Vectran katsastus, päästöt puissa.
joo kävin tossa katsastaa vectra 1.6i B vm-96
no ilmenikin että päästöt ei ole kohillaan,
eli O2 ja Lambda arvot vissiin liian korkeat miten sais korjattuu takapönttö oli ruostunu puhki eli se on nyt paikattu/maalattu, vaikuttaako toi katin toimintaan?
Oisko semmonen mahollisuus että kone ei ole kerennyt lämmetä kunnolla jonka seurauksena katti ei ole ottanut toimiakseen katsastuksen aikana ku eilen testasin nii kylmällä koneella tuli ihan pakokaasua ja kun kone oli kunnolla lämmin nii tuli pelkkää vesihöyryä. ??
no ilmenikin että päästöt ei ole kohillaan,
eli O2 ja Lambda arvot vissiin liian korkeat miten sais korjattuu takapönttö oli ruostunu puhki eli se on nyt paikattu/maalattu, vaikuttaako toi katin toimintaan?
Oisko semmonen mahollisuus että kone ei ole kerennyt lämmetä kunnolla jonka seurauksena katti ei ole ottanut toimiakseen katsastuksen aikana ku eilen testasin nii kylmällä koneella tuli ihan pakokaasua ja kun kone oli kunnolla lämmin nii tuli pelkkää vesihöyryä. ??
Opel Vectra B 1.6i 16v
Ainakin useammissa Opeleissa olen tuon lämpeämisen (tai siis sen puuttumisen)havainnut olevan päästöissä suurin ongelma.
Ei muutakuin reippaalle lenkille 10-15km ja kierrokset yli 4000 koko ajan. Sitten suoraan mittareihin kiinni, niin johan arvot muuttuu. Se katti ei lämpene tarpeeksi vaikka paikoillaan sitä huudattaisi.
Ei muutakuin reippaalle lenkille 10-15km ja kierrokset yli 4000 koko ajan. Sitten suoraan mittareihin kiinni, niin johan arvot muuttuu. Se katti ei lämpene tarpeeksi vaikka paikoillaan sitä huudattaisi.
Ei katin takana oleva vaikuta katin toimintaan, mutta mahdollinen vuoto sotkee mittaustuloksen. Nimenomaan pahiten lambdan ja jäännöshapen.no ilmenikin että päästöt ei ole kohillaan,
eli O2 ja Lambda arvot vissiin liian korkeat miten sais korjattuu takapönttö oli ruostunu puhki eli se on nyt paikattu/maalattu, vaikuttaako toi katin toimintaan?
j.h
Käykää hakemassa mittaustodistus joltakin huoltoliikkeeltä, he säätelevät kaasaria että saa arvot kohilleen. Ei sitä turhaan katsastusasemalal kannata eka kertaa testata jos on hiemaknin epäilyksiä. Itse kävin korjaamolla teettämässä "katsastustarkistuksen ennen varsinaista katsastusta. Muuten OK, mutta katsastusmies oli varsinainen seppä, ja hakkasi vasaransa pellinläpi. No tietääpähän ainakin minkä kohdan hitsaa.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 51
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 02:00
kannattaa viedä lada pajalle ne on perehtyny noihin kaasari+katti yhdistelmiin.
kyllä olis minullekkin tullu hylky monessa katsastuksessa jos olis jättäny korjaamon pakokaasutesterissä käymättä. poikkeuksetta seos rikkaalla. taisi muuten maksaa vuosi sitten 12euroo kaasarin säätö + päästötodistus ja jarrupenkissä käynti.
kyllä olis minullekkin tullu hylky monessa katsastuksessa jos olis jättäny korjaamon pakokaasutesterissä käymättä. poikkeuksetta seos rikkaalla. taisi muuten maksaa vuosi sitten 12euroo kaasarin säätö + päästötodistus ja jarrupenkissä käynti.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Jos ongelma oli lambda-arvo (liian suuri) ja O2 niin ongelma poistuu vaikka konetta lämmittäisi kovemminkin.On 2004-02-06 05:54, Koso wrote:
pitää kyllä vielä käyttää toi päästötesti jossain huoltamolla jotenki tuntu ettei katsastusmies otti muutenki nii hätäsesti kaikki päästötestit.
Pakoputki vuodot ovat saatava pois, että voi aloittaa vianetsinnän.
j.h
Uusikx: Käykää säädättämässä - mikäli tekniikka sen sallii - pakokaasupäästöt ja menkää testikuitin kanssa katsastukseen. Tietenkään ruiskuissa ei säädellä kaasarien mutta on niissäkin tarkistuskohteita, joiden olis syytä olla OK. Uusimmat vehkeet tosin ollevat vain merkkiliikkeissä. Hyvä kun tuo OBD testi siirty ainakin kesään.