Pistetäänpäs Ompustakin tällainen "pieni" päivitys.
Omega siis kiitti uusista kesärenkaista, täydestä tankista ja tuoreesta leimasta sylkäisemällä vedet pihalle viime kesänä. Tästä sisuuntuneen auto siis tallille, jossa se sai aluksi odotella harmituksen vähenemistä. Tässä kaikkien muiden projektien takia tämä projekti venyi kaikkiaan noin puoleksi vuodeksi
Tuumailin heti kun paisuntasaäiliössä kellui kansipahvin muruja että tämä selvä, kone ulos. Tuolla konehuoneessa ei jaksa yksinkertaisesti roikkua tuollaisen homman kanssa. Päätin heti samantien nimittäin tehdä tämän homman melko perusteellisesti.
Moottorissa oli useita öljy- ja vesivuotoja. 2. sylinterissä oli myös vähän huononlaisesti puristuksia
Tuli tilattua hetimiten moottorin ylä- ja alapuolen tiivistesarjat, kansipultit, vesipumppu ja jakopää
Ilmastoinnin kenno oli aika lohduttoman näköinen, ja väriaineläiskiä oli useammassa kohdassa, joten sanomattakin selvaa että tilasin uuden kennon sekä jälleen uuden kuivaimen
Kansien irroituksen jälkeen oli aika selvää että kannet pitää huoltaa myös, joten tuli testattua että nehän mahtui Banditin takalaukkuun molemmat
Siellä ne matkasi Vehmersalmelle Kansiviritys Kosuselle. Siellä molemmat kannet saivat kevyen kanavien muotoilun sekä kaikki uudet pakoventtiilit. Muut hiottiin ja tasot oikaistiin. Tässä vaiheessä myös tuo surullisen kuuluisa vesitilassa sijaitseva öljynjäähdytin siirrettiin eläkkeelle ja tuo kansien välissä sijaitseva levy hitsattiin umpeen ja taso-oikaistiin. Myös termostaatti uusittiin alkuperäisellä Behrillä. Kuvassa näkyy myös kuinka toteutin öljynkierron ilman jäähdytintä. Tarvittaessahan tuohon saa helposti lisättyä öljy-ilmajäähdyttimen. Moottorin toinen kannatinkumi oli myös mennyt poikki, se uusittiin samalla
Tässä vaiheessa oli turha alkaa kainostelemaan pikkuasioita, joten laturi ja startti lähti irti myös, ja kiikutin molemmat Autosähkö Pastiselle ja ohjeiksi molempien kunnostus. Eipä muuten ollutkaan ihan pikkujuttu, laskua kertyi 285€... Mutta hävisi kitinät ja eiköhän nuo toimi luotettavasti taas pitkän siivun. Tilailin myös uudet tulpat ja moniurahihnan, sekä kannoin kaupasta kasan sähköjohtoja ja liittimiä. Kuvassa näkyy väliaikainen hihna joka jättää ilmastoinnin kompuran pois kierrosta kunnes ilmastointijärjestelmässä on mehut ja öljyt taas sisällä. Tuli tässä samalla siis uusittua nuo virtapiuhat, eli akulta lähtevät/tulevat plus- ja miinusjohdot alkuperäistä huomattavasti isommiksi vielä. Jospa ne ei enää kuumene niinkuin nuo vanhat. Myös korin sähköille laitettiin jakoblokki josta virta haarautuu eteenpäin eikä ole noita plus-napaan tulevia miljoonia johtoja
Ja melkein jo unohtui, nyt kone kasattiin manuaalin johtosarjalla ja mottorinohjaimella, sekä osienluovuttasta siirtyi myös oikeanlainen vaihteisto ja kardaani. Näillä tippui nuo motarinopeuksien kierrokset aika huimasti alaspäiän.
Tässä vaiheessa ei siis oiota, joten uusien pinnapulttien ja muttereiden lisäksi kaikki katkenneet suojapeltien pultitkin kaivettiin ulos ja jopa tasopinnat oikasitiin tiiviyden maksimoinniksi. Tässä vaiheessa heräsin unohtuneeseen aiheeseenkin, eli kone oli alkanut naputtaa hiukan aina kylmäkäynnistyksissä, joten eikun tiskille kyselemään uusia nostajia, hinta oli sen verran rajun suolainen että ebay eteen ja tilausta Saksaan, johan tuli nostajatkin edullisesti, kaikki 24 kpl
Sinne se vaan on menossa taas. Muiden vihjailuista huolimatta pitäydyin käyttöautolinjassa, ja konehuone on vieläkin vanhan värinen enkä jaksanut alkaa maalailemaan osia, tässä remontissa on keskitytty johonkin muuhun ja harrastevehkeet on meillä jotain ihan muuta
Johtotöitä välillä
Siltä se taas näyttää, tosin tänään sain tallille toimitettuna vielä tuon puuttuneen "akunedusmuovin" (kiitos Jarkko)
Nyt käy omppu sellasta singerin hurina että kelepaa kylilläkin ajella. Tätä kirjoittaessa takan on yksi Lahden keikka ja yli 400km kokonaisuudessaan, on se vaan hieno auto ajaa.
Tämän kaiken lisäksi auto kävi vielä maalarilla jossa korjattiin kesällä ylikuormatun mökkireissun aiheuttama oikean takakaaren lämpövaurio.
Nyt kelpaa taas luisutella, ja tässähän on vielä yksimassavauhtipyöräkin, ettei tarvi pelätä sitäkään, kesää ootellessa