Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @910tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

910 tkm (edit: ehtikin kääntyä seuraavalle tonnille)

Mittautin pyöränkulmat ja samalla ilmeni että toinen alapallo oli sohlo, eli se piti vaihtaa ennen kulmien laittamista jiiriin.

Vaihdoin tukivarret, raidetangon päät, pyöränlaakerit yms. eteen @634tkm.
Silloin alle laitetuista toinen alapallo meni 860tkm kohdalla, eli kesti 226tkm ja nyt toinen eli 275tkm.
Näin ollen tarvikepallojen elinkaari oli selvästi heikompi kuin orggisten, jotka kestivät kevyesti sen yli puoli miljoonaa+ kilometriä.

No, minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää - eli olisi pitänyt vaan suosiolla vaihtaa ne alapallotkin särmästi parina.
(Tyhmyyttäni ajattelin että ehjässä olisi vielä hyvin 275tkm (- määräX, koska tarvikke) hyvää tähteellä, eikä 50tkm.)

Alkuperäiset takapyöränlaakerit ovat edelleen tiukat, eteen ne olen taas vaihtanut kahdesti - jos vanhat merkit pitävät paikkansa pitäisi edessä olevien SKFien alkaa olla pehmeät pelit tuossa aika tarkkaan miljoonan kohdalla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @915tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

915 tkm

Samaa laukkaa kuin ennenkin.
Kulutus on heilunut 4,5-4,7 välissä.

Pyyhkijän vivuston holkit ovat aivan sohlot, siihen mittakaavaan asti että kuskin puolella muovipalikka, jolla pyyhkijän varsi liittyy flat blade sulkaan, raahaa lasiin ja on naarmuttanut sen.
Tämä ei minua tosin ole sen kummemmin vaivannut, lasissa kun on jo ennestään kiveniskemä josta leviää halkeama - eli se on mennyttä kalua joka tapauksessa.

Pelastin varaosa-autosta vivuston, joka oli sohlo sekin, mutta kaveri sorvasi laakeripronssista holkit joilla sen sai uudistettua.
Toki pyyhkijöiden akselitkin ovat kärsineet, mutta aivan varmasti se on parempi kuin nykyinen ja piisaa oikein hyvin yli miljoonaan.

Näin ollen pitää vaihtaa rempattu vivusto autoon ennen leimaa ja sitä varten tehtävää tuulilasin vaihdattamista.

Muuten ei mitään ihmeitä. Ajattelin nykiä pitkään liotettuja etuovien saranatappeja, vaikkapa kesälomalla, josko joskus saisi aikaiseksi vaihtaa sähkölasilliset ovet. En ole kyllä saanut aikaiseksi vaihtaa takaoviin CDX verhoilun pahvejakaan - joka kannattaisi kyllä tehdä jo siksi että saisi vapautettua varastotilaa.

Välyksettömällä ripustuksella on tietysti ollut mukavampi ajaa, kun auto ei vetele urista samalla tapaa kuin ennen alapallo/pyöränkulma remppaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @915tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pitkästi päässyt. Täällä ollut jo useammassa 300tkm ajetussa vivusto horona. Omassa 370tkm ajettussa oli hämmästyttävän tiukka niin sekin oli sitten patentoitu puutarhaletkulla holkittamalla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @915tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Noita pyyhkijöiden vivustoja on kahden laisia.
Alkupään autoissa oli putkien päässä olevat kiinnikkeet ja akselien laakeriholkkien pesät alumiinia.
Niissä on täyspitkät holkit. Ts. pesän päästä päähän.

Näissä oli ongelmana se että jos akseleiden ympärillä olevat o-renkaat tms. kumitiivisteet lakkasivat toimimasta ja holkki hapettui kasvoi käyntivälys kiinni ja akseli-holkki yhdistelmässä oli sen verran pintaa että moottorin momentti ei riittänyt liikuttamaan vivustoa, ensin ei normaali vauhdilla ja melko pian ei lainkaan.
Silloin kun tämmöiset autot maksoivat vielä jotain, liikkeet vaihtoivat halvaantuneita vivustoja uusiin tästä syystä.
Hyvä puoli oli se että laakeroinnin isohkon kantopinnan takia elinkaari on pitkä jos väliin viitsii laittaa -edes toisinaan - prätkän ketjuöljyä/rasvaa/muuta vettä edes jotenkin kestävää voidetta.

Uudempi "Facelift vivusto" on varustettu muovisilla pesillä ja laakeriholkit ovat lyhyet, ulkopinnoiltaan terävällä boorilla varustetut tumpit, jotka on painettu kummastakin päästä pesän suusta sisään ja harjat leikkaavat itselleen paikan muoviin.
Hyvä puoli on että pintaa on melko vähän, joten todennäköisyys että pyyhkijät halvaantuvat on hyvin pieni - huono taas se että systeemin elinkaari ei ole häävi.

Varaosa-autosta kannibalisoidussa vivustossa toinen akselin oli jo syönyt toisen holkin poikki C-renkaaksi - vaikka autolla ei oltu ajettu edes 300tkm.

Korvaavat omavalmiste pronssiholkit ovat mallia "pre facelift" - koska arvelen jaksavani ruiskia niihin voidetta edes silloin kuin voitelen samassa pihassa prätkien ketjuja. Kuluneen akselin takia voide luultavasti jopa meneekin haluttuihin väleihin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @919tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

919 tkm

Kulutus samaa 4,5-4,6 - kuten alkukesästä.
Jäähdytysnesteen pinta oli laskenut joitain millejä paisarissa, mutta tuollainen sen vajumistahti on ollut - muuttumatta - jo useita satoja tuhansia kilometrejä.
Eli ei aiheuta toimenpiteitä, nesteen lisäämisen tuolle puolen.

Motissa on nyt uudet öljyt ja huomenna pitäisi saada yksi pari uusia Efficient grip Performanceja alle.
Jostain syystä X Vianorilla ukko väitti että eivät saa niitä ja Euromasterilla ne sai seuraavaksi viikoksi.
Olisikohan Vianorilla sukset ristissä Goodyearin maahantuojan/tukkurin kanssa (?)

Kesäloma alkaa ensi viikolla, joten sitten voisi toteuttaa jo aiemmin mainittuja vipparien ja ovien restaurointeja.

Sen verran pitää lisätä että pitkien merkkivalon alkuperäinen polttimo kärähti mittaristosta - tosin koska pitkiä siivuja on tullut ajettua ainakin puolet yöllä, on merkkivalokin palanut tuhansia tunteja :)
Ei silti, ei minulle kyllä ole missään muussa autossa näin (vielä) käynyt.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @922tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

922tkm

Kulutus 4,6-4,7.

Sain aikaiseksi laittaa holkitetun pyyhkijöiden vivuston paikalleen.
Facelift mallin vivuston moottori ei ole aivan samanlainen kuin aiempi, joten moottorin suojakuppi ei käynyt. No katon alla se on muutenkin.
Akseleista toisen pidäkerengas oli kadonnut ja toinen murtui paikalleen laittaessa, joten hoidin pitkittäisen asemoinnin laittamalla soveltuvia aluslevyjä pyyhkijän varren alle, akselin ympärille ja mutu kiinni + kokeilin onko yhä tarpeellinen päittäisvälys tallella.

Hyvin toimii.

Vastoinkäymisiäkin tuli, eli olin lomalla kotiseuduilla päin, Itä-Suomessa ja kuinka ollakaan Lappeenrannan kohdalla seisoin kutostieltä kaupungille tulevan rampin päässä liikennevaloissa.
No syystä X edessä seisoneen kolmoskoppa V70 kuski taisi sotkea D ja R asennot kepistä tms. ja peräytti koslansa takakulman Astman kuskinpuolen etukulmaan.
Lopputulema on että muovipuskurin kulma on ruvella, umpiosta linssi myös ja alin korvake varmaan päreenä koska se osoittaa alas ja painui hieman lokarin sisään. Lokarissa on Volvosta jäänyttä maalijälkeä, mutta ne saattavat lähteä tahnalla.

Ehjäys toki menee vastapuolen vakuutuksen piikkiin, mutta Pohjola voi myös tarjota autosta lunnaita - johon en voi mitenkään suostua, koska haluan toki ajaa siihen ainakin sen kokonaismiljoonan täyteen - jos ei nyt itse ajettu miljoona toteutuisikaan.

Hyvinä puolina, jos niitä on pakko keksiä, niin koska auto on telakalla joka tapauksessa hoituu tuulilasin vaihtaminen samalla, sekä irti otetun puskurin alta paljastuneen Eberspächerin hehkun upgreidaaminen keraamiseen versioon.

Muutoin suuret suunnitelmat ovien ja ovipahvien vaihdosta kosahtivat hieman siihen että kaverilla tuli pieni hätä muuton kanssa hänelle uuteen taloon, joten luukussa tuli levytettyä, rimoitettua yms. raksattua käytännössä viimoiseen iltaan, ennen kuin muuttoukot olivat tuomassa mööbeleitä.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @923tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

923tkm

Vähemmän yllättävästi OP-Pohjola tarjosi kertakorvausta, joka ei tietenkään kata rempan kuluja.
Koska toinen auto ei ole leimassa pitänee kuitenkin maksaa eroitus asioiden jouduttamiseksi.

Edelleen pitää selvittää mikä on lopputulema sijaisauton suhteen - vaikkakin minulle soitettiin Pohjolasta ja moinen luvattiin EuropCarin toimittamana, epäilen että kertakorvausmenettely nollaa moisen.

Hip Hurraa... ja koko p*ska siksi että joku apina saa päähänsä peruttaa päin, paikallaan seisovassa autojonossa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @923tkm)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sama paska kävi siskon autolle. 600e+seisontaajannkorvaus 2vk 140e.
700e oli halvin vastaava vuoden leimalla ja vain 370tkm ajettuna nettiautossa jonka perusteella tarjosi. Toki yritti ensin 400e tarjota.

Itse päädyin ostamaan toisen auton kun korjattavan luokse olisi ollut 500km matkaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @923tkm)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Omalla kohdalla ainakin aina korvausasiat mennyt hyvin lopulta,asiallisesti neuvottelemalla alkuperäistä korjausarviota saanut tarvittaessa nostettua huomattavastikkin.Harvoin ensimmäinen tarjous kannattaa hyväksyä.

Jos haluaa korjauttaa kuntoon saa yhtiöstä sovittua kattosumman korjauksellekkin,jolloin korjataan b osilla,vaatii toki hyvää asiakaspalvelua korjaavalta taholta.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @926tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

926tkm

Kulutus samaa korkeaa nelosta.

Peruutusinsidentin lopputulema oli että jättämällä maalaukset väliin ja umpionvaihto & maalijäljet myllyttämällä veks proseduurilla kulunki jäi alle kertakorvauksen. Toki jäljelle jäi jälkiä, mutta liki miljoonan ajetussa halpisautossa aivan hyväksyttävän vähän.

Samoilla lämpöisillä uusi tuulilasi ja keraamihehku Eberiin, kun keula oli savotassa muutenkin.
Käsillä ei ollut Eberin omaa diagnostiikkaa / viikkokelloa joten laite on kuitenkin vielä lukossa, joka asia pitää hoitaa ennen talven tuloa.

Etusumarien polttimot ja pitkien merkkivalon polttimo piti uusia (toki mittaristo purettuna uusin kaikki muutkin).

Käytin auton leimalla, joka sujuikin huomautuksitta.

Oikeassa takasatulassa känkän vipu palauttaa hieman heikosti, joka on lievä yllätys - huomioiden että kyseessä on hädin tuskin satatonnia alla ollut Lucas satula. Hyvin se kuitenkin piti ja läpäisi leiman. Jos valtava innonpuuska iskee, saatan silti käyttää kulman ylhäällä ja tarkastaa palojen herkkyyden yms. pientä sipistelyä jarrulle.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @927tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

927tkm

Sama meno kuin ennenkin kulutuksen yms. suhteen.

Pienellä tutkiskelulla selvisi että ongelma ei ole itse jarrusatulassa, vaan sen puolen vaijerissa.
Paloista oli kulunut n. puolet pinnasta 100tkm matkalla. Käytännössä olen havainnut että työmatka, yms. lirutusajossa palat kestävät n.200tkm ja levyt 300.
Tässä ei tunnu olevan merkityksellistä eroa GM originaalien ja lukuisten nimimerkkien tarvikkeiden välillä.

On kyllä hyvin mahdollista että käsijarruvaijerin osa joka on tukivarren alapintaa vasten on ottanut kolhun ja on siksi tahmea liikkeissään.
Se oli muistaakseni Pagid tms. tunnetun, myös oem valmistajana toimivan, puulaakin tuote.
No nyt on tilattu Marmoritiskille (TM) orggis vaijeri, jos se olisi veikeämpi.

927tkm ajettu pyöränlaakeri on edelleen tiukka ja herkkäliikkeinen - ei paha.
Ennen jarrun herkistelyä pyörä meni käsin heittämällä pari kierrosta ympäri, nyhräyksen jälkeen kuusi.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @931km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

931tkm

Edellinen tankkaus 4,7kaa ja muutkin alle viiden.
Känkän vaijeri pitäisi saada tällä viikolla alle, muuten ei mitään maininnan arvoista.

Edit: GM Orggis "Lucas vaijeri" on paikallaan ja kahva on eittämättä maailmoja eri tuntuinen takertelevalla vanhalla.
Samalla löytyi hapanta takajousen yläpään paikasta - no kukaan ei kiellä korjaamasta, tai vahvistamasta, peltejä ennakkohuoltona - vaikka auto sinällään onkin vast'ikään leimattu.

Syksyllä tulee taas öljynvaihto, joten tuumin että samassa yhteydessä voisi nollata lukossa olevan Eberin - vehje on sen verran vanhaa mallia ohjainleitteen suhteen että koodit pitää lukea/nollata itse masiinan piuhasta, kun aparaatti ei puhu korisähköille mitään.

Syksyllä pitää toki tehdä muutkin syyshuoltojutut, kuten raitisilman- ja polttoaineensuodattimet.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @934km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

934tkm

4,8 ja samaa meininkiä kuin ennenkin - jousen paikkaakaan en ole saanut aikaiseksi harsia.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @935km)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

935tkm

Kulutus, yms. kuten aiemminkin.
Jousen paikka fiksattu valmistamalla koripalkin alla oleva matalampi, jousilautasta kantava, kotelo uudelleen 3mm levystä.
Koripalkki oli OK, jousilautanen ja sen keskellä oleva nutikka niin hapan että kumia varten piti hitsata korvaava, päästään viistetty putkenpätkä uuteen koteloon. Sen päähän sitten iso prikka, jotta jousituksen mahdollinen pohjaanlyönti ei käytä pätkää nahkapaskana ja riko kumia.

Positiivisena havaintona Eibachin -30mm jousi oli edelleen oikein ryhdikäs ja maalikin oli pysynyt hyvin kiinni. (Eibachit ovat, pikaisella tarkastelulla, olleet 301tkm alla.)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @940tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

940tkm

Talvirajoitukset alkoivat joten kulutuskin putosi hieman, edellisen tankillisen mennessä 4,5 tasolla - kiitos paljon kahdeksankympin jurraamisen.

Vaihdoin aiemmin alle, melko loppuuun ajetut Hakkapeliitat Irmelin twinspokeilla - joka oli kerrankin hyvä ajoitus - kun seuraavana yönä maan poikki ajaessa oli vastassa paksu kerros loskaa, viittä kymppiä jurraavia kuorma-autoja ja kaitesiin ajettuja henkilövaunuja.

Tokihan lämmin maa poisti möhjän piankin, mutta sillä hetkellä talvirenkaat olivat perin tervetulleet.

Mietin kokonaan uuden kierroksen investoimista, mutta muudannen tuttavan isä lopetti autoilun ikänsä takia ja vanhuksen Vectrasta jäi kolme talvea melko minimaalisessa käytössä olleet Hakkapeliitat.
Näitä varten investoin edullisesti jotkut viisipuolaiset GM orggis valut - joista puuttui yksi keskilätkä - joka osoittautui melko hintavaksi marmorilla (84€!!!) jos sitä edes enää toimitettaisiin.

Noh, ko. osa löytyi täysjärkisempään hintaan Saksasta ja lätkien puuttuva "erikois" avain ja ruuvit Itävallasta.
Enää tarvitsee keksiä jostain alumiinilätkissä olleita mutterin mallisia muovisia peitetulppia, niitäkin kun puuttui muutama ja niitä ei GM ole myynyt irrallaan.

Toki puuttuva lätkä tai niiden pikkutilpehöörit eivät ajamista estä, mutta on vähemmän röjön näköistä jos kaikki osat ovat paikallaan.

Jahka alkaa vaikuttaa että keli pysyy pakkasella ja/tai lunta alkaa olla pysyvämmin vaihdan paremmat talvirenkaat alle.
Vastaa Viestiin