Ajotietokoneen polttoaineenkulutuksen mittaus, VectraB 2.0

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JarzaS
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2011, 16:05

Ajotietokoneen polttoaineenkulutuksen mittaus, VectraB 2.0

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Mitenkäs mitataan polttoaineen kulutusta. Auto on siis Vectra 2.0 CDi Sport Caravan (oliskohan se nyt noin?) ja moottori tais olla x20xev. Saattoi mennä hiukan pieleenkin näin ulkomuistista.

Ongelma on se että ajotietokone väittää keskikulutuksen pyörivän tuolla 3,9l/100km paikkeilla. Toihan on vaan toiveunia ;)
Miten tuo mittaus tapahtuu. Anturit, jne... onko conffauksissa joku kalibrointimahdollisuus tms?

Toinen ongelma tuossa on että kun tankki alkaa hiippua tyhjäksi (ehkä reilu. 40-50l mahtuu) niin polttoainemittari sekä lämpömittari "romahtavat" ja polttoainevalo alkaa vilkkua. Vika taitaa olla tuossa olla polttoainetankin anturissa. Ihan varma en kuitenkaan voi olla tuosta kun olen sen vasta yhden kerran nähnyt.

OP-COM-palikan tilasin, jos tosta olis mitään apua. Ja saakohan tolla myös ton vakionopeussäätimen aktivoitua? viikset ja palikat olis kun vaan ruuvais paikalleen.

Kiitollinen olisin vastauksista.

Jari
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Ajotietokoneen polttoaineenkulutuksen mittaus, VectraB 2.0

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kato se softa että on oikea, paina molempia viiksennappeja yhtäaikaa ja kato näytöstä onko 007, jos on 009 niin silloin näyttää liian pientä kulutusta, ei sen polttoaine valon kuulu vilkkua, mikä vm on.
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
2639
'Senator'
'Senator'
Viestit: 582
Liittynyt: 16 Marras 2009, 20:00
Paikkakunta: Turku

Re: Ajotietokoneen polttoaineenkulutuksen mittaus, VectraB 2.0

Viesti Kirjoittaja 2639 »

JarzaS kirjoitti:Mitenkäs mitataan polttoaineen kulutusta. Auto on siis Vectra 2.0 CDi Sport Caravan (oliskohan se nyt noin?) ja moottori tais olla x20xev. Saattoi mennä hiukan pieleenkin näin ulkomuistista.

Ongelma on se että ajotietokone väittää keskikulutuksen pyörivän tuolla 3,9l/100km paikkeilla. Toihan on vaan toiveunia ;)
Miten tuo mittaus tapahtuu. Anturit, jne... onko conffauksissa joku kalibrointimahdollisuus tms?

Toinen ongelma tuossa on että kun tankki alkaa hiippua tyhjäksi (ehkä reilu. 40-50l mahtuu) niin polttoainemittari sekä lämpömittari "romahtavat" ja polttoainevalo alkaa vilkkua. Vika taitaa olla tuossa olla polttoainetankin anturissa. Ihan varma en kuitenkaan voi olla tuosta kun olen sen vasta yhden kerran nähnyt.

OP-COM-palikan tilasin, jos tosta olis mitään apua. Ja saakohan tolla myös ton vakionopeussäätimen aktivoitua? viikset ja palikat olis kun vaan ruuvais paikalleen.

Kiitollinen olisin vastauksista.

Jari
Juupa. Mulla sama ongelma alusta asti, eli hieman hämmästytti, miten taloudellinen 2-litrainen B-Vekku voikaan olla :wink:. Epäilys toki heräsi, kun entinen A-Vekku vei suunnillen sen tasan kymmenen litraa kaupunkipyörityksessä, niin miten tämä tehokkaampi ja raskaampi B-malli edes samaan pystyisi. No, onneksi vie sen suunnilleen saman kympin, eli vararikko ei uhkaa ihan vielä huomenna (eikä toivottavasti ylihuomennakaan, jos pensan hinnat eivät enää tästä nouse).

Sen ajotietokoneen uudelleenohjelmoinnista merkkiliike tosiaan veloittaa sen 45 e, vaikka tällä foorumilla on kerrottu, että halvemmallakin pääsee. Ainakaan Turun seudulla en ole löytänyt puljua, jossa olisi tarvitavaa laitteistoa ko. hommaan. Vai onko kellään parempaa tietoa???
Ooppeli ei ruostu!


Vectra 2,0 CD Sport '97
JarzaS
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2011, 16:05

Re: Ajotietokoneen polttoaineenkulutuksen mittaus, VectraB 2.0

Viesti Kirjoittaja JarzaS »

Niin. Kyllä ohjekirjakin sanoo että se polttoainevalo syttyy ensin ja sitten kun se vilkkuu, pitää mennä heti tankkaamaan.

Vuosimalli jäikin tuosta pois, se on -98.

Täytyy toi versio tarkistaakin. Jos toi ohjelmointi ei ton enempää kustanna niin sehän kortti pitää katsoa, Onkohan Jyväskylässä päin tolle tietotaitoa ja laitteita.

10l tietämillä toi kulutus tosiaan on tankkausten perusteella ja ollut tähän mennessä ihan nurkka-ajelua. Tietsikka näyttää nyt 3.6l/100km.

Uusi tuttavuus on tuo mulle ja nyt on päässyt ooppelia opettelemaan vasta parin tankkauksen verran. Ihan tyytyväinen olen ja varsinkin kun edeltäjä oli GolfII 1.3l vm -87 niin täähän on herkkua. Tosin työreissuja ajelen liisinkiavensiksella joka taas kesällä lähtee vaihtoon :)

Vakionopeussäädin tuohon täytyy kyllä saada laitettua.
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Ajotietokoneen polttoaineenkulutuksen mittaus, VectraB 2.0

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kato että on valmius vakkarille, mulla ei ole, sieltä vilkkuviiksestä näkee jos on ylimääräinen pistoke siellä samassa johtosarjassa, jaa vai vilkkuu kuitenkin, en ole sitten ajanut tankkia tarpeeksi tyhjäksi. varmasti siellä on ainakin merkkihuollossa tech millä sen softan vaihtaa, mutta voi se onnistua jollain läppärilläkin, en tuota tiedä. mutta helppo se on itse ensin katsoa mikä siellä on.007 ja 4 ja 14972 on mulla -96 x20xev vectrassa. alkuun oli 009 ja jotain niin näytti liian alhaista kulutusta ja range liikaa.
opel vectra c 2,2 gts
Vastaa Viestiin