Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4124
Liittynyt: 24 Loka 2002, 03:00

Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Zeni »

Voisi ajan kuluksi tehdä itte tuon homman vaikka en usko, että siinä montaa euroa säästää. Hyvähän sekin on oppia. Millainen lukitustyökalu niihin nokkapyöriin vaaditaan (kuvakin ois kiva) ja miten vaikea homma on ? Lainaan kyllä kirjastosta sen korjausoppaan (alfamer ?) tueksi, mutta ohjeet ja niksit kiinnostaa silti. Mitä muuta sälää tuohon vaihtoon vaaditaan perustyökaluja lukuunottamatta ? Ja mitä muita osia normaalisti sen yhteydessä vaihdetaan. Muistaakseni vesipumppu ainakin mutta sitten oli myös jotkut ohjaimet ja rullat (?)

Auto on F astra 1.8/16v ecotec
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
Vichy
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2009, 20:25

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Vichy »

Vaihdoin juuri äskettäin VectraB:n 1,6 16v koneeseen jakoremmin. En tiedä onko kone sama? En käyttänyt itse sitä lukitustyökalua, koska en semmoista omistanut. Onnistui ilmankin.

Ne rullat selvisi hienosti, kun ostin sen rullasarjan, niitä ei voine laittaa väärin :D . Merkkaa se vesipumpun paikka lohkoon, se kun kiertymällä löystää tai tiukkaa remmiä, niin ei saa olla väärin. Se lopullinen kiristys proseduuri on melko hämärä, mutta ohjetta seuraamalla sekin.

ps. ota myös akunnapa irti, koska ilmeisesti se asennontunnistin ei muuten nollaaannu, ja vikavalo syttyy kun koneen starttaa.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

ei siihen sitä lukitustyökalua tarvi välttämättä, kunhan merkit vain tulee kohdalleen, jos et ole koskaan vaihtanut niin kannattaa ottaa joku sellainen kaveriksi joka on, kun se oikea kireys on tärkee, mitä siihen tulis, pari rullaa kiristin vesipumpppu hihna, nehän saa pakettina ostettua, jos haluut harjoitella, niin opettele kasitappisella, siinä ei tule vahinkoa. tuossa jos remmi jää löysälle niin menee hampaat ja jos kireelle hihna katkeaa, molemmissa tapauksissa kallis korjaus. tuota asentotunnistimen nollausta en käsitä, ei ainakaan ole tarvinnut tehdä, siinä on täytynyt olla joku muu häikkä.
opel vectra c 2,2 gts
Vichy
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Kesä 2009, 20:25

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Vichy »

Niin en tiedä siintä, mutta laitoin sen kasaan ja käynnistin jolloin moottorin vikavalo sytty ja kone kävi ihan poskellaan. Purkasin sen uudelleen ja tarkastin merkit, ne oli kohdillaan yhä. Laitoin takasin kasaan ja käynnistin, taas sama homma. Ihmettelin kunnes otin akunnavan irti ja takaisin paikalleen, kone kävi nätisti eikä mitään ongelmia... Oletin, että se on se asennontunnistin, kun ei siinä oikein muuta voine olla?
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

sehän saattaa ollakin, mulla on eri moottori eri boksi, mistä näistä kaikista ongelmista tietää,mutta mulla tosin oli nokka akselin tunnistin auton lattialla koko rempan ajan ei siihen tarvinnut mitään tehdä enkä irrottanut akunkenkää.
opel vectra c 2,2 gts
FLEKU
'Senator'
'Senator'
Viestit: 538
Liittynyt: 12 Joulu 2006, 18:11
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja FLEKU »

Ja ooppeli ottaa vaihdosta n.290€,kannattaako itse vaivautua,saa samaan rahaan takuun.
Mielipide on oma !
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

FLEKU kirjoitti:Ja ooppeli ottaa vaihdosta n.290€,kannattaako itse vaivautua,saa samaan rahaan takuun.
niinpä.
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja havericky »

Zeni kirjoitti:Voisi ajan kuluksi tehdä itte tuon homman vaikka en usko, että siinä montaa euroa säästää. Hyvähän sekin on oppia. Millainen lukitustyökalu niihin nokkapyöriin vaaditaan (kuvakin ois kiva) ja miten vaikea homma on ? Lainaan kyllä kirjastosta sen korjausoppaan (alfamer ?) tueksi, mutta ohjeet ja niksit kiinnostaa silti. Mitä muuta sälää tuohon vaihtoon vaaditaan perustyökaluja lukuunottamatta ? Ja mitä muita osia normaalisti sen yhteydessä vaihdetaan. Muistaakseni vesipumppu ainakin mutta sitten oli myös jotkut ohjaimet ja rullat (?)

Auto on F astra 1.8/16v ecotec
Opelilla teetettynä homma maksaa n. 300e. Alkuperäiset osat n. 140e. (Jakopääsarja 70e ja vesipumppu 70e). Näillä hinnoilla ostin meidän C18XEL F-Astraan jakopään kamat viime kesänä. Jakopään lukitustyökaluja ei tarvita. Piisaa että laitat merkit kohdalleen. Kun merkit ovat kohdillaan kannattaa laskea kuinka monta jakohihnan hammasta mahtuu nokkapyörien merkkien väliin. Helpottaa asennusvaihetta hivenen. Ei ole oikeasti kovin vaikea nakki jos rauhassa ja ajatuksen kanssa tekee. Itse olen sen verran nuuka etten maksaisi moisesta kahden tunnin työstä kenellekkään 160 euroa.

Korjauskirjasta saa vinkkiä tuon automaattikiristäjän säätöön.

Täällä parit kuvat aiheesta jos kiinnostaa http://have.1g.fi/kuvat/Astran+jakop%E4%E4/
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

enkä maksais minäkään, mutta kun pelit on kiinni niin pyörittele moottoria muutamia kertoja, ja kato että jako on edelleen kohdallaan ja mikään ei siellä ahdista.
opel vectra c 2,2 gts
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4124
Liittynyt: 24 Loka 2002, 03:00

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Zeni »

Niin kuin sanoin, en tee tätä säästön takia vaan uteliaisuudesta nyt kun on vauhtiin päästy :D En pidä tuota Ooppelin hintaa pahana, mutta miksikäs ei sitä itse tekisi&opettelisi ? Kaikki rempat on tähänkin asti onnistunut.

Hyviä neuvoja täällä on jo tullut, tosiaan olisi suuri apu jos mukanan olisi joku jo homman tehnyt, mutta ikävä kyllä ei lähipiirissä ole ketään sellaista henkilö. Kaveri tulee kuitenkin avuksi projektiin, mutta kokemusta on yhtä paljon kuin mulla :D

Älä havericky poista noita kuvia hetkeen :D :D

Tuossa näkynee ne merkit ? Mitä noi kaikki tuossa meinaa ?
http://have.1g.fi/kuvat/Astran+jakop%E4%E4/DSC00452.jpg

Mistä noi osat kannattaa hakea ? Suoraan Ooppelilta vai motonet/biltema osastoa ? En jaksaisi metsästellä komponentteja niin parempi jos tulisi valmiina "paketteina"
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja havericky »

Zeni kirjoitti: Älä havericky poista noita kuvia hetkeen :D :D

Tuossa näkynee ne merkit ? Mitä noi kaikki tuossa meinaa ?
http://have.1g.fi/kuvat/Astran+jakop%E4%E4/DSC00452.jpg

Mistä noi osat kannattaa hakea ? Suoraan Ooppelilta vai motonet/biltema osastoa ? En jaksaisi metsästellä komponentteja niin parempi jos tulisi valmiina "paketteina"
En poista en. Aika outoja merkintöjä on nokkapyörät täynnä. Niihin en osaa ottaa kantaan. Alahihnapyörän merkki kohdilleen ja nokkapyörien merkit kohdilleen niin se on siinä.

Itse ostin alkuperäiset GM-osat Automuovikemiltä. Motonetinkin tarjoamat osat voivat olla ihan ok. Itse päätin luottaa alkuperäiseen niin voi rauhassa ajella.

Sellainen asia tuli vielä mieleen että ainakin itse jouduin irrottamaan tuon alumiinisen ohjainrullien pidikekikkareen jotta vesipumppu mahtui tulemaan pois. Jakopäänsuojan pultin reikien kumit jouduin uusimaan koska olivat hivenen koppurat. Venttiilikopan tiiviste ja nokkien stefat tuli vaihdettua myös samalla.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

orkkis osat on halvemmat kuin tarvike.

Eihän tuo vesipumppu "mene" kuin yhteen asentoon. ja kiristys tapahtuu kiristimellä.

ja tuohon itse vaihtamiseen niin miksi ei,eipä tuolla 60tkm vaihtovälillä paljon takuuta tarvita.

lukkopihdeiilä kevyesti voi lukita nokkapyörät ja sytytystulpat kannattaa ja pitää ottaa pois.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Zeni
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4124
Liittynyt: 24 Loka 2002, 03:00

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Zeni »

^olen utelias. Miksi tulpat pois ?
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
ilepohh
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 276
Liittynyt: 09 Marras 2005, 10:22

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja ilepohh »

Jartsa kirjoitti:ja tuohon itse vaihtamiseen niin miksi ei,eipä tuolla 60tkm vaihtovälillä paljon takuuta tarvita.
Sehän riippuu ihan tuurista ja asennustaidosta korkkaako joku siellä jakopäässä vai ei, mitä ne kilometrit mitään vaikuttaa.
Jos mä saisin omaan autooni valita vaihtaako joku ekakertalainen 50 egellä tai peräti ilmaseks jakopäähilut ilman takuuta vai kokenut ammattilainen joka antaa vielä takuun 150 egellä, enpä asiaa kauaa miettis :lollis: Tullu ite turhan monesti huomattua että pihistelyllä etenki tällasissa jutuissa tulee vaan loppujenlopuks kalliimpi lasku.
Avatar
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1389
Liittynyt: 12 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Millainen homma on jakohihnan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Mun mielestä toi ~300€ on järjetön raha kyseisestä hommasta... Calibraan luvatiin 120e plus osat ilman kuittia. Vieläkin pidin sitä korkeena ja vaihdettiin veljen kanssa noin 1.5 tuntia ikuna vaihtanut remmiä 16v autoon, ainoa apu oli autodatan kirjalliset (eng) ohjeet.

Hienosti vehkeet pelaa!
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Vastaa Viestiin