Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Tänään tuli tarkistettua öljyt ja tikussa oli kellertävää mönjää melkein koko tikun verran. kulkupeli on G 1.6 16v.
Toivottavasti ei ole mitään mistä huolestua...?
vesi öljy seosta!
kannattaa huolestua jos se kaikki mitä siellä oljytilassa on on tuota vatkulia.
menee hetkessä laakerit yms. liikuvat osat koneesta pilalle.
lyhyet ajomatkat saattaa aiheuttaa vähäistä kosteuden tiivistymistä koneeseen joka poistuu ajamalla kone kunnolla lämpimäksi, jotta se vesi ehtii haihtua pois.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Tarkistappa äkkiä ne öljyt ettei oo samaista mönjää koko kone täynnä, ei meinaan ihan ilmainen remppa tiedossa jos joutuu koneen laittaa hiluiks ja laakerit sun muut vaihtamaan
Kyllä jos koko tikku on vesiöljyseosta, eli vettä siellä jo reilusti on, ni se meni kone aukasuun. Meinaan jostain (tod.näk. kannesta) menee vedet öljykiertoon..
Mullakin on mittatikku aina epämääräsessä vaaleessa mönjässä (vesi-öljy seoksessa), kun huohotin on jäässä. Se roiskii öljyä pihalle siitä mittatikun kohalta ja kai sinne samalla kosteuttakin pääsee. Muuten öljyt kuitenkin ihan ok.
Voihan se ihan kannentiivisteen vaihdolla mennä, riippuu nyt miten hirveesti sitä mönjää on. Tietty vesipumppu termareineen ja tiivisteineen kannattaa vaihtaa samalla vaivalla.
Meilläkin hieman tota möhnää huohotinletkussa on, osasyynä nää vaihtelevat kelit, tuppaa jäätymään huohotukset. Hieman toi vettäkin vie ja tarkotus on noi kyseiset kamat vaihtaa lähiainoina...Mutta ajettukin on reilu 180thkm..
Mikäli autolla ajetaan paljon lyhyitä matkoja ilman että kone lämpenee kunnolla niin saattaa tikkuputkeen tiivistyä kosteutta/öljyhuuruja mönjäksi mikä ei sinänsä kerro vielä mistään suuremmasta viasta jos öljy itsessään on normaalin väristä eikä harmaata velliä.