Vectra B ohjaustehostin ongelmaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Hude
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 11:23

Vectra B ohjaustehostin ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Hude »

Kun yhen asian on saanut kuntoon ni toinen paikka alkaa v**tuilee.

Tänä aamuna laitoin ton mosseni tulille ja kuulu semmone outo surinaääni vänkärin puolelta konehuoneesta.
Katoin ohjaustehostimen säiliöön ja eihän se tikku paljoa kastunut.mut vähän siel oli öljyä pohjalla.
Entiset öljyt olivat valuneet "pohjapanssarin" päälle suoraan tämän kyseisen säiliön alapuolelle.
Laitoin Mobilin ATF 220 oilia säiliöön.
Huomasin sit sen, et kun rattia kääntää ääriasentoon ja pitää siel hetken ni tyrkkää punasta öljyä siitä pakosarjan vasemmalla puolella olevasta letkusta joka on ainakin mulla suojattu sellaisella lämmöneristys jutskalla. Se letkun toinen pää lähtee siitä ohjaustehostimen säiliön vierestä ja menee alas pakosarjan vierestä ja sinne syylarin taakse se sit häipyy...

Kun nämä muotoseikat on nyt tarinoitu ni kysymyshän kuuluu et mistä lähtisitte tota vikaa ettii?Mistä ne nesteet sinne "pohjapanssarin" päälle on tulleet?
siitä letkusta, josta öljyt tuli ku rattia piti ääriasennossa ni sillo ne ainakin menivät suoraan maahan.
Mitenhän noita letkuja on mahdollista uusia?taisivat jotkut olla prässättyjä liitoksia
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2547
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Jos on prässättyjä liitoksia niin ei auta kuin hakea uudet letkut. Automuovikem/Osatoimituksesta saat orkkisosat halvimmalla.
Nismo, millo lie taas ajos
Hude
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 11:23

Viesti Kirjoittaja Hude »

Onko ohjaustehostin tässä kyseisessä autossa sen säiliön alapuolella vai missä?Tutkiskelin tuossa parkkiksella ja en mielestäni havainnut sitä.
Kyllähän se moniurahihna siinä säiliön vieressä pöyrittää jotain mut mitä?
Avatar
TDIC
OCF Member 2017
Viestit: 881
Liittynyt: 08 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja TDIC »

se öljysäiliö on kiinni tehostajan pumpussa ja kun vähän vasemmalle vilaseepi niin siitäpä löytynee pumpun hihnapyörä, raidetanko jota "kevennetään"-pumpulla on paloseinän ja moottorin välissä ja sinne menevät ne putket, itellä meni tuo samainen letku kans rikki.
Teetin putkifirmassa siihen hydrauliletkun- pätkän väliin niin ei tarvinu koko putkistoa uusia tuli maksaan alle 20€, mulla on mitat vielä muistissa siitä.
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella
jk83
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 08 Marras 2005, 10:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jk83 »

Mulla meni kanssa tossa syksyllä toi ohjaustehostimen paineputki b-vectrastani. Rupes se prässiliitos siitä mistä se kumiletku muuttuu metalliputkeksi vuotaan. Paheni vaan päivä päivältä. Varsinkin jos sattui parkissa renkaat unohtamaan hiukankin vinoon, tehostaja rääkäisi oikeen kunnolla lähtiessä kun oli säiliön laskenut tyhjäksi siihen kadulle. Hain rompparilta uuden, hintaan 50 euroa. Hydrauliikkaliikettä mullekin suositeltiin, mutta kun ei ollut mittoja tiedossa, niin ei ollut paljo vaihtoehtoja.

Putki on hyvin työläs vaihtaa. Opelilla laskuttavat 3,5 h työstä ja 220 euroa uudesta paineputkesta. Annoin suosiolla nyrkkipajan hoitaa homman, mutta eikös nämä jättäneet paineputken tiivisteen vaihtamatta, ja hetken päästä taas oli säiliö tyhjä. No takuuseen onneksi meni...
Hude
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 11:23

Viesti Kirjoittaja Hude »

Nyt on sitten vuoto korjattu.
Uusi letku vaihdettiin, joka kulkee siitä pakosarjan ja säiliön välistä.
Laitettiin 180 bar kestävästä hydrauliikkaletkusta kun ei tuntuneet nuo pienempi paineiset letkut kestävän.
Metalliletkujen ja kumiletkujen liitoksiin laitettiin käytännöllisemmät helmiliittimet.
Osineen ja töineen tuli maksamaan 41€, nyrkkipajalla.
P.K.O
'Senator'
'Senator'
Viestit: 780
Liittynyt: 02 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: SLN

Sama propleemi

Viesti Kirjoittaja P.K.O »

Viittisittekö laitta noita mittoja esille, kun liityin ohjaustehostimen-paineletku-paskana-kerhoon :cry:
Hude
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 11:23

Viesti Kirjoittaja Hude »

Eli ainakin mä laitoin 180 bar kestävää letkua 45cm pituisen siivun ja siihen helmiliittimet molempiin päihin.
Siinäpä ne mitä siihen projektiin tarvitaan.
Tähän asti on vuotamatta kestänyt.
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Olikos siin jotai sellasta et ohjaustehotinta ei sais korjaa ku alkuperäis osilla??
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Hude
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 11:23

Viesti Kirjoittaja Hude »

Mun mielestä tuo liitos mikä siihen tehtiin on parempi kun se alkuperänen.
Mene ja tiedä saako korjata muilla kun alkuperäisosilla? :roll:
Janne T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Ja autohan on -96 X20XEV vectra.

Ja täälläkin liityttiin joukkoon iloiseen. Eli aamulla töihin lähtiessä kuulin, kun tehostaja äänsi. Ajoin kuitenkin työmatkan ~15km. Ja vasta perillä tsekkasin öljyt. Olivat todella vähissä. Ja letku joka lähtee tehostajan päältä (ilmaisesti siis painpuoli), ja laskee pakosarjan vierestä alas, on kumiosastaan ihan märkä, joten siitä on vuotanut öljyt kartanolle.

Letkuhan menee siten, että tehostajalta lähtee metalliputkena -> ennekuin kuin laskee alas muuttuu prässättyn liitoksen kera kumi letkuksi -> alhaalla muuttuu jälleen prässättyn liitoksen kera metalliputkeksi -> tekee mutkan ja lähtee ilmeisesti raditangolle?

Arvuuttelin juttujen perusteella, sekä tuota letkua ihmettelemällä, että varmaan noiden prässiliitosten kohdalta voisi letkun hydrauliikkaliikkeessä purkaa, ja prässätä uuden kumiletkun tuohon kohdalle?

Seuraava kysymys kuuluukin, että onko tuossa katiskassa missään kohtaa ennen raidetankoa purettavissa olevaa liitosta (ilmeisesti ei?), josta voisi letkun ottaa irti, vai pitääkö lähteä makoileen auton alle, ja irroittaan liitosta raidetangolta? Ja seuraava kysymys kuuluu, että minkälainen liitos siellä raidetangolla on, ja onnistuuko sen aukaisu "helposti" alakautta?

Edit:

Kävin tuossa auton alla mönkimässä, ja voi Vi**u etten paremmin sanoisi. Siellähän on vielä pariinkiin otteeseen kumiletkua->metalliputkea-jne, ennenkuin löytyy toisen pään liitos, ja voi helve**i kuinka ahtaissa paikoissa se putki menee. Voiko tuota koko "letkua" edes saada ulos tuolta ilman että purkaa apurungon ja puoli autoa ensin?

Periaatteessa yläkautta saa ehkä hinkattua sen hammastangon pään banjopultin auki, mutta saako tuota letkua siltikään ujutettua ulos?

Pitää vissiin siirtyä tuonne vitutustopicin puolella, alkaa sen verran kyrsiin tämä -(z)- . Ja huomenna oli tarkoitus lähteä pohjoista kohti talvilomaa viettämään..
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Helpoimmaksi ja halvimmaksi varmasti tulisi, jos leikkaisi letkusta rikkonaisen kohdan pois, ja laittaisi tilalle pätkän metalliputkea klemmareilla kiinni.

Pari korjausta olen näin tehnyt, hyvin tuloksin.
Janne T
'Senator'
'Senator'
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne T »

ascona_c kirjoitti:Helpoimmaksi ja halvimmaksi varmasti tulisi, jos leikkaisi letkusta rikkonaisen kohdan pois, ja laittaisi tilalle pätkän metalliputkea klemmareilla kiinni.

Pari korjausta olen näin tehnyt, hyvin tuloksin.
Vaihtoehto kait se on tuokin :)

Pahasti vain epäilen, että tuo vuotaa siitä prässätyn liitoksen kohdilta. Jos näin on (mikä on mun tuurilla todennäköisintä), niin tuo kikka onnistu. Mutta pitää koittaa putsata se alue kunnolla, käyttää autoa, ja katsoa, että vuotaako letkusta vaiko siitä liittimen nurkilta.

Edit:

Haahaa, toivoa ei olekaan vielä heitetty. Pikaisella tsekkauksella näyttäisi siltä, että vuoto on sitten kumiletkussa, eikä liittimessä, eli sen voisi ehkä sitten ehjätä tuolla metalliputki + lujat klemmarit menetelmällä. Minkähän verran siellä letkussa on painetta? Kait tuo metalliputki viritys kumminkin ajaa asiansa, koska niitä on harrastettu enemmänkin (ainakin mitä tuossa voorumis selailin)

Et sattuis ascona_c muistaan, että minkä kokoinen putki sinne kumiletkun sisään oli sopivan nafti?
Uhtua
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1206
Liittynyt: 19 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Nuo klemmari/ym viritykset kannattaa kyllä unohtaa. siellä on vähän eri paine kuin vesiletkuissa ja on vähän arvelluttavia remontteja. Tiedän yhden vectran joka itseasiassa syttyi ilmeisesti tuon vian takia palamaan, kevyt öljysuihku pakosarjalle niin huonolla tuurilla (vai onko se sitten hyvää tuuria??) on vectra liekeissä. Tuo edellämainittu konsti jossa opastetaan teettämään uusi hydrauliletku väliin on ehdottomasti varmin ja paras. Teetin itse yhteen kolariVectraan paikallisella Hi-Flexillä siihen noin 5cm alkuperäistä pitemmän letkun ja päihin tuli juuri nuo helmiliitinsovitteet. Se on 10mm halkaisijalta olevaa putkea joten sen letkun saa helposti helmiliittimin siihen alkuperäiseen putkeen kiinni. Ja mikä helpointa verraten uuden koko letkun vaihtoon, saa vanha putki olla autossa kiinni hammastangossa, kumiletkuosuus vain esim paineilmasahalla poikki ja uusi tilalle. Letku tehtiin viimeksi jostain hieman kalliimmasta materiaalista joka kesti paremmin kuumuutta koska pakosarja kohtuu lähellä, mutta ei maksanut semmoisenakaan kuin n.20-30euroa. Suosittelen.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Putken kokoa en kyllä millään muista. Aikaahan tästä on jo tasan 2 vuotta kun tein "puolitutulle" korjauksen Dti B-Vectraan, kun oli letku hajonnut tehostimesta. Mittasin letkun sisähalkaisijan, ja romuläjästä sattui sopivasti löytymään nafti kupariputken pätkä. Putki letkujen väliin, ja klemmarit tiukasti kiinni.
Hyvin on ainakin viimeiset 2 vuotta toiminut, kun ei ole asiasta valittanut. Ja jos vaan pitää rattia käännettynä tappiin asti liian kauan, niin varmasti saa järjestelmään sellaiset paineet ettei kestä mikään letku. Paineenrajoittimet kun näissä tuntuvat toimivan melko vaihtelevalla menestyksellä. (Jos on ollenkaan)
Vastaa Viestiin