Mitään haittaa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Eeroplane
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eeroplane »

Voiko tuosta olla mitään haittaa kun huomasin että jäähdytysneste oli ihan lopussa ja lisäsin vain laimentamatonta nestettä? Seos oli jo valmiiksi 50-prosenttista. Eli jos on vaikka 80-prosenttista nestettä niin voiko tehdä hallaa vesipumpulle, termostaatille tms? "Hieman" amatöörimäinen kysymys mutta nyt kun tässä netissä seilaan niin kysyn foorumilaisilta...
GAstra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 215
Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja GAstra »

Ihan hyvä kysymys... Itekkin mietin samaa, että onko haittaa jos lisää nestettä jos näyttää painesäiliö olevan hiukan vajaa MIN merkinnästä?
--
GAstra
opelprofessional
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 18 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja opelprofessional »

No juu, tuota eipä taida olla. Pienen määrän lisäys ilman "sekoittamista" ei missään tapauksessa tee hallaa järjestelmälle. Pakkasnesteellä on nimittäin taipumus menettää ominaisuuksiaan ajan mittaan, ja näinollen raa án nesteen lisäämisen pitäisi ylläpitää koko nestemäärän ominaisuuksia. Mutta nesteen värin pitää olla samaa kuin jo järjestelmässä olevan (paitsi tietty ruskea neste täytyy vaihtaa!)...-elikkä erivärisiä aineita ei saisi mennä sekoittamaan toisiinsa! Tarkka mies valitsee vieläpä samaa merkkiä...
opelprofessional
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 63
Liittynyt: 18 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja opelprofessional »

Sori siis luin ton sun mesen vähän huolimattomasti...-mutta miksi neste on kokonaan lopussa?? Ei pitäisi olla...-varmista syy(ettei vaan kansivikaa?!)
VekkuliYxKasi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja VekkuliYxKasi »

Mie kuulin joskus joltaki vanhalta rekkakuskilta että jos on liikaa nestettä niin se tekis pahaa kannentiivisteelle, jotenki polttais sen.. en tiä onko se totta. Mutta eikö se kuitenki pakkaskestävyydeltään ole parasta jos on jotain 50%:sta..?
AstraSi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 120
Liittynyt: 06 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AstraSi »

Tulipa tuossa mieleen, että mitä eroa on näillä erivärisillä nesteillä ts. miksi ei saa sekoittaa keskenään?

Onko jotain muutakin eroa kuin väriaine?
Eeroplane
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 221
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eeroplane »

On 2003-01-08 13:15, opelprofessional wrote:
Sori siis luin ton sun mesen vähän huolimattomasti...-mutta miksi neste on kokonaan lopussa?? Ei pitäisi olla...-varmista syy(ettei vaan kansivikaa?!)
Mulla oli paisuntasäiliössä tilapäisratkasu-mallinen korkki (huonot kierteet), kun vanha ei enää pysyny paikoillaan (vielä huonommat kierteet). Lisäksi flektin anturi on sökö, ja oon irrottanu flektille menevät piuhat, kun eihän se kylmällä flektiä tarvitse. Tämä siis syksyllä. Sitten satuin käymään Lahdessa, jossa oli lämpimämpi kuin Mikkelissä samaan aikaan, ja unohdin pistää flektin pyörimään. Sehän roiskautti nesteet jonkun halpahallin pihalle korkin kera... Laitoin uudet nesteet, flektin pyörimään ja teippasin korkin niin saatanan monella kierroksella jeesusteippiä (hätä ei lue lakia!) ettei varmaan lähde irti. Patentti jäi sitten silleensä kun laitoin auton talliin seisontaan odottamaan uusia venakopan ja öljykorkin tiivisteitä (vuoto). Sieltähän ne oli vissiin korkin olemattomien kierteiden takia haihtunu ne nesteet...

Huh, tulipa pitkä juttu... Mutta varmuus on aina varmuutta, eli: mitenkäs kannentiivisteen kunto olis vaivattominta tarkistaa?

Vai tarkoitatko jotakin kannessa itsessään olevaa vikaa? Hui...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Eeroplane on 2003-01-08 13:57 ]</font>
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Muistaakseni 40 polyprop.glykolin lämmönsiirtokyky reilut 10% huonompi kuin puhdas vesi. Mitä se sitten on 100%:lla ?
Gese
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 236
Liittynyt: 29 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Gese »

No ainakin se on selvää, että jos moottorissa on 100% pakkasnesteet, ne jäätyy kovalla pakkasella.

Itse aikoinaan ostin vanhan Honda Civicin. Katsottiin ostotilanteessa silmämääräisesti että hyvät on nesteet... 30 asteen pakkasilla sitten ihmettelin kun lämmöt nousi tappiin. Varsinaisesti neste ei ollut jäässä, mutta sellaista puolikiinteää hyhmää se oli ja taisi kiertää aika huonosti.
Jyrki K
'Senator'
'Senator'
Viestit: 430
Liittynyt: 12 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Jyrki K »

Erilaisia nesteitä ei saisi sekoittaa keskenään, koska tämän jälkeen ei pakkasenkestävyyttä voi enää mitata, vaan mittari näyttää mitä sattuu. Näin selvitti mulle tarvikemyyjä kun olin ostamassa punaista (pakkaskestävyys -55 60% liuoksella)nestettä (Zero) ja piti sitten ostaa perinteistä.
Bimmer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 10 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Bimmer »

On 2003-01-08 13:28, AstraSi wrote:
Tulipa tuossa mieleen, että mitä eroa on näillä erivärisillä nesteillä ts. miksi ei saa sekoittaa keskenään?

Onko jotain muutakin eroa kuin väriaine?
Muistan kuulleeni joskus että jos punaista ja vihreää sekoittaa keskenään, niin ne jotenkin puuroutuvat. Mutta nuo on vaan kuulopuheita, joten täytyy varmaan testata :smile: .
ossi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 412
Liittynyt: 31 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja ossi »

Meillä töissä kertoivat että sinisen ja punaisen ero olisi siinä että punainen ei sisällä silikaatteja? Tätä punaista litkua käyttää nykyään mm. wv konsernin bilikat.

Punainen ei kuulemma tee hyvää tiivisteille ja sekoitettaessa erivärisiä litkuja saattaa syntä syövyttäviä yhristeitä?

Nämäkin ovat siis vain tuoteesittelijän jorinoita.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Voi tuossa jotain perää olla että punainen aine ei välttämättä tee hyvää tiivisteille. Esimerkiksi Skodalla oli pieniä ongelmia tuon punaisen tökötin kanssa kun se tunki tiensä väkisin kansipahvin läpi :smile:

Koneisiin sitten jouduttiin uusimaan kannentiivisteitä takuuseen...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Niin, olisi ollut halvempaa/helpompaa vaihtaa nesteet autoihin, mutta VAG-konserni halusi yhtenäistää huoltotoimintaansa ja vaihtaa kaikkiin "oman tallin" autoihin nuo punaiset nesteet... jippii..
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

pakkasneste-vesi seos käyttäytyy jännästi eri seossuhteilla:

pelkkä vesi jäätyy

pelkkä pakkasneste jäätyy aikaisin

etelä-suomeen riittävä pakkaskestävyys syntyy 50% seoksella eli 1:1

pakkaskestävyyttä voi nostaa lisäämällä pakkasnesteen määrää noin 65% asti eli 2:1
HUOM! tarkka kaava on purkin kyljessä

jos pakkasnesteen määrä kasvaa edelleen suhteessa veteen laskee pakkasensietokyky

jos autossa on pakkasneste-vesi seosta ei see jäätyessäänkään mene kovaksi vaan jää "puuroksi" mikä saattaa estää isommat vauriot

pelkkä vesi jäätyessään menee kovaksi ja tilavuus kasvaa = varmoja vaurioita ainakin letkuille mutta usein muullekkin moottorille ja jäähdyttimelle
Vastaa Viestiin