Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
MikkoKoo67
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2012, 16:26

Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja MikkoKoo67 »

Elikkäs Astra G 2004 1,6 16 V Twinport, onkohan se sitten Z16XEP? Eniwei, jokin aikaa sitten syttyi valo "häiriö pakokaasun puhdistusjärjestelmässä" tjsp. Valo sittemmin sammui, mutta syttyi taas ja on palanut nyt useamman viikon. Lievää nykimistä ehkä alakierroksilla, mutta ei mitään mainittavaa ja kiihtyy sekä kulkee mainiosti, kulutuksessakaan ei lisääntymistä. Minkä kimppuun kannattaa mennä, EGR, lambda vai muualle? Voiko lambadaa testata millän? Missä tuo EGR mahtaa sijaita? Täällä on hurjasti kuvia ja selostusta, mutten noilla löydä autostani EGr:ää. Löytyykö pääkaupunkiseudulta vikakoodin lukijoita?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onko vikakoodi varmasti tuo P0170 ??
Ettei vaan olisi kysymys imusarjan EGR - kanavien tukkeutumisesta:
Kannattaa lukea tuo topicci... siinä on linkit myös kahteen muuhun topicciin. Lue ne myös.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
MikkoKoo67
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2012, 16:26

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja MikkoKoo67 »

Robertx kirjoitti:Onko vikakoodi varmasti tuo P0170 ??
Ettei vaan olisi kysymys imusarjan EGR - kanavien tukkeutumisesta:
Kannattaa lukea tuo topicci... siinä on linkit myös kahteen muuhun topicciin. Lue ne myös.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a
EGR-venttiiliä itsekin epäilen, mutta vikakoodi ainakin "jarru-kaasupoljin pohjaan"-menetelmällä antaa vilkut 10-1-7-10.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok.
Saattaa olla sitten kysymys tuosta ongelmasta :
Kenttäapuohje: 2266
Vika: Moottori Z16XE1/LET/LER/XEP/XER/Z18XER - Viheltävä ääni
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...2005,Astra-H 2004...2008,Zafira-B 2005...2008,Meriva 2006...2008,Corsa-D 2007...2008,Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008 Z16XEP,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z16LET| Z18XER,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z18XER,Z16XEP| Z16LET,Z16LEL| Z16LER,Z16XEP| Z18XER,Z18XER
Valitus: Asiakas valittaa moottorista kuuluvasta viheltävästä äänestä, joskus vikakoodit P0105 (MAP-anturi) ja P0170 (polttoaineseos) ovat tallentuneet ECU:hun.
Syy: Murtunut paineilmakalvo venttiilikoneiston kannen sisällä.
Tuotanto: Parannetut osat on otettu tuotannossa käyttöön alkaen moottorinumerosta 20MV7706 (13. lokakuuta 2008).

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota öljyn mittatikku tai
öljyntäyttökorkki. Jos viheltävä ääni katoaa, vaihda
venttiilikoneiston kansi. Jos autossa on MAP-anturi,
imusarjan absoluuttinen paine voidaan tarkistaa myös Tech 2:lla.
Joutokäynnillä ja ilman kuormitusta sen pitäisi olla
32 - 38 kPa.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt,14 - Ääntelyä tai värinää
Vikakoodi: P0105,P0170

Vaihtoehtoisesti myös vika seossäädön lambda - anturissa(anturi 1 bank 1), MAP - anturissa tai kenties imuvuoto.
Kannattaa kuunnella siis kuuluuko vihellystä/ulinaa.

EGR- ventiilin toimintaviasta pitäisi tulla vikakoodin P1405
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
MikkoKoo67
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2012, 16:26

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja MikkoKoo67 »

Robertx kirjoitti:Ok.
Saattaa olla sitten kysymys tuosta ongelmasta :
Kenttäapuohje: 2266
Vika: Moottori Z16XE1/LET/LER/XEP/XER/Z18XER - Viheltävä ääni
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2003...2005,Astra-H 2004...2008,Zafira-B 2005...2008,Meriva 2006...2008,Corsa-D 2007...2008,Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008 Z16XEP,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z16LET| Z18XER,Z16XE1| Z16XER| Z16XEP| Z18XER,Z16XEP| Z16LET,Z16LEL| Z16LER,Z16XEP| Z18XER,Z18XER
Valitus: Asiakas valittaa moottorista kuuluvasta viheltävästä äänestä, joskus vikakoodit P0105 (MAP-anturi) ja P0170 (polttoaineseos) ovat tallentuneet ECU:hun.
Syy: Murtunut paineilmakalvo venttiilikoneiston kannen sisällä.
Tuotanto: Parannetut osat on otettu tuotannossa käyttöön alkaen moottorinumerosta 20MV7706 (13. lokakuuta 2008).

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, irrota öljyn mittatikku tai
öljyntäyttökorkki. Jos viheltävä ääni katoaa, vaihda
venttiilikoneiston kansi. Jos autossa on MAP-anturi,
imusarjan absoluuttinen paine voidaan tarkistaa myös Tech 2:lla.
Joutokäynnillä ja ilman kuormitusta sen pitäisi olla
32 - 38 kPa.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt,14 - Ääntelyä tai värinää
Vikakoodi: P0105,P0170

Vaihtoehtoisesti myös vika seossäädön lambda - anturissa(anturi 1 bank 1), MAP - anturissa tai kenties imuvuoto.
Kannattaa kuunnella siis kuuluuko vihellystä/ulinaa.

EGR- ventiilin toimintaviasta pitäisi tulla vikakoodin P1405
Ok, kiitos lisätiedoista. Ei onneksi sentään vihellä...tuli mieleeni, että jos tekisi pakokaasutestin korjaamolla, eikös lambda-arvossa pitäisi olla pahasti heittoa, jos se on rikki?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Pakokaasutesti on ihan hyvä ajatus. Välttämättä ei lambda - arvo kerro mitään, mutta ne muut päästöarvot saattavat kertoa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
MikkoKoo67
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2012, 16:26

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja MikkoKoo67 »

Robertx kirjoitti:Pakokaasutesti on ihan hyvä ajatus. Välttämättä ei lambda - arvo kerro mitään, mutta ne muut päästöarvot saattavat kertoa.
IMM:ltä johto irti niin nykiminen loppui ainakin alakierroksilla ja moottorijarrutuksessa. Olisiko vika kuitenkin imm:ssä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onhan se mahdollista, että vika on IMM:ssä. Jos IMM on kovin likainen , niin näyttää ilmaa menevän vähemmän kuin mikä on todellinen ilmamäärä. Tällöin kone käy hieman liian laihalla. Mahdollisesti sen IMM:n voi puhdistaa. Motonetista tais saada sitä varten puhdistusainetta. Tiedä sitten auttaako puhdistus, mutta IMM tuskin kuitenkaan ihan rikki on... siitähän pitäisi tulla sitten vikakoodi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
MikkoKoo67
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2012, 16:26

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja MikkoKoo67 »

Robertx kirjoitti:Onhan se mahdollista, että vika on IMM:ssä. Jos IMM on kovin likainen , niin näyttää ilmaa menevän vähemmän kuin mikä on todellinen ilmamäärä. Tällöin kone käy hieman liian laihalla. Mahdollisesti sen IMM:n voi puhdistaa. Motonetista tais saada sitä varten puhdistusainetta. Tiedä sitten auttaako puhdistus, mutta IMM tuskin kuitenkaan ihan rikki on... siitähän pitäisi tulla sitten vikakoodi.
Uudet öljyt ja suodattimet sekä Akus luki ja nollasi vikakoodit. Leima tuli ja 4 kk etuajassa :) . Päästöarvot:

- CO 0,01 %
- CO COR 0,01 %
- HC 8 ppm vol
- CO2 15,0 % vol
- O2 0,03 % vol
- lambda 1,000
- 2 200 r / min

Kiitos kaikille asiantuntevista ja asiallisista kommenteista.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että meni sitten ihan heittämällä leimasta läpi :thumbsup:
Ole hyvä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ardewerde
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Huhti 2024, 12:00

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja ardewerde »

Eli pojan 1.8 Astra H tuli hylky leimalla, kävi liian laihalla ja ECU:ssa jotain vikaa,toimenpiteet:
Ehjä ECU Sercapilta ohjelmoituna ja vaihdettu lambda, Puristukset ok, uudet tulpat, käy edelleen laihalla, Koetettu 2 uudella eri MAF:lla ja niillä käy ylirikkaalla, yrittää säätää ja menee lähes arvoihin ja sit karkaa taas sika rikkaalle, alkaan konstit loppua. Auttakee ;)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ardewerde kirjoitti: 02 Huhti 2024, 12:07 Eli pojan 1.8 Astra H tuli hylky leimalla, kävi liian laihalla ja ECU:ssa jotain vikaa,toimenpiteet:
Ehjä ECU Sercapilta ohjelmoituna ja vaihdettu lambda, Puristukset ok, uudet tulpat, käy edelleen laihalla, Koetettu 2 uudella eri MAF:lla ja niillä käy ylirikkaalla, yrittää säätää ja menee lähes arvoihin ja sit karkaa taas sika rikkaalle, alkaan konstit loppua. Auttakee ;)
Onko sulla laittaa päästölappua?

Palaako vikavalo tai onko vikakoodeja?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ardewerde
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Huhti 2024, 12:00

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja ardewerde »

Eii lappua kun auto on paikallisen korjaamon pihassa ja sielä ovat tutkineet, vanhalla MAF:ll tuli 0170 fuel trim error et liian laihalla ja näillä uusilla sama mut et käy liian rikkaalla, kuulemma rikkaalta yritti säätää laihalle ja oli hetken kunnnes taas veti arvon yli 400...
-A-
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kun sanoit tuossa aiemmin, että karkaa rikkaalle, niin karkaako siis testerillä luettujen arvojen mukaan, vaiko myös päästöistä mitattuna?

Tämän tyyppiset ongelmat on melko yleisiä, vikakoodi sanoo että kone käy laihalla mutta jos mitataan päästöt niin se käykin rikkaalla. Usein syynä imuvuoto tms. mekaaninen syy. Ecu yrittää parhaansa mukaan korjata rikkaalle kun anturit valehtelee laihaa seosta, ja lopputulos onkin sitten ihan päinvastainen.

Ainoastaan päästöistä mittaaminen kertoo sen totuuden. Ja sitten kun se selviää, aletaan miettiä mikä anturi valehtee, ja miksi.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
ardewerde
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Huhti 2024, 12:00

Re: Vikakoodi P0170 ja häiriövalo

Viesti Kirjoittaja ardewerde »

NImenomaan Päästöistä mitattu ihan korjaamolla, ja ihmetyttää se et kun MAF:n vaihtaa niin päästöt heittää laihalta rikkaalle ihan ääripäähän...
eli imuvuotoako epäilet?
-A-
Vastaa Viestiin