B Omega moottorin häiriövalo? *VIKAKOODI LUETTU*
B Omega moottorin häiriövalo? *VIKAKOODI LUETTU*
Ajelin äsken töihin ja yhtäkkiä moottorin häiriövalo syttyi muutamaks sekunniks ja sammui. Teki sitä aika säännöllisesti ja toistu niin kauan kunnes pääsin töihin. Kone kävi ihan ok, ei tuntunu olevan mikää vialla. Minkähän merkki tuo nyt sit mahtaa olla, vai onko vika tyyppiä ooppelin omat sähköhäiriöt..?
Ford Mondeo 1.8 STW
Uskoisin, että kyseessä on x20xev moottori? Mulla teki astrassa saman jutun, sitten oli pieni tauko, että ei enään palanut vikavalo ja sitten alkoi ongelma, että alkoi kulkemaan vähän vaivalloisesti ja heitti vikaohjelman päälle (ei kierrä yli 4000rpm). Ei polttanut vikavaloa kokoaikaisesti mutta oli jättänyt kuitenkin muistiin nokka-akselin asento tunnistimen. Joten hain uuden kyseisen tunnistimen, ja hain sen motonetistä, kun merkkiliikkeessä maksoi 170€ ja motonetissä jotain 60€ ja oli taas tismalleen samanlainen, kun autossa jo oli kiinni (gm kaiverrukset yms.)
Muuten, kuinka paljon autolla on ajettu? jotain +200tkm?
Muuten, kuinka paljon autolla on ajettu? jotain +200tkm?
Astra F 2.0 16v GSi
Ahaa... siinä tapaukses pitänee lukaista vikakoodit heti huomenna vaikkei valo enää palaiskaan.samsa87 kirjoitti:mä väitän 95% et lambda paskana. Oli meinaa omas sama vika eikä vaikuttanu ajoon yhtään, mut vikakoodien luku kertoi asian.
Ei vissii ole iha tervettä ajella rikkinäisellä lambda-anturilla.
Ekana tuli itelle mielee vaa ku tulppasin EGR:n ruuvin kiinni pari kuukautta sitte, mutta ihmettelen vaa miks vasta nyt alkais siitä herjaamaa.
Ois kai alkanu sillo heti tulppauksen jälkee.
Ja pitänee kokeilla ajaa kone lämpöseks, koska tänä aamuna valo vilkku lämpimällä koneella.
Ford Mondeo 1.8 STW
Jeps, eli kävin luetuttamassa vikakoodin ja kampiakselin asentotunnistinta herjasi.
Asentaja kävi koeajolla ja oli sitä mieltä että jos kerran auto toimii ok vaikka moottorin häiriövalo palaa, niin syynä voi olla myös pitkään jatkunut kosteus ja lyhyt pätkäajo.
Suositteli odottelemaan pakkasia ja seuraamaan auton käyttäytymistä.
Jos vielä jatkuu niin pitänee vaihtaa tuo anturi, käsittääkseni ei ole paha homma...??
Asentaja kävi koeajolla ja oli sitä mieltä että jos kerran auto toimii ok vaikka moottorin häiriövalo palaa, niin syynä voi olla myös pitkään jatkunut kosteus ja lyhyt pätkäajo.
Suositteli odottelemaan pakkasia ja seuraamaan auton käyttäytymistä.
Jos vielä jatkuu niin pitänee vaihtaa tuo anturi, käsittääkseni ei ole paha homma...??
Ford Mondeo 1.8 STW
-
- 'Admiral'
- Viestit: 194
- Liittynyt: 15 Heinä 2006, 16:06
Tuo kampiakselin asentotunnistin vikakoodi tulee aina kun kone ei ole käynnissä. Ei siis saa kierroslukusignaalia.HMS77 kirjoitti:Jeps, eli kävin luetuttamassa vikakoodin ja kampiakselin asentotunnistinta herjasi.
Asentaja kävi koeajolla ja oli sitä mieltä että jos kerran auto toimii ok vaikka moottorin häiriövalo palaa, niin syynä voi olla myös pitkään jatkunut kosteus ja lyhyt pätkäajo.
Suositteli odottelemaan pakkasia ja seuraamaan auton käyttäytymistä.
Jos vielä jatkuu niin pitänee vaihtaa tuo anturi, käsittääkseni ei ole paha homma...??
Noi vikakoodit voit lukea itsekkin laittamalla esim klemmarilla yhteen liittimet kts ohje :
http://www.freewebs.com/gallopmv6/vikakoodit.htm
http://www.freewebs.com/gallopmv6/vikakoodit.htm
Opel Omega MV6
Juu täällä sama ongelma, auto vm. 2001 Omega Farmari 2.2 bensaautomaatti. Valo syttyy sen jälkeen kun aamulla on kylmäkäynnistyksen yhteydessä pieniä käyntivaikeuksia. Ei syty ihan heti vaan vaikka vasta iltapäivällä kun tullu ajeltua jo 50 km. Jää palamaan ja voi olla seuraavana aamuna jo palamatta ja toimia OK. Vähän supporttia tiedon suhteen ettei taas viedä huollossa kuin pässiä narussa. Vikakoodin lukuun menossa seuraavalla viikolla. Ilmoittelen mitä selvisi...
Alkaa kyl tuntumaa siltä että vika on Omegan ennestään temppuilevassa mittaristossa eikä missään muualla...(mm. lämpömittari pomppaa joskus tappiin, riittää kun kopauttaa mittariston lasiin ja bensamittari näyttää välillä omiaan.)
Auto kulkee aivan täysin normaalisti ja kone kiertää 6000rpm saakka ihan kevyesti vaikka valo vilkuttelee sillon tällön.
Eikä moottorin häiriövalo vilku enää edes säännöllisesti vaan täysin randomina, poislukien se ettei vilku kylmällä koneella ollenkaan.
Pitää vielä tarkistaa nuo vikakoodit lauantaina ite ku pääsee hallille kuivaan ja valoisaan paikkaan.
Auto kulkee aivan täysin normaalisti ja kone kiertää 6000rpm saakka ihan kevyesti vaikka valo vilkuttelee sillon tällön.
Eikä moottorin häiriövalo vilku enää edes säännöllisesti vaan täysin randomina, poislukien se ettei vilku kylmällä koneella ollenkaan.
Pitää vielä tarkistaa nuo vikakoodit lauantaina ite ku pääsee hallille kuivaan ja valoisaan paikkaan.
Ford Mondeo 1.8 STW
Ja tarkemman tutkinnan jälkeen 2 tulppaa "ui" öljyssä?? Eli vissiin tiivisteen vaihtoon...OpElOmEgA kirjoitti:Juu täällä sama ongelma, auto vm. 2001 Omega Farmari 2.2 bensaautomaatti. Valo syttyy sen jälkeen kun aamulla on kylmäkäynnistyksen yhteydessä pieniä käyntivaikeuksia. Ei syty ihan heti vaan vaikka vasta iltapäivällä kun tullu ajeltua jo 50 km. Jää palamaan ja voi olla seuraavana aamuna jo palamatta ja toimia OK. Vähän supporttia tiedon suhteen ettei taas viedä huollossa kuin pässiä narussa. Vikakoodin lukuun menossa seuraavalla viikolla. Ilmoittelen mitä selvisi...
Kumma juttu on tapahtunu...
Nyt on vikavalo hävinny ihan isseksee. Kävin perjantaina heittämässä maantieajoa 30km eikä vikavalo ole vilkutellu sen jälkeen.
Nyt hämmästyttää kummastuttaa entistä enemmän tuo vikavalon vilkuttelu. Alkaa tuntumaa tosiaa siltä että mitään ei ollu vialla.
Vai voiko valo vilkutella jos kone alkaa olla "tukkonen" pitkä-aikasen kaupunkiajelun jäljiltä?
Nyt on vikavalo hävinny ihan isseksee. Kävin perjantaina heittämässä maantieajoa 30km eikä vikavalo ole vilkutellu sen jälkeen.
Nyt hämmästyttää kummastuttaa entistä enemmän tuo vikavalon vilkuttelu. Alkaa tuntumaa tosiaa siltä että mitään ei ollu vialla.
Vai voiko valo vilkutella jos kone alkaa olla "tukkonen" pitkä-aikasen kaupunkiajelun jäljiltä?
Ford Mondeo 1.8 STW