moottoria on paljon helpompi pyörittää ja tuo automaatikiristin/remmin kireys pitää säätää sytytystulpat irti.Zeni kirjoitti:^olen utelias. Miksi tulpat pois ?
Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
mielestäni tässä ei ole kukaan puhunut toiselle tekemisestä vaan itselle.luulisi että jokainen joka edes harkitsee tuon tekemistä itse on jotenkin perillä asennushommista,ja tuon homman tekee niinkuin se pitää aivan varmasti kestää sen 60tkm/4 vuotta kun vaihdetaan jakopääsarja&vesipumppu.mutta silloin jos ei hajuakaan hommasta kannattaa se teettää osaavassa paikassa.ohjeiden mukaan toi on ihan simppeli homma myös ekakertalaiselle.ilepohh kirjoitti:Sehän riippuu ihan tuurista ja asennustaidosta korkkaako joku siellä jakopäässä vai ei, mitä ne kilometrit mitään vaikuttaa.Jartsa kirjoitti:ja tuohon itse vaihtamiseen niin miksi ei,eipä tuolla 60tkm vaihtovälillä paljon takuuta tarvita.
Jos mä saisin omaan autooni valita vaihtaako joku ekakertalainen 50 egellä tai peräti ilmaseks jakopäähilut ilman takuuta vai kokenut ammattilainen joka antaa vielä takuun 150 egellä, enpä asiaa kauaa miettis Tullu ite turhan monesti huomattua että pihistelyllä etenki tällasissa jutuissa tulee vaan loppujenlopuks kalliimpi lasku.
muistan kyllä itsekin kun ekan moninaulasen jakopään vaihdon,kauhee pelko saako kasaan,homma tehty niin aattelin et noin helppo se sit oli.ikää oli itellä 16-17 vuotta silloin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Nojooo hieman mönkäänmenny vertauskuva mut kuitenki. Varmaan tuon itekki osais tehdä ohjeiden mukaan mut jostain syystä tää luottamus ton jakopään kestävyyteen noin muuten oikeinkin asennettuna vähän epäilyttää, kiitos kauhukuvia maalanneiden opel-"kavereiden" ja tän foorumin juttujen. Tyyliin "kannattaa jo 10tkm ennen vaihtorajaa vaihtaa jakoremmi ku mulla katkes ennen aikojaan" yms. Että kyllä siinä pienen jakopään "vakuutusmaksun" vois ennemmin maksaa ihan hermojen takia
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
jokainen tallaa tyylillään,näinhän se menee.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3852
- Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Janakkala - Turenki
- Viesti:
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Kun itse vaihdoin nuo jakopään hilppeet niin vanhoilla osilla oli pöristelty menemään noin +50tkm. Vesipumppu oli liki uuden veroinen, toinen rullista hivenen jo "kihisi", jakohihnassa ei ihmeempiä kulumisen merkkejä, kiristäjäpyörä oli vielä ihan hyvässä kunnossa. Kyllä nuo vanhat osat olisivat helposti 70-80tkm kestäneet.ilepohh kirjoitti:Nojooo hieman mönkäänmenny vertauskuva mut kuitenki. Varmaan tuon itekki osais tehdä ohjeiden mukaan mut jostain syystä tää luottamus ton jakopään kestävyyteen noin muuten oikeinkin asennettuna vähän epäilyttää, kiitos kauhukuvia maalanneiden opel-"kavereiden" ja tän foorumin juttujen. Tyyliin "kannattaa jo 10tkm ennen vaihtorajaa vaihtaa jakoremmi ku mulla katkes ennen aikojaan" yms. Että kyllä siinä pienen jakopään "vakuutusmaksun" vois ennemmin maksaa ihan hermojen takia
Sun kavereillas on ilmeisesti kokemusta juuri tämän tyylisestä 16v-jakopäästä?
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Siitä en tiä mutta ainakin tää yks pelottelija joku autonasentaja ja kovan luokan Opel-mies, haukkuu niitä minkä kerkiää mutta opeli vaan pakko silti itellä olla - mikä lie sadomasokistihavericky kirjoitti:Sun kavereillas on ilmeisesti kokemusta juuri tämän tyylisestä 16v-jakopäästä?
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
joo vaikka ne hienon ja hyvännäköisiä ne osat siellä jakopäässä on 60tkm jälkeen niin en kyllä itse ajaisi metriäkään enempää.
huomattavasti halvempaa vaihtaa joko itse tai liikkeessä ( takuu osilla ja töillä ) kuin entä odottaa siihen että remmi katkeaa ja
6, 8 10 tai 16 naulaa on mutkalla ja pahimmassa tapauksessa ohjurit paskana.
huomattavasti halvempaa vaihtaa joko itse tai liikkeessä ( takuu osilla ja töillä ) kuin entä odottaa siihen että remmi katkeaa ja
6, 8 10 tai 16 naulaa on mutkalla ja pahimmassa tapauksessa ohjurit paskana.
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Eihän mitään kannata ite tehdä ? Rahalla saa ja kaikki kuollaan joskus kuitenkin Kaikki taito ja kokemus on aina hyvästä, ei jää sitten muna pystössä ihmettelemään tien varteen kun auto leviää jos on vähän jotain remonttia joskus tehnyt.
Mutta jatketaan asian tiimoilta, haen roippeet viikolla jahka ehdin.
Mutta jatketaan asian tiimoilta, haen roippeet viikolla jahka ehdin.
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Äkkiä ne nokkapyörät muljahtaa jollei lukitustyökalua, menee kyllä hyvin ilman mutta on yksi asia lisää mitä miettiä. Tai sitten lukitset ne pyörät lukkopihdeillä. Tarkkana kannattaa olla sen kampiakselipyörän kanssa että merkki osuu kohti lohkon vastaavaa. Ei siis suoraan ala vaan vähän yli pyörimissuuntaan nähden. Pirullisin homma on saada se uusi remmi paikoilleen, on meinaan suht kireä ennen kun saanu paikoilleen ensimmäisen kerran. Mikäli sitten joutuu uudemman kerran asentaa niin menee jo helposti paikoilleen.
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Huomenna alan vaihtamaan jakopään, muuten selvä homma mutta voisiko joku pikaisesti selvittää miten tuo kiristys menee?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Kiristys siitä kiristimenpyörästä joka mukana uudesa remmisarjassa. Katot vaan tarkkaan, ennen kuin irroitat, miten se vanhan pyörän kynsi on siinä lovessa. Nyt en millään muista sen kkuskulma-avaimen kokoa mitä tarttet siihen säätöhommaan, muistaakseni olis ollu 6mm. Siinä kiristimen rungossa näet 2kpl merkkeä tyyliin "used" ja "new" Eli kun sulla o hihna paikoillaan niin kiristät vaikka siihen new kohdalle, itte kiristän jopa ylikin koska tämä ei ole loppullinen asennus. Katot että merkit on kohillaan ja kampiakselinpultista pyörität moottoria pari kierrosta myötäpäivään. Nyt sulla o moottori takaisin ykköspytyn puristusvaiheessa (muista tsekata tää ennen kuin alat purkamaan vanhaa hihnaa, vaikka tulpat pois ja sormella. On myös helpompi pyöritellä moottoria kun tulpat on irti)
Mikäli merkit heittää niin hihna pois ja korjaat, muista että se hihnaosuus joka kulkee moottorin etuosassa on aina oltava kireällä. Eli löysät sinne kiristimen suuntaan. Ja taas pyörität moottoria muutaman kierroksen ja kun hihnamerkit pysyy kohillaan niin tarkistat siitä hihnapyörästä että se nuoli on uuden remmin kohdalla. Itte löysään aina sitä hihnaa sinne merkin kohdalle ja pyöritän vielä muutaman kierroksen niin saan tarkistettua sen asennuksen. Kiristysmomentti hihnapyörille ja kiristinpyörälle on 25Nm. Tähän on hyvä käyttää momenttiavainta, et ainakaan halua korkata kiristinpyörän kierteitä. Mikäli pultti taas jää löysälle niin on ihan satavarmaa että säädät hihnaa uudestaan lyhyen ajan sisällä, muutenkin hyvä tarkistaa se hihnan kireys lyhyen ajan sisällä asennuksesta. Eteenkin silloin kun on asentanu itse ja on varmaa että mikään takuu ei korvaa mahdollisia vaurioita.
Mikäli lukitset nokkapyörät vaikka lukkopihdeillä ja pieni vaihde silmään enen kuin purat vanhan hihnan niin pitäis kyllä onnistua suht helposti. Ja muista vielä että uutta hihnaa ei kannata murjoa ja taitella ihan miten tahansa siinä asennusvaiheessa. Uudelle hihnalle se ensimmäinen asennuskerta on se hankalin. Kun olet muutaman kierroksen pyörittäny sitä moottoria niin hihnan irroitus ja uudelleenasennus on jo helppoa. Ja enen kuin pyörität sitä moottoria niin katot että merkit kohalla. Sietää ainakin sen parin hampaan verran heittoa ennen kuin ottaa venttiilit kiinni mäntiin.
Mikäli merkit heittää niin hihna pois ja korjaat, muista että se hihnaosuus joka kulkee moottorin etuosassa on aina oltava kireällä. Eli löysät sinne kiristimen suuntaan. Ja taas pyörität moottoria muutaman kierroksen ja kun hihnamerkit pysyy kohillaan niin tarkistat siitä hihnapyörästä että se nuoli on uuden remmin kohdalla. Itte löysään aina sitä hihnaa sinne merkin kohdalle ja pyöritän vielä muutaman kierroksen niin saan tarkistettua sen asennuksen. Kiristysmomentti hihnapyörille ja kiristinpyörälle on 25Nm. Tähän on hyvä käyttää momenttiavainta, et ainakaan halua korkata kiristinpyörän kierteitä. Mikäli pultti taas jää löysälle niin on ihan satavarmaa että säädät hihnaa uudestaan lyhyen ajan sisällä, muutenkin hyvä tarkistaa se hihnan kireys lyhyen ajan sisällä asennuksesta. Eteenkin silloin kun on asentanu itse ja on varmaa että mikään takuu ei korvaa mahdollisia vaurioita.
Mikäli lukitset nokkapyörät vaikka lukkopihdeillä ja pieni vaihde silmään enen kuin purat vanhan hihnan niin pitäis kyllä onnistua suht helposti. Ja muista vielä että uutta hihnaa ei kannata murjoa ja taitella ihan miten tahansa siinä asennusvaiheessa. Uudelle hihnalle se ensimmäinen asennuskerta on se hankalin. Kun olet muutaman kierroksen pyörittäny sitä moottoria niin hihnan irroitus ja uudelleenasennus on jo helppoa. Ja enen kuin pyörität sitä moottoria niin katot että merkit kohalla. Sietää ainakin sen parin hampaan verran heittoa ennen kuin ottaa venttiilit kiinni mäntiin.
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Tuota "lukkopihdeillä nokkapyörät lukkoon" odotinkin . On nimittäin inhottava taipumus yrittää toisella nokalla pyörähtää aina vähän pieleen. Ei välttämättä kokonaista hammasta, mutta just sen verran että ahistaa hihnaa laittaessa.
Tech1 diagnosoinnit onnistuvat tarpeeseen
Pihassa: e-Golf ja f11 530d Tallissa: Vectra 2000 16v 1991
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin
Pihassa: e-Golf ja f11 530d Tallissa: Vectra 2000 16v 1991
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
äsken tuli tehtyä kyseinen homma tigran 16v koneeseen.
on se kyllä melko näpertelyä verrattuna vaikka vectran tai calibran 8v koneen remmin vaihtoon.
ja joka hiton koneessa on pikkasen eri laisella kannalla nuo pultit. tigra oli ensimmäinen jossa tarvis isoja torx hylsyjä.
pulttipyssy helpottaa huomattavasti kampiakselin pultin avaamista. itelleni ostin biltemasta reilut 60€ maksavan sähköisen kun olin muka niin laiska vaihtamaan renkaita. hintaisekseen melko näppärä vehje.
on se kyllä melko näpertelyä verrattuna vaikka vectran tai calibran 8v koneen remmin vaihtoon.
ja joka hiton koneessa on pikkasen eri laisella kannalla nuo pultit. tigra oli ensimmäinen jossa tarvis isoja torx hylsyjä.
pulttipyssy helpottaa huomattavasti kampiakselin pultin avaamista. itelleni ostin biltemasta reilut 60€ maksavan sähköisen kun olin muka niin laiska vaihtamaan renkaita. hintaisekseen melko näppärä vehje.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
löytyykö tosta bilteman lukitustyökalusetistä muuten oikeanlaista muovinpalaa nokkapyörien lukitsemiseen? (sarjan infossa kyllä lässytetään kampiakselin lukitsemisesta, mutta eikös ne muoviosat ole kuitenkin nokkapyöriä varten)
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?
Tilaa vaikka suomen kaasutinexpertiltä. Aikoinaan taisi X20XEV:n lukituspala maksaa luokkaa 17€ Saat juuri oikean työkalun ja hyvänlaatuisen. Tällainen on paras valinta mikäli ei löydy tilaa lukkopihdeille.