Ei käy kaikilla pytyillä, Vectra B X25XE
Ei käy kaikilla pytyillä, Vectra B X25XE
Tänään tuli aika hämärä vika omaan Vectraan. Olin ajamassa töistä kotiin, auto toimi ihan normaalisti, kunnes tuntui, että ei oikein vedä. Kuulostelin siinä loppumatkan, josko kuuluisi jotain outoja sivuääniä. Ei kuulunut.
Pihassa kuuntelin tyhjäkäynnillä. Kierrokset seilasivat normaalista +-100 rpm, kun normaalisti ei ole heittoa. Muuta en tyhjäkäynnillä huomannut.
Mutta kaasua kun painoi, kuului aika voimakas röpöttävä ääni, ja auto "vatkasi" aika voimakkaasti röpötyksen mukana. Käykö vajaalla?
Olisiko kenelläkään heittää ideaa, missä vika voisi olla?
Autohan on siis -99 B Vectra X25XE koneella... Syö miestä, kun vasta paikattu pakosarja, ja jos nyt tulee heti perään hirveä lasku......
E. voisiko johtua sytytyspuolasta, kun niitä ilmeisesti menee aika paljon näistä?
E2: Puola tsekattu, vastuslukemien mukaan kunnossa.
E3: Tai ei ehkä sittenkään kunnossa... Pikkuliittimistä mitatut vastuksen yli kolme kertaa ohjearvoa korkeammat. Vaihtoon menee.
Pihassa kuuntelin tyhjäkäynnillä. Kierrokset seilasivat normaalista +-100 rpm, kun normaalisti ei ole heittoa. Muuta en tyhjäkäynnillä huomannut.
Mutta kaasua kun painoi, kuului aika voimakas röpöttävä ääni, ja auto "vatkasi" aika voimakkaasti röpötyksen mukana. Käykö vajaalla?
Olisiko kenelläkään heittää ideaa, missä vika voisi olla?
Autohan on siis -99 B Vectra X25XE koneella... Syö miestä, kun vasta paikattu pakosarja, ja jos nyt tulee heti perään hirveä lasku......
E. voisiko johtua sytytyspuolasta, kun niitä ilmeisesti menee aika paljon näistä?
E2: Puola tsekattu, vastuslukemien mukaan kunnossa.
E3: Tai ei ehkä sittenkään kunnossa... Pikkuliittimistä mitatut vastuksen yli kolme kertaa ohjearvoa korkeammat. Vaihtoon menee.
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE
Kuulostaa siltä ,että puola vetelee viimesiään
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE
Siihen tulokseen tulin itsekin, kun selailin vähän foorumia. Tietää rahanmenoa siis vaihteeks.......makara kirjoitti:Kuulostaa siltä ,että puola vetelee viimesiään
Onnistuuko tuosta vikakoodien luku kotikonstein?
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE
Noh. Vikakoodit tuli luettua.
0335 oli ainoa luku mitä sieltä pukkasi, mikä tarkoittaisi vissiin kampiakselin asentotunnistinta, mutta jossain ketjussa luki, että se tulisi aina...?
Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
0335 oli ainoa luku mitä sieltä pukkasi, mikä tarkoittaisi vissiin kampiakselin asentotunnistinta, mutta jossain ketjussa luki, että se tulisi aina...?
Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE
Pitäs löytää jostain puola. Mahdollisimman edullisesti tietenkin...
Löysin Motonetistä tällasen:
Sytytyspuolajakaja Opel-24V --- 10-1208 --- B 2,5-V6 ->00 Puola+jakaja X25XE [1996 - 2000] --- 99.00 €
Onko nuo Motonetin osat mistään kotoisin. Hinnalla ei ole pilattu, mutta onko se sitten muutama kuukausi ja taas saa vaihdella?
Jos ei ole suositeltavaa käyttää tarvikeosaa, niin mistä kannattaisi kysellä?
Löysin Motonetistä tällasen:
Sytytyspuolajakaja Opel-24V --- 10-1208 --- B 2,5-V6 ->00 Puola+jakaja X25XE [1996 - 2000] --- 99.00 €
Onko nuo Motonetin osat mistään kotoisin. Hinnalla ei ole pilattu, mutta onko se sitten muutama kuukausi ja taas saa vaihdella?
Jos ei ole suositeltavaa käyttää tarvikeosaa, niin mistä kannattaisi kysellä?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3852
- Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Janakkala - Turenki
- Viesti:
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE
Imusarjaahan tuossa ei tarvitse irrottaa jos tarkkoja ollaan. Ainoastaan plenum-putket pitää purkaa pois edestä.hhene kirjoitti: Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
Homma menee suurinpiirtein näin:
1. Pane merkille miten kaikki osat ovat paikoillaan. Ota vaikka digikameralla muutama kuva jos et muuten muista.
2. Irrota kaasuläppäkotelolta ilmanputsarikotelolle menevä letku(t). Ota samalla kaasuvaijeri irti.
3. Avaa plenum-putkien Torx-kantaiset pultit
4. Avaa Clic R klemmarit kampeamalla jollain sopivalla, esim. talttapää meisselillä
5. Nyt pitäisi etummainen plenum-hässäkkä lähteä irti.
6. Irrota EGR-venttiililtä keskimmäiselle plenumille menevän putken Torx pultit. Se alimmainen on vähän keljussa paikassa. Varo ettei tiiviste putoa moottorin syövereihin.
7. Jotta saat keskimmäisen plenumin pois sen oikealla puolella oleville alipaineletkuille pitäisi tehdä jotain. Pane merkille miten ovat jotta osaat kasata ne takaisin. Irrota letkut.
8. Irrota keskimmäiselle plenumille menevät huohotusletkut. Kaasuläppäkotelon alle tulee pari vesiletkua ja joku alipaineletku. Ne irroitat siinä vaiheessa kun nostat plenumin pois.
9. Irrota keskimmäinen plenum (siirrä takimmaista tarvittaessa taaksepäin)
Näin se suurinpiirtein menee. Saatoin unohtaa jonkun letkun, klemmarin, putken tai osan irrotuksen listassani.
Ensikertalaisella tuossa saattaa vierähtää pari tuntia.
Hylsyjä, pultteja, tiivisteitä, klemmareita etc. ei kannata pudotella konehuoneeseen.
Vaihda sytytystulpat samalla jos niitä ei ole ihan hetkeen vaihdettu. Pieni vaiva tässä vaiheessa hommaa.
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE
Kiitos hyvästä ohjeesta! Enköhän noilla saa homman hoidettua. Muutama tunti mennee heittämällä.havericky kirjoitti:Imusarjaahan tuossa ei tarvitse irrottaa jos tarkkoja ollaan. Ainoastaan plenum-putket pitää purkaa pois edestä.hhene kirjoitti: Onko minkälainen homma purkaa imusarjaa, että pääsee kattelee sitä puolaa? Jotain, mitä pitää erityisesti huomioida?
Homma menee suurinpiirtein näin:
1. Pane merkille miten kaikki osat ovat paikoillaan. Ota vaikka digikameralla muutama kuva jos et muuten muista.
2. Irrota kaasuläppäkotelolta ilmanputsarikotelolle menevä letku(t). Ota samalla kaasuvaijeri irti.
3. Avaa plenum-putkien Torx-kantaiset pultit
4. Avaa Clic R klemmarit kampeamalla jollain sopivalla, esim. talttapää meisselillä
5. Nyt pitäisi etummainen plenum-hässäkkä lähteä irti.
6. Irrota EGR-venttiililtä keskimmäiselle plenumille menevän putken Torx pultit. Se alimmainen on vähän keljussa paikassa. Varo ettei tiiviste putoa moottorin syövereihin.
7. Jotta saat keskimmäisen plenumin pois sen oikealla puolella oleville alipaineletkuille pitäisi tehdä jotain. Pane merkille miten ovat jotta osaat kasata ne takaisin. Irrota letkut.
8. Irrota keskimmäiselle plenumille menevät huohotusletkut. Kaasuläppäkotelon alle tulee pari vesiletkua ja joku alipaineletku. Ne irroitat siinä vaiheessa kun nostat plenumin pois.
9. Irrota keskimmäinen plenum (siirrä takimmaista tarvittaessa taaksepäin)
Näin se suurinpiirtein menee. Saatoin unohtaa jonkun letkun, klemmarin, putken tai osan irrotuksen listassani.
Ensikertalaisella tuossa saattaa vierähtää pari tuntia.
Hylsyjä, pultteja, tiivisteitä, klemmareita etc. ei kannata pudotella konehuoneeseen.
Vaihda sytytystulpat samalla jos niitä ei ole ihan hetkeen vaihdettu. Pieni vaiva tässä vaiheessa hommaa.
Pitääkö/kannattaako tiivisteitä vaihtaa? Vesiletkuille vissiin riittää, että nipistää jollain, ettei sentään tarvi nesteitä vaihtaa?
Tulpat menee samalla vaihtoon, kun ei ole tietoa viime vaihdosta...
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3852
- Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Janakkala - Turenki
- Viesti:
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Vesiletkuihin rättiä ympärille ja lukkopihdit kiinni. Tiivisteitä tossa ei vastaan tule oikeastaan kuin se EGR-putken tiiviste jonka saa helposti tiputettua konehuoneen syövereihin. Itse laitoin siihen sipauksen moottorisilikoonia jotta se pysyisi niputuksessa paikallaan ja tiiviin liitoksen varmistamiseksi.
Tulpanjohtojen muoviset pitimet menevät helposti poikki joten varovaisuutta kun irrotat tulpanjohtoja niistä.
Tulpiksi Bosch FLR8LDCU.
Tulpanjohtojen muoviset pitimet menevät helposti poikki joten varovaisuutta kun irrotat tulpanjohtoja niistä.
Tulpiksi Bosch FLR8LDCU.
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Selkis. Kiitti vinkeistä ja vaivannäöstä. Enköhän vielä tän vuoden puolella saa Opelin kondikseen..havericky kirjoitti:Vesiletkuihin rättiä ympärille ja lukkopihdit kiinni. Tiivisteitä tossa ei vastaan tule oikeastaan kuin se EGR-putken tiiviste jonka saa helposti tiputettua konehuoneen syövereihin. Itse laitoin siihen sipauksen moottorisilikoonia jotta se pysyisi niputuksessa paikallaan ja tiiviin liitoksen varmistamiseksi.
Tulpanjohtojen muoviset pitimet menevät helposti poikki joten varovaisuutta kun irrotat tulpanjohtoja niistä.
Tulpiksi Bosch FLR8LDCU.
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Piti vielä kysyä, että täytyykö nuo plenum-putkien ja egr:n torxit kiristää johonkin tiettyyn momenttiin kasaamisvaiheessa?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3852
- Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Janakkala - Turenki
- Viesti:
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Onhan noille varmasti viralliset Nm-luvut olemassa. Huomaat niitä aukoessa miten piukalla alunperin olivat.
Plenumin pikkutorxit eivät ole kummoisesti kiinni. Semmonen 10Nm lienee sopiva niille. EGR:n pulteille joku 15Nm kuulostais hyvältä.
Plenumin pikkutorxit eivät ole kummoisesti kiinni. Semmonen 10Nm lienee sopiva niille. EGR:n pulteille joku 15Nm kuulostais hyvältä.
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Oon yrittäny etsiä joka paikasta, mutta ei mistään löydy virallisia lukuja. Noi vois olla kokeilemisen arvoisia.havericky kirjoitti:Onhan noille varmasti viralliset Nm-luvut olemassa. Huomaat niitä aukoessa miten piukalla alunperin olivat.
Plenumin pikkutorxit eivät ole kummoisesti kiinni. Semmonen 10Nm lienee sopiva niille. EGR:n pulteille joku 15Nm kuulostais hyvältä.
Kaippa nuo tietty Opel-huollossakin tietäisivät, jos jaksas vaan käydä kyselee...
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Kyllä hiukkasen pitää löytyä tatsia mihin momenttiin voi minkäkinkokoisen pultin kiristää. Lisäksi nuo pultit eivät ole mitenkään kriittiset kireydeltään.
Itse vedän nuo plenumin kiinnitys torxit ja vastaavat 'ruuvarikahvalla' melko tiukkaan niin kireys on sopiva. Räikällä voi helposti mennä liian tiukkaan.
Itse vedän nuo plenumin kiinnitys torxit ja vastaavat 'ruuvarikahvalla' melko tiukkaan niin kireys on sopiva. Räikällä voi helposti mennä liian tiukkaan.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Minkälaisia vastuksia pitäisi puolassa olla?
Pienen liittimen väliset (1-4, 2-4 ja 3-4 navat liitettyinä) vastukset oli luokkaa 1,6-1,7 ohmia, sitten näiden tulpanjohtojen pään napojen vastukset noin 11,5 kilo-ohmia. Luulisin ainakin olevan kunnossa sen puolesta, että suunnilleen samat vastukset joka paikassa...
Entäs tulpanjohtojen vastukset? Tietenkin pituus vaikuttaa, mutta olisi kiva tietää mitä suurusluokkaa sieltä pitäisi tulla?
Mistäs sitten kannattaa vikaa etsiä, jos johdot on reilassa, eikä tulppien vaihto auta?
Pienen liittimen väliset (1-4, 2-4 ja 3-4 navat liitettyinä) vastukset oli luokkaa 1,6-1,7 ohmia, sitten näiden tulpanjohtojen pään napojen vastukset noin 11,5 kilo-ohmia. Luulisin ainakin olevan kunnossa sen puolesta, että suunnilleen samat vastukset joka paikassa...
Entäs tulpanjohtojen vastukset? Tietenkin pituus vaikuttaa, mutta olisi kiva tietää mitä suurusluokkaa sieltä pitäisi tulla?
Mistäs sitten kannattaa vikaa etsiä, jos johdot on reilassa, eikä tulppien vaihto auta?
Re: Moottoriongelmaa, Vectra B X25XE (sytkäpuola?)
Tulpanjohdon vastukset olen mittaillut kanssa nyt.
Sylintereittäin:
Syl. 1: 7,74
Syl. 2: 5,23
Syl. 3: 6,05
Syl. 4: 3,93
Syl. 5: 5,52
Syl. 6: 3,56
Onko sellaisia lukuja, että vika voisi löytyä johdoista?
Sylintereittäin:
Syl. 1: 7,74
Syl. 2: 5,23
Syl. 3: 6,05
Syl. 4: 3,93
Syl. 5: 5,52
Syl. 6: 3,56
Onko sellaisia lukuja, että vika voisi löytyä johdoista?