Keltainen "mönjä" öljytikussa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.

ViestiKirjoittaja TMJ » 31 Tammi 2004, 01:00

Tänään tuli tarkistettua öljyt ja tikussa oli kellertävää mönjää melkein koko tikun verran. kulkupeli on G 1.6 16v.
Toivottavasti ei ole mitään mistä huolestua...?
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 03:00

ViestiKirjoittaja Farkku Obelix » 31 Tammi 2004, 01:43

jos jäähdytin nestettä häviää niin on sullekkin tulossa kansi remontti eteen.
Farkku Obelix
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2004, 03:00

ViestiKirjoittaja ipa » 31 Tammi 2004, 01:58

vesi öljy seosta!
kannattaa huolestua jos se kaikki mitä siellä oljytilassa on on tuota vatkulia.
menee hetkessä laakerit yms. liikuvat osat koneesta pilalle.

lyhyet ajomatkat saattaa aiheuttaa vähäistä kosteuden tiivistymistä koneeseen joka poistuu ajamalla kone kunnolla lämpimäksi, jotta se vesi ehtii haihtua pois.
Signum 2.0T , Kadett B Junior 1100,
Avatar
ipa
OCF Member 2014
OCF Member 2014
 
Viestit: 8161
Liittynyt: 12 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Savonlinna

ViestiKirjoittaja Astra G-98 » 31 Tammi 2004, 10:08

Tarkistappa äkkiä ne öljyt ettei oo samaista mönjää koko kone täynnä, ei meinaan ihan ilmainen remppa tiedossa jos joutuu koneen laittaa hiluiks ja laakerit sun muut vaihtamaan :sad:
Astra G-98
'Senator'
'Senator'
 
Viestit: 452
Liittynyt: 20 Marras 2003, 03:00
Paikkakunta: Nummela

ViestiKirjoittaja Azzyyr » 31 Tammi 2004, 11:37

Kyllä jos koko tikku on vesiöljyseosta, eli vettä siellä jo reilusti on, ni se meni kone aukasuun. Meinaan jostain (tod.näk. kannesta) menee vedet öljykiertoon..
Volvo V70 D5 -02
Opel Zafira 1.8 -99
Avatar
Azzyyr
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2240
Liittynyt: 09 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: JKL

ViestiKirjoittaja TMJ » 31 Tammi 2004, 13:32

voi perhana. selviäisinkö tiivisteen vaihdolla, öljy määrä oli min-max puolessa välissä. ja tietysti uudet öljyt..vai?

olisiko joku halkeama..
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 03:00

ViestiKirjoittaja Omega-a-pasconacona » 31 Tammi 2004, 14:18

On 2004-01-31 12:32, TMJ wrote:
voi perhana. selviäisinkö tiivisteen vaihdolla, öljy määrä oli min-max puolessa välissä. ja tietysti uudet öljyt..vai?

olisiko joku halkeama..

Avaamalla se vaan selviää. Älä ny ainakaan aja tolla!
Omega-a-pasconacona
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Elo 2002, 03:00

ViestiKirjoittaja Zipe » 31 Tammi 2004, 14:55

Mullakin on mittatikku aina epämääräsessä vaaleessa mönjässä (vesi-öljy seoksessa), kun huohotin on jäässä. Se roiskii öljyä pihalle siitä mittatikun kohalta ja kai sinne samalla kosteuttakin pääsee. Muuten öljyt kuitenkin ihan ok.

-Kadett -82, 1.3S-
Zipe
'Agila'
 
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Tammi 2004, 03:00

ViestiKirjoittaja TMJ » 31 Tammi 2004, 14:57

noh, näillä pääsen alkuun.
Kuva
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 03:00

ViestiKirjoittaja Astra G-98 » 31 Tammi 2004, 15:20

Mitä on muuten veivattu tol kyseisellä koneella?
Astra G-98
'Senator'
'Senator'
 
Viestit: 452
Liittynyt: 20 Marras 2003, 03:00
Paikkakunta: Nummela

ViestiKirjoittaja TMJ » 31 Tammi 2004, 16:05

n.95000km
ennen joulua käytin 90 huollossa. merkkiliikkeessä..
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 03:00

ViestiKirjoittaja Farkku Obelix » 31 Tammi 2004, 18:48

hmm,jos moottorilla on oikeesti ajettu vasta toi 95 tkm,niin ihmeen nopeeta kannen tiiviste on sitten mennyt...

Kannattaisi käydä mittaamassa puristus paineet jossain.Siitä voisi selvitä jotain.
Farkku Obelix
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 48
Liittynyt: 29 Tammi 2004, 03:00

ViestiKirjoittaja TMJ » 31 Tammi 2004, 20:05

Missähän noita puristuspainita voi käydä mittauttaan? huoltoasemat, merkkiliike?
osaateko hintaa sanoa noin?
Kuva
TMJ
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Loka 2003, 03:00

ViestiKirjoittaja SKL » 31 Tammi 2004, 21:11

Voihan se ihan kannentiivisteen vaihdolla mennä, riippuu nyt miten hirveesti sitä mönjää on. Tietty vesipumppu termareineen ja tiivisteineen kannattaa vaihtaa samalla vaivalla.

Meilläkin hieman tota möhnää huohotinletkussa on, osasyynä nää vaihtelevat kelit, tuppaa jäätymään huohotukset. Hieman toi vettäkin vie ja tarkotus on noi kyseiset kamat vaihtaa lähiainoina...Mutta ajettukin on reilu 180thkm..
OVERDRIVE.FI
SKL
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 1068
Liittynyt: 03 Joulu 2002, 03:00

ViestiKirjoittaja saljussi » 31 Tammi 2004, 21:15

Mikäli autolla ajetaan paljon lyhyitä matkoja ilman että kone lämpenee kunnolla niin saattaa tikkuputkeen tiivistyä kosteutta/öljyhuuruja mönjäksi mikä ei sinänsä kerro vielä mistään suuremmasta viasta jos öljy itsessään on normaalin väristä eikä harmaata velliä.
Vectra C GTS 2.2 Direct -05
saljussi
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 100
Liittynyt: 02 Maalis 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu Moottorit ja voimansiirto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa