Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ab^] kirjoitti:okke, eli pitää vielä vähän hivassa sitä liukurengasta en tosin kattonut sen tarkemmin, mutta ei ainakaan silmään pistäny halkeamia tai muita siinä renkaassa..
mitä viellä.. romuttamolta tuon ostin, 110tkm ajetusta autosta oli kuulemma otettu.. soitin ja kyselin josko sais rahat takasin mutta sanoivat vain että ennen lähetystä testasi jotenkin että latasi hyvin.
Jos ne sanoo että on testannut niin ei se riitä, jos se ei toimi niin ei.
Itekin ostin vähän aikaa sit yhden osan niin huomas kyllä tyypistä että on sika. Pisti heti takataskusta lompsaan massit ja näki et on kusettaja, no onneksi oli toimiva osa silloin.
Nehän aina yrittää kusettaa ei muuta ku sanoo kovaa takas.
Itsekkäässä maailmassa, itsekäs pärjää!
Siel on joku inarin esson pena kusettanut.
Opel Vectra B 2.2DTI (Y22DTR) Caravan Elegance 2001.
ex. Opel Vectra B 1.6i (X16XEL) Caravan CD 1997.
niinhän noita on.. paikalliselta autoromuttamolta yleensä osia hakenut ja sieltä saanu rahat takas jos on tullu jotain ongelmia osan kanssa.. sieltä vain ei löytynyt sopivaa laturia niin piti jostain tampereen läheltä tuo ostaa.. empä jaksa alkaa tuon kanssa tappeleen sen enempään, kun en tuosta maksanut kuin 45€(sis postit) kun sain tingattua.
kokeilla jos tulis kuntoon sillä jännitteen säätimellä ja jos ei niin onpa ainakin ehyt uus jännitteen säätäjä varalla
ja kyllä sitä, kun itekkin tässä alkanut yritystä pyörittään (koneurakointia) niin huomannut että joissain asioissa tosiaan täytyy pysyä omassa kannassaan ja olla ''itsekäs''. Ei täällä muuten pärjää, valitettava tosiasia
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
sulla on ollutkin huonoa tuuria laturin kans, simppeli korjata tuokin peli ja yleensä kestää isältä pojalle, olisko vika muualla kuitenkin. tuota lcd juttua, että jospa siinä se vika on. laita erillinen merkkivalo niin toimii ainakin. sen merkkivalon on toimittava että lataa.
mites tuollaisen erillisen merkkivalon sitten laitan?
ja kyllä siinä on laturit ladannut kunnollakkin, että eine aina ole rikki olleet, mutta noita on tosiaan menny noita latureita useampikin jostain syystä..
E. niin ja silloinko edellinen laturi sippasi lopullisesti niin se vilkutti tosiaan niitä nuolia ja kojetaulussa palo (!) merkki valo.. en tiä sitten että onko se tuo tavallaan se latauksen merkkivalo vai mikä?
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
laita erillinen merkkivalo kabiiniin, eli laturin päästä toinen johto siihen, se ohut, en nyt kännissä muista mikä se on mutta muistaakseni ei ole vaihtoehtoja, ja toinen karva maahan, se on siinä sitte, eikai sulla ole paska akku että laturit kosahtaa. tässä vain sitä kun ei ole tuota ongelmaa juuri ollu tuossa autossa. ihmettelen tuota lcd nuolinäyttöä, pelaako vai ei kunnolla. kokeile et häviä mitn.
ei ole paskoja akkuja, ovat melkein uusia ja hyvin pitää virrat.. NO jos se noin helppo on se erillinen val osentaa niin pärkkele.. taijanpa käyä jonkunmoisen pienen valoon tänään ostaa ja laittaa
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Siis tuon valon pitäisi olla sytytysvirran ja laturin "herätteen" (D+, osaisin englanniksi asiat paremmin) välissä, ei maan ja laturin D+ välissä. Herätevirran (excitation current/small field current) kulkeminen (ilman että laturi pyörii) aiheuttaa valon palamisen, ja sitten kun laturi lataa niin menee jotain diodia pitkin sähköä sen laturin sisäisesti ja sammuttaa tuon valon.
A Vectran manuaalin mukaan (oletan että se LCD mittaristo on tarpeeksi samanlainen, kerro jos ei ole, ei nyt satu olemaan omega manuaalia käsillä) niin "Volttimittari ja varoituskenttä" "Varoituskenttä toimii samalla myös latauksen merkkivalona tavanomaiseen tapaan: sytytysvirran ollessa kytkettynä ja moottorin ollessa pysähdyksissä varoituskolmio palaa vilkkumatta" joten oletan että LCD mittaristossa on joko tuo polttimo ihan jonkun varoituskolmion tai sitten tuon battery-logon takana tai sitten vastaava toiminnallisuus toteutettu jotenkin muuten - mutta kyllä senkin pitää antaa sinne laturille D+ virtaa kun sytytysvirta on päällä ja jonkun laturivalon pitää palaa kun sytytysvirta on päällä mutta ei kone päällä.
ookei.. no ilmeisesti tuossa MUISTAAKSENI se kolmio alaspäin palaa koko ajan kun virrat on päällä, ja palaa myös (!) logo. käyn asian tarkistamassa kun töiltä ennätän.
Lumiurakoijjan unelma päivät
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
niin on, pöllyssä muistin väärin, se on sinivalkoinen d+. mutta kokeilisin kuitenkin erillisellä merkkivalolla, ehkä pitää olla oikean kokoinen poltin tai kannattaa laittaa sellainen, mikä se sitten nyt onkaan.
jep, taisiis oli sinivalkoinen, nykyään pinkki-musta. omassa autossa siis.. kun oli poikki se johto aika likeltä laturia niin tinasin pätkän uutta johtoa siihen..
täytyy se lamppu kokeilla, mutta nyt alko mietityttään että pitääko se laittaa siis siihen nykyisen johdon väliin, VAI voiko sen laittaa kuten lmb sen kertoi, että vain johto laturilta ja maadottaa?
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
voit sitäki kokeilla, mutta taitanee olla tosiaan oikein kun laitat toisen siihen laturin karvaan ja toisen syttövirtajännitteeseen, senhän saa sulakerasialta. tuon voit kokeilla vaikka moottoritilassa toinen edelleen sinivalk ja toinen akun plussaan ja auto käyntiin sitten latausjännitemittaus, mutta näin sitä ei voi jättää, pitää katketa jännite kun virtalukko on nollaasennossa.
aivan.. okei.. eli Sen voi testat hyppylangalla suoraan akusta sen heräte asian?
no mutta mites jos sen rakentaisi tyyliin akku-(sulake)-nappi-valo-laturin D+? oisko mitään ideaa toimivaksiki ratkaisuksi? kun tuo auto nyt sattuu olemaan tuollainen projekti, jolla tullaan soitteleen äänenpaine kisoja, mutta toki auto laitetaan kuntoonkin, että saadaan kilpiin se..
meneepä hankalaksi kun otitte tuon heräte asian puheeksi.. mutta ei se auta, halvempi ois toki kun se vika olisikin siinä, että vetäisi tuollaisen oman napin ja valo sille..
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
no voihan kele. vedä laturin d+ karva siihen toiseen polttimon pinniin ja toiseen jostain mihin tulee jännite kun virrat laittaa autoon päälle. niin mitä nappia tarkoitat, ei tuohon tarvi sellaista, pitäis noin toimia suoraan.