B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Vaikea on sano, mikä on kyseessä 100% varmasti, mutta saattaa olla solenoidiventtiili, joka ohjaa sitten jäähdytyskierron sulkuventtiiliä.
Mahdollisuuksien mukaan yritä seurata niitä alipaineletkuja. Toisen luulisi menevän alipaineakulle. Toinen saattaa mennä moottorin takapuolelle lähelle paikkaa, mistä menee jäähdytysneste lämmityslaitteen kennolle.
Laita liitin kiinni ja katso / kokeile vaikuttaako mihinkään. Ilmastointi päällä, asetettuna minimiin, pitäisi ilman olla vielä
kylmempää kuin aikaisemmin, jos on tuo sulkuventtiili. Ero ei välttämättä ole suuri. Ehkä parhaiten erottaa, kun lämpimällä koneella pitää ilmastoinnin päälle... siis täysille.
Mahdollisuuksien mukaan yritä seurata niitä alipaineletkuja. Toisen luulisi menevän alipaineakulle. Toinen saattaa mennä moottorin takapuolelle lähelle paikkaa, mistä menee jäähdytysneste lämmityslaitteen kennolle.
Laita liitin kiinni ja katso / kokeile vaikuttaako mihinkään. Ilmastointi päällä, asetettuna minimiin, pitäisi ilman olla vielä
kylmempää kuin aikaisemmin, jos on tuo sulkuventtiili. Ero ei välttämättä ole suuri. Ehkä parhaiten erottaa, kun lämpimällä koneella pitää ilmastoinnin päälle... siis täysille.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Eli tässä olis nyt se lupaamani kuva:
Ja tässä vähän lähempää:
Siitä lähtee letku ainakin kuvasta vasemmalle johonkin mustaan laatikkoon (alipaineakku?). Sit puhaltimen moottorin kotelon läpi johonkin. Ja 2 muutakin letkua mut nyt en pääse kattoon mihin ne menee.
Ja tässä vähän lähempää:
Siitä lähtee letku ainakin kuvasta vasemmalle johonkin mustaan laatikkoon (alipaineakku?). Sit puhaltimen moottorin kotelon läpi johonkin. Ja 2 muutakin letkua mut nyt en pääse kattoon mihin ne menee.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Selkeästi on solenoidiventtiili. Pistoke näyttää vastaavalta kuin jäähdytysnesteen sulkuventtiilin liittimen vastakappale.
Tuleeko siihen liittimeen, mikä on irti musta ja ruskeavalkoinen johdin ??
Mittaa maata vasten, tuleeko mustaan johtimeen jännite(12V). Laita liitin kiinni ja ilmastointi päälle, mutta ei kylmimmälle ja mittaa on mustan ja ruskeavalkoisen välillä 12V . Käännä ilmastointi kylmimmälle ja mittaa uudestaan.
Vaihtoehtoisesti voit tehdä tarkistuksen irrottamalla alipaineletkuja... liitin kiinni ,ilmastointi päälle, ei kylmimmälle ja irrota solenoidiventtiilistä lähtevä letku. Ei sitä, joka menee alipaineakulle. Tunnustele onko imua venttiilin lähdössä.
Sitten sama silloin kuin ilmastointi on kylmimmillään.
Tuleeko siihen liittimeen, mikä on irti musta ja ruskeavalkoinen johdin ??
Mittaa maata vasten, tuleeko mustaan johtimeen jännite(12V). Laita liitin kiinni ja ilmastointi päälle, mutta ei kylmimmälle ja mittaa on mustan ja ruskeavalkoisen välillä 12V . Käännä ilmastointi kylmimmälle ja mittaa uudestaan.
Vaihtoehtoisesti voit tehdä tarkistuksen irrottamalla alipaineletkuja... liitin kiinni ,ilmastointi päälle, ei kylmimmälle ja irrota solenoidiventtiilistä lähtevä letku. Ei sitä, joka menee alipaineakulle. Tunnustele onko imua venttiilin lähdössä.
Sitten sama silloin kuin ilmastointi on kylmimmillään.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Kiitoksia tiedoista. Vedin johtopäätöksen, ettei tota tarvi alkaa jälkikäteen virittelemään. Jos oikein ymmärsin, niin sen solenoidiventtiilin ohjausta ei ilman purukumia saa aikaiseksi tuollaisessa ilmastoimattomassa kipossa.Robertx kirjoitti:Sitä juuri tarkoitan.
Tuossa selostusta :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... lvetxt.jpg
Kuvia Omegan venttiilistä:
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Valve1.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Valve2.jpg
Syystä tai toisesta en nyt löytänyt Vectraa koskevia kuvia, mutta muistan nähneeni kyllä... ja varmaan jonnekin olen kopioinutkin... pitäis kaiketi tuolta photobucketista löytyä... liekö sitten lämpö sekoittaa pään
Kannattaa katsoa noista : http://s622.photobucket.com/home/roope4691/allalbums
Jokatapauksessa myöhemmän selityksen mukaan pitäis olla vain X25XE - koneella varustetussa, mutta mielestäni olen nähnyt myös kuvan, jossa oli X20XEV - koneella varustetussa.
Jokatapauksessa varmanpäälle löytyy Vectra B X25XE ja Omega B X25XE .
Yleensä ensin sähköisesti toimiva solenoidiventtiili, jolle alipaineletku alipaineakulta. Solenoidiventtiili ohjaa puolestaan alipainetoimista sulkuventtiiliä, joka on joko moottoritilassa tai heti lämmityslaitteen kennon päädyssä.
Kuten tuossa alun tekstiosassa selostetaan... sähköinen ohjaus tulee ilmastoinnin / ilmanvaihdon lämpötilansäädöltä.
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Siihen ohjaukseen on yksinkertainen ratkaisu... laitat vaan napin johonkin kohti kojelautaa tai haluamaasi paikkaan.
Sellaisen, joka lukittuu, eli painikekytkimen. Sillä tavalaa saat halutessasi sen 12V solenoidiventtiilille.
Tuossa ylempänä sellainen todennäköisesti on ihan kuvassa.
Toki jos vaikuttaa olevan liikaa hommaa, niin ymmärrän kyllä.
Sellaisen, joka lukittuu, eli painikekytkimen. Sillä tavalaa saat halutessasi sen 12V solenoidiventtiilille.
Tuossa ylempänä sellainen todennäköisesti on ihan kuvassa.
Toki jos vaikuttaa olevan liikaa hommaa, niin ymmärrän kyllä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Nimenomaan se juttu oli se purukumi. Tommonen irtokytkin on sitä "parhaimmillaan", eikä jonkinlaisen kytkimen viritteleminen lämmönsäätimen taaksekkaan oikein houkuttele, pidemmänpäälle toimivan rakentaminen menee varmaan jo hyötyyn nähden kovin vaivalloiseksi.
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Okay. Lähinnä kyllä ajattelin siihen säätimien yläpuolelle niitä Opelin standardinappeja. Ebaystä saa niitä kohtuuhintaan. Toki siinä hommaa on, ja hyöty ei välttämättä ole niin suuri.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Kuvan nähtyäni muutan "ihmemötikän" nimeksi painekytkin: toimii ali tai ylipaineella joka ohjaa 1-napaista kytkintä.
Nimenomaan paine ohjaa sähkökytkintä eikä toisinpäin.
Kunnon tarkistaminen: Ota yleismittari jonka kytket sähköliittimiin piippausasennossa ja puhallat / imet letkusta; jos piippaus kuuluu komponentti on kunnossa.
Saisikohan tuon uusittua ...
Ei se olllut tosiaan nopeudensäätövastus mutta herää kysymys: mitä se ohjaa ? Jos puhallinta: tuntuu epäloogiselta että pitää olla ali tai ylipainetta ilmavirtauksen vuoksi joten
se ohjaa jotain muuta ? .... jäähdytyskierron sulkuventtiiliäköhän ... ehkäpä.
"Ja se sisäilman kieroläppä toimii normaalisti vaikka siinä "ihme mötikässä" jonka nimeä en tiedä, ei se liitin olekkaan paikallaan"
Menen tutkimaan TIS 2000 sta...
Nimenomaan paine ohjaa sähkökytkintä eikä toisinpäin.
Kunnon tarkistaminen: Ota yleismittari jonka kytket sähköliittimiin piippausasennossa ja puhallat / imet letkusta; jos piippaus kuuluu komponentti on kunnossa.
Saisikohan tuon uusittua ...
Ei se olllut tosiaan nopeudensäätövastus mutta herää kysymys: mitä se ohjaa ? Jos puhallinta: tuntuu epäloogiselta että pitää olla ali tai ylipainetta ilmavirtauksen vuoksi joten
se ohjaa jotain muuta ? .... jäähdytyskierron sulkuventtiiliäköhän ... ehkäpä.
"Ja se sisäilman kieroläppä toimii normaalisti vaikka siinä "ihme mötikässä" jonka nimeä en tiedä, ei se liitin olekkaan paikallaan"
Menen tutkimaan TIS 2000 sta...
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Olen edelleen sitä mieltä, että tuo on solenoidiventtiili. Sinivihreä "korkki" suojaa suojaa karaa.
Löytyy TISsin sähkökuvista kyseisen vuosimallin tiedoilla -> Body system -> Air Condition -> Venttiili kytkentäkaaviossa keskellä ylhäällä tunnuksella Y14.
Löytyy TISsin sähkökuvista kyseisen vuosimallin tiedoilla -> Body system -> Air Condition -> Venttiili kytkentäkaaviossa keskellä ylhäällä tunnuksella Y14.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
itellä toimi täpöllä jonkun aikaa,sit simahti kokonaan kun puhallinmoottori vähä lämpes,vaihdoin hiilet vaik oli vielä puolet hiilistä jäljellä,hiililtä lähtevä kuparijohto niin lyhyt ettei puolikuntoset hiilet enää ottanu kiinni kosketus pintaan...nyt pelittää joka nopeudella hienosti
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Vectran puhalluslaite lopetti toiminnan. Puhaltimen moottori pyöri normaalisti kun otti suoraan sähköt akusta. Siinä puhallinlaitteen kotelossaon se kierrosnopeutta rajoittava vastushässäkkä (lankavastukset), kun yritin ottaa etuvastuksen pois liittimestä huomasin että maajohton eristettä oli sulanut ja hapettunut liittimen sisäpuolelta.
AIVAN SAMA VIKA kuin aiemmin kuvattu tällä palstalla.
Hapettuhan poistaminen ja liittimen irroitus oli suuri työ, koska myös liitin oli osittain sulanut. Ruuvimeisselillä vääntämällä sen liittimen sai aukeamaan.
Koska moottorin sulake on 30A, niin tinajuotos ei kestä vaan on pakko käyttää apico-liittimia. Liittimen johtonippu ennen vastuksiaon todella lyhyt, mutta jos saat uuden maajohdon sen hapettuneen liitoskohdan yli, niin juttu on ratkaistu (ns hyppylangoitus hapettuneet liittimen yli).
Huomaa tarkistaa myös puhallusmoottorin hiilet , jos ne ovat kovin lyhyet ja jousivoima heikko, paina jousia alaspäin ja laita ohuet liuskat jousien yläpäähän painamaan hiiliä voimakkaamman alaspäin (huomaa jousipidikkeissä olevat raot joihin voit asentaa ohuet liuskat). Kokeile että hiilet pääsevät liikkumaan helposti ylös/alaspäin.
AIVAN SAMA VIKA kuin aiemmin kuvattu tällä palstalla.
Hapettuhan poistaminen ja liittimen irroitus oli suuri työ, koska myös liitin oli osittain sulanut. Ruuvimeisselillä vääntämällä sen liittimen sai aukeamaan.
Koska moottorin sulake on 30A, niin tinajuotos ei kestä vaan on pakko käyttää apico-liittimia. Liittimen johtonippu ennen vastuksiaon todella lyhyt, mutta jos saat uuden maajohdon sen hapettuneen liitoskohdan yli, niin juttu on ratkaistu (ns hyppylangoitus hapettuneet liittimen yli).
Huomaa tarkistaa myös puhallusmoottorin hiilet , jos ne ovat kovin lyhyet ja jousivoima heikko, paina jousia alaspäin ja laita ohuet liuskat jousien yläpäähän painamaan hiiliä voimakkaamman alaspäin (huomaa jousipidikkeissä olevat raot joihin voit asentaa ohuet liuskat). Kokeile että hiilet pääsevät liikkumaan helposti ylös/alaspäin.
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
mitenkä lie 2000vm 2½l vekkulissa.. automaatti ilmastoint jne. ei puhallin pyöri.. maadottaa puhaltimen hyppyjoholla, niin puhaltaa "täysillä" eli etuvastus tai säädinpaneeli PASKANA! eli onko näin "uudessa" vehkeessä tuota etuvastusta.. kolusin kyllä kaikki kotelot ja vempeleet.. apparinpuolelta sukelsin kuskin puolelle kojelaudan alta mutta ei näkyny.. ei viittis huvikseenkaan ostaa tuota säädinpaneelia..
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Automaatti-ilmastoidussa on transistorisäädin kuskinpuolella ilmastointilaitteen kyljessä kaasupolkimesta ylöspäin.tikkku kirjoitti:mitenkä lie 2000vm 2½l vekkulissa.. automaatti ilmastoint jne. ei puhallin pyöri.. maadottaa puhaltimen hyppyjoholla, niin puhaltaa "täysillä" eli etuvastus tai säädinpaneeli PASKANA! eli onko näin "uudessa" vehkeessä tuota etuvastusta.. kolusin kyllä kaikki kotelot ja vempeleet.. apparinpuolelta sukelsin kuskin puolelle kojelaudan alta mutta ei näkyny.. ei viittis huvikseenkaan ostaa tuota säädinpaneelia..
Tästä osiosta löytyy topicci säätimen vaihtamisesta ja korjaamisesta. Käytä siis hakua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
josse on se kahdella torroksilla oleva hopeinen köntti niin kiitoksia pikasesta avusta
Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*
Tuossa kuvat siitä :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... egu1-1.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... egu2-1.jpg
Vastaako paikka löytämääsi ?? Kahdella pultilla on kyllä kiinni.
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... egu1-1.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... egu2-1.jpg
Vastaako paikka löytämääsi ?? Kahdella pultilla on kyllä kiinni.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i