Naarmujen korjaus vinkkejä?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Hanzapoju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2012, 23:41

Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hanzapoju »

Beigen värisen C asconan konepellin ja takaluukun maalipinnassa muutamia naarmuja, mutta eivät ilmeisesti pellissä asti kun ei talven jäljiltä minkään asteista korroosiotakaan kukkimassa.

Mihinkään autokorjaamoon/maalamoon en viitsi noin vanhaa autoa, muutenkaan opiskelijana, mennä arvokkaiden kustannusten syystä käyttämään. Eivät nuo naarmut nyt pahemmin "tiellä" ole, mutta jos niistä on mahdollista suht. halvalla ja omalla vaivan-näöllä selvitä, niin ainahan se kiva ois jos nekin pois saisi.

Olen googlaillut, mutta en oikeen mitään vakuuttavia vinkkejä löytänyt..

Mihinkään muutamien eurojen "paikkaus-kyniin" myöskään tuskin kannattaa luottaa?..

Tietäisikö joku jonkin hyvän menetelmän? Kiitosta jo etukäteen
Avatar
Jomppara
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 07 Marras 2010, 15:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Jomppara »

Eli tuntuuko naarmut esim sormenpäällä?jos eivät oo kovin syviä niin maalipinnan myllytys on toimiva vaihtoehto.sillä saa hyvin pienempiä naarmuja pois mutta jos syvempiä naarmuja on nii sitte menee maalaushommiksi/lakkaus hommiksi.
-(z)- Automaalit
-(z)- Teollisuusmaalit
-(z)- Autonhoitotuotteet
-(z)- Nahkamaalit ja nahanhoitotuotteet

-(z)- https://automaalikauppa.fi
Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 598
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Autotarvikeliikkeissähän myydään värikoodin mukaista paikkamaalia semmosissa "kynsilakkapulloissa". Tosin sävyjen osumisesta kohdalleen ei itselläni ole kokemusta.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
Avatar
juzze
OCF Member 2020
Viestit: 2792
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja juzze »

uskosin että kun vanhasta autosta kyse, niin vaikkakin naarmut lähtisi myllyttämällä pois, siitä seuraisi todennäköisesti kokoauton myllytys kun kadotettu väri ja kiilto on saatu konepeltiin takaisin. Tästähän ei haittaa toki ole muutakuin jos budjekti-linjalla on :)
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Avatar
Hartsa__90
OCF Member 2015
Viestit: 1316
Liittynyt: 13 Kesä 2009, 18:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

Jos naarmut ei ole syviä, myllyttämällä lähtee, niinkuin jo parikin kertaa mainittu. Jos syviä, niin automaali liikkeestä hakemaan oikean värinen maali"kynä" ja sillä maalata naarmut piiloon ja sen jälkeen vielä myllyttää. Pitäisi tulla hyvä :peukku:
Insignia Sports Tourer OPC-Line 2.0 cdti 4x4 -11
Astra Bertone Z20LET -01
Saab 9-3 1.8t Vector Business SportCompi *EX* -05
Omega B2 -02 Z22XE *EX*
Astra GSI -96 C20XE *EX*
Hanzapoju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2012, 23:41

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hanzapoju »

Eilen kokeilin. Syvyydestä en osaa sanoa, muta kyllä ihan sormella tuntuu.. Noin 0.5 mm leveitä ja parhaillaan 10 cm pitkiä.

Googlailin netistä tuota myllytystä. Onko hiomakone lähes tulkoon välttämätön vai onko suurikin työ esim. hiekkapaperilla käsin hinkata?

Ei siinä hiomakoneessa muuten mitään, kun vain sähköt sais tuonne parkkikselle. :D Kun ei edes tolppapaikkaa ole..

Mutta kaava olisi siis, että ensin paikkaa maalilla ne "urat" ja sitten myllyttää koneella. Sen jälkeen vain mahdollinen vahaus vielä?
Avatar
Hartsa__90
OCF Member 2015
Viestit: 1316
Liittynyt: 13 Kesä 2009, 18:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hartsa__90 »

Joo koneella tietenkin. Vaikka motonetistä käyt ostaa hiomavahaa ja koneen jos ei vielä sellaista ole (halpa). Myllytyksen jälkeen vahaus. Kannattaa varmaan myllyttää koko auto, Voi ruveta häiritsemään, että 1 kohta kiiltää kunnolla ja muut ei :D
Insignia Sports Tourer OPC-Line 2.0 cdti 4x4 -11
Astra Bertone Z20LET -01
Saab 9-3 1.8t Vector Business SportCompi *EX* -05
Omega B2 -02 Z22XE *EX*
Astra GSI -96 C20XE *EX*
Avatar
Jomppara
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 07 Marras 2010, 15:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Jomppara »

itellä on tuo motonetin kone ja hyvin toiminu.nii ja tietenki kannattaa myllyttää koko auto.ne kynsilakkapullot on suoraansanoen perseestä.ei osu sävy kohdallee.teetät automaaliliikkeessä desin maalia ja sillä paikkaat nii tulee ainaki oikea sävy
sen jäökee sitte vaikka hiaset 2000 paperilla ja sitte myllytus.
-(z)- Automaalit
-(z)- Teollisuusmaalit
-(z)- Autonhoitotuotteet
-(z)- Nahkamaalit ja nahanhoitotuotteet

-(z)- https://automaalikauppa.fi
Hanzapoju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2012, 23:41

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hanzapoju »

Kiitos neuvoista!

Vielä ainakin ulkosalla sen verran viileää että otan työn alle sitten kunnon kevään tullen, parin viikon päästä ehkä jo. Mutta hyvä sitten tietää, että miten homma menee. :thumbsup:
Kannattaa varmaankin tosiaan myllyttää siinä samalla sitten se koko auto, kelpaa sitten kesälläkin kiiltäen ajella. :D Tosiaan, kannattaa myös varmasti käydä se desi maalia ihan automaaliliikkeessä värikoodin mukaan valmistuttamassa, niin on sitten sävy edes jotenkuten lähellä tuota 30 vuotta vanhaa, varmasti auringon enemmän tai vähemmän haalistuttamaa alkuperäistä sävyä. :D
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

itse myllytyksen tekisin kyllä sisätiloissa.. sit se o hienon näkönen kun tuuli pölläyttää vähän hiekkapölyä maalipinnalle..
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Hanzapoju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 28 Loka 2012, 23:41

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hanzapoju »

Joo näin se täytynee jossain hallissa/tallissa käydä tekemässä. Eipä tuonne ulkosalle muutenkaan oikein niitä sähköjä hiomakonetta varten saa..
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Jomppara kirjoitti:ne kynsilakkapullot on suoraansanoen perseestä.ei osu sävy kohdallee.
Automaaliliikkeessä saa sävytettyä ihan oikeankin sävyn noihin "kynsilakkapulloihin" niin ei tarvitse ostaa isompaa määrää maalia parin naarmun takia.
Avatar
Jomppara
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 07 Marras 2010, 15:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Jomppara »

Ei ne Oulussa ainakaa sävytä tuollasta määrää ku ei kone tunnista niin pieniä määriä..Tai ainakaan niissä paikoissa joissa oon asioinu, mutta saatan olla väärässä.ei se desikää nyt niin paljoa maksa ja sillä voi paikata jos tulee uusia kolhuja.
-(z)- Automaalit
-(z)- Teollisuusmaalit
-(z)- Autonhoitotuotteet
-(z)- Nahkamaalit ja nahanhoitotuotteet

-(z)- https://automaalikauppa.fi
lepOartsA1.3_122hp
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2020, 15:05

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja lepOartsA1.3_122hp »

Itse olen saanut naarmun kuin naarmun ihan hiomapaperilla. Itse olen käyttänyt 1000 hiomapaperia kunnes naarmu on poissa ja sitten myllyttänyt sen erittäin hienolla tahnalla tai jos on kylmä niin sellasella liukosella viimeistely hionta-aineella. Sitten vaan karbaumavaha pintaan ja sitten se wax off. Itse en missään nimessä halua useampaa kuin kahta vaihetta pesun ja vahauksen lisäksi.

Onko kenelläkään hyvää ideaa viimeistely vahaksi 1000 hiomapaperin jälkeen käytettäväksi? Tai parempaa helppoa kompoa tarjolla, jossa koko auton myllytykseen menisi vain muutama tunti.

Jos naarmu on pohjamaalissa tai esim muoviosissa kuorinut jo muovia niin tulee naarmu hioa naarmun pohjaan asti ja sitten laittaa pohjamaali, maali ja lakka ja sitten hioa uudestaan. Joskus en ole jaksanut hioa loppuun asti (mikä olisi se halvin vaihtoehto) niin olen vain laittanut useamman kerroksen maalia ja sitten hionut sen sileäksi. Mutta nykyjään todellakin hion aina metalliin asti jos on ruostetta tai syviä naarmuja/kuoppia.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Naarmujen korjaus vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Mulla on vähän isompia koloja maalissa. Oon ajatellut kultapiirrintä.
prööt
Vastaa Viestiin