H-Astra jätti...

Keskustelua Opeleista
Pyrylyly
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2006, 20:27
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja Pyrylyly »

Ai niin se F:ffä Eipäs ole tietoa ko että jokin virhe ilmoitus se on. Sellainen siinä eilen oli. Tietty että käänny oitis merkkikorjaamon puoleen :D
Tänään TA:n kanssa kun käynnistettiin niin kaikki toimi just normaalisti. Siihen asti kunnes näytö hiipui.
Villi veikkaus: Jonkilainen päivitys vika. Ei saa heti jotain tietoa jostain anturista niin nakkaa äffän. Kohta taas kaikki on ihan normaalisti.
Eilen näyttö ja kaikki muukin meni niin pian mustaksi ettei siinä ehtinyt järkytykseltään katsella muuta kuin että äffä oli ja sinne sekin meni... :)
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

Hyvä, että sait avun. Saitko sijaisautonkin alle?

Itse veikkaisin, että jokin sähkön saantiin liittyvä komponenttipetti. Muutoinhan auton pitäisi käydä koko ajan, kunhan vain laturi tyrkkäisi virtaa sisään ja auto kävisi ainakin tyhjäkäyntiä edes suht pitkään. Tietty jos akku on päässyt tyhjenemään ihan kokonaan niin voihan sen vastaanottokyky olla jo sitä sun tätä ja auton "äly" päättelee siitä ettei kannata enää yrittää ja alkaa sammuttamaan osia... Silloinhan se releen päälle jääminen voi olla alkuperäisenä syynä, muutoin vika on varmaan jossain muualla... Nykyautothan vie sikana virtaa, jos can-väylät ja niiden tietokoneet jää jostain syystä päälle, eikä siirry virransäästömoodeihin...

Itselleni tuli 2005 se C Vectran kylmäkäynnistysongelma, mikä "diagnosoitiin" tyhjäksi akuksi, mikä taas johtu muka ties mistä, esim peräluukun kahvan jumiutumisesta... No en ole kuullut onko sitä korjattu vieläkään, mutta veikkaan, että "äly" sai jostain taas jotain omituista tietoa ja päätti ettei nyt edes pyöritetä starttia... :lollis: No silloin oli aina vähintään -25 pakkasta...
Pyrylyly
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2006, 20:27
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja Pyrylyly »

Sijais auto tulee manantaina. En tarvinnut sitä tänään. Olisivat toki hommanneet sen heti mutta ei. Hyvä palvelu Opeli palvelulta!
Poijat Åströmillä ruppee pähkäilemään sitä ja kuntoon varmasti saavat jahka kerkiävät laittamaan.
Toi sinun akun virta kapasiteetti hässäkkä solmu muuten varmaan pitää paikkansa. (Ainakin näin 10:nen kaljan jälkeen :D ) Ennen käynnistystä ei tullut mitattua (ennen latausta n. 6v) lähtöarvoja mutta kaikki vermeet toimi hetken ajan täysin.Sitten rupes pimenemään ja jossain vaiheessa TA:n kaveri laittoi yleismittarin kiinni ja koko ajan laski voltit( watit kilopondit whatever).Laski johonkin 5 v
Eli johonkin menee paljon sähköä. Laturi ei pelitä, se rele tai mikä lie.
Lohdutti TA:n Sankari että tämä vaiva ei sitten enään vaivaa kun se korjatuksi saadaan.
Toivon niin. Mutta lähipäivinä ollaan viisaampia ja varmasti kerron mikä oli vikana!
jermu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 10:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Itellä sano kans että naks

Viesti Kirjoittaja jermu »

Ja akkuhan se oli tyhjä.

edellisellä viikolla 3000 km ajoa joten luulisi että virtasta olis ollu akussa...

Noh! opel assistance paikalle ja apuvirtaa kehiin ja matka jatku.

Pikahuollossa ei löytynyt vikaa..

Olen kuitenkin itse seuraillut tuota virran kulutusta sen jälkeen "test moden" kautta. Seuraavin huomioin

noin 15-30 sek startista kytkeytyy "joku" laite päälle, joka imasee sit ihan reippaasti. Jännite putoo 13.9 valoihin hiljennettäessä jopa alle 10.5 Voltin. --> automaatti ilmastointi sammuu-sytyy-sammuu-syttyy. Kun moottorin lämpö on noin 45 astetta niin jännitteet palautuu normaaliksi ja ongelmaa ei ole enää.

Oma johtopäätös.
Joku "laite" imee virtaa kun motti on kylmä. Laturi ei jaksa ladata akkuu kun tämä "laite" on päällä (pikemminkin laite imee akusta lisävirtaa). Ongelmaahan ei olisi, jos ajo kestäisi aina vähintään sen 15-30 min, jolloin akku ehtisi latautua. Käytännössä kuitenkin kauppaan ei aina viitsi ajaa kiertotien kautta. Ja talvellahan ongelma korostuu varsinkin diiseleillä ku ne ei oikeen nopsaan lämpene...

Kyseessä 1.7CDTI Astra H
Astra H Wagon 1.7CDTI Cosmo Pannacotta
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Villi veikkaus, että se on eberin hehku, joka imaisee isot virrat, vai onko sulla siinä se lämmitin vakiona?
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

Vai oisko tuon jännitteen pudotuksen kyseessä ne perus-lämpövastukset (quick heat vai mikäs sen Opelin termi olikaan pikalämmittimelle oli...), jotka lämmittävät puhallusilmaa kabiiniin ennenkuin saadaan riittäävästi puhtia itse motista... Vai tulikos Astraan ihan aito Weba/Eberi vakiona?

Nuo sähkövastuksethan ei pitäisi taas aiheuttaa sitä, että auto sammuu tai viedä akkua ihan tyhjäksi... sen verran luulisi suunnittelijoilla olevan älyä päässään...
jermu
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 10:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jermu »

Ei oo eberiä vakiona...

Jostain kuulin, että sielä on ehkä joku jälkihehkutus..

Quick heatti on vissiin 1000W vastus, joten voi jonkin verran tietty ottaa virtaa.

Osaisko tuo Automaatti -ilmastointi ohjata tuota QH itekseen? Ostaessa sanoivat, että menee päälle vain, kun on tuulilasin sulatus taikka lämpötila MAX asetuksella..
Astra H Wagon 1.7CDTI Cosmo Pannacotta
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja samulis »

Tuosta Astran toteutuksesta itse asiassa en tiedä mittään, mutta nykyisessä omassa rakkinessa (ocu) ko vastukset toimii nimenomaan niin, että menevät päälle aina kun ilmastointi ei ole econ-moodilla ja nesteen lämpö ei ole ylittänyt rajaa, en muista oliko 45 vai 50 astetta...

Kokeilkaa joku tiputtaa automaatti-ilmastointi pois päältä ja vertailkaa jännitteitä ennen ja jälkeen...
Pyrylyly
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Loka 2006, 20:27
Paikkakunta: Oulun ympäristö

Viesti Kirjoittaja Pyrylyly »

Soittivat eilen ja kertoivat että uus laturi tilataan.
Pitänee kysyä hakiessa että "kuis se silleen. Varottamatta".
Muuten silloin kun Ahman kaverin kanssa värkättiin niin ihmeteltiin kun jossain vaiheessa
kattovalot rupesivat vilkkumaan.
Akun varaus oli silloin noussut 5voltista noin 8:saan auton sammutuksesta.
Pääteltiin että raukka parka koettaa huutaa apua kun jännite on vaarallisen alhaalla mutta vielä
just riittäis käynnistykseen...
On se varmaan parkkiksella huutanut mutta ei oo kukaan tullut auttamaan.

:)
skk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 664
Liittynyt: 30 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Vaasa

Re: Itellä sano kans että naks

Viesti Kirjoittaja skk »

jermu kirjoitti:Olen kuitenkin itse seuraillut tuota virran kulutusta sen jälkeen "test moden" kautta. Seuraavin huomioin
Mä kans ihmettelin tänään.. kylmänä käynnistyksen jälkeen jännite näyttää tyhjäkäynnillä jotakin
12v:tä. mode kohdassa luki jotakin NONE tjsp.

sitten kiihdytin vähän enempi kiekkoja niin jännite kohosi luonnollisesti ja yhtäkkiä mode
kohtaan ilmestyi U ja jännite pomppasi vähän alle 14veehen.. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä
taas oli mode none ja jännitteet reilua 12v:tä.
lämpimänä käynnistyksen jälkeenkin toi mode on aina u ja jännite normaali...

että jotakin hassua ja jännää noi autot nykyään puuhailee.. ;)
Astra-H wagon turpo riissel ~138kW
Avatar
jaripk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 06 Syys 2005, 23:14
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Itellä sano kans että naks

Viesti Kirjoittaja jaripk »

kohtaan ilmestyi U ja jännite pomppasi vähän alle 14veehen.. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä
taas oli mode none ja jännitteet reilua 12v:tä.
Kulutus ylittää laturin tuoton tyhjäkyntikierroksilla.
Samalla tavalla käyttäytyy mun Astra, jos on istuinlämmitin, peilien ja takalasin lämmitys päällä.
Pitäisi joskus mitata kuinka suurella virralla alkaa akkua tyhjentämään.
Lautausvirraksi tuli joskus mitattua 40A.
skk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 664
Liittynyt: 30 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Vaasa

Re: Itellä sano kans että naks

Viesti Kirjoittaja skk »

jaripk kirjoitti:
kohtaan ilmestyi U ja jännite pomppasi vähän alle 14veehen.. liikennevaloissa tyhjäkäynnillä
taas oli mode none ja jännitteet reilua 12v:tä.
Kulutus ylittää laturin tuoton tyhjäkyntikierroksilla.
OK, näin mäkin vähän ounastelin sen olevan :)
Astra-H wagon turpo riissel ~138kW
Avatar
janska
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 30 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Itäinen Helsinki

Re: H-Astra jätti...

Viesti Kirjoittaja janska »

Tähän olis kiva saada jotain uutta vinkkiä...Onko kukaan saanu ratkottua tätä kylmänä lataus ongelmaa? Itellä toinen uus laturi menossa ja sama homma eli laturissa vika tuskin on.
P3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 08:50

Re:

Viesti Kirjoittaja P3 »

samulis kirjoitti:Hyvä, että sait avun. Saitko sijaisautonkin alle?

Itse veikkaisin, että jokin sähkön saantiin liittyvä komponenttipetti. Muutoinhan auton pitäisi käydä koko ajan, kunhan vain laturi tyrkkäisi virtaa sisään ja auto kävisi ainakin tyhjäkäyntiä edes suht pitkään. Tietty jos akku on päässyt tyhjenemään ihan kokonaan niin voihan sen vastaanottokyky olla jo sitä sun tätä ja auton "äly" päättelee siitä ettei kannata enää yrittää ja alkaa sammuttamaan osia... Silloinhan se releen päälle jääminen voi olla alkuperäisenä syynä, muutoin vika on varmaan jossain muualla... Nykyautothan vie sikana virtaa, jos can-väylät ja niiden tietokoneet jää jostain syystä päälle, eikä siirry virransäästömoodeihin...

Itselleni tuli 2005 se C Vectran kylmäkäynnistysongelma, mikä "diagnosoitiin" tyhjäksi akuksi, mikä taas johtu muka ties mistä, esim peräluukun kahvan jumiutumisesta... No en ole kuullut onko sitä korjattu vieläkään, mutta veikkaan, että "äly" sai jostain taas jotain omituista tietoa ja päätti ettei nyt edes pyöritetä starttia... :lollis: No silloin oli aina vähintään -25 pakkasta...
Hohhoh.

Kyse oli siitä, että akun jännite oli alentunut pakkasen takia. Ne elektronit eivät hyppele pakkasella, nääs.

Opelin älykäs insinööri oli laittanut tietokoneohjelmaan raja-arvon, "en yritä startata, ellei jännite ylitä x volttia". Tämä raja-arvo tuli meidän oloissamme yhtenään vastaan.

Ei pitäisi antaa neekerien suunnitella tekniikkaa. Opelin "ratkaisu" ongelmaan ei ollut softabugin korjaaminen, vaan isompikapasiteettinen akku. Kunnon purkkaviritys.
Vastaa Viestiin