z16let venttilien säätö.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
J.Harju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Syys 2012, 17:16
Paikkakunta: Lapua

z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja J.Harju »

Eli tässä nyt on arvottu että onko tuossa tässä kyseisessä z16let koneessa hydraylinen vai mekaaninen säätö?? Huoltokirjassa sanotaan että tarkastus ja säätö 5v/150tkm ja Opel huollon mukaan hydrauliset nostimet... Kertokaa toki viisaammat joilla varma tieto asiasta.
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Ei oo tainnu tarvita oopeleissa 80-luvun jälkeen säätää venttiilivälyksiä eli hydrot sulla siellä on :)
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kyllä 2000-luvun laitteista löytyy kovia nostajia palasäädöllä. Löytyykö semmoiset sitten tuosta koneesta, ei havaintoa.

Jos huoltokirja sanoo että Z16LET välysten tarkistus 150 tkm välein niin sitten siinä on kovat nostajat. Huolto höpisee vanhasta muistista ettei tarvitse säätää. Palasäätöiset venttiilit ei kyllä normaalisti juuri tarvitse säätöä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
J.Harju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Syys 2012, 17:16
Paikkakunta: Lapua

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja J.Harju »

Eli sen takia kyselen ku oli jostain syystä astra hukannu 2l öljyä... no huomasin tämän ilmeisen liian myöhään ja jtn vahinkoa siellä sattu...
Kone naputtaa aika ilkeän kuulosesti kylmänä n.1500rpm kohdalla. ääni katoaa vasta kun kone on kunnolla lämmin.... olisko jollain jtn ideaa mikä siellä on kärsiny?
Avatar
J.Harju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Syys 2012, 17:16
Paikkakunta: Lapua

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja J.Harju »

Tungin tuossa äsken meisselin korvaan ja kävin kuuntelemassa niin venttilinkoppaa vasten ei kuulunu mitään hämärää mutta kun meisselin pisti imusarjaa vasten nii sieltä se naputus/kolina tulee... onko tietoa mikä siellä vois olla irti tai väljä??
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juurikin noin kuten Tuomas kirjoittaa. Z16LEL, Z16LER, Z/A16LET, Z16XE-1, Z16XEP, Z/A16XER, Z/A18XER , Z17DT,Z17DTH,A/Z17DTJ,Z17DTL,A/Z17DTR ja Z30DT venttiilivälysten tarkastus ja säätö 150 000 km välein.
Z19DT ja Z19DTL 2 vuoden tai 60 000 km välein venttiilinvälysten tarkastus ja säätö.
Agilan moottoreissa 30 000 km välein
Z16XER LPG ja Z18XER LPG 120 000 km välein.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

jos siellä on samanlaiset kovat nostajat kuin volvon 5 pyttysessä bensakoneessa ni jää aika monelta säätämättä..

eka mittaa välyksen, toteat sen liian isoksi.... purat jakopään, nokat ja sen jälkeen saat painimen pois ja mittaat sitä sen jälkeen mikrometrillä ja hommaat paksumman tai ohuemman
paininkupin... parhaassa tapauksessa et saa yksittäisiä vaan tilaat jonku random sarjan 3 viikon toimitusajalla missä on sekalaisia kokoja ja niistä arvot paikalleen melkein sopivat...

hirmu saikkaamista... Onneksi 1.9 diisselissä on lätkäsäätö.. ei ne ranskalaiset ihan tyhmiä ole..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onko Opel oikeasti palannut takaisin menneisyyteen vai onko tuo jokin virhe käännöksessä?



Toi volvon säätö on oikeesti mahtava. Sama on kait V40 T4 moottorissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noissa koneissa on ihan oikeasti mekaanisesti säädettävä venttiilinvälys, ja edelleen, jos on palasäätö, niin ei juurikaan säätää tarvitse , kuten Tuomas jo kirjoitti. Itse tarkastutin aikoinaan Z19DT - koneen venttiilinvälykset , kun sillä oli ajettu reilut 200 tkm.
Ei ollut aihetta säätöön. Merkkiliikkeessä ei edes ollut palasarjoja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

joo mut volvossahan se on paska kun avaat ne 50 ruuvia ja nostat "venttiilikopan" pois niin nokat ei oo enää mitenkään kiinni kannessa.. Miten siinä sitte pyörittelet konetta ja
tarkastat väljyyksiä?

pitäs varmaan olla jonkunäköset asennuspukit laakerikauloille että voi mittailla väljyyksiä ilman sitä kantta.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Volvon merkkihuollossa on sellaset venakopat jotka on päältä auki. Saa mitattua välyksen.

Ei se palasäätö siihen säätötarpeeseen suuremmin vaikuta vaan istukan ja venttiilin materiaali. Ja dieselissäpä ne ei juuri kulu, johtuen matalammasta lämpötilasta ja kierrosluvusta(jousipaineet).
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
J.Harju
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 25 Syys 2012, 17:16
Paikkakunta: Lapua

Re: z16let venttilien säätö.

Viesti Kirjoittaja J.Harju »

Pistin fb:n ocf sivulle videon naputuksesta jos joku haluaa kuunnella ja kertoa mikä siellä metelöi.
Vastaa Viestiin