Akun vuodon mittaaminen
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Joulu 2010, 23:21
Akun vuodon mittaaminen
Vääntäkää ny mulle rautalangasta ja selittäkää oikeasti kuoripottumeiningillä että miten mittaan yleismittarilla akun vuodon? Akun kenkä piti ottaa irti ja mittari väliin... Mihin hel...tin väliin? Ja mikä asetus mittarista? Mitä mittarin pitää näyttää? Mitä se ei saa näyttää? Ja meneekö homma niin että jos saan semmosen lukeman että auto vuotaa virtaa niin otan laturin irti ja mittaan uudestaan vuodon... Ja jos laturi ei vuoda niin sitte yksitellen sulake irti ja mittaamaan.? Laturi antaa virtaa 13.9 kun mittaan tyhjäkäynnillä akusta yleismittarilla virran. Se taitaa olla ok? . Se taitaa olla ok?
--------------------------------------------------------------------------
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Re: Akun vuodon mittaaminen
Mittari sen irrotetun johdon ja akkukengän väliin, niin että kaikki auton ottama sähkö menee mittarin läpi. Mittarissa on luultavasti kolme liitintä koetinjohdoille, ja yksi on merkitty 10 ampeerin virralle. Punainen johto siihen 10 A liittimeen ja mittausalueeksi myös 10 A. Jos sieltä ampeereja menee läpi kaikki laitteet sammutettuna niin jossain on vikaa. Normaali virta on milliampeereja. Jos 10 ampeerin asennolla ei juuri virtaa näy niin voit kokeilla sitten pienemmillä alueilla ja siirtää sen punaisen johdon siihen normaaliin paikkaansa, mutta aloita sillä 10 ampeerin mittauksella ettei mittari hajoa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Joulu 2010, 23:21
Re: Akun vuodon mittaaminen
Just näin se pitikin mulle selvittää! Kiitos! Loppuu tuo monsuuni sade niin lähen jeeppiä lataan ja mittaileen.. Akku tosiaan tyhjenee n. Parissa päivässä. Uskoisin että akussa vika mutta kun kyse on jenkistä kaikilla sähköherkuilla niin koskaan ei tiedä!
--------------------------------------------------------------------------
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Akun vuodon mittaaminen
Tähän voisin jatkaa omalla kysymykselläni. Kyseessä vääränmerkkinen auto jossa akku takakontissa. Vie virtaa 1,8-1,9 A kun auto "nukuksissa". Kaikki sulakkeet käytiin läpi, tuloksena puhelimen sulakkeen irroittamalla kulutus putosi 0,3 Ampeeriin. Mielestäni tuo on vieläkin liikaa, normaali virrankulutus on tietääkseni 50mA luokkaa? Mikä siellä vielä voi olla vikana? Minua viisaampi kaveri sanoi, että laturin diodisilta saattaa vuotaa levossa virtaa laturin suuntaan. Voiko sen pelkän diodisillan vaihtaa?
Re: Akun vuodon mittaaminen
n. 0,02a oikea kulutus ovet kiinni ja kaikki virtalaitteet sammuksissa kans, luitko mittaria väärin kun tuo 0,3a kuulostas hyvältä jos on pilkkuvirhe.
opel vectra c 2,2 gts
Re: Akun vuodon mittaaminen
Diodisillan voi moniin latureihin vaihtaa, mutta kannattaa varmistua että se laturi on muuten siinä kunnossa että se kannattaa, ettei viikon päästä hajoa seuraava paikka.
Mulla taisi melko-romu delco-remy viedä nelisen ampeeria kun diodisilta kärähti.
Mulla taisi melko-romu delco-remy viedä nelisen ampeeria kun diodisilta kärähti.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Akun vuodon mittaaminen
Laturi kyllä muuten toimi ihan hyvin, auto käynnissä jännite 13,7V ja jotenkin mitattiin että akkuun työnsi 16A virtaa? Tuo lukema on ainakin oikein, yksiköt saattaa olla pielessä, olen aika kädetön sähköjen kanssa.
Re: Akun vuodon mittaaminen
Ei toimi laturi jos ei ole 13,6V ylöspäin jännite auto käynnissä.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 2719
- Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Akun vuodon mittaaminen
Ajatusvirhe tuli tekstiä kirjoittaessa, eli 13,7V oli akun navoista jännite auto käynnissä.
Re: Akun vuodon mittaaminen
0,3A on ihan normaali lukema, mikäli on hifit ja esim. hälytin asennettuna. Juuri tuolla menetelmällä sulakkeita irti vuorotellen nyppien selviää vikapaikka, jossei auta, seuraavaksi tarkistelemaan jälkikäteen mahdollisesti tehtyjä "Ranetuksia"
Itse olen aina irroittanut akun miikkanavan tuohon mittaukseen, piuhat kuten edellä mainittu mittariin, ja valitaan suurin virta-alue (10 tai 20 ADC)
Musta mittapää akun miikkaan vaikka nippusiteellä kiinni, punainen irroitettuun miikka-akunkenkään, tai ajoneuvon runkoon. Nippuside toimittaa tuossakin virkansa.
Ja miksikö miikkakenkä irti? Jos irrotettu plussakenkä mittariiin kiinnitettyine johtoinen lipsahtaa vahingossa rungon kanssa kontaktiin, hajoaa mittari siihen paikkaan. Tai jos on sulakkeella varustettu, palaa sulake, ja voi olla esim Flukeen melko kallis.
Mittasin sinisestä Dassesta 0,000001 A vuotovirtaa (ei ole kelloakaan), joten 60 Ah akku kestäisi ilman itsepurkausta 6849 vuotta
Kai se on muuttunut joksikin liitoalukseksi tai joka jätkän avaruusraketiksi ennen tuota, kierrätyksen kautta. Jos täällä enää elämää silloin on.
Hyvä latausjännite ilman valoja tai parkit päällä on 13,8- 14,3 V tyhjäkäynnillä, kierroksilla 2000+ 14,0- 14,3 V.
14,5 alkaa olla siinä rajoilla että alkaa keittämään akkua tyhjäksi akkuhaposta, ainakin korkillisista akuista mitä mulla on vielä käytössä. Huoltovapaista ja uusimmista akuista minulla ei ole kokemuksia kuinka käy, jos lataa ylijännitteellä.
Itse olen aina irroittanut akun miikkanavan tuohon mittaukseen, piuhat kuten edellä mainittu mittariin, ja valitaan suurin virta-alue (10 tai 20 ADC)
Musta mittapää akun miikkaan vaikka nippusiteellä kiinni, punainen irroitettuun miikka-akunkenkään, tai ajoneuvon runkoon. Nippuside toimittaa tuossakin virkansa.
Ja miksikö miikkakenkä irti? Jos irrotettu plussakenkä mittariiin kiinnitettyine johtoinen lipsahtaa vahingossa rungon kanssa kontaktiin, hajoaa mittari siihen paikkaan. Tai jos on sulakkeella varustettu, palaa sulake, ja voi olla esim Flukeen melko kallis.
Mittasin sinisestä Dassesta 0,000001 A vuotovirtaa (ei ole kelloakaan), joten 60 Ah akku kestäisi ilman itsepurkausta 6849 vuotta
Kai se on muuttunut joksikin liitoalukseksi tai joka jätkän avaruusraketiksi ennen tuota, kierrätyksen kautta. Jos täällä enää elämää silloin on.
Hyvä latausjännite ilman valoja tai parkit päällä on 13,8- 14,3 V tyhjäkäynnillä, kierroksilla 2000+ 14,0- 14,3 V.
14,5 alkaa olla siinä rajoilla että alkaa keittämään akkua tyhjäksi akkuhaposta, ainakin korkillisista akuista mitä mulla on vielä käytössä. Huoltovapaista ja uusimmista akuista minulla ei ole kokemuksia kuinka käy, jos lataa ylijännitteellä.
Datsun 100A 1,2 projekti, Datsun Violet (160J)- 78 käyttis, huililla. Datsun 140Y- 79, käyttöauto. Datsun Sunny 150Y -82 Rottalook käyttis.
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
Opelkin ollut. / Esso. o4oysikuusnelikuus888
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Joulu 2010, 23:21
Re: Akun vuodon mittaaminen
jatketaan...
mitattu on kyllä moneen kertaan niinku tuomas asian selvitti (kiitokset siitä) mutta tulos on aina 0.00... mut akku vaan tyhjenee.
jonku neuvosta laitoin virtakynän kengän ja navan väliin mut ei syttyny valo eli ei pitäis vuotaa...?
otin autosta akunkengät irti ja lähettiin reissuun pariks päiväks. tultiin takas ja akku anto 12.2v. lukeman. piuhat kiinni ja auto lähti hienosti käyntiin ja kävin ajeleen sillä n.10 min. sitte siitä 3 tuntia eteenpäin ja piti autolla lähtee liikenteeseen nii ei lähteny käyntiin. käyn hakeen maanantaina uuden akun ja katellan sit sillä asiaa eteenpäin....
vinkkejä?
mitattu on kyllä moneen kertaan niinku tuomas asian selvitti (kiitokset siitä) mutta tulos on aina 0.00... mut akku vaan tyhjenee.
jonku neuvosta laitoin virtakynän kengän ja navan väliin mut ei syttyny valo eli ei pitäis vuotaa...?
otin autosta akunkengät irti ja lähettiin reissuun pariks päiväks. tultiin takas ja akku anto 12.2v. lukeman. piuhat kiinni ja auto lähti hienosti käyntiin ja kävin ajeleen sillä n.10 min. sitte siitä 3 tuntia eteenpäin ja piti autolla lähtee liikenteeseen nii ei lähteny käyntiin. käyn hakeen maanantaina uuden akun ja katellan sit sillä asiaa eteenpäin....
vinkkejä?
--------------------------------------------------------------------------
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Re: Akun vuodon mittaaminen
Säästä se vanha akku ja osta akkulaturi n. 20 €, pidä vara-akku aina latauksessa vaikka takakontissa ja kaapelit. Vika ei ole varmaan akussa vaan jotenkin se systeemi purkaa sen.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Joulu 2010, 23:21
Re: Akun vuodon mittaaminen
Tilasin myös semmosen defan akkulaturin mallia 1204 ja sihen piuhan missä on se plugi joka tulee puskuriin. Kallista mutta omasta mielestä toimivaa ku ctekkiä tai muuta vastaavaa älylaturia ei saa konehuoneeseen kiinteesti laittaa. Tuota defan hommaa voi sitten joskus laajentaa ja laittaa sisäpistoketta ja vaikka sen lokilämmittimenkin. Mutta mutta... Tällä laturi hommallahan minä en poista ongelmaa vaan ainostaan kierrän sitä eli kyllä tutkimukset jatkuu ja tarkotus on joku syyllinen löytää....
--------------------------------------------------------------------------
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Teknic sanoi ryssä, ku saranan näki!
Zafira b 2.2 direct enjoy
Joku passat
Re: Akun vuodon mittaaminen
Miten tää nyt menee, naapurin matsan akku tyhjenee ja mun pitäis tietää. Eli miinus napa irti ja siihen väliin virtakynä ja lamppu ei sais palaa. Vai siihen väliin yleismittari ja se ohmiasetuksiin, miksei jännitemittaus kerro saman asian, mihin niitä milliamppeereita tässä tarvitaan ?
Re: Akun vuodon mittaaminen
Virtakynällä toki kokeilla voit, mutta parhaan tuloksen saat yleismittarilla, virtamittausalueella. Parempi laittaa ampeerialueelle. Joissakin mittareissa joutuu sitten siirtämään mittausjohtimet oikeisiin liittimiin.
Milliampeerit ovat sähkövirtaa. Jos akku vuotaa, mittari näyttää ampeereja tai milliampeereja.
Eri autoissa on erilaisia lepovirran suuruuksia... vanhemmissa useimmiten vähemmän. Jokatapauksessa pitäis olla alle 100 mA . Opeleissa normaalisti 10-20 mA.
Milliampeerit ovat sähkövirtaa. Jos akku vuotaa, mittari näyttää ampeereja tai milliampeereja.
Eri autoissa on erilaisia lepovirran suuruuksia... vanhemmissa useimmiten vähemmän. Jokatapauksessa pitäis olla alle 100 mA . Opeleissa normaalisti 10-20 mA.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i