Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @881tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Olet muuten aivan oikeassa, laturin pyörä siitä olikin kajahtanut palasiksi.

No en jaksa murehtia asiaa, joku sen hihnan väpätyksen tekee ja osakin on niin menköön dampperi ennakkohuollon piikkiin.
Kiristimen pitäisi olla aivan jiirissä.

Noin tarkemmin kun ajattelee, niin minultahan murtui aikanaan se hihnankiristimen kiinnike ja vaurio oli väsymismurtuman näköinen, eli vemputus on voinut jatkua hyvinkin pitkään.

Noin ylipäätään moniurahihnassa on mahdottomasti paremmin pitoa kuin kiilahihnassa, niin kammen vääntövärähtely päätyy asiakaspäätyyn aivan eri lailla kuin vanhoissa värkeissä. Mutta hemmetin hyvin ne kyllä voi terveellä dampperilla kestää - Aimokin taisi ajaa puoli miljoonaa orggis remmillä ja tietysti kaikella muulla mitä hihnan varrella on.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @881tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuon 2.0/2.2 moottorin hihnasysteemi on muuten todella hyvä ja nerokas(vesipumppu ei altistu ylsisuuntaiselle kiristykselle ja laturi/kampuran pyörällä on pitkästi hihnaa) mutta kiristin/dampperi on kyllä ollut ongelmallinen. Tai no ei ongelmallinen mutta ainoat viat on ollu niissä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

882tkm

No niin, nyt on uudet ölpät, polttoaineen- ja raitisilmasuodatin sekä dampperi, vesipumppu ja vaihteensiirtotangon niveltapit.

Mekaaninen ääni konehuoneesta väheni merkittävästi ja olkoon ehkä placebo efekti tai ei, mutta vaikuttaisi että tyhjäkäynti on sileämpi.

Jäähdytysnestettä meni loppuaikoina kolmen vartin pullo viikossa, vaikkakin muu toiminta, siis kulutus, käyntiinlähtö yms. oli aivan normaalia.
Pitää seurata tilannetta.

Vaihteensiirto tuntuu tietysti napakammalta, tosin sohloilla tapeillakaan ei ilmennyt oikeastaan muuta ongelmaa kuin harvakseltaan joutui viskomaan pakkia päälle vähän kiukkuisemmalla kepin poikittaisella liikkeellä. No ehkä kerran taisi mennä nelonen risteyksessä, kakkosen sijasta ja sekin huolimattomalla vaihdolla.

Vielä jos parempi minä voittaa, voisi tulevina juhlapyhinä päivittää sen Eberin hehkun keraamiseen ja katsoa samalla sen polttoainepumpun imusihdin.

Sitten auton pitäisikin olla kaikin puolin kuosissa talvea varten - seuraavan öljynvaihdon sattuessa luultavasti Huhti-Toukokuun vaihteen tienoille.

No pahvin voisi vielä laittaa jäähdyttimen eteen. Tosin IC ja itse tehdyn flektin kiinnityksen takia kennoa ei saa kokonaan peittoon päätykoteloiden väliseltä alalta, joten en tiedä kuinka paljon se kennon eteen pujotettu pahvi oikeasti auttaa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tee muovista peitto sinne puskurin alailmanottoon. Auttaa kaikista parhaiten. Omaan A-Zafiraan tein sellaisen ja ajattelin et hiukan auttaa pahimpaan viimaan. No 0-ast kelillä alkoi laitta flektejä päälle 90kmh maantieajossa. Eli hyvin esti viimaa. Etuna taas tuosta on se että paikallaan flekti saa ilmaa ja jäähdyttää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tee muovista peitto sinne puskurin alailmanottoon. Auttaa kaikista parhaiten. Omaan A-Zafiraan tein sellaisen ja ajattelin et hiukan auttaa pahimpaan viimaan. No 0-ast kelillä alkoi laitta flektejä päälle 90kmh maantieajossa. Eli hyvin esti viimaa. Etuna taas tuosta on se että paikallaan flekti saa ilmaa ja jäähdyttää.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ootko vaihdellut öljyjä millaisella vaihtovälillä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Juho M-P kirjoitti: 04 Joulu 2019, 14:15 Tee muovista peitto sinne puskurin alailmanottoon. Auttaa kaikista parhaiten. Omaan A-Zafiraan tein sellaisen ja ajattelin et hiukan auttaa pahimpaan viimaan. No 0-ast kelillä alkoi laitta flektejä päälle 90kmh maantieajossa. Eli hyvin esti viimaa. Etuna taas tuosta on se että paikallaan flekti saa ilmaa ja jäähdyttää.
Laitoitko myös konepellin maskissa olevan aukon sisäpuolelta tukkoon?

Funtsin vähän että jos puran puskurin Eberi remppaa varten, voisin laittaa ala-aukon sisäpuolelle ritelikköön, nippareilla kiinni, vaikka siivun kevytpressua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1,2sorsa kirjoitti: 04 Joulu 2019, 19:17 Ootko vaihdellut öljyjä millaisella vaihtovälillä?
Perus 30tkm, sama kuin Aimokin. Hyvin toimii matka-ajossa - tai no takuuaika tällä taisi mennä 15tkm välillä, kunnes GM muutti huolto-ohjelmaa.
900K Vectrakuski taisi vaihtaa vielä harvemmin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Teuwo kirjoitti: 04 Joulu 2019, 19:20
1,2sorsa kirjoitti: 04 Joulu 2019, 19:17 Ootko vaihdellut öljyjä millaisella vaihtovälillä?
Perus 30tkm, sama kuin Aimokin. Hyvin toimii matka-ajossa - tai no takuuaika tällä taisi mennä 15tkm välillä, kunnes GM muutti huolto-ohjelmaa.
900K Vectrakuski taisi vaihtaa vielä harvemmin.
Joo 50tkm välillä se vectra kuski mutta jakopään laahain piti vaihtaa.

Itsellä noin 15tkm välein nyt ja vanhempana varmaan
Sitten 20tkm välein. Toki urakka vasta 63tkm/ 1v/8kk kohdalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei ollu Jarkolla jakoketjun laahain vaan tasapainoakseleiden ketjun laahain joka hajos. Teuwolla ei tasuriakseleita olekkaan.


En tukkinu maskia ollenkaan.
Vain sen puskurin ala-aukon. Käytin 0,7mm mustaa PVC levyä josta saksilla muotoilin sopivan. Tuli ihan huomaamaton tavallaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Joo niinhän se olikin. Onko y22dtr sitten ainoa vai onko missä malleissa tasapainoakseleita?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @882tkm)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

B Omegan X/Y20DTH myös.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @884tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

884tkm

Edellisen tankkauksen keskikulutus 4,8.

Auton peräpäästä alkoi kuulua jarruttaissa rohinaa.
Koska takajarrut on faceliftattu viime keväänä, vaivaiset 58tkm sitten ei tullut mieleenkään että jokin paloista olisi loppu.

Ajattelin että uudesta asti ajetut takapyöränlaakerit ovat antautuneet yhdessä tai yksittäin ja jarrutus vääntää löysiä jolloin ääni kuuluu.

Minullahan on ollut jo vuodesta 2016 hyllyssä SKF takapyöränlaakerimoduuli, odottamassa sitä että "Ihan kohta ne hajoaa takaakin" :)

Vintturoin kulmat vuorollaan ylös ja ihmetys oli suuri kun laakerit olivat aivan tiukat ja valssit rullasivat oikein herkästi - eli jarrutkaan eivät laahanneet.

Syypääksi ääniin paljastuikin kuskin puolen toinen takajarrupala (männän puoli, kulunut taustalevyyn asti) kaikki kolme muuta olivat kuluneet vain 2-3mm 58tkm aikana.

Jarrukilpi sen sijaan loisti poissaolollaan. (Vänkärin puolella oli edelleen paikallaan)
Liu'ut yms. kaikki muu oli herkkää.
En näe oikein muuta mahdollisuutta kuin että esim. lumikelillä länittäessä joku jääkökkäre tms. on kolhaissut hapantuneen jarrukilven vastakarvaan levyyn kiinni ja sen on sorvannut rautamujupaskaa joka on päätynyt palan liukupintoihin - kunnes kilven jämä on ottanut jarrulevystä sen verran pitoja että on vääntynyt paska-aholle kokonaan.
Tähän viittaa se että kilven tähteen johtoreuna ("itsetehostuva" pää, jos se olisi jarrukenkä) oli vääntynyt kaksinkerroin.

TAI känkän vaijeriin on päätynyt kosteutta ja seisontajarru on laahannut - tosin kuinka vain männän puoli olisi kulunut on vähän outoa.

Pagid merkkinen vaijeri on sinällään aivan hyvä, ydin on muovitettu yms. mutta kun se oli päästään irti satulasta ja roikkui alaspäin, tihkui haitarikumin alta kosteutta, joka liene varastoitunut hanhenkaulaan jonka vaijeri muodostaa ennen satulaa.

Rempatessani jarrun, laitoin myös molemmille puolille haitarikumin sisään laimentamatonta jäähdytinnestettä - jonka toivon pääytyvän painovoiman ja kapillaarin avulla ainakin hanhenkaulan pohjalle.

Ainakin alustavasti temppu tuntui toimivan, koska keli pakasti ja känkkä on edelleen aivan herkkä - en oikein usko että umpihenkiset vaijerit olisivat muutamassa tunnissa tallissa kuivuneet täysin - varsinkaan se joka oli satulassa kiinni koko ajan.

Puuttuvasta jarrukilvestä en jaksa niin piitata - ei niitä ole ollut edessäkään satoihin tuhansiin kilometreihin ja hyvin on jarrut toimineet.
Noin leimamielessä elän uskossa että kilpi ei ole pakollinen, mutta jos se on paikallaan, sen pitää olla ehjä.

No nyt toimii taas ja meno jatkuu.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @884tkm)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Tulee sanomista leimalla jos akselilla puuttuu toinen kilpi,eli molemmat paikoillaan tai ei ollenkaan kilpiä.Hyvin kyllä kestää kilsoja nuo.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @884tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Miten liikkuiko vanha pala kevyesti ettei ollut tarttunut olkaimeen?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin