Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @891tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1,2sorsa kirjoitti: 10 Joulu 2019, 18:06 Miten liikkuiko vanha pala kevyesti ettei ollut tarttunut olkaimeen?
Liikkuihan se, noissa Lucaksen satuloissa on muutenkin kirkkaasta tehdyt liukulevyt noissa vastinpinnoissa.
Likaakaan siellä ei ollut paljoa, kun eipä nuo GM paketista otetut uuden takajarrut ole olleet allakaan kuin keväästä.

Jarruttaessa kuului rohina kun palan taustalevy otti levyyn, kulman kun nosti ylös niin vanteesta käsin heittämällä pyörä pyöri kuitenkin monta kierrosta ympäri pitämättä ääntä - eli jarru palautti ihan hyvin.

Edellisen perusteella epäilen että jäätynyt känkän vaijeri ja sen takia liki loppuun kulunut pala olisi todennäköisin aiheuttaja.
Pala (luultavasti) kului liki loppuun ja käyttöjarru itsessään pelasi ihan normaalisti ja seisontajarrukin kelin mentyä plussalle.
Liki loppua ollut pala sitten vaan kului normaalisti täysin loppuun viime lauantai ehtoolla.
Äänen alettua kokeilin vannetta ja levyä eivät ne olleet lämpimät - eli sillä hetkellä jarru ei ainakaan laahannut.

Otin toki längen tai olkaimen irti ja putsasin pöydällä ja kokeilin että uusi ja vanha pala liikkuu herkästi sormineen, ennen kuin kokosin jarrun uudelleen.

Pitää siis viimeistään kesärenkaita vaihtaissa riipaista toisenkin puolen kilpi pois. Ompahan kerennyt hapata helpommin irtoavaksi :)

Jos takapyöränlaakerit menee uusiksi laitan samalla uudet kilvet, kun vaihdan laakerit kumminkin parina, vaikka toinen ei vielä sillä hetkellä olisikaan sohlo.
Edestä vaihdoin ensimmäisellä kerralla vain väljistyneen laakerin, niin ei mennyt kuin pari viikkoa niin toinen alkoi ääntää. Niinpä seuraavalla kerralla vaihdoin ne suosiolla parina.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @886tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

886tkm

Tasaista menoa, kulutus noussut hieman huonon kelin ja pelkän työmatkasahauksen takia, joskin silti 4,95 edellisellä tankkauksella.

Eberin perhana kerkesi mennä lukkoon, kun en kerinnyt uusimaan hehkua ennen kuin liian monta perättäistä käynnistysyritystä epäonnistui.

No jos Joululomalla saisi aikaiseksi vaihtaa sen keraamisen upgrade hehkun ja nollauttaa koodit, kun omaa diagnostiikkaa tai edes viikkokelloa ei ole.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @889tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

889tkm

Samaa menoa kuin ennenkin, en saanut aikaiseksi nysvätä Eberiä - mutta nollakelissä sillä ei ole niin väliäkään.

Dieseliä on mennyt kolme viimeistä tankkausta 4,9 keskikulutuksella.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @891tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

891tkm

Kulutus heilunut 4,7-4,9 välillä.
Kolilla käydessä pakkanen kävi kylmimmillään -16C tasolla, mutta kulutus oli silti matalin useammasta tankillisesta.
Näin ollen voisi katsoa että reitillä ollut suuri määrä 80 rajoitusta vaikuttaa matka-ajossa selvästi enemmän kuin lämpötila - olettaen että termostaatti on terve.
GM originaali tuntuu pitävän lämmöt vielä toistaiseksi "viisarin vaille 90" tasolla - joskaan eipä se huonoista vähiten huonokaan pitkään kestä, eli mennee uusiksi ensi syksynä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @900tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

900tkm

Eipä ihmeitä, kulutus on heilunut siinä 4,6 tasossa - johtuen varmaan plussalla roikkuvasta kelistä.

"Jäätynyt känkän vaijeri" insidentin kuluttamista takajarrupaloista päätyi yksi loppumaan pari viikkoa sitten, joten uusin satulaan palat ja tuikkasin glykolia vaijerin pään haitarikumin sisään - josko se siitä kapillaarilla päätyisi hanhenkaulaan jne.

Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa taas nesteet, kuten joka kevät tähän astikin.
Vauhtiautoissa ja mopoissa käyttämääni Ate BlueRacingia ei Astraan jaksa tuhlata, joten se mitä sattuu huoltiksella sillä hetkellä olemaan, on just parasta. (Luultavasti siis Nesteen litkua).
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @900tkm)

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Alkaa olla jännän äärellä ku miljoona lähestyy...
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @900tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

|777| kirjoitti: 11 Maalis 2020, 15:27 Alkaa olla jännän äärellä ku miljoona lähestyy...
Eka miljoona. :D
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @900tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Juho M-P kirjoitti: 11 Maalis 2020, 16:26
|777| kirjoitti: 11 Maalis 2020, 15:27 Alkaa olla jännän äärellä ku miljoona lähestyy...
Eka miljoona. :D
Olen sen verran lorvikatarrinen noiden peltisavottojen suhteen, että taitaa jäädä se seuraava miljoona vajaaksi :)
Kunhan nyt edes saisi sen miljoonan itse ajettua kasaan - itara kun ei mitään uusia autoja ostele, niin oma kertymä ei alkanut nollasta, vaan @180tkm ja onhan tuolla käytetylläkin toistaiseksi vielä töihin päässyt.

Oikeat ajomiehet, kuten Irv Gordon vainaa, ei toki pidä sitä toistakaan miljoonaa kun vasta lämmityskäyttönä - ennen kuin aletaan kunnolla kairaamaan...
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @905tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

905 tkm

Ei ihmeitä, kulutus samaa 4,6-4,8 väliä.
Talvirenkaat edelleen ajossa, kun kesäpallot jäi toispuolen Suomea Korona rajoitusten alkaessa.
Ei kyllä haittaa edelleen ajella Hakkapeliitoilla, kun eilenkin mätti räntää aika reippaasti.

Keskipöntön yläpuolinen lämpöpelti rämäjää, eli prikka liene syönyt itsensä taas köykämiinin läpi.
Pysyvämpi ratkaisu lienee, isomman prikan sijasta, pätkä lattaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @909tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

909 tkm

Vaihdoin suvikumit ja niillä effficient gripeillä oli mukavampi lennättää, joten kulutuskin nousi kerrassaan 4,9 tasolle :)
kesärajoitukset eivät toki vaikuta asiaan lainkaan...

Pitäisi varmaan mittauttaa pyöräkulmat. Jarrunesteitä uusiessa nyvin pyöränlaakerit läpi ja hyvin tuntuvat alkuperäiset vuodelta '98 olevan edelleen tiukat takarissoissa.
Etupyöränlaakerithan olen vaihtanut kahdesti.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @909tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

4tkm oot ehtinyt kuukaudessa ajamaan :D
Miten muuten on iskarien laita?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 549
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @909tkm)

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Tämä on kyllä mielenkiintoinen tarina luettavaksi, huikeita kilometrejä näemmä Astralla pääsee.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @909tkm)

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

On melekoset lukemat taulus ja lisää tulee👍
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @909tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1,2sorsa kirjoitti: 08 Touko 2020, 16:07 4tkm oot ehtinyt kuukaudessa ajamaan :D
Miten muuten on iskarien laita?
No alla olevat Bilstein B6 Sportit pelaa ihan OK.
Jostain ketjusta varmaan löytyisi kaivamalla millä kilsoilla vaihdoin ne.
Alkuperäiset eivät siis vuotaneet ja menivät kyllä leimasta läpi jne. mutta en vain pitänyt siitä miltä ne tuntuivat ajaa.
(Tosin siis minulla oli sen jälkeen kaikissa kolmessa autossa B6 alla, joten voin olla puolueellinen, mutta minusta tuommoiset ovat hinta/saanti suhteeltaan hyvät kilpiautoon - asia on toki eri jos pitäisi ajaa oikeasti kovaa.)

Orggis jouset olivat kuoleentuneet sen verran että keula roikkui niin alhaalla että camberia ei saanut enää kohdalleen.
Meinasin laittaa Sportin orggis fjäderit, mutta ne olivat Marmorilla sen verran hintavat että katsoin Eibachin -30mm olevan ihan riittävän hyvät töihin ajamiseen.
Vaihto-operaation aikana huomasin että takajousista oli murtunut se aivan ohuin kärki - kuten varmaan kaikista näistä riittävän paljon ajetuista.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @909tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mulla on ollut 388tkm ajetussa myös löysä alusta
Nykyisessä 436tkm ajetussa on vielä ihan ok ajettava. Isännällä 330tkm ajettu orkkialusta.
Yksikään iskari ei vuoda ja arvot hyvät mutta ajotuntuma vaan löystyy. Takajousia laitettu muutamat
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin