Vectra-B polttaa sulaketta 29 - Apuja tarvittaisiin
Vectra-B polttaa sulaketta 29 - Apuja tarvittaisiin
Pistetään nyt tännekin jos joku osaisi auttaa. Eli Vectra-B 2001 ja sähköt sekaisin.
Seuraavat ei toimi
- vilkut (hätävilkut toimii)
- mittarit (tässäkin valot toimii, mutta ei itse mittarit)
- lasinpyyhkijän pienin nopeus (muut nopeudet toimii)
- ajovaloautomatiikka
- peruutusvalo
Sulakkeet kunnossa ja multitimer on jo kokeiltu.
Todella erikoinen vika. Pakko varmaan viedä kohta merkkihuoltoon. Voi perse ...
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
SE OLI SITTENKIN SULAKE NRO29 10A , miten voi olla noin sokea. Ainakin kahteen kertaan ja kaksin silmin katsottiin. Nyt päivänvalossa näkyi että lanka poikki. Kiitos vihjeestä että "katso vielä kerran sulakkeet."
PÄIVITYS 20.1.2008
=============
Pari kuukautta meni hyvin ilman sulakkeen palamista ja nyt vika vaan pahenee. Eilen vaihdoin sulakkeen 3 kertaa yhden päivän aikana. Menee hermot. Sulake näyttää palavan useimmiten silloin kun lähden kiihdyttämään liikennevaloista. Nopeus ehtii nousta n. 30-50 km/h ja sitten napsahtaa. En osaa vielä varmuudella sanoa, että riippuuko siitä että vaikuttaako liikkeellelähdön vauhdikkuus tuohon palamiseen. Jotenkin vain sellainen tunne että jos nostan kierroksia vähän vauhdikkaammin, niin silloin napsahtaa. Nyt olisi neuvot todella tarpeen. Vetokoukkua ja sen kytkentöjä tutkailin ja CRC:täkin ruiskuttelin siellä jokapaikkaan, mutta ei auttanut. Tänään taas napsahti.
No niin, testasin ja näyttää todella siltä, että sulake palaa kun lähtee paikalta nopeasti kiihdyttäen. Rauhallinen kiihdytys ei polta sulaketta. Paikalla kaasuttaessa sulake ei pala. Minulla taitaa olla autossa kiihdytysrajoitin. Todella erikoinen tapaus. Tuli mieleen, että voisikohan tuo vika olla sitten nopeusmittarissa ?
Seuraavat ei toimi
- vilkut (hätävilkut toimii)
- mittarit (tässäkin valot toimii, mutta ei itse mittarit)
- lasinpyyhkijän pienin nopeus (muut nopeudet toimii)
- ajovaloautomatiikka
- peruutusvalo
Sulakkeet kunnossa ja multitimer on jo kokeiltu.
Todella erikoinen vika. Pakko varmaan viedä kohta merkkihuoltoon. Voi perse ...
Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
SE OLI SITTENKIN SULAKE NRO29 10A , miten voi olla noin sokea. Ainakin kahteen kertaan ja kaksin silmin katsottiin. Nyt päivänvalossa näkyi että lanka poikki. Kiitos vihjeestä että "katso vielä kerran sulakkeet."
PÄIVITYS 20.1.2008
=============
Pari kuukautta meni hyvin ilman sulakkeen palamista ja nyt vika vaan pahenee. Eilen vaihdoin sulakkeen 3 kertaa yhden päivän aikana. Menee hermot. Sulake näyttää palavan useimmiten silloin kun lähden kiihdyttämään liikennevaloista. Nopeus ehtii nousta n. 30-50 km/h ja sitten napsahtaa. En osaa vielä varmuudella sanoa, että riippuuko siitä että vaikuttaako liikkeellelähdön vauhdikkuus tuohon palamiseen. Jotenkin vain sellainen tunne että jos nostan kierroksia vähän vauhdikkaammin, niin silloin napsahtaa. Nyt olisi neuvot todella tarpeen. Vetokoukkua ja sen kytkentöjä tutkailin ja CRC:täkin ruiskuttelin siellä jokapaikkaan, mutta ei auttanut. Tänään taas napsahti.
No niin, testasin ja näyttää todella siltä, että sulake palaa kun lähtee paikalta nopeasti kiihdyttäen. Rauhallinen kiihdytys ei polta sulaketta. Paikalla kaasuttaessa sulake ei pala. Minulla taitaa olla autossa kiihdytysrajoitin. Todella erikoinen tapaus. Tuli mieleen, että voisikohan tuo vika olla sitten nopeusmittarissa ?
Ainakin nuo viat ilmeni kerran, nuita muita en silloin kyllä tarkastanut tai ajatellut. Sulake oli palanut. Tarkasta vielä sulake ja sulakkeen kiinnitys / kanta- vilkut (hätävilkut toimii)
- mittarit (tässäkin valot toimii, mutta ei itse mittarit)
Astra 1.8 -98, ex. Corsa B 1.4i -95, Omega B MV6 -95, Vectra B 2.5V6 -96, Kadett 1.3 -89 x2
No niin. Ilo oli ennenaikaista. Pari viikkoa meni hyvin, mutta nyt yllättäen poltti saman sulakkeen 3 kertaa parin päivän aikana.
Mitähän nyt kannattaisi tehdä?
1. Laittaa isompi sulake ja toivoa että alkaisi pysyä ehjänä
2. Yrittää itse etsiä vikaa. Mistä ja millaista vikaa ?
3. Viedä huoltoon ja toivoa että ei kovin montaa tuntia kestäisi vian etsintä
Pirkale. Alkaa mennä hessu tään auton kanssa.
Mitähän nyt kannattaisi tehdä?
1. Laittaa isompi sulake ja toivoa että alkaisi pysyä ehjänä
2. Yrittää itse etsiä vikaa. Mistä ja millaista vikaa ?
3. Viedä huoltoon ja toivoa että ei kovin montaa tuntia kestäisi vian etsintä
Pirkale. Alkaa mennä hessu tään auton kanssa.
2 tai 3... Ykkösvaihtoehto voi aiheuttaa enemmänkin tuhoa... Jollain muulla oli äskettäin sulaketta lukuunottamatta vastaavanlaisia ongelmia, ja syynä oli liian suuri latausjännite.Vecculiko kirjoitti:No niin. Ilo oli ennenaikaista. Pari viikkoa meni hyvin, mutta nyt yllättäen poltti saman sulakkeen 3 kertaa parin päivän aikana.
Mitähän nyt kannattaisi tehdä?
1. Laittaa isompi sulake ja toivoa että alkaisi pysyä ehjänä
2. Yrittää itse etsiä vikaa. Mistä ja millaista vikaa ?
3. Viedä huoltoon ja toivoa että ei kovin montaa tuntia kestäisi vian etsintä
Pirkale. Alkaa mennä hessu tään auton kanssa.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3973
- Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00
Voi näyttää ihan hyvin sen 14V jännitteen, mutta kuinka paljon näyttää virtaa? Se ei tietty aiheuta sähköjärjestelmän sekoamista. Jos jokin laturin diodeista rikki niin voipi ladata, mutta sähköjärjestelmä sekoaa.
Tää nyt vaan mun pohdintoja asiasta, jos olis mun auto niin kokeilisin toista laturia. Vaikka jos jollain tutulla olis jotain ylimääräistä tallin perukoilla?
Joo ja lue topicci kunnolla, mulle........
Tää nyt vaan mun pohdintoja asiasta, jos olis mun auto niin kokeilisin toista laturia. Vaikka jos jollain tutulla olis jotain ylimääräistä tallin perukoilla?
Joo ja lue topicci kunnolla, mulle........
Joo suurempaa sulaketta oli ajatellut itsekin kokeilla jos ei kukaan keksi mitään järkevämpää ehdottaa. En tiedä sitten kuinka järkevää tuo sulakkeen suurentaminen sitten on. Tuntuu kuitenkin pelittävän jotenkin tuolla 10A:lla ts. ei välttämättä paljon ylity tuo virta silloin kun polttaa sulakkeen. Varmaan sieltä jostain alkaa sitten savua puskea jos suurempaa ongelmaa. Täytyy myöntää, että käynyt kyllä mielessä sekin että jos vaihtaisi auton pois ja merkki taitaa samalla vaihtua johonkin muuhun kuin ooppeliin. Nämä sähköviat on pirullisia selvitettäviä ja näitä näissä tuntuu olevan. Ensimmäinen opeli kyllä itsellä, jonka kanssa on joutunut sähköjen kanssa painimaan.
Varmaankin asiaan löytyy ratkaisu kun tutkii johdotuskaaviota ja ottaa sieltä sulakkeen takaa yksitellen pois virtapiirejä ja näin sulkee laitteita ja niihin liittyviä johdotuksia pois mahdollisista vikapaikoista.
Isompaa sulaketta en lähtisi kylläkään heti törkkäämään, kun siellä on kuitenkin selvä vika.
Vähän yleispätevä vastaus, mutta itse ainakin yrittäisin lähestyä näin. Toinen mahdollisuus on irroittaa kaikki laitteet ja lisätä niitä yksitellen. Tiedä sitten miten ja missä nuo haaroitukset on toteutettu ja miten helppo sieltä on eri virtapiirejä irroittaa
Isompaa sulaketta en lähtisi kylläkään heti törkkäämään, kun siellä on kuitenkin selvä vika.
Vähän yleispätevä vastaus, mutta itse ainakin yrittäisin lähestyä näin. Toinen mahdollisuus on irroittaa kaikki laitteet ja lisätä niitä yksitellen. Tiedä sitten miten ja missä nuo haaroitukset on toteutettu ja miten helppo sieltä on eri virtapiirejä irroittaa
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]