin, kun alkup. tihkui jo. Tänään höräytin käyntiin ja varmaan puoli tuntia kaasuttelin, että lämmöt lähti nousemaan, kunnes viisari pikkasen tipahti, nyt vaan ootellaan että jäähtyy ja lisätään loppu neste systeemiin. Venakoppakaan ei vuotanu, mitä kokeilin sormella ihan pakosarjan puolelta ja koneen takaa, näistähän tuo yleensä ekana tihkui, kun kone niihin päin kallellaan. Kaikki tähän asti värkätty toimii
Sitten pitäisi alkaa tuota koria ehostelemaan
Jakopää kirjaimellisesti tupla tsekattu nyt
Tossa kunnossa oli ne o-renkaat, aivan prikkoja kovuudeltaan ja muodoltaan, joten ei tuo koppa ole voinukaan kiristyä oikein/tasasesti
Ehdin ostaa tosiaan nuo o-renkaat sillon ku oli vielä Opelin edustus Hartikaisella...
Kaikki taas nipussa, ja laitoin vielä uuden öljykorkin, kun alkup. tihkui jo. Tänään höräytin käyntiin ja varmaan puoli tuntia kaasuttelin, että lämmöt lähti nousemaan, kunnes viisari pikkasen tipahti, nyt vaan ootellaan että jäähtyy ja lisätään loppu neste systeemiin. Venakoppakaan ei vuotanu, mitä kokeilin sormella ihan pakosarjan puolelta ja koneen takaa, näistähän tuo yleensä ekana tihkui, kun kone niihin päin kallellaan. Kaikki tähän asti värkätty toimii
Sitten pitäisi alkaa tuota koria ehostelemaan
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Ecotec lätkä puuttuu tuosta kopan päältä, jos ihan "minttiin" haluat.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Jep, oon itseasiassa parhaillaan hieromassa kauppoja tosta Ecotec-muovi-suikaleesta
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Vähän lähti ruosteenkorjaus lapasesta...
Alunperin piti siis hioo toi "pintaruoste" pois kuskin takakaaresta ja sitten tarvittavat pohjat+maalaus.
Samaten aattelin kitata ton viime kesänä tehdyn hitsipaikan kynnyksessä.
Ja apparin takaovenkin irrottelin uutta maalausta varten..
Purin takaa pois puskurin ja niitatun sivukiinnikkeen että saan samalla ruosteet paneelista kiinni kun urakkaan ryhdyn.
Kuitulaikalla ruostetta poistaessa alkoikin yhtäkkiä pakkeli pöllytä, ja tämmöstä paljastu...
Sattumalta Sierran kaarenkorjauspalasta sai sopivan palan tähän, ja vieläpä päittäin hitsattua, niin sillä mentiin mitä oli. Heppailun, jäähdyttelyn ja hionnan jälkeen oli taas ylimääräinen peltihomma taputeltuna, onneksi ei ollut kovin tuulinen päivä
Kuten näkyy homma on paisumassa odotettua suuremmaksi
Sitten vähän bondoa päälle ja hiontaa. Pakkelia levitin laajalti yli kohtien joita oli työstetty, jotta rajat jäisivät mahd. loiviksi hionnan jälkeen.
Nyt pääsin myös tuon viimekesän tekelään naamioimaan. Pohjia olisi voinut varmana hieroo enemmänkin, mutta kuitenkin ajoon tehty käyttöauto kyseessä, niin ei nyt rueta nitrokittien kanssa joka huokosta täyttämään
Sitten päästiin pohjamaalauksiin. Kaikkialle ensin kaksi kierrosta 2k-epoksia, haihdutus ja perään kolme varvia 2k-filleriä. Epoksiakin voisi toki käyttää hinkkavärinä, mutta varsinainen akryyli-filleri on selkeesti kivempaa hioo.
Kävin muutaman töppäyksen läpi pohjamaalista ja lopuksi karhuntassulla mataksi, kaikki alueet. Taas tuttu rasvanpoisto tinnerillä, ja pinnan vetoa. Ekana huntu ja sitten peittävä kerros värimassaa, en vetäny kovin märkänä ettei ala pilveilemään. 20 minsan päästä alko lakan ruiskutus. Ekana harso, sitten säädin ruiskua uudelleen ja kolme vetoo märkänä, tällä tavoin oon saanu eliminoitua valumien tulemisen riskin, pinta jää joo vähän appelsiinimmäksi, mutta sen kanssa on ollu helpompi elää kuin niiden rökäle valumien, ja voiha sitä aina vesihioo ja myllyttää, jos oikein ahistaa
Pitää laitella vielä siitä ovestakin kuvaa, kun saan sen autoon paikalleen.
Ohhoh kylläpäs se tuoksuu hyvälle toi tinneri...
Alunperin piti siis hioo toi "pintaruoste" pois kuskin takakaaresta ja sitten tarvittavat pohjat+maalaus.
Samaten aattelin kitata ton viime kesänä tehdyn hitsipaikan kynnyksessä.
Ja apparin takaovenkin irrottelin uutta maalausta varten..
Purin takaa pois puskurin ja niitatun sivukiinnikkeen että saan samalla ruosteet paneelista kiinni kun urakkaan ryhdyn.
Kuitulaikalla ruostetta poistaessa alkoikin yhtäkkiä pakkeli pöllytä, ja tämmöstä paljastu...
Sattumalta Sierran kaarenkorjauspalasta sai sopivan palan tähän, ja vieläpä päittäin hitsattua, niin sillä mentiin mitä oli. Heppailun, jäähdyttelyn ja hionnan jälkeen oli taas ylimääräinen peltihomma taputeltuna, onneksi ei ollut kovin tuulinen päivä
Kuten näkyy homma on paisumassa odotettua suuremmaksi
Sitten vähän bondoa päälle ja hiontaa. Pakkelia levitin laajalti yli kohtien joita oli työstetty, jotta rajat jäisivät mahd. loiviksi hionnan jälkeen.
Nyt pääsin myös tuon viimekesän tekelään naamioimaan. Pohjia olisi voinut varmana hieroo enemmänkin, mutta kuitenkin ajoon tehty käyttöauto kyseessä, niin ei nyt rueta nitrokittien kanssa joka huokosta täyttämään
Sitten päästiin pohjamaalauksiin. Kaikkialle ensin kaksi kierrosta 2k-epoksia, haihdutus ja perään kolme varvia 2k-filleriä. Epoksiakin voisi toki käyttää hinkkavärinä, mutta varsinainen akryyli-filleri on selkeesti kivempaa hioo.
Kävin muutaman töppäyksen läpi pohjamaalista ja lopuksi karhuntassulla mataksi, kaikki alueet. Taas tuttu rasvanpoisto tinnerillä, ja pinnan vetoa. Ekana huntu ja sitten peittävä kerros värimassaa, en vetäny kovin märkänä ettei ala pilveilemään. 20 minsan päästä alko lakan ruiskutus. Ekana harso, sitten säädin ruiskua uudelleen ja kolme vetoo märkänä, tällä tavoin oon saanu eliminoitua valumien tulemisen riskin, pinta jää joo vähän appelsiinimmäksi, mutta sen kanssa on ollu helpompi elää kuin niiden rökäle valumien, ja voiha sitä aina vesihioo ja myllyttää, jos oikein ahistaa
Pitää laitella vielä siitä ovestakin kuvaa, kun saan sen autoon paikalleen.
Ohhoh kylläpäs se tuoksuu hyvälle toi tinneri...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Kotelosuojaa perään niin ei tartte ihan heti tehdä uusiksi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Joo, yleinen käytäntö ollu laittaa kotelonsuojat palkkeihin jne..
Kaikki ei ihan mahtunu yhteen postaukseen niin joku kuvan paska tosta ovestakin:
Viime syksyltä pari otosta lähtökohdasta. Oli muuten ruostunut ulkopuoleltaki alareunasta oon vaan ehtiny jo sen puoleen hioo noissa kuvissa.
Tein tollasen telineen tosiaan, niin saa molemmilta puolilta maalattua kerralla, ja ovikin oikeessa asennossa. Lutrasin Annitrolia noihin ruostekohtiin kuten tuonne kaaren tienoillekin aiemmin. Oveen ei tarvinnu kittiä työntää, hioin vaan rajat loiviksi ja mattaus.
Oveenki 2x epoksi ja 3x fillleri. Tuli kämmättyä yks valuma tohon, mutta se oli helppo hioo pohjamaalista pois.
Tänään ruuvasin maalatun oven jo autoon ja poistin muutenkin suojaukset auton päältä. Toinen saranatappi oli kiero, mikä selittikin oven narinan ja nihkeän liikkeen avatessa, mutta Motonetissä oli hyllyssä uusi, niin laitoin sellasen, ihan eri lailla aukee/menee kiinni ovi nyt Ehkä tuulihaka/rajoitin vähän kahisee, mutta muuten ok. Lintu ehti paskan tehdä oveen tohon ylemmäs
Puskuria en oo vielä laittanu takasin, kun pitää hommata alumiini pop-niittejä ja pihditkin oon hukannu johonki..
Kaikki ei ihan mahtunu yhteen postaukseen niin joku kuvan paska tosta ovestakin:
Viime syksyltä pari otosta lähtökohdasta. Oli muuten ruostunut ulkopuoleltaki alareunasta oon vaan ehtiny jo sen puoleen hioo noissa kuvissa.
Tein tollasen telineen tosiaan, niin saa molemmilta puolilta maalattua kerralla, ja ovikin oikeessa asennossa. Lutrasin Annitrolia noihin ruostekohtiin kuten tuonne kaaren tienoillekin aiemmin. Oveen ei tarvinnu kittiä työntää, hioin vaan rajat loiviksi ja mattaus.
Oveenki 2x epoksi ja 3x fillleri. Tuli kämmättyä yks valuma tohon, mutta se oli helppo hioo pohjamaalista pois.
Tänään ruuvasin maalatun oven jo autoon ja poistin muutenkin suojaukset auton päältä. Toinen saranatappi oli kiero, mikä selittikin oven narinan ja nihkeän liikkeen avatessa, mutta Motonetissä oli hyllyssä uusi, niin laitoin sellasen, ihan eri lailla aukee/menee kiinni ovi nyt Ehkä tuulihaka/rajoitin vähän kahisee, mutta muuten ok. Lintu ehti paskan tehdä oveen tohon ylemmäs
Puskuria en oo vielä laittanu takasin, kun pitää hommata alumiini pop-niittejä ja pihditkin oon hukannu johonki..
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Pieniä hommia enää ois jäljellä, mutten päässy tänä viikonloppuna autoo tekemään, joten se sai odottaa ruuvauspaikalla:
Popniittipihdit löyty kotipaikalta, niin ei tarvii niitäkään ostaa uusia Ennen kun tyrkkään ton muovihelman takaisin putsaan helmanalaosan, jota en ruiskulla mahtunut maalaamaan järkevästi, ja sutaisen ihan pensselillä temacoat rm 40- epoksia sinne, mikäli sitä nyt täkäläisistä rautakaupoista saa, ja toki käsittelen hiotut kohdat Anntrolilla ennen maalausta. Lattiastakin otan muutaman kohdan samalla metodilla kiinni ja varmaan suihkasin kiveniskumassaa vähän päälle. Varsinaisia mekaanisia korjauksia olisi kai enää vaan vaihtaa käsijarrukengille uudet tapit, kiriä se katin jälkeinen laippa pakoputkesta, vaihdella öljyt ja ruuvata alku-kesä-renkaat alle, eli GM-muotopellit slikseillä
Popniittipihdit löyty kotipaikalta, niin ei tarvii niitäkään ostaa uusia Ennen kun tyrkkään ton muovihelman takaisin putsaan helmanalaosan, jota en ruiskulla mahtunut maalaamaan järkevästi, ja sutaisen ihan pensselillä temacoat rm 40- epoksia sinne, mikäli sitä nyt täkäläisistä rautakaupoista saa, ja toki käsittelen hiotut kohdat Anntrolilla ennen maalausta. Lattiastakin otan muutaman kohdan samalla metodilla kiinni ja varmaan suihkasin kiveniskumassaa vähän päälle. Varsinaisia mekaanisia korjauksia olisi kai enää vaan vaihtaa käsijarrukengille uudet tapit, kiriä se katin jälkeinen laippa pakoputkesta, vaihdella öljyt ja ruuvata alku-kesä-renkaat alle, eli GM-muotopellit slikseillä
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Yhden kohdan pohjasta putsasin ja sivelin Annitrolia vaikuttamaan, helmanalaosaa tutkailin, niin sitä näköjään paikkailtu aiempien omistajien toimesta, varmaan leimalle välttäisi kuten tähänkin asti, mutta aika hutaisten tehdyn näkösiä paikkoja kun läheltä tutkii, varmaan jos nyt aikaa jää vaihan suosiolla uutta peltiä helmanalaosaan, mutta nyt kasaan auton korinosat ja ajelen alkukesän, koska tuo on helppo hitsailla ajokauden aikanakin, ei vaadi muuta purkamista kun muovihelman nyppäsyn pois edestä Pitäisi nimittäin toiseen käyttöautoon vaihtaa kytkinkamat ja tiivisteet laatikkoon, jarruremppaa, pyöränlaakeria ja korihommia senkin kanssa, joten ihan hyvä olisi saada tämä ajoon, ei sillä että viimeiset pari kuukautta olisi ollut tylsää etuvetoautoilla
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Kohti kesää...
Puskurin, umpion ja kontin sisältä muovit ruuvailin paikoilleen. Puskurin asennuksessa vähän jännitti että tulee kolhittua jompa kumpaa kylkeä, mutta onneksi selvittiin naarmuitta tästä hässäkästä Pitää jossain vaiheessa vähän toffeelaikalla ottaa teipin liimajälkiä pois korista, kun niitä on siellä täällä.. ehkä jatkossa vois alkaa käyttämään automaaliliikkeiden teippejä noiden rautakaupan paskojen sijaan Helman muovi vielä laittamatta, pätöhomma.
Saa nähdä kun huomenna viimein pääsen ne jarrukilven pultit avaamaan, jos autoalasta nyt löytyy järkevään hintaa sopiva XZN-hylsy. Eniten hirvittää jos katkee tukivarteen noi pultit, no pitää lutrata huolella WD40:iä pultteihin, perkele ku ei oo tohoa itsellä että sais kunnolla lämpöö noihin...
Puskurin, umpion ja kontin sisältä muovit ruuvailin paikoilleen. Puskurin asennuksessa vähän jännitti että tulee kolhittua jompa kumpaa kylkeä, mutta onneksi selvittiin naarmuitta tästä hässäkästä Pitää jossain vaiheessa vähän toffeelaikalla ottaa teipin liimajälkiä pois korista, kun niitä on siellä täällä.. ehkä jatkossa vois alkaa käyttämään automaaliliikkeiden teippejä noiden rautakaupan paskojen sijaan Helman muovi vielä laittamatta, pätöhomma.
Saa nähdä kun huomenna viimein pääsen ne jarrukilven pultit avaamaan, jos autoalasta nyt löytyy järkevään hintaa sopiva XZN-hylsy. Eniten hirvittää jos katkee tukivarteen noi pultit, no pitää lutrata huolella WD40:iä pultteihin, perkele ku ei oo tohoa itsellä että sais kunnolla lämpöö noihin...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Korostuu jossain valossa ja kulmassa joo, mutta se on aina vähän tämmöstä taiteilua saada ihan spot on toi uus/korjatun alueen sävy vanhan (20v) maalipinnan kanssa, joten täytyy mennä noin
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Ja ei se jarrukilven pultti katkea, muistelen että sen verran vahvaa tekoa oli. Suurin jännitys siinä että et muljauta kantaa sileäksi, kun ne kannat on muutenkin ruosteessa ja kaikkea mujua täynnä.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Huomiona: Uusi jarrukilpi kannattaa sitten halkaista, ja hitsata puolikkaat yhteen. Muuten sitä ei järkevästi saanut sinne paikalleen ilman infernaalista purkamista. Näin jouduin itse tekemään, ja niin on tehneet muutkin.
Muistankohan oikein 6v takaa?
Muistankohan oikein 6v takaa?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 451
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Joo, ei katkennu tosiaan noi pultit Autto toki vähän kannan ehjänä pysymiseen että hakkasin vasaralla ton XZN-hylsyn siihen kantaan ennen ku aloin vääntämään, ja lutrasin huolella WD40iä.
Nyt siellä sitten uudet tapitkin, jee. Kaikki muuhan tonne on uusittu jo parin vuoden aikana, kengät, vaijeri jne, enkä oo käyttäny kässäriä muuhun ku pysäköintiin Itse kilpi vaikutti ehjältä ja esim, noitten reikien ympäriltä josta tapit tulee läpi ei ollu ruostunut. Jännä kun näyttäisi että tässä nämä tapit kuuluisikin asentaan takapuolelta, siellä ainakin oli sellanen syvennys, vaikka vanhoja ketjuja kun lukaisin niin tapeille pitäisi olla jokin lukitus etupuolella kilpeä...
Pitää vielä säätää uusiksi noi kehinnät, kun kiersin ihan sisään että sain helpommin jouset kenkien päihin takaisin. Kesärenkaat vois samalla työntää alle
Nyt siellä sitten uudet tapitkin, jee. Kaikki muuhan tonne on uusittu jo parin vuoden aikana, kengät, vaijeri jne, enkä oo käyttäny kässäriä muuhun ku pysäköintiin Itse kilpi vaikutti ehjältä ja esim, noitten reikien ympäriltä josta tapit tulee läpi ei ollu ruostunut. Jännä kun näyttäisi että tässä nämä tapit kuuluisikin asentaan takapuolelta, siellä ainakin oli sellanen syvennys, vaikka vanhoja ketjuja kun lukaisin niin tapeille pitäisi olla jokin lukitus etupuolella kilpeä...
Pitää vielä säätää uusiksi noi kehinnät, kun kiersin ihan sisään että sain helpommin jouset kenkien päihin takaisin. Kesärenkaat vois samalla työntää alle
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"