-opc-line korisarja
-sumuvalot
-parkkitutka
-sadetunnistin
-valaistut meikkipeilit
-himmenevä taustapeili
-ajotietokone
-keskikyynernoja
-nahkainen ohjauspyörä
-tummennetut takasivulasit, kromilista lasin alla, hopeiset kattokaiteet
Tähän ketjuun on tarkoitus kerätä projektista tietoja ja kuvia.
Tässä kuva kiesistä vielä tehdasvarustein:
Tulossa olevia muutoksia:
-äänieristystä bitumilla, vibroblastilla ja vaahtomuovivaimennuslevyllä
-kaikkien kaiuttimien vaihto, eteen Carpower Neoset 165, taakse Rainbow KX 130
-varapyöräkoteloon subbari ja vahvistin
-7" näyttö ja kännykkäteline kojelautaan
-tarkoitus on kokeilla mattakromisia ovenkahvoja ja peilinkuoria
Seuraavat on jo tehty:
-Blaupunktin Las Vegas DVD-soitin CAN-johtosarjalla, eli rattikaukosäädöt ja ajotietokone toimii täysin
-Weitec 30mm madallusjouset
-17" tuuman vanteet
-oikeanpuoleisen etuoven äänieristys ja kaiuttimien vaihto
-opc polkimet
Kuvia radiosta ja eristyshommasta alla, madalluksesta ja uusista vanteista tulee kuvaa myöhemmin.
Las Vegas asennettuna. Kehikko maalattiin itse, kun oikean väristä ei vielä mistään tunnu saavan.
Maali on hiukan paneeleita tummempi, mutta livenä tuo on oikeastaan aika hyvän näköinen.
Tässä ovi vielä koskemattomana
Ovipahvi irti, seuraavaksi vielä kuvassa näkyvä kosteussuoja ja kaiutin
Tässä ovi eristettynä Vibroblastilla. Ulommainen sisäpelti on kauttaaltaan päällystetty matolla,
sisempi ainoastaan kosteussuojan sisälle jäävistä kohdista. Itse ovipahviin tuli myös vaahtomuovilevyä.
Äänieristyksen seuraamiseksi otimme desibelimittarilla lukemia jo kahteen otteeseen.
Tarkoitus on projektin edetessä seurata kehitystä mittarin avulla.
Toki sivuseikat kuten ohiajavat / ohitettavat autot sekä tuuli ym. vaikuttavat tuloksiin, mutta onpahan ainakin jotain lukemia vertailuun.
Tehdyt mittaustulokset löytyvät täältä.
Eristämättömän ja eristetyn oven välillä on muuten huomattava ero jo pelkässä pellin räminässä avattaessa ja kiinni laitettaessa.
Eli voin kyllä lämpimästi suositellä tätä hommaa kaikille.
Päivitys 6.5.2007
Uusia kuvia kärrystä...
Tässä kuva ennen madallusjousia ja isompia vanteita ja jälkeen...
Tässä kuvia takaoven äänieristyksistä...
Takaovi paljaana, kaiutin on enään paikoillaan.
Ulompi sisäpelti eristettiin Vibroblastilla kauttaaltaan ja sisempi kosteussuojan sisään jäävistä kohdista.
Kolot on auki jotta myöhemmin voidaan kokeilla mattakromisia kahvoja.
Kosteussuoja ja uusi kaiutin asennettuna.
Ovipahvin eristystä vaahtomuovimatolla ja vibroblastilla, lähes valmiina.
Päivitys 11.5.2007
Juuri sain valmiiksi toisen takaoven äänieristykset ja kaiuttimen vaihdettua sinne.
Samalla laitoin kokeeksi auton vasemmalle puolella mattakromiset ovenkahvat ja peilinkuoret.
Täytyy vielä miettiä mitä näiden kanssa tekee, annetaanko olla vai ei...
Subbariksi tulee muuten Rainbow Hammer 12 ja
vahvistimeksi Helix Dark Blue 5
Päivitys 17.5.2007
Laitoin mattakromiset kahvat toisellekin puolelle, pidetään noita jonkun aikaa ja mietitään jäävätkö paikalleen.
Varapyöräkoteloon laitoin myös loput Vibrot, loppuivat vaan kesken.
Maahantuojaltakin on tavara loppu, joten eristys jatkuu kun saadaan lisää.
Kohta alkavasta ulkomaanreissusta johtuen jatketaan luultavasti vasta kesäkuussa.
Päivitys 20.5.2007
Virrat on nyt vedetty konttiin vahvistimelle.
Samalla laitettiin haaroitusjohto sisätilanlämmittimelle.
Hanskalokero pois ja reikää poraamaan.
Reiät suojattiin läpivientikumeilla ja sikabetonilla.
Virtakaapeli tulee peräkonttiin repsikan puolella kynnyskotelon sisällä.
Maihin vahvistin menee takapenkin kiinnityspultin alta.
Sulake, sulakepesä, Vibroa ja muuta krääsää on tulossa Fanatic Audiosta.
Hommia jatketaan tulevalla viikolla jos vaan saadaan tavarat kotiin.
Päivitys 13.6.2007
Tänään alettiin laittamaan peräluukun äänieristyksiä.
Ensin penkit pois ja kylkien verhoilut.
Penkin alle laitettiin 2 ja 4 millistä bitumia, muuten on käytetty Vibroa.
Työ on vielä kesken, alla kuva tämänhetkisestä tilanteesta.
Varapyöräkotelo toimii väliaikaisena roskiksena...
Päivitys 18.6.2007
Eilen sain peräluukun eristykset melkein valmiiksi; vaapyöräkotelon pohja ja itse luukku on vielä eristämättä, koska Vibrot loppui kesken.
Eilen laitoin myös penkit ja takaluukun verhoilut takasin ja käytiin tietysti mittaamassa tuloksia äänieristyksestä.
Tehdyt mittaustulokset löytyvät täältä.
Tuloksia verrattaessa täytyy ottaa tietysti huomioon muuttuvat olosuhteet; ulkoilman lämpötila, tuuli, muut ajoneuvot yms.
Koodi: Valitse kaikki
Äänen tehotasossa desibelin vertailuarvona on 1 pW.
Tehotasossa jokainen kymmenen desibelin (=1 beli) nousu tarkoittaa äänen tehon kymmenkertaistumista.
Pyöräkotelot tiivistettynä Vibrolla, verhoilujen alle tulee vielä normaalia äänenvaimennuslevyä.
Verhoilujen alle laitettiin Vibroplastin lisäksi 10 ja 30 mm äänenvaimennuslevyä mahdollisimman paljon.
Peräluukku lähes valmiina.
Vahvistimen maadoituspaikka vaihdettiin myös takapenkin kiinnityspultista oikean puoleiseen ensimmäiseen FlexOrganizer-kiskon kiinnityspaikkaan.
Päivitys 30.6.2007
Eilen tuli tehtyä peräluukun ja kuskin oven eristykset valmiiksi.
Itse luukusta tuli aika painava ja nyt pitääkin vaihtaa pumput siihen, ei nykyiset oikein jaksa enään nostaa luukkua.
Subbarilaatikosta on myös ensimmäiset kuvat nähtävillä.
Kuvat peräluukusta:
1. Luukku paljaana (auton).
2. Ulompi sisäpelti kokonaan eristettynä, sisempi vielä vähän vaiheessa.
3. Luukun verhoilu, lisättiiin 10 mm äänenvaimennuslevyä.
Subbarilaatikko ei todellakaan ole mikään kaunis, mutta sen ei tarvi nyt ollakaan.
Juuri sellainen siitä tuli kuin pitikin, tosin poikettiin alkuperäisestä lasikuitusuunnitelmasta ja tehtiin se puusta ja kaari taivutetusta pellistä.
Tuttu puu- ja peltiseppä tosiaan teki tämän ihan olutpalkalla, joten viimeistelyt jää sitten itselle.
Vahvistin tulee elementin eteen viistoon; vaaka- tai pystysuoraan se ei olisi mahtunut ollenkaan.
Laatikon pohjalle ja reunoihin tulee äänenvaimennuslevyä lisää pehmusteeksi sekä täyttämään reunojen raot.
Laatikko kiinnitetään pulttaamalla se pohjaan kiinni ja reikäkohtiin tietysti ruostesuojaus.
Pystyssä olevat puupalat estävät tavaratilan maton taipumisen elementtiin kun peräluukussa on kuormaa.
Täytyy vielä tutkia kuinka paljon vahvistin lämpenee ja tarvittaessa tehdä sille ilmanvaihto tavaratilan maton läpi.
Kompuraa ja paikkasarjaa kiinnipitävä tanko sahattiin tylysti poikki ja mahdollisesti nämä saadaan vielä asennettua vahvistimen eteen piiloon.
Päivitys 3.7.2007
Tänään käsiteltiin vähän subbarinl boksia, siitä tulee kuvaa myöhemmin.
Vaihdoin myös tehokkaammat pumput peräluukkuun, mutta taitavat olla hiukan liiankin tehokkaat.
Alkuperäiset olivat 570 Newtonia ja uudet ovat Mondeon pumput, 5mm pidemmät ja 630 Newtonia.
Jos jostain löytäisi sopivan mittaiset noin 600 Newtoniset niin olisi hyvä, eli etsintä jatkuu.
Etupään sisälokarit otettiin myös käsittelyyn; sisälokari on kaksiosainen ja takimmaiseen osaan laitoin sisäpuolelle Vibroa yhden kerroksen.
Vielä en osaa sanoa vaikutuksesta mitään, kun ei juuri jaksanut ajella enään.
Tarkoitus on vielä äänieristää ainakin kynnyslistojen etuosa.
Kuva sisälokarista, otettu kännykällä kun kamera ei ollut pajalla mukana.
Päivitys 17.7.2007
Taas on saatu jotain aikaiseksi.
Kynnyslistoihin laitettiin äänieristeet etupäähän ja eristyshommat alkavat oleen nyt pulkassa.
Viimeiset mittaukset käytiin ottamassa ennen mittarin palautusta, mutta tie oli kostea joten tulokset eivät välttämättä ole oikeat.
Peräkontti alkaa oleen subbarin ja vahvarinkin osalta valmis.
Johdot eivät niin kamalan nätisti vielä ole, mutta ei ne sieltä mihinkään näy; tämä on kuitenkin käyttöauto edelleen.
Ja kyllä muuten soi auto nyt, vähintäänkin riittävästi...
Laitoin myös kännykkätelineen paikoilleen.
Teline koostuu kahdesta osasta; automallikohtaisesta jalustasta ja puhelinkohtaisesta pidikkeestä.
Teline tulee kiinni keskikonsolin näytön kehikon ylä- ja alareunaan koloihin, eikä vaadi reikien poraamista.
Myös uudet eBaysta tilatut alumiinikehykset pyöreisiin tuuletusritilöihin pääsivät paikalleen pikaliiman avulla.
Ylemmässä kuvassa näkyy myös diskanttien ritilöille tarkoitetut kehykset, nämä taitavat vaan olla omaan makuun vähän liikaa ja jää luultavasti laittamatta.
Vielä on tulossa ainakin näyttö DVD-soittimelle kiinni.
Mietinnässä on että laitetaanko pelkkä näyttö vai navigaattori isolla näytöllä ja videon sisääntulolla.
Mahdollisesti myös imusarja hankitaan dbilasilta jossain vaiheessa, mutta tämä on ajankohtaista luultavammin vasta ensi vuonna.
Lisää kuvia taas kun hommat etenee...