B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 17:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja Hunni »

Auto on:
B-Vectra, 98vm, 1600cm3, ilmastoinnilla.

Elikkäs olis tämmönen ongelma että puhallin toimi aluksi kaikilla nopeuksilla. Sitten meni mykäksi koko vehjes, ja vähän ajan päästä toimi taas normaalisti. Toimi noin 5 min kun taas meni mykäksi. Nyt ei sit ole toiminu sen jälkeen.

Katoin releet jotka mielestäni oli kunnossa. Sen jälkeen irrotin puhaltimen, ja testasin suoralla virralla ja se toimi normaalisti. Sit mittasin puhaltimen liittimestä virtamittarilla, joka näytti 12V kun puhaltimen asento oli 4. Sit kun käänti 0 asentoon niin luonnollisesti oli myöskin 0V.

Liittimen kun laittaa kiinni puhaltimeen niin ei tapahdu mitään. Johtoja olen heiluttanu eikä auttanu mitään.
Yritin myös hyppylangalla liittimestä puhaltimeen mut ei auttanu.

Eli missä mahtaa olla vika? Onko liitin mahdollisesti paskana?

Ja sit kysymys että mikä ihmeen osa on siinä puhaltimen kotelon rungossa kiinni? Siitä lähtee 2 lyijykynääkin ohkasempaa letkua ja siinä on virtaliittimelle paikka ja liitin on irti vieressä. Ilmeisesti jotain alipaine juttuja kun otti letkun irti niin piti semmosen tussauksen. Laitoin liittimen kiinni mutta mitään ei tapahtunu. Otin sit irti sen kumminkin.

Pikainen asiantuntemus olisi tarpeen koska 10.07 tarvis lähtee 300km päähän ajeleen. =)
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Jussi V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Lähteekös se puhallin pyörimään lakkoillessaan jos sitä käy kädellä ensin vähän avustamassa? Se virtaliitin lienee jotain ilmastointiin liittyvää, tai en ainakaan muista että omassa semmoista olisi. Alipainetta siellä on ainakin sisäkierron läpän ohjaamista varten.
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 17:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

Viesti Kirjoittaja Hunni »

Ei lähe pyörimään vaikka pyöräyttää avuksi.

Ja se sisäilman kieroläppä toimii normaalisti vaikka siinä "ihme mötikässä" jonka nimeä en tiedä, ei se liitin olekkaan paikallaan.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 17:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

Viesti Kirjoittaja Hunni »

Eipä näytä kellään olevan ideoita. Täytyy opiskella taas itsenäisesti. :banghead:
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Saattais olla vika itse puhaltimen katkaisijassa tai maadoitusvika. Kokeile antaa suoraan akusta virtaa puhaltimelle. Kokeile myös tuota jo kokeilemaasi liittimeltä suoraan puhaltimellae ja mittaa samalla jännite siitä liittimestä, mistä otat virtaa puhaltimelle.
Kokeile antaa myös maita sille puhaltimen toiselle puolelle... ruskea johdin liittimessä.

Se puhaltimen lähellä oleva osa saattaa olla sisäilmakierron solenoidiventtiili. Sisäilmankierrätyksen luukkua ohjataan alipaineella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

"Ja sit kysymys että mikä ihmeen osa on siinä puhaltimen kotelon rungossa kiinni? Siitä lähtee 2 lyijykynääkin ohkasempaa letkua ja siinä on virtaliittimelle paikka ja liitin on irti vieressä. Ilmeisesti jotain alipaine juttuja kun otti letkun irti niin piti semmosen tussauksen. "

Kun puhallin on kerran kunnossa on vika "ihme mötikässä" eli nopeudensäätövastuksissa
Saat uudet Opel merkkiliikkeestä. Vaihtaminen on helppo toimenpide.
Kaikissa automerkeissä ja malleissa yleinen vika.
Voit tietysti ohittaa sen tilapäisesti jolloin puhallin toimii ainoastaan suurimmalla nopeudella.

Huomasin että otsikko muuttui: vika selvis.
Mikä vika oli ?
Ottaa muutkin sitten oppia.
Että: etuvastuksen liittimet olivat hapettuneet, sekä johdot ja liitin osittain sulaneet. OK
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 17:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

Viesti Kirjoittaja Hunni »

Eli otin etuvastuksen irti ja kappas, etuvastuksen liittimet oli aivan hapettuneet, sekä johdot ja liitin osittain sulanu! Ja on muuten pikkusen vittumainen vaihtaa johdot kun joutuu purkamaan ilmeisesti sisältä kojetaulun edestä pois.

Noh, nyt saa luvan toimia jonkin aikaa suoralla akkuvirralla. Laitoin ON/OFF katkasimen ja sulakkeen väliin. Puhaltaa tosin koko ajan nyt nelos nopeudella. Eipähän tule lämmin autossa kun laittaa vielä ilmastoinnin päälle.
Robertx kirjoitti:Se puhaltimen lähellä oleva osa saattaa olla sisäilmakierron solenoidiventtiili. Sisäilmankierrätyksen luukkua ohjataan alipaineella.
Eli mitä se mahdollinen solenoidiventtiili tekee kun kumminkaan siihen ei tule virtaa kun liitin on irti? Mutta sisäilmankierrätyksen luukku toimii kumminkin normaalisti.
Kun puhallin on kerran kunnossa on vika "ihme mötikässä" eli nopeudensäätövastuksissa
Saat uudet Opel merkkiliikkeestä. Vaihtaminen on helppo toimenpide.
Kaikissa automerkeissä ja malleissa yleinen vika.
Ihme mötikkä ei ole nopeudensäätövastus kun se on siinä moottorin vieressä. Tämä ihme mötikkä sijaitsee heti siinä raitisilmasuotimen kotelossa ulkopuolella. Robertx jo veikkailikin sisäilmakierron solenoidiventtiiliksi sitä.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Täytyy sanoa , että todella ikävä ja yllättävä vika puhaltimessa. Moisesta en muista lukeneeni täällä foorumilla.
Vaihtaminen saattaa onnistua ilman koko kojetaulun purkamista... toki mittaristoa, keskikonsolia ja hanskalokeroa joutuu purkamaan pois edestä.

Ihan fiksusti tuon ratkaisit tilapäisesti.

Jaa'a ... hankalampi juttu. Vectrassa on siellä edestä katsottuna äärimmäisenä vasemmalla sen tuulilasin alapuolisen muovin alla alipaineakku. Sieltä on jaettu alipainetta alipainetoiminnoille, joita ei tietääkseni ole kuin tuo sisäilmankierrätysläpän ohjaus ja jäähdytysnesteen sulkuventtiili.

Tuossa on sellainen mahdollisuus, että se on ihan turha. Vuosimallin 1998 aikana tuo järjestelmä jossain määrin muuttuu...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
carmake
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja carmake »

Itselläni oli myös samaa vikaa puhaltimessa, eli piuhaa hieman sulanut ja etuvastuksen muoviliitin oli myös hieman kärähtänyt. Purkaamolta etuvastus ja juuri ja juuri sain vanhat piuhat riittämään, että sain liitettyä pienellä patentilla etuvastuksen takaisin. Itsellä ainakin johdoissa ei käytännössä ole löysää yhtään, sen takia kenties pääsevät hankaamaan koriin ja sitä kautta oikosulkuun? Muuta syytä en tuolle sulamiselle ainakaan keksinyt. Kiinnostus ainakaan vielä ei riittänyt uusimaan johtoja, näytti siltä, että koko auton varmaan sais purkaa että pääsee niihin kunnolla käsiks. Kovilla pakkasilla veikkaan että sitten taas korjaillaan seuraavan kerran :wink:
Vectra C 2.2 Direct -06
jorge
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja jorge »

Itelläni on Vectra C -06 ja puhallin tekee kans tota sammuu-käynnistyy juttua. Missä tää kyseinen etuvastus sijaitsee?
carmake
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 143
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja carmake »

jorge kirjoitti:Itelläni on Vectra C -06 ja puhallin tekee kans tota sammuu-käynnistyy juttua. Missä tää kyseinen etuvastus sijaitsee?

C-Vecusta ei tietoa, B-mallista löytyy konehuoneen puolelta tuulilasin keskeltä, raitisilmasuodattimen takaa. Eli siellä on puhallinmoottori, jonka vieressä etuvastus.
Vectra C 2.2 Direct -06
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja Robertx »

C-Vectra :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... allin2.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... allin3.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... allin4.jpg

Puhallin siis hanskalokeron takana... automaatti - ilmastoinnilla varustetussa sitten tuskin on tuota sarjavastusta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Jussi V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Robertx kirjoitti:Jaa'a ... hankalampi juttu. Vectrassa on siellä edestä katsottuna äärimmäisenä vasemmalla sen tuulilasin alapuolisen muovin alla alipaineakku. Sieltä on jaettu alipainetta alipainetoiminnoille, joita ei tietääkseni ole kuin tuo sisäilmankierrätysläpän ohjaus ja jäähdytysnesteen sulkuventtiili.

Tuossa on sellainen mahdollisuus, että se on ihan turha. Vuosimallin 1998 aikana tuo järjestelmä jossain määrin muuttuu...
Jäähdytysnesteen sulkuventtiilillä tarkoitat varmaan sitä lämppärinkennon kierron pysäyttävää venttiiliä? Mahtaisikos siitä kapistuksesta löytyä vähän lisää tietoa, kiinnostaa kun omasta sitä ei löydy ja kuumalla kelillä meinaa autoon sulaa. Missä malleissa niitä on ollut, mistä se pitäisi löytyä, ja oleellisimpana se alipaineohjaus, mistä se pitäisi napata?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Sitä juuri tarkoitan.
Tuossa selostusta :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... lvetxt.jpg
Kuvia Omegan venttiilistä:
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Valve1.jpg

http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Valve2.jpg

Syystä tai toisesta en nyt löytänyt Vectraa koskevia kuvia, mutta muistan nähneeni kyllä... ja varmaan jonnekin olen kopioinutkin... pitäis kaiketi tuolta photobucketista löytyä... liekö sitten lämpö sekoittaa pään :D
Kannattaa katsoa noista : http://s622.photobucket.com/home/roope4691/allalbums

Jokatapauksessa myöhemmän selityksen mukaan pitäis olla vain X25XE - koneella varustetussa, mutta mielestäni olen nähnyt myös kuvan, jossa oli X20XEV - koneella varustetussa.
Jokatapauksessa varmanpäälle löytyy Vectra B X25XE ja Omega B X25XE .
Yleensä ensin sähköisesti toimiva solenoidiventtiili, jolle alipaineletku alipaineakulta. Solenoidiventtiili ohjaa puolestaan alipainetoimista sulkuventtiiliä, joka on joko moottoritilassa tai heti lämmityslaitteen kennon päädyssä.
Kuten tuossa alun tekstiosassa selostetaan... sähköinen ohjaus tulee ilmastoinnin / ilmanvaihdon lämpötilansäädöltä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 17:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Viesti Kirjoittaja Hunni »

Elikkä kun mulla nyt joku härveli sielä raitisilmakotelon vieressä on, johon tulee letkuja ja lähtee letkuja, ja siinä on liittimelle paikka, ja liitin irti.
Niin voiko sen liittimen laittaa kiinni, vai onko siitä mitään hyötyä? Sisäilman kiertoläppä toimii mun autossa moitteettomasti, joten siihen se ei ainakaan luulis vaikuttavan. Yritän päästä huomenissa ottamaan kuvan siitä kapistuksesta jos kerkiän, niin näätte sit minkä näkönen vehjes se on.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Vastaa Viestiin