omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Alkaa sitten ongelmat kummasti selviämään :thumbsup:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
apukuski
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 06 Joulu 2009, 16:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Oli tossa tänään pitkää matkaa ajellessa aikaa miettiä. Tuli sellanen mieleen että kuuluuko kaasuläppäkotelon ja imusarjan välissä olla joku tiiviste? Ei nimittäin ole eikä sellasta kyllä löytynyt kyllä myynnistäkään.
Opel Omega 2.0 GL 1997
Ford Taunus 2d 1973
Suzuki Savage 1988
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Huolto-ohjelmisto kyllä opastaa kasaamaan kaasuläppäkotelon imusarjaan tiivisteen kanssa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
apukuski
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 06 Joulu 2009, 16:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Robertx kirjoitti:Huolto-ohjelmisto kyllä opastaa kasaamaan kaasuläppäkotelon imusarjaan tiivisteen kanssa.
Samoin vinkit ja vihjeet osiosta löytyvä huolto-ohje. Kyseistä tiivistettä ei ainakaan Motonetistä löydy. Ois kyllä tiivistepahvia olemassa että ei tuo kummanen ole tehdä.. Siellä ei siis ennestäänkään ollut sitä. Oiskohan käyny niin että edellinen kätevä remonttimies on moisen unohtanu sieltä ja saanu sipastua niin tiukkaan ettei juurikaan ole vuotanut ja nyt kun avasin enkä hampaat irvessä vääntäny tiukkaan niin siitä perskeles fuskaa :roll:
On toi ainakin helpompi koittaa kun se imusarjan tiiviste :bonk:
Opel Omega 2.0 GL 1997
Ford Taunus 2d 1973
Suzuki Savage 1988
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tee siihen sitten tiiviste. Kyllä se ilman sitä saattaa hieman vuotaa. Tuo on varsin todennäköistä, että noin on edelliselle remonttimiehelle käynyt.
Sen kiristysmomentti on sitten 9 Nm , eli ihan sormitiukkuuteen.
Juurikin noin... ja tiivisteen kuuluu siellä välissä olla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Kyllä siellä ohkainen paperitiiviste on , talvella kun putsasin kotelon , ihme kyllä tiiviste säilyi ehjänä
enkä viitsinyt alkaa viiltelee tiivistepaperista uutta vaikka olis helppo ollu tehdä . Jos kotelon laippaa
ei ole joskus väännetty hullumaisen piukkaan niin että kantaa kulmista niin en usko niin pienen
ohivuoidon ihan totaalisesti sekoittavan käyntiä .
Mulla oli kärsä melkein puoliksi halki ja silti autolla pysty ajaa , tästä -(z)- kunnia huuto :D
Nyt kun tää 2.0 ekotykki :lol: alkaa käydä tutuksi , en taidakkaan luopua siitä . Tänään
katsuri hylsytti alatukivarren etuhelasta ja kuskinpuolen raidentangonpäästä eikä se mua
lannista , tossa riesassa on hyväkkin puolensa :worship:
Ja Robertx olit niiin oikeessa et olis pitänyt luetuttaa vikakoodit mutta kyllä siihen kannettava
tarvitaan , en olis valoo lukemalla saanu selville , nyt kun oli kaiffarilla pelit ja sutimet niin
vikakohde löyty ennen ku tupakkia ehdin sytyttää :lollis:
Jos joku haluu kokeilla tota osien vaihto hommaa , vikaa selvittäessä minulta löytyy : Tyhjäkäyntisäädin
Hitachi oikeehinta 95e ,myyn 40e ,Kaasuläpänasennontunnistin noin 30e Motonetissa , minulta 15e
kerran paikallaan ollut .
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juurikin niin... vikakoodit kannattaa lukea tai luetuttaa, jos vikavalo on palanut tai palaa. Siinä säästää aikaa, rahaa ja hermoja.
Ymmärrän tuon, ettei ole helppo sitä vilkkuvaa valoa tulkita, mutta tokihan ne vikakoodit voi jossain korjaamossa luetuttaa. Hyvä, että kaverillasi laitteet on.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Kyllä nää x20xev koneet taitaa olla sellasia opeteltavia laiteita , yli 100 000km 2.6 dual ram A-omegalla
eikä mun tarvinnu koskaa täältä kysyä mitää...Patarautaa !
Anteeks , vähän olutta otettu 8)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noinhan se on... vaan sitten uudempien kohdalla joutuu opettelemaan vielä enemmän.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
apukuski
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 06 Joulu 2009, 16:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja apukuski »

On sitkeessä vika.. Eipä löytynyt op-comilla vikakoodeja. On nyt kyllä taas pari vaihtoehtoo lisää tarjolla vian aiheuttajaksi että tutkitaan ne nyt pois ja avaudutaan sitten lisää :lol:
Opel Omega 2.0 GL 1997
Ford Taunus 2d 1973
Suzuki Savage 1988
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tutkihan tosiaan... kärsivällisyyttä ja huolellisuutta vaatii vianetsintä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
penak
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 142
Liittynyt: 25 Loka 2006, 06:12
Paikkakunta: pohjoissuomi

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja penak »

Joko vika on löytynyt X20XEV koneesta.

Tänään sain kuntoon samoja oireita vaivanneen Omega X20SE:n, mitä viestiketjussa on lueteltu. Vaihdoin moottorin lämötila-anturin. Bochin numerolla 0 280 130 026 löytyy vastaava tarvikeanturi. Boshin sivulta löytyy vastusarvot tietyissä lämpötiloissa ko.anturille, jos haluaa vanhan kuntoa mittailla.
apukuski
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 06 Joulu 2009, 16:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Tämä on kyllä niin sitkeessä tämä vika että ei kykene käsittämään. Ei siis ole myöskään imusarjan tiiviste. Nyt on sekin vaihdettu :banghead: Alkaa jo pikkuhiljaa kyrsimään, pitäs leimatakkin tää p*ska mutta turhaa se sinne konttorille on viedä kun ei mee päästöistä varmalla läpi kun tyhjäkäynti on edellee päin v'ttua.
Edelleen ei vikakoodeja. IAC integrator ja IAC adaption lukemat ei oo normaalit muuten kaikki ok. Mitähän noi tahtos sanoo nimi viittais tyhjäkäynnin ilmavirtauksiin :o ?
Opel Omega 2.0 GL 1997
Ford Taunus 2d 1973
Suzuki Savage 1988
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Nostellaas vanhaa ketjua. Eilen olin b vectran kimpussa koko päivän ja saihan sitä aikaankin. mm. kaasuläppäkotelon putsasin josta tämäkin stoori. Normi kaasuläppäkotelon putsaus joka olikin aika paskaisessa kunnossa. se 2mm reikä mihin ohuempi huohotusputki tulee venakopasta oli aivan tukossa ja surautin sen auki 2mm poranterällä. Kaasuläppäkotelon putsauksessa käytin duunista löytyvää cc companyn karstan poistajaa joka on älyttömän kovaa kamaa. Suihkuttaa karstan tms. epäpuhtauden päälle niin pikkasen aikaa aine kupli kappaleen päällä ja sitten voi huuhdella vedellä pois. Tyhjäkäyntimoottorista ja kaasuläppäkotelosta tuli puhtaat ja kiiltävät käsittelyn jälkeen. Kaasuläppäkotelo kasaan uusilla tiivisteillä ja kiinni imusarjaan. Piuhat yms. kiinni ja starttaus, kone käynnistyy. Kaikki on tässä vaiheessa. Pistän kamat kasaan ja lähen ajelemaan ja huomaan että tyhjäkäynti jää melko korkeaksi eli seilaa 1500-2000rpm väliä. Kierrokset tasoittuivat n 850rpm:ään kun auto pysähtyy. Kierrokset laski siis ajossa kun kaasun vapautti sinne 1000rpm josta kierrokset pomppas 1500rpm jossa pikkupysähdys ja siitä sitten 2000rpm eli kierrokset seilas tasaisesti 1000-->1500-->2000-->1000rpm. Seilaaminen jatkui niin kauan kun auto oli liikenteessä eli pysähtymisen jälkeen kierrokset asettui normi n.850rpm:ään. Otin yöksi akunkengät irti että ecu nollaantuu ja aamulla kenkä kiinni ja ajolle ja sama homma jatkuu. Ajelin about 80km jonka aikana vika oli kokoajan läsnä. Koeajo lenkin päätteeksi rykäsin sitten oikeen kunnon karstat pois kiihdytyksen rajoittajaan asti ykkösellä ja kakkosella ja kas kummaa tyhjäkäynti tuntui asettuvan perempaa suuntaa. Kierrokset jäivät päälle enää n.1000-1200rpm. Seilaus väheni huomattavasti ja toivottavasti pysyy poissa. Mikä tollasta vois aiheuttaa? Tuli mieleen että voisko tps tehdä tuota? vai onko toi liian kova putsaus tökötti voinnut vioittaa tyhjäkäyntisäädintä? Eihän siellä taida juuri mitään rikkoontuvaa olla? Auto toimi siis ennen kaasuläppäkotelon putsausta ihan ok mutta kulutti melko paljon n.11l/100km.


E:Vika korjattu. Tyhjäkäynninsäädin oli rikki. Aivopuolessa oli jotain irti tai sitten jousi katkennut. Pikkasen heilutteli edestakaisin niin rikki olevasta kuulu selvä helinä ja tuntui että sisällä ei ole kaikki niinkuin pitää ja "uudesta" ei kuulunut mitään kun sitä heilutteli. Onneksi talliltta löytyi omegan imusarja josta nyppäsin säätimen ja sain kokeiltua. Nyt taas rokkaa.
QueQ
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Syys 2011, 01:41

Re: astra x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja QueQ »

Itellä oli samanlaista vikaa. Kaveri sitten puhisteli tk moottorin jaa kaasuläppäkotelon korjaamollansa. Nyt vika palasi ja sai vielä pientä kaupanpäällistäkin, tyhjäkäynti seilailee taas ja sammuilee kylmällä että kuumalla koneella sillon tällön. Kaupanpäällisistä sen verran, että ei myöskään tahdo tuolloin lähteä käyntiin kunnolla kun tyhjäkäynti seilaa ja sammahtaa? Voisko tuossa sitten olla imuvuotoja? Mielestäni alipaineletkut käväsin suurimmaksi osaksi läpi. Voisko sitten olla joku letkuliitin tai suihkusuutin?
Vastaa Viestiin