omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos sieltä Porin suunnalta vaikka löytyis joku foorumilainen, joka voi ystävällisesti auttaa vikakoodien luvussa ??
Epäilemättä oli useampi vika samaan aikaan.
Sammuminen voi johtua virtalukosta, bensapumpun releestä, ECUn releestä tai vaikka siinä aukun viereisen hieman kolmiomaisen releboxin lähellä olevien liittimien hapettumisesta / huonosta kosketuksesta siitä kastumisesta johtuen.
Puolapaketista tuskin johtuu... sehän on siellä moottorin tkapuolella ja yleensä oireilee pätkimisenä vedätettäessä / kiihdytettäessä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa muutama kuva moottoritilan komponenteista :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... eComp1.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... eComp2.jpg

Vaikea sanoa ilman kuvaa, mitä ne akun vieressä olevat mustat mötikät ovat... veikkaan , että ovat johtosarjojen liittimiä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Non ni tallilta tultiin taas ja ilmeisesti vika kohta paikallistettu... -(z)- käydessä tasaisesti tyhjäkäyntiä
kun heiluttaa johtoa ja liitintä joka on vissiin kampiakselin asennontunnistimen johto , ainakin
piuha menee alas , niin sammuu tai käynti alkaa soutaa matalilla kierroksilla . Naapuri pätkäisi
liittimen pois ja tinas johdot yhteen , seuraus pelaa pelaa paremmin mut vieläkin sammuu jos
johto ravistaa :banghead:
Äkkiseltään en en motonetin sivuilta löytänyt kampiakselinasennontunnistinta ,siinä kai olis
se johto mukana .
Millainen liitin siellä muuten on , siis tunnistimen päässä ja onko helpossa paikassa ?
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Olisko tosiaan Porin seudulla sellaista taikuria joka osais noi vikakoodit lukea , vaivan palkan saa oluena
tai rahana , kumpi sitten miellyttää
Puh: 040 8385645
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Joo otin auki sellaisen mustan mötikän ja tosiaan näytti joiltai liittimiltä , ei näkynyt mitään vesivahinkoja
kärsivän vaikka neste suihku on mennyt suoraan niitä päin :lollis:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei kyllä siltikään pitäis sammua, vaikka olis kampiakselin anturi rikki, ellei sitten nokka-akselin tunnistin ole myös. Pitäis toimia jommalla kummalla.
Toki vikaa on ja korjata on syytä.
Pitäis kyllä motonetista anturi löytyä.
Ei ole liitintä siellä alhaalla... se on vain ylhäällä.
Tuossa 2 kuvaa :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... sePick.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... sPick2.jpg
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, ettei ollut vesivahinkoa liittimessä. Tiivisteet siis pitivät.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Jahas no nyt menee mystiseksi , Robertx:llä on kyllä niin paljon otantaa asiasta et en lähe kiistelee ,
nokka-akselin asennontunnistimen liittimen otin auki jo aiemmin ja siellä näyttäs olevan kaik OK
toi johtosarja mikä kulkee muovi paketissa , ei siihenkään luulis mitään vikaa tulevan kun ulkoisia
vaurioita ei ole ,
toisaalta aina kun siellä suunnalla räplätään , tapahtuu jotain :roll:
Jos ei olis noin siisti korinen niin mulla olis pika sopattu farkku pihassa :lol: :no:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei välttämättä ole mystistä ja turha on kiistellä, vaan ongelmat korjataan. Huomaa, että kirjoitin pitäisi. Tosin, mikä on Omegan vuosimalli ?? Se saattaa vaikuttaa. Alkupään B-Omegat ovat Simtec 56.0- tai 56.1 - moottoriohjauksella ja sen toiminnoista en ole niinkään varma. Tuo kampiakselin anturi / nokka - akselin anturi korvausominaisuus on ainakin Simtec 56.5 :ssä.


Motonetin antureita :
YKK-anturi Opel X-moott NOKKA 10-9109 2,0i16V-100kW YKK-anturi NOKKAaks (X20XEV-moott) NELIÖliitin/Tarvike [1994 - 2003] 34.50 €

YKK-ant Opel X-moott NOKKA"GM" 10-9209 2,0i16V-100kW YKK-anturi NOKKAaks (X20XEV-moott) NELIÖliitin/aito GM [1994 - 2003] 49.90 €

YKK-anturi+johto Opel-16V 10-9208 2,0i16V-100kW YKK-anturi+johto/NOKKAaks (Korjaussarja SOIKEAlla liittimellä, X20XEV, alkuperäinen GM/Hella/Siemens) [1994 - 2003] 99.90 €

YKK-anturi Opel-16V 10-9213 2,0i16V-100kW YKK-anturi/NOKKAaks SOIKEAlla liittimellä jos vaihdettu korjaussarja (Aito GM, X20XEV) [1994 - 2003] 89.90 €

YKK-anturi Opel X18/20XE taaju 10-9195 2,0i16V-100kW YKK-ant/KAMPIaks ->?96? alustanumeroon ->14194716 (X20XEV/taajuus/82cm johto) [1994 - 2003] 69.90 €

YKK-anturi Opel X18/20XE Hall 10-9194 2,0i16V-100kW YKK-ant/KAMPIaks ?97?-> alustanumerosta 14194717-> (X20XEV/Hall/85cm johto) [1994 - 2003] 49.90 €

Ne vikakoodit auttaisivat nyt tuossa, mutta toki mielestäni viisaasta olisi se kampiakselin tunnistin vaihtaa.

Jompikumpi noista motonetin antureista on oikea ( nuo kaksi alinta ovat kampiakselin tunnistimia)

Vaihdon kanssa kannattaa sitten olla huolellinen. Katso tarkkaan , kuinka syvällä se vanha on ja että tiiviste tulee mukana pois.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Romutin päässäni tuon anturi vian , syystä että kaasua annettaessa kone ei pätki ja huutaa ihan iloisesti rajoittimeen , ei hitto jos joku piha tai anturi oli sökönä
antais se jotain merkkiä kun mennään yli 2000 kierroksen . Mä haen tänään sen tyhjäkäyntimoottorin , siinä voi mennä satanen haaskuuseen mutta tiedätte
sitten ainakin keneltä ostaa halvalla kunnossa olevan säätimen , millä ikää korkeintaan 2v
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2720
Liittynyt: 09 Helmi 2006, 21:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

Koita nyt oikeasti lukea ne vikakoodit, ainakin Kadett 90:llä on suomenkieliset ohjeet sitä varten. Säästät todella pitkän pennin ja sentin kun et vaihtele sitä sun tätä turhaan. Ei 90-luvun autot vielä niin vaikeita ole saada kuntoon.

Itsellä oli -95 Vectra samalla koneella ja vaihdoin siihen nokka-akselin asentotunnistimen, kampiakselin asentotunnistimen ja lambda-anturin niin vikavalo sammui. Vikakoodeja tosin oli näiden lisäksi aika monta. Nokka-akselin tunnistimessa on se uudemmanmallinen johdonpää hyvin tarkka oikeasta liitoksesta. Kampiakselin tunnistimen johto menee sieltä aivan anturin juuresta helposti poikki kun on niin hölmössä asennossa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juuh, ja Kadett90 on ne useampaan topicciin liittänyt, joten haulla kyllä varmasti löytyy. Eikä ole oikeasti vaikeaa se vikakoodien luku.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
malonari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 206
Liittynyt: 11 Elo 2010, 11:46
Paikkakunta: Nakkila

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja malonari »

Vaati astetta enemmän viitseliäisyyttä mitä olis ollu mutta nyt -(z)- rokkaa kun uus :worship: eli kaasuläppäkotelo rasvaiseen käteen ja totaali puhdistu , oli kyllä
sen tarpeessa . Todellinen vika oli siinä että tyhjäkäyntimoottoria joskus vaihtaessani olin vääntäny kierteet pilalle :bonk: no nyt on kasimillinen kierre kaasuläppäkotelossa
eikä ole tarpeen kiristää hampaat irvissä pultteja kiinni , oppi sen taas .
Oli aika hyvin hörppinyt ilmaa siitä välistä ja näin sekoittanut seoksen nyt on uusi säädinkin , pitihän se kiukunpäiten käydä ostamassa , eli nyt olis 2 vuotta vanha
säädin kaupan 40e .
Tulihan tää ralli maksamaan melkein 130e mutta jos olis korjaamolle vienyt , oltas vasta ovi avattu tuohon hintaan . Ja totta mun on pakko opetella vikakoodien
lukua tosin tiedä sitten olisko tässäkään tapauksessa ollu oikeesti apua .
Mutta pää asia että taas vanha omena rulettaa , enkä ehtinyt lekalla paalata tota kiusan kappaletta :D
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että kuntoon tuli :thumbsup:
Jeps... on autossa paljon ruuveja ja pultteja, joita ei saa kiristää hampaat irvessä... ihan vain sormitiukkuus riittää.
Tuohan sen selittää, kun sai ilmaa välistä.
Vikakoodien luku on tosiaan hyvä opetella... olis se voinut tässäkin tapauksessa jotain kertoa.
Pääasia tosiaan, että rulettaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
gt 16v
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 15 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Ristiina

Re: omega x20xev tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja gt 16v »

Täällä oireilu jatkuu. Nyt se kierrosten humppailu on vähän vähentyny mutta tyhjäkäynti tapittaa aina vain 1500 rpm. Ei vuotoja, kotelo puhdistettu, Tyhjäkäyntimottori puhdistettu ja laitettu tiiviste liimalla kiinni. Ei apuja. Välillä kun antaa oikee kunnolla runtua tokenee vähäks aikaa mutta vika palautuu tovin kuluttua. Rasittavaa! Meenkö ostamaan uuden säätimen, Paljonko maksaa?

Onko tuo EGR venttiilin tulppaus niin yksin kertaista että kääntää vaa siitä päältä sen ruuvin kiinni, Pitääkö jotain muuta vielä tehä?

Jossain puhuttiin jostain läpötilananturin mittaamisesta, miten se tehää ja vaikuttaako edes tähän asiaan?

Kiitos jo etukäteen.
Vastaa Viestiin