Vectra-B polttaa sulaketta 29 - Apuja tarvittaisiin

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Vectra-B polttaa sulaketta 29 - Apuja tarvittaisiin

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Pistetään nyt tännekin jos joku osaisi auttaa. Eli Vectra-B 2001 ja sähköt sekaisin.

Seuraavat ei toimi
- vilkut (hätävilkut toimii)
- mittarit (tässäkin valot toimii, mutta ei itse mittarit)
- lasinpyyhkijän pienin nopeus (muut nopeudet toimii)
- ajovaloautomatiikka
- peruutusvalo

Sulakkeet kunnossa ja multitimer on jo kokeiltu.

Todella erikoinen vika. Pakko varmaan viedä kohta merkkihuoltoon. Voi perse ...

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

SE OLI SITTENKIN SULAKE NRO29 10A , miten voi olla noin sokea. Ainakin kahteen kertaan ja kaksin silmin katsottiin. Nyt päivänvalossa näkyi että lanka poikki. Kiitos vihjeestä että "katso vielä kerran sulakkeet."

PÄIVITYS 20.1.2008
=============
Pari kuukautta meni hyvin ilman sulakkeen palamista ja nyt vika vaan pahenee. Eilen vaihdoin sulakkeen 3 kertaa yhden päivän aikana. Menee hermot. Sulake näyttää palavan useimmiten silloin kun lähden kiihdyttämään liikennevaloista. Nopeus ehtii nousta n. 30-50 km/h ja sitten napsahtaa. En osaa vielä varmuudella sanoa, että riippuuko siitä että vaikuttaako liikkeellelähdön vauhdikkuus tuohon palamiseen. Jotenkin vain sellainen tunne että jos nostan kierroksia vähän vauhdikkaammin, niin silloin napsahtaa. Nyt olisi neuvot todella tarpeen. Vetokoukkua ja sen kytkentöjä tutkailin ja CRC:täkin ruiskuttelin siellä jokapaikkaan, mutta ei auttanut. Tänään taas napsahti.

No niin, testasin ja näyttää todella siltä, että sulake palaa kun lähtee paikalta nopeasti kiihdyttäen. Rauhallinen kiihdytys ei polta sulaketta. Paikalla kaasuttaessa sulake ei pala. Minulla taitaa olla autossa kiihdytysrajoitin. Todella erikoinen tapaus. Tuli mieleen, että voisikohan tuo vika olla sitten nopeusmittarissa ?
Verronen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 366
Liittynyt: 06 Huhti 2005, 00:11
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Verronen »

- vilkut (hätävilkut toimii)
- mittarit (tässäkin valot toimii, mutta ei itse mittarit)
Ainakin nuo viat ilmeni kerran, nuita muita en silloin kyllä tarkastanut tai ajatellut. Sulake oli palanut. Tarkasta vielä sulake ja sulakkeen kiinnitys / kanta
Astra 1.8 -98, ex. Corsa B 1.4i -95, Omega B MV6 -95, Vectra B 2.5V6 -96, Kadett 1.3 -89 x2
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

No niin. Ilo oli ennenaikaista. Pari viikkoa meni hyvin, mutta nyt yllättäen poltti saman sulakkeen 3 kertaa parin päivän aikana.

Mitähän nyt kannattaisi tehdä?
1. Laittaa isompi sulake ja toivoa että alkaisi pysyä ehjänä
2. Yrittää itse etsiä vikaa. Mistä ja millaista vikaa ?
3. Viedä huoltoon ja toivoa että ei kovin montaa tuntia kestäisi vian etsintä

Pirkale. Alkaa mennä hessu tään auton kanssa.
MJP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 20:53
Paikkakunta: SLN

Viesti Kirjoittaja MJP »

Vecculiko kirjoitti:No niin. Ilo oli ennenaikaista. Pari viikkoa meni hyvin, mutta nyt yllättäen poltti saman sulakkeen 3 kertaa parin päivän aikana.

Mitähän nyt kannattaisi tehdä?
1. Laittaa isompi sulake ja toivoa että alkaisi pysyä ehjänä
2. Yrittää itse etsiä vikaa. Mistä ja millaista vikaa ?
3. Viedä huoltoon ja toivoa että ei kovin montaa tuntia kestäisi vian etsintä

Pirkale. Alkaa mennä hessu tään auton kanssa.
2 tai 3... Ykkösvaihtoehto voi aiheuttaa enemmänkin tuhoa... Jollain muulla oli äskettäin sulaketta lukuunottamatta vastaavanlaisia ongelmia, ja syynä oli liian suuri latausjännite.
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Mitään lampun vaihtoa vaativampia sähköhommia kun ei ole tullut auton kanssa koskaan ennen tehtyä, niin täytyy kysyä neuvoa. Miten mittaan laturin latausjännitteen? Onnistuuko yleismittarilla? Mitä arvoja pitäisi näyttää, jos kunnossa?
Avatar
hercules
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1314
Liittynyt: 12 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti
Jäsennumero: 1298
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hercules »

Yleismittari käteen, asteikko dc kohtaan, auto käyntiin ja akun navoista mittaamaan.
Olikos se oikee latausjännite jotain 14.3V? Korjailkaa?
Vectra C GTS Turbo
Ikuisuuden projektina Vectra -94 (ex-c20ne) nyk. c20xe White Song
Matzi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1051
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 20:27
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja Matzi »

Juu siinä 14.3-14.4 se oikea arvo varmaan on.
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Nyt on latausjännite mitattu ja näytti suunnilleen arvoa 14.40 ja ei paljon vaihdellut vaikka kaasua antoi. Eli ilmeisesti latauspuoli kunnossa. Nyt ei ole taas pariin päivään sulaketta poltellut. Mistähän nyt osaisi jatkaa vian selvittelyä ?
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Voi näyttää ihan hyvin sen 14V jännitteen, mutta kuinka paljon näyttää virtaa? Se ei tietty aiheuta sähköjärjestelmän sekoamista. Jos jokin laturin diodeista rikki niin voipi ladata, mutta sähköjärjestelmä sekoaa.
Tää nyt vaan mun pohdintoja asiasta, jos olis mun auto niin kokeilisin toista laturia. Vaikka jos jollain tutulla olis jotain ylimääräistä tallin perukoilla?

Joo ja lue topicci kunnolla, mulle........ :lollis:
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

UP. Katso ketjun aloitus. Kaikista vihjeistä kiitollinen.
Avatar
MantaGsi
OCF Member 2015
Viestit: 4014
Liittynyt: 05 Elo 2007, 22:35
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja MantaGsi »

Jos nyt sulla oli 10A sulake, niin kokeilet seuraavaksi 12A, ja sitten 15A ja jos se auto vielä neljätuumasenkin polttaa, niin sitten vie se suosiolla hautuumaalle :roll:
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Joo suurempaa sulaketta oli ajatellut itsekin kokeilla jos ei kukaan keksi mitään järkevämpää ehdottaa. En tiedä sitten kuinka järkevää tuo sulakkeen suurentaminen sitten on. Tuntuu kuitenkin pelittävän jotenkin tuolla 10A:lla ts. ei välttämättä paljon ylity tuo virta silloin kun polttaa sulakkeen. Varmaan sieltä jostain alkaa sitten savua puskea jos suurempaa ongelmaa. Täytyy myöntää, että käynyt kyllä mielessä sekin että jos vaihtaisi auton pois ja merkki taitaa samalla vaihtua johonkin muuhun kuin ooppeliin. Nämä sähköviat on pirullisia selvitettäviä ja näitä näissä tuntuu olevan. Ensimmäinen opeli kyllä itsellä, jonka kanssa on joutunut sähköjen kanssa painimaan.
Avatar
MantaGsi
OCF Member 2015
Viestit: 4014
Liittynyt: 05 Elo 2007, 22:35
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja MantaGsi »

Mitäköhän mahtaa olla sulakkeen takana?

En ainakaan topikista löytänyt, että mitä kyseinen sulake suojelee?
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 246
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Katsota tarkemmin, kyllä siellä on kuvattu mitä kaikkea sen takaa löytyy
Avatar
palehti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 508
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 20:23
Paikkakunta: Kalakutta

Viesti Kirjoittaja palehti »

Varmaankin asiaan löytyy ratkaisu kun tutkii johdotuskaaviota ja ottaa sieltä sulakkeen takaa yksitellen pois virtapiirejä ja näin sulkee laitteita ja niihin liittyviä johdotuksia pois mahdollisista vikapaikoista.

Isompaa sulaketta en lähtisi kylläkään heti törkkäämään, kun siellä on kuitenkin selvä vika.

Vähän yleispätevä vastaus, mutta itse ainakin yrittäisin lähestyä näin. Toinen mahdollisuus on irroittaa kaikki laitteet ja lisätä niitä yksitellen. Tiedä sitten miten ja missä nuo haaroitukset on toteutettu ja miten helppo sieltä on eri virtapiirejä irroittaa :-?
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
Vastaa Viestiin