Keltainen "mönjä" öljytikussa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja TMJ »

Tänään tuli tarkistettua öljyt ja tikussa oli kellertävää mönjää melkein koko tikun verran. kulkupeli on G 1.6 16v.
Toivottavasti ei ole mitään mistä huolestua...?
Farkku Obelix
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Farkku Obelix »

jos jäähdytin nestettä häviää niin on sullekkin tulossa kansi remontti eteen.
Avatar
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7869
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ipa »

vesi öljy seosta!
kannattaa huolestua jos se kaikki mitä siellä oljytilassa on on tuota vatkulia.
menee hetkessä laakerit yms. liikuvat osat koneesta pilalle.

lyhyet ajomatkat saattaa aiheuttaa vähäistä kosteuden tiivistymistä koneeseen joka poistuu ajamalla kone kunnolla lämpimäksi, jotta se vesi ehtii haihtua pois.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Astra G-98
'Senator'
'Senator'
Viestit: 452
Liittynyt: 20 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Astra G-98 »

Tarkistappa äkkiä ne öljyt ettei oo samaista mönjää koko kone täynnä, ei meinaan ihan ilmainen remppa tiedossa jos joutuu koneen laittaa hiluiks ja laakerit sun muut vaihtamaan :sad:
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2238
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Azzyyr »

Kyllä jos koko tikku on vesiöljyseosta, eli vettä siellä jo reilusti on, ni se meni kone aukasuun. Meinaan jostain (tod.näk. kannesta) menee vedet öljykiertoon..
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja TMJ »

voi perhana. selviäisinkö tiivisteen vaihdolla, öljy määrä oli min-max puolessa välissä. ja tietysti uudet öljyt..vai?

olisiko joku halkeama..
Omega-a-pasconacona
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Omega-a-pasconacona »

On 2004-01-31 12:32, TMJ wrote:
voi perhana. selviäisinkö tiivisteen vaihdolla, öljy määrä oli min-max puolessa välissä. ja tietysti uudet öljyt..vai?

olisiko joku halkeama..
Avaamalla se vaan selviää. Älä ny ainakaan aja tolla!
Zipe
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Zipe »

Mullakin on mittatikku aina epämääräsessä vaaleessa mönjässä (vesi-öljy seoksessa), kun huohotin on jäässä. Se roiskii öljyä pihalle siitä mittatikun kohalta ja kai sinne samalla kosteuttakin pääsee. Muuten öljyt kuitenkin ihan ok.

-Kadett -82, 1.3S-
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja TMJ »

noh, näillä pääsen alkuun.
Kuva
Astra G-98
'Senator'
'Senator'
Viestit: 452
Liittynyt: 20 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Astra G-98 »

Mitä on muuten veivattu tol kyseisellä koneella?
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja TMJ »

n.95000km
ennen joulua käytin 90 huollossa. merkkiliikkeessä..
Farkku Obelix
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja Farkku Obelix »

hmm,jos moottorilla on oikeesti ajettu vasta toi 95 tkm,niin ihmeen nopeeta kannen tiiviste on sitten mennyt...

Kannattaisi käydä mittaamassa puristus paineet jossain.Siitä voisi selvitä jotain.
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja TMJ »

Missähän noita puristuspainita voi käydä mittauttaan? huoltoasemat, merkkiliike?
osaateko hintaa sanoa noin?
Kuva
SKL
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1068
Liittynyt: 03 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja SKL »

Voihan se ihan kannentiivisteen vaihdolla mennä, riippuu nyt miten hirveesti sitä mönjää on. Tietty vesipumppu termareineen ja tiivisteineen kannattaa vaihtaa samalla vaivalla.

Meilläkin hieman tota möhnää huohotinletkussa on, osasyynä nää vaihtelevat kelit, tuppaa jäätymään huohotukset. Hieman toi vettäkin vie ja tarkotus on noi kyseiset kamat vaihtaa lähiainoina...Mutta ajettukin on reilu 180thkm..
OVERDRIVE.FI
saljussi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 100
Liittynyt: 02 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja saljussi »

Mikäli autolla ajetaan paljon lyhyitä matkoja ilman että kone lämpenee kunnolla niin saattaa tikkuputkeen tiivistyä kosteutta/öljyhuuruja mönjäksi mikä ei sinänsä kerro vielä mistään suuremmasta viasta jos öljy itsessään on normaalin väristä eikä harmaata velliä.
Vectra C GTS 2.2 Direct -05
Vastaa Viestiin