Vectran katsastus, päästöt puissa.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.

ViestiKirjoittaja Koso » 04 Helmi 2004, 18:16

joo kävin tossa katsastaa vectra 1.6i B vm-96
no ilmenikin että päästöt ei ole kohillaan,
eli O2 ja Lambda arvot vissiin liian korkeat miten sais korjattuu takapönttö oli ruostunu puhki eli se on nyt paikattu/maalattu, vaikuttaako toi katin toimintaan?
Oisko semmonen mahollisuus että kone ei ole kerennyt lämmetä kunnolla jonka seurauksena katti ei ole ottanut toimiakseen katsastuksen aikana ku eilen testasin nii kylmällä koneella tuli ihan pakokaasua ja kun kone oli kunnolla lämmin nii tuli pelkkää vesihöyryä. ??
Opel Vectra B 1.6i 16v
Koso
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 93
Liittynyt: 03 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja bearcat » 04 Helmi 2004, 23:16

Ainakin useammissa Opeleissa olen tuon lämpeämisen (tai siis sen puuttumisen)havainnut olevan päästöissä suurin ongelma.
Ei muutakuin reippaalle lenkille 10-15km ja kierrokset yli 4000 koko ajan. Sitten suoraan mittareihin kiinni, niin johan arvot muuttuu. Se katti ei lämpene tarpeeksi vaikka paikoillaan sitä huudattaisi.
bearcat
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Loka 2003, 03:00
Paikkakunta: Koria city

ViestiKirjoittaja jpisteh » 04 Helmi 2004, 23:48

no ilmenikin että päästöt ei ole kohillaan,
eli O2 ja Lambda arvot vissiin liian korkeat miten sais korjattuu takapönttö oli ruostunu puhki eli se on nyt paikattu/maalattu, vaikuttaako toi katin toimintaan?


Ei katin takana oleva vaikuta katin toimintaan, mutta mahdollinen vuoto sotkee mittaustuloksen. Nimenomaan pahiten lambdan ja jäännöshapen.

j.h
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 4241
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 03:00

ViestiKirjoittaja Koso » 05 Helmi 2004, 15:01

Joo ite kans oon miettiny kumpaakin noista. takapönttö on nyt paikattu ja testasin ajamalla noin 15km kovemmilla kierroksilla johan katti toimi mutta anto silti ihan pikkasen savua ei varmaankaan mitään huomattavia määriä. pitää vaan uusinnassa ajaa auto lämpimäks. :grin:
Opel Vectra B 1.6i 16v
Koso
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 93
Liittynyt: 03 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja OldVekku » 05 Helmi 2004, 15:40

Käykää hakemassa mittaustodistus joltakin huoltoliikkeeltä, he säätelevät kaasaria että saa arvot kohilleen. Ei sitä turhaan katsastusasemalal kannata eka kertaa testata jos on hiemaknin epäilyksiä. Itse kävin korjaamolla teettämässä "katsastustarkistuksen ennen varsinaista katsastusta. Muuten OK, mutta katsastusmies oli varsinainen seppä, ja hakkasi vasaransa pellinläpi. No tietääpähän ainakin minkä kohdan hitsaa.
OldVekku
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Joulu 2003, 03:00

ViestiKirjoittaja nemo » 05 Helmi 2004, 16:03

On 2004-02-05 14:40, OldVekku wrote:
Käykää hakemassa mittaustodistus joltakin huoltoliikkeeltä, he säätelevät kaasaria että saa arvot kohilleen.


Tollasen vm.96 1.6i Vectran kaasaria ei kyllä osaa mikään huoltoliike säätää!
nemo
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 161
Liittynyt: 29 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: espoo

ViestiKirjoittaja juha777 » 05 Helmi 2004, 20:30

eli toi o2 arvo eli happi johtuu juuri pakoputken vuotamisesta.

lampda tulee kans kohalleen kun putki on ehjä ja moottori riittävän lämmin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: juha777 on 2004-02-05 19:32 ]</font>
juha777
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 183
Liittynyt: 06 Tammi 2004, 03:00
Paikkakunta: Turku/lemu

ViestiKirjoittaja vectrasportti » 05 Helmi 2004, 20:33

On 2004-02-05 15:03, nemo wrote:
On 2004-02-05 14:40, OldVekku wrote:
Käykää hakemassa mittaustodistus joltakin huoltoliikkeeltä, he säätelevät kaasaria että saa arvot kohilleen.


Tollasen vm.96 1.6i Vectran kaasaria ei kyllä osaa mikään huoltoliike säätää!


Kai ne ny ainaki Opelixilla osaa säätää... :wink:
vectrasportti
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 03:00

ViestiKirjoittaja MikkoV » 05 Helmi 2004, 20:37

No minä voi lyödä vaikka vetoa ettei ne edes löydä sitä kaasaria! :smile:

-Mikko
Avatar
MikkoV
'Senator'
'Senator'
 
Viestit: 877
Liittynyt: 23 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja ipa » 05 Helmi 2004, 20:53

kannattaa viedä lada pajalle ne on perehtyny noihin kaasari+katti yhdistelmiin. :grin:

kyllä olis minullekkin tullu hylky monessa katsastuksessa jos olis jättäny korjaamon pakokaasutesterissä käymättä. poikkeuksetta seos rikkaalla. taisi muuten maksaa vuosi sitten 12euroo kaasarin säätö + päästötodistus ja jarrupenkissä käynti.
Signum 2.0T , Kadett B Junior 1100,
Avatar
ipa
OCF Member 2014
OCF Member 2014
 
Viestit: 8162
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

ViestiKirjoittaja Koso » 06 Helmi 2004, 06:48

Muuten hyvä mut tää kyseinen suto sattuu olee ruisku =) ja kyllä nyt pitäs mennä läpi ku putki on kunnossa. pitää viel oik. takalaakeri uusii. hurjasti hintaa tolla laakerilla ku navallinen kerta on. 158e laakeri + asennus ei kyl paha.
Koso
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 93
Liittynyt: 03 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja Koso » 06 Helmi 2004, 06:54

pitää kyllä vielä käyttää toi päästötesti jossain huoltamolla jotenki tuntu ettei katsastusmies otti muutenki nii hätäsesti kaikki päästötestit.
Opel Vectra B 1.6i 16v
Koso
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 93
Liittynyt: 03 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Finland

ViestiKirjoittaja jpisteh » 06 Helmi 2004, 10:31

On 2004-02-06 05:54, Koso wrote:
pitää kyllä vielä käyttää toi päästötesti jossain huoltamolla jotenki tuntu ettei katsastusmies otti muutenki nii hätäsesti kaikki päästötestit.



Jos ongelma oli lambda-arvo (liian suuri) ja O2 niin ongelma poistuu vaikka konetta lämmittäisi kovemminkin.

Pakoputki vuodot ovat saatava pois, että voi aloittaa vianetsinnän.

j.h
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 4241
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 03:00

ViestiKirjoittaja OldVekku » 06 Helmi 2004, 11:01

Uusikx: Käykää säädättämässä - mikäli tekniikka sen sallii - pakokaasupäästöt ja menkää testikuitin kanssa katsastukseen. Tietenkään ruiskuissa ei säädellä kaasarien mutta on niissäkin tarkistuskohteita, joiden olis syytä olla OK. Uusimmat vehkeet tosin ollevat vain merkkiliikkeissä. Hyvä kun tuo OBD testi siirty ainakin kesään.
OldVekku
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Joulu 2003, 03:00


Paluu Moottorit ja voimansiirto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 2 vierailijaa