Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

terokimmo kirjoitti:
lmb-58 kirjoitti:juu tuon takia se remmi menee liian aikaisin, et raskinut sitten ostaa uutta, olis ollut 35€, niin kyllä se hyvä vanhakin toimii.
Muistin jostain että maksaa 5 kertaa enemmän. :o
katoin uudestaan motonetistä 34,9€ ja 16v muutaman euron halvempi.
opel vectra c 2,2 gts
Jombba
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Syys 2011, 17:06

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Jombba »

Jakohihna+rullat Opel-16V >1,8

B 1,8-16V ->98 (X18XE=24mm leveä hihna) [1996-1998]
B 2,0-16V [1996-2001]


Ihan tälläne pikanen varmistus, että tommonen sarja ja sitte viel vesipumppu ni pystyy tekee rempan -98 vectraa.
1.8 16v koneel?

Vesipumppu AstraVectra 16V 93- Valeo

B 16V-1,8 ->98 (X18XE-moott.) aito Valeo [1996-1998]
B 16V-2,0 ->00 aito Valeo [1996-2000]

Ja tommonen pumppu.

Motonetistä ton kopioin, hinta ois 90e + 40e=130e Vai missasinko jotai tärkeitä palikoita?
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja mav »

Miten tuon apulaitehihnan saa X20XEV ilmastoinnilla varustetusta pois ensin tieltä? Siis tarkoitus vaihtaa se jakohihnan yhteydessä. En tajua mistä kohtaa moottitukea sen saa ujutettua sinne ja pois?
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Väännä kiristinpyörää jousta vasten eli myötäpäivään 15mm lenkillä, varovasti ettei rystyset kärsi. Kun katsot sitä kiristintä niin siinä on reikä mihin menee 4mm pora. Näin voit lukita kiristimen ja saat rauhassa siirtää apulaitehihnaa pois edestä. Hihnaa ei tarvitse, eikä edes voi, irroittaa kokonan ilman että purat moottorikiinnikkeen. Tämä moniurahihna on todella hankala vaihtaa, siis että saaniin tilaa tehtyä että saa vanhan hihnan pois ja uuden tilalle. Onneksi tämä moniurahihna kestää ainakin parin jakohihnan vaihtovälin...
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja mav »

keltanokka kirjoitti:Väännä kiristinpyörää jousta vasten eli myötäpäivään 15mm lenkillä, varovasti ettei rystyset kärsi. Kun katsot sitä kiristintä niin siinä on reikä mihin menee 4mm pora. Näin voit lukita kiristimen ja saat rauhassa siirtää apulaitehihnaa pois edestä. Hihnaa ei tarvitse, eikä edes voi, irroittaa kokonan ilman että purat moottorikiinnikkeen. Tämä moniurahihna on todella hankala vaihtaa, siis että saaniin tilaa tehtyä että saa vanhan hihnan pois ja uuden tilalle. Onneksi tämä moniurahihna kestää ainakin parin jakohihnan vaihtovälin...
Kiitos vinkistä.
Saako tuon 4mm poran missä kohtaa tahansa kiristimeen kiinni niin että se lukittuu? Vai onnistuuko lukitus vasta kun on kääntänyt 15mm avaimella kiristimen tappiin?

Onko tuo moottorikiinnike siis irroittettava niistä 3kpl pulteista? Muistaakseni 16mm pultteja ja 2kpl helppo ottaa irti pyöräkotelosta käsin, mutta 1kpl niistä on todella ilkeessä paikassa koripalkissa melkein kiinni. Ei sinne saa mahtuun oikeen mitään avainta. Joku jatkettu 16mm lenkkiavain sinne vois mennä, mutta millähän sen saa takas kiinni kun se aika tulee. Paha kun käsi ei mahdu tuonne.
Vai onko mahdollista ujuttaa hihna jostakin muualta semmoisen ns. kumitatin / kipon / hylsyn kautta mikä joku tuki on myös? (Vaikee kuvailla sanallisesti) Sen ylä- ja alapäässä on jotkut mutterit.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kun sen kiristimen kääntää ääriasentoon niin siellä on silloin siinä kääntyvässä osassa ja rungossa ne reiät kohdakkain joihin sen poranterän tai vaikka naulan saa työnnettyä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Pari navanpuoleista pulttia saa hyvin irti pyöräkotelon kautta, kolmas pultti lähtee moottorihuoneen kautta. Moottori pitää tietty tukea tunkilla öljypohjan alta ja sen kyllä näkee miten kannattaa tehdä, muistaakseni oli niin että kannattaa tukea moottori, irroittaa rungonpuoleinen kiinnitys auton alta ja nostaa moottoria. Näin saa vähän enemmän tilaa ylimmän pultin iroitusta varten. Sitten pitää taas laskea moottoria että pultti mahtuu sinne koteloon, muuten ottaa niin kiinni ettei saa irti. Takaisin laittaminen on vähän hankala, etenkin sen ylimmän pultin pujottaminen paikoilleen. Itse oon tehny alkukiristyksen ohutkärkisillä nokkapihdeillä joiden kahvoja oon pidntäny ~20cm putkenpalasilla. Näin saa ohjattua pulttia paikoilleen ja kierteille, sitten loppukiristys lenkkiavaimella. Minä en ole viitsinyt lukita sitä hihnan kiristinrullaa sokalla, vaikka näin ohjeistetaan, voi vaikka jättää 15mm lenkkiavaimen paikoilleen niin lukitsee runkoa vasten. Tärkeintä on sormien suojaaminen sillä kiristimen jousivoima on aika luja ja kun kiintolenkki irtoaa ja paukahtaa sormille niin jo tuntuu... :D
khokkanen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Touko 2010, 07:12

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja khokkanen »

Itsellä sama ongelma. Ajettu 4:ssä vuodessa n. 20000 km. Eli hihnasarjan (ja vesipumpun) vaihto edessä.
Onko vinkkejä kuinka "kiilahihnapyörän" pultin saa avattua helposti kotikonstein. Kyseessä siis Astra-G ja kiilahihnapyörä kiinni kampiakselin päässä yhdellä torx-pultilla. Starttimoottoria en viitsisi irroittaa, jolloin tietenkin saisi hammaskehälle ruuvitaltan tai vastaavan pyörimisen estämiseksi.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Tais tulla Astrasta irroitettua niin että vaihdetta päälle ja jarrua, sopivaa hylsyä ja hallitunkilla edestä nostamaan. Kannattaa vain olla varovainen ettei työkalu lipsahda pois pultin päästä. Voisi olettaa että Torx tyyppinen hylsy lipsahtaa herkemmin kuin normaali hylsy.
Avatar
tuningki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2781
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 22:30
Paikkakunta: $ievi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja tuningki »

ei mitn :D
bmw 316d -13
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
Avatar
tuningki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2781
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 22:30
Paikkakunta: $ievi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja tuningki »

mites toi kiristin nyt asennetaan kun on vanha hihna?? tai vuoden ollu.. siinähän on joku lovi mut ei lue mitn..
vuosi sitte vaihon mut ei nyt mitään 100 varmaa muistikuvaa oo :D
bmw 316d -13
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
Avatar
tuningki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2781
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 22:30
Paikkakunta: $ievi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja tuningki »

tuningki kirjoitti:mites toi kiristin nyt asennetaan kun on vanha hihna?? tai vuoden ollu.. siinähän on joku lovi mut ei lue mitn..
vuosi sitte vaihon mut ei nyt mitään 100 varmaa muistikuvaa oo :D
tä*?
bmw 316d -13
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Lovia on kaksi, uudelle ja vanhalle hihnalle. Kireämpi merkki luonnollisesti uudelle, löysempi vanhalle.

Laita jako kohdalleen, kiristä se kiristin ensin vaikka reilusti yli sen viivan ja pyöritä kampiakselia kaksi kierrosta. Jos merkit osuu edelleen kohdalleen niin säädä se kiristin oikeaan merkkiin. Sitten taas pyörität kaksi kierrosta ja viisarin pitäisi olla samassa merkissä.

Remmi on parempi vaihtaa, jos rullilla ei ole paljoa ajettu niin niistä voi ehkä pihistää.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Tuomas kirjoitti:Lovia on kaksi, uudelle ja vanhalle hihnalle. Kireämpi merkki luonnollisesti uudelle, löysempi vanhalle.

Laita jako kohdalleen, kiristä se kiristin ensin vaikka reilusti yli sen viivan ja pyöritä kampiakselia kaksi kierrosta. Jos merkit osuu edelleen kohdalleen niin säädä se kiristin oikeaan merkkiin. Sitten taas pyörität kaksi kierrosta ja viisarin pitäisi olla samassa merkissä.

Remmi on parempi vaihtaa, jos rullilla ei ole paljoa ajettu niin niistä voi ehkä pihistää.
Lovia ei kyllä taida aina olla kahta ? http://vectra.desteem.org/carimages/jako/CIMG1410s.jpg tuossakaan ei näy kuin yksi ?
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jakohihnan vaihto B-Vectra 2.0 16V

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kyllä sieltä kaksi jonkun sortin merkkiä luulisi löytyvän. Kuvassa kiristin on väärin päin joten on aika huono kertomaan kiristimen merkeistä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin