Merkkivalo & vakkarivika

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Pari ongelmaa
1. Polttimon merkkivalo palaa keltaisena
2. Vakkari ei pysy aina päällä.
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

1. Manuaalin mukaan pitäisi palaa punaisena jos polttimo on palanut ja toinen rekisterikilven valo ei ole toiminut/palanut ehkä puoleen vuoteen ja merkkivalo syttyi vasta nyt. Lisäksi se toinen rekisterikilven valo ei toiminut viime syksynä ja kun se korjattiin niin tämä toinen kohta pimeni. 🤷‍♂️
2. Maksaa tietty mansikoita kun en osaa ite vaihtaa
3. Niin ja hanskalokeron valo on irronnut ja ilmeisesti se muovi on sulanut mutkalle kun ei mee paikalleen. Samalla oli tietysti polttanut tavaraa sieltä hanskalokerosta. Aattelin laittaa siihen ledin, ilmeisesti toimisi ok?
4. Saako rekisterikilven valoihin laittaa LEDit?
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

2 ei maksa mansikoita ja täällä opastetaan.
Osaa voi löytä astrax ja tori.fi kautta niin ei tarvi merkkiliikkeestä hakea.

4 saa ja voi. Ne voi vain jäädä herjaamaan palanutta polttimoa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

2. Sellainen pieni varoitus, että ihan satavarmasti se viiksen vaihto ei auta. Mä vaihdatin viiksen samalla koneella olleeseen 08-Vectraan, mutta yhä vain vakkari säilytti oman sielunelämänsä. Välillä toimi kuin unelma ja välillä taas tippuili pois taajaankin. Vaihto ei ollut kovin kallis.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Kuva
Noi CIMmin mustat viiksi-pidikkeet pitäis kans putsata ja herkistellä, että sähkö liikkuu kontaktiliuskojen välillä.
prööt
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Lurttinen kirjoitti: 26 Elo 2021, 14:59 Kuva
Noi CIMmin mustat viiksi-pidikkeet pitäis kans putsata ja herkistellä, että sähkö liikkuu kontaktiliuskojen välillä.
Eli ratti irrottaa? Menee mun mukavuusalueen ulkopuolelle. 🤔
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja tikola »

1,2sorsa kirjoitti: 21 Elo 2021, 08:39 2 ei maksa mansikoita ja täällä opastetaan.
Osaa voi löytä astrax ja tori.fi kautta niin ei tarvi merkkiliikkeestä hakea.

4 saa ja voi. Ne voi vain jäädä herjaamaan palanutta polttimoa
Viiksiä saa ainakin johonkin malliin Motonetista - itse ostin G-Astraan sieltä ja vakkariongelma hävisi. En irrottanut siinä autossa rattia, mutta tapauksestahan tuo riippuu.

Ledin voi ostaa myös "ecu yhteensopivan", jolloin se ei polttimosta herjaa. Silloin on käytännössä enemmän virtaa kuluttava LED, johon on lisätty vastuksia, jotta ECU huomaa siellä olevan lampun. Eli LED lamppu säästää sähköä, mutta sitä sähkönkulutusta teennäisesti lisätään, jotta ajotietokone ei herjaisi palaneesta polttimosta. Typerää, mutta näin se menee.

Itse käytän surutta Led polttimoita kaikkialla missä voin, koska siten säästän lamppujenvaihdossa omaa vaivaani. Missä tuo valojen kunnon valvonta vaatii perinteistä käytän sitten sitä. Kerran katsastusmies sanoi, että tuossa parkissa ei saisi olla led, kun silloin kun auto tehtiin ei vielä led valoja ollut. Minusta se oli ihan huuhaa lause - valo kuin valo, kunhan se toimii ja näyttää jokseenkin oikeanväristä valoa saa kyllä parkkina kelvata.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tikola kirjoitti: 27 Elo 2021, 08:35 Viiksiä saa ainakin johonkin malliin Motonetista - itse ostin G-Astraan sieltä ja vakkariongelma hävisi. En irrottanut siinä autossa rattia, mutta tapauksestahan tuo riippuu.
Ei Vectrassakaan tarvitse rattia irroittaa, jos viiksen vaihtaa. Pitää vain vapauttaa viiksen lukiutus niin se lähtee vetämällä irti.

Tuo linkitetty kuva ja ohje koskee sitä, että jos vika onkin viiksen lukitusosassa CIM:n piirilevyllä, johon viiksi kiinnittyy. Sähköiset kontaktit siinä voi olla syynä ja ne pitää puhdistaa. Vika voi tietenkin olla viiksen sisällä käyttökytkimissä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tikola kirjoitti: 27 Elo 2021, 08:35 Ledin voi ostaa myös "ecu yhteensopivan", jolloin se ei polttimosta herjaa. Silloin on käytännössä enemmän virtaa kuluttava LED, johon on lisätty vastuksia, jotta ECU huomaa siellä olevan lampun. Eli LED lamppu säästää sähköä, mutta sitä sähkönkulutusta teennäisesti lisätään, jotta ajotietokone ei herjaisi palaneesta polttimosta. Typerää, mutta näin se menee.
Tässä ei yksistään ole kyse siitä, että herjaako auto palaneesta polttimosta vai ei.

Yhteensopivalla LED polttimolla viallinen polttimon herjaus pääsääntöiseti loppuu, mutta jäljelle usein jää polttimon välähtely. Ikävintä siinä on polttimon välähtely vaikka poltin ei ole päällä. Poltinta testataan (onko se kunnossa) säännöllisin välein lyhyellä jännitepulssilla. LED välähtää, mutta hehku on hidas eikä ehdi reagoida.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja tikola »

petrisa kirjoitti: 27 Elo 2021, 10:02 Yhteensopivalla LED polttimolla viallinen polttimon herjaus pääsääntöiseti loppuu, mutta jäljelle usein jää polttimon välähtely. Ikävintä siinä on polttimon välähtely vaikka poltin ei ole päällä. Poltinta testataan (onko se kunnossa) säännöllisin välein lyhyellä jännitepulssilla. LED välähtää, mutta hehku on hidas eikä ehdi reagoida.
Ei muuten ole jäänyt - tai jos on en ole huomannut, kuin yhdessä autossa kerran ja silloinkin se poistui vaihtamalla Led toiseen, eli saattoi olla viallinen led. Eli halpaa lediä vaan sisään ja sitten katsoo miten käy - laittaa sitten hehkulampun, jos tulee ongelmia. Näin minä olen jo vuosia toiminut ja ainoastaan H Astran parkkivaloissa olen toistaiseksi vielä hehkulampussa, kun sopivaa Lediä ei ole kohdalle osunut. Kaikissa muissa autoissa alkaa systemaattisesti olla lasikantapolttimoiden tilalla kiinan ledejä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tikola kirjoitti: 27 Elo 2021, 14:09
petrisa kirjoitti: 27 Elo 2021, 10:02 Yhteensopivalla LED polttimolla viallinen polttimon herjaus pääsääntöiseti loppuu, mutta jäljelle usein jää polttimon välähtely. Ikävintä siinä on polttimon välähtely vaikka poltin ei ole päällä. Poltinta testataan (onko se kunnossa) säännöllisin välein lyhyellä jännitepulssilla. LED välähtää, mutta hehku on hidas eikä ehdi reagoida.
Ei muuten ole jäänyt - tai jos on en ole huomannut, kuin yhdessä autossa kerran ja silloinkin se poistui vaihtamalla Led toiseen, eli saattoi olla viallinen led. Eli halpaa lediä vaan sisään ja sitten katsoo miten käy - laittaa sitten hehkulampun, jos tulee ongelmia. Näin minä olen jo vuosia toiminut ja ainoastaan H Astran parkkivaloissa olen toistaiseksi vielä hehkulampussa, kun sopivaa Lediä ei ole kohdalle osunut. Kaikissa muissa autoissa alkaa systemaattisesti olla lasikantapolttimoiden tilalla kiinan ledejä.

Aloittaja kysyi tätä asiaa koskien Vectra C mallia. Astra on eri malli ja siihen eivät päde täysin samat kuin Vectraan!
Eli ei kannata suositella LED polttimoita Vectra C malliin ellei ole valmis tekemään vähän "ranetusta".

Lue vaikka nätä ketjuja jotka koskevat Vectraa :wink:
viewtopic.php?t=273684
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=274037
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 464
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja tikola »

Tuntuisi oudolta, että Vectra C olisi jotenkin isosti erilainen parkkilamppujen osalta kuin täsmälleen saman ikäpolven Astrat G ja H, joissa olen noita ledejä pelannut. Mutta kiistatta ei Vectra kokemusta ole ja näköjään on aika ihmeellisiä juttuja Vectrassa tuohon liittyen. Astrassa menivät heittämällä, myös siihen vanhempaan G astraan. Siihen minä sen viiksenkin vaihdoin, eli vakkari lakkasi toimimasta ja viiksi vaihtoon, jonka jälkeen kaikki taas toimi. Nähdäkseni johtoja katki siitä viiksen taitoskohdasta, joka lienee se arka paikka noissa viiksissä.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Merkkivalo & vakkarivika

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

C-Vectraan ei kannata vaihtaa yhtään lediä jos ei halua ongelmia.
On se sen verran ihmeellinen laite. :D
Vastaa Viestiin