2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

ookkei, eli tuo erillinen valo testattu, ei vaikutusta lataukseen.. alkaa haiskahtaan että laturi rikki? :-?
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

siltäpä kuulostaa. onko sulla siinä useampi akku, sitä vaan ajattelin että jaksaako pitää kaikki latingissa, kuumenee ainakin kunnolla.
opel vectra c 2,2 gts
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

on useampi akku.. mutta ei tuo lataus noussut vaikka kytkin kontti akut irralleen ottamalla sulakkeen irti mikä yhistää etu akun taka-akkuihin..

kovilla pakkasilla se teki silleen että se latasi hyvin kun laitto käyntiin, latasi 15-20 min hyvin 13.8v ja sitten tippu sinne 12.4v. nyt lämpimämmillä keleille se lataus pysyy vain tuossa 12.4-12.5v..
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

olisko laturi liian pienitehoinen, hajoaa sillä
opel vectra c 2,2 gts
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

niinno 70A laturi tuola nytte on.. akkuja on nytte 72ah (keulassa orkkis paikala) ja kontissa väliaikasesti 125ah vartan iso vesi akku.. normaalisti sielä on 3-4kpl 72ah akkuja..

ja taisi muuten alkaa tämä laturi temppuileen jo ennenkö kytkin taka-akut etu akkuun, kun vasta joulukuun lopulla sain laitteet kasattua.. löysin tuosta laturista kuitin niin 1.12 olen sen ostanu, ja sillon heti asensin sen. lataus heikkeni (auton oman mittarin mukaan) jo siinä puolen kuun kohalla joulukuussa, ja asensin lisäakut ja laitteet autoon vasta aivan joulukuun lopulla, pitkän tauon jälkeen (uusin laitteet).
kumma kyllä, vaikka laturi lataa 12.4-12.5v niin silti akut ei oo ollu vielä kertaakaan tyhjät, edes pitemmän seisottamisen jälkeen.. viime kesänä esim akku tyhjeni jo yön aikana.. ja sillon laturi latasi kunnolla.
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kannattaa varmaan kokeilla ottaa ne taka akut kuitenkin pois käytöstä ja mitata sitte jännite vain yhdellä akulla, ei kai 70a riitä useampaan akkuun. laita orkkiskuntoon ja mittaile sitten.
opel vectra c 2,2 gts
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

testasin jo, ei vaikuttanut asiaan mitenkään oliko taka-akut (tai tällä hetkellä taka-akku) käytössä vai pois käytöstä.. lataus ei noussut kuin 0.2v eli 12.6v alko lataamaan ilman taka akkua. saman nousee kun laittaa puhaltimen pois päältä, vaikka olisi taka-akku kytkettynä..

E. ja mulla taisi viime kesän pyörittäa laitteistoa niin oliskohan ollut 45A laturi, ja silloin ainakin latasi yli 14v lähes koko ajan..
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

ootko tutkinut laturin ja akun välisen johdon että on kunnossa, laita vaikka uus suoraan, ja eikö tuossa ole laturissa maadoitusvikaakin ollut, elikkä laita laturille oma erillinen maapiuha, ja voihan sen latauksen mitata laturin päästäkin, eihän tuo ole totta että vectrassa ei laturi kestä. kyllä siinä on jännitehäviöitä jossain liitoksessa, taitaa tuossa mennä laturin piuha ensin startille, joten kokeile suoraan akun plussasta laturin b+. ja tarpeeksi paksulla kaapelilla, ei millään kajarinpiuhalla.
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
Miku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 10:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja Miku85 »

Helpoin tapa selvittää on jos ei oo pitkä matka esim motonetin tuote: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=13-2052

Viet vanhan sinne, jos ei auta meet takas uuden kanssa ja otat vanhan takas.
Ton hinta on yllättävän alhainen 69,90
Opel Vectra B 2.2DTI (Y22DTR) Caravan Elegance 2001.
ex. Opel Vectra B 1.6i (X16XEL) Caravan CD 1997.
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

ei täs ny vectra ookkaan, vaan omega..

Mutta joo, tänään laitoin tilaukseen 25mm2 kaapelia 3 metriä, teen sinne sen piuhan uuden mikä menee laturi-startti-akku, kokeillaan jos sillä paranis.. laturi on maadoitettu kiinnitys pisteeestään runkoon..
tuota onkin pitänyt testata tuota latausta laturin päästä, vaan ei ole vielä saanut mitattua kun yksin värkkää ja aina pimeä kerennyt.. jos tänään saisi sieltä mitattua..

lähin motonet on rovaniemellä, traktorilla liikun itse, niin on tuo vähän liika kaukana. (ei ole vielä autonajoon oikeuttavaa muovi läpyskää, täytän ensi kuussa 17, alkaa viimenen kesä ennen korttia pitäs saada omena kuntoon ja kilpiin :) )
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

dooddiin.. eli testasin latauksen laturin päästä ja maadoitin yleismittarin laturin runkoon.. lataus sillätavalla 14.33v. lataus maadoittamalla yleis mittari runkoon 14.35v (liekö nousi vain siinä ajassa kun etin sopivaa maadoitus paikkaa).

Eli se virta tosiaan katoaa siinä matkalla jonnekin huisin helvettiin mitä sa leturi pukkaa kun etuakulle oli lataus nyt vain 12.45v.. eli asia varmaan korjaantuu tuolla kun vaihdan sinne vähän paksumman kaapelin ja uusin liitokset :)

mutta eniten mietityttää se, kun vaihdoin ne hiilet, niin sen jälkeen latasi sen päivän yli 14v, mutta 2 päivää myöhemmin se lataus oli taas olematon hieman päälle 12v.. noh, -(z)- han se on :lollis:
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Avatar
Miku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 10:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja Miku85 »

Hyvä että selvis uusi + akulle vaan, maadoitus on rungossa.
Opel Vectra B 2.2DTI (Y22DTR) Caravan Elegance 2001.
ex. Opel Vectra B 1.6i (X16XEL) Caravan CD 1997.
ab^]
OCF Member 2017
Viestit: 360
Liittynyt: 09 Loka 2011, 00:46
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja ab^] »

Ilmeisesti ei selvinnyt :banghead:

Laitoin uuden suunniteltua isomman kaapelin viellä, eli 50mm2 kaapelin vedin laturilta akulle. KYLMÄNÄ lataus ok, 13.6v.. vähän aikaa tyhjäkäyntiä niin lataus tippuu sinne 12.4-12.8v hujakoille.. laturin perästä mittasin latauksen lämpimänä, sieltä tuli 14.34v lämpimänä, ja 14.88v kylmällä laturilla..

KUINKA PALJO LAKUA VAATII ETTÄ SAA SEN YLI 14V LATURILTA AKULLE??!? perkele.. vai onko se tuosta menny se jännitteen säädin, kun jos laittaa valot tai minkä tahansa sähkölaitteen päälle niin lataus tippuu viellä entisestään.. :banghead:

laitoin vielä sinne laturin perään prikkoja siihen tappiin mihin tulee akulle menevä johto kiinni, että tulisi hyvä kosketus..

tulisko kellään vielä mitään muuta mieleen mitä kannattis kokeilla? heräte kokeiltu, vaihdettu kaapeli kokeiltu, hiilet vaihdettu..
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mitä näyttää voltteja kun mittaat:
Akun miinuksen ja laturin rungon väliltä.
Akun plussan ja laturin nastan (sen mihin tulee akulta plus) väliltä.
Avatar
Miku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 10:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2.0i A-omega koneen vikavalo palaa laturirempanjälkeen?(-89)

Viesti Kirjoittaja Miku85 »

Jos piuhapuoli on kunnossa niin haiskahtaa vahvasti laturin diodivialta...
Harmi että sulla ei oo samassa nipussa ollut tuo jännitteensäädin ja hiilet kuten mulla boschissa :D niin eipä jäis sen arvailun varaan.
Jännitteensäädin rikkinäisenä yleensä nostaa latausta liiaksi, harvemmin laskee...

Vielä lisäyksenä se että kuumeneeko laturi nopeasti? Niin kuumaksi että polttaa melkein käden?
Opel Vectra B 2.2DTI (Y22DTR) Caravan Elegance 2001.
ex. Opel Vectra B 1.6i (X16XEL) Caravan CD 1997.
Vastaa Viestiin