B Omega moottorin häiriövalo? *VIKAKOODI LUETTU*

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.

B Omega moottorin häiriövalo? *VIKAKOODI LUETTU*

ViestiKirjoittaja HMS77 » 02 Tammi 2007, 06:45

Ajelin äsken töihin ja yhtäkkiä moottorin häiriövalo syttyi muutamaks sekunniks ja sammui. Teki sitä aika säännöllisesti ja toistu niin kauan kunnes pääsin töihin. Kone kävi ihan ok, ei tuntunu olevan mikää vialla. Minkähän merkki tuo nyt sit mahtaa olla, vai onko vika tyyppiä ooppelin omat sähköhäiriöt..?
Viimeksi muokannut HMS77 päivämäärä 03 Tammi 2007, 16:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja paspartuu » 02 Tammi 2007, 08:47

Uskoisin, että kyseessä on x20xev moottori? Mulla teki astrassa saman jutun, sitten oli pieni tauko, että ei enään palanut vikavalo ja sitten alkoi ongelma, että alkoi kulkemaan vähän vaivalloisesti ja heitti vikaohjelman päälle (ei kierrä yli 4000rpm). Ei polttanut vikavaloa kokoaikaisesti mutta oli jättänyt kuitenkin muistiin nokka-akselin asento tunnistimen. Joten hain uuden kyseisen tunnistimen, ja hain sen motonetistä, kun merkkiliikkeessä maksoi 170€ ja motonetissä jotain 60€ ja oli taas tismalleen samanlainen, kun autossa jo oli kiinni (gm kaiverrukset yms.)
Muuten, kuinka paljon autolla on ajettu? jotain +200tkm?
Astra F 2.0 16v GSi
Avatar
paspartuu
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 244
Liittynyt: 15 Joulu 2005, 09:12
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja HMS77 » 02 Tammi 2007, 08:51

Kone on x20ce eli 8-tappinen. Ajettu 175tkm. Tuo voinee liittyä myös EGR:ään, pitää ny kattoo vieläkö valo vilkuttaa ku pääsen töistä..
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja gallop » 02 Tammi 2007, 09:59

Lueppa vikakoodit niin ei tartte arvuutella :D
Opel Omega MV6
gallop
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 88
Liittynyt: 14 Syys 2006, 19:49
Paikkakunta: Uusimaa

ViestiKirjoittaja HMS77 » 02 Tammi 2007, 17:20

Jaahas... häiriövalosta taas tietookaa ku kotia ajelin töistä..
Pitänee kuitenkin lukea ne vikakoodit jos tuo vielä ilmaantuu.
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja samsa87 » 02 Tammi 2007, 18:04

mä väitän 95% et lambda paskana. Oli meinaa omas sama vika eikä vaikuttanu ajoon yhtään, mut vikakoodien luku kertoi asian.
Kuva
-95 i-line Omega x20xev
-93 Toyota Aristo 2JZGTE (tuning.fi 2/14)
-98 e39 525tds touring
Avatar
samsa87
OCF Member 2014
OCF Member 2014
 
Viestit: 3367
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 10:31
Paikkakunta: Lahti

ViestiKirjoittaja HMS77 » 02 Tammi 2007, 20:54

samsa87 kirjoitti:mä väitän 95% et lambda paskana. Oli meinaa omas sama vika eikä vaikuttanu ajoon yhtään, mut vikakoodien luku kertoi asian.


Ahaa... siinä tapaukses pitänee lukaista vikakoodit heti huomenna vaikkei valo enää palaiskaan.
Ei vissii ole iha tervettä ajella rikkinäisellä lambda-anturilla.
Ekana tuli itelle mielee vaa ku tulppasin EGR:n ruuvin kiinni pari kuukautta sitte, mutta ihmettelen vaa miks vasta nyt alkais siitä herjaamaa.
Ois kai alkanu sillo heti tulppauksen jälkee.
Ja pitänee kokeilla ajaa kone lämpöseks, koska tänä aamuna valo vilkku lämpimällä koneella.
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja HMS77 » 03 Tammi 2007, 16:50

Jeps, eli kävin luetuttamassa vikakoodin ja kampiakselin asentotunnistinta herjasi.
Asentaja kävi koeajolla ja oli sitä mieltä että jos kerran auto toimii ok vaikka moottorin häiriövalo palaa, niin syynä voi olla myös pitkään jatkunut kosteus ja lyhyt pätkäajo.
Suositteli odottelemaan pakkasia ja seuraamaan auton käyttäytymistä.
Jos vielä jatkuu niin pitänee vaihtaa tuo anturi, käsittääkseni ei ole paha homma...??
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja qwerty1234 » 03 Tammi 2007, 16:54

HMS77 kirjoitti:Jeps, eli kävin luetuttamassa vikakoodin ja kampiakselin asentotunnistinta herjasi.
Asentaja kävi koeajolla ja oli sitä mieltä että jos kerran auto toimii ok vaikka moottorin häiriövalo palaa, niin syynä voi olla myös pitkään jatkunut kosteus ja lyhyt pätkäajo.
Suositteli odottelemaan pakkasia ja seuraamaan auton käyttäytymistä.
Jos vielä jatkuu niin pitänee vaihtaa tuo anturi, käsittääkseni ei ole paha homma...??


Tuo kampiakselin asentotunnistin vikakoodi tulee aina kun kone ei ole käynnissä. Ei siis saa kierroslukusignaalia.
qwerty1234
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 194
Liittynyt: 15 Heinä 2006, 16:06

ViestiKirjoittaja HMS77 » 03 Tammi 2007, 17:17

Vikakoodi luettiin myös koneen ollessa käynnissä. Eikös se siinä tapauksessa pitäis pitää paikkansa?
Ja kun ei muuta vikailmotusta antanu, vaan ton.
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja gallop » 03 Tammi 2007, 20:16

Noi vikakoodit voit lukea itsekkin laittamalla esim klemmarilla yhteen liittimet kts ohje :
http://www.freewebs.com/gallopmv6/vikakoodit.htm
Opel Omega MV6
gallop
'Kapitän'
'Kapitän'
 
Viestit: 88
Liittynyt: 14 Syys 2006, 19:49
Paikkakunta: Uusimaa

ViestiKirjoittaja OpElOmEgA » 04 Tammi 2007, 08:52

Juu täällä sama ongelma, auto vm. 2001 Omega Farmari 2.2 bensaautomaatti. Valo syttyy sen jälkeen kun aamulla on kylmäkäynnistyksen yhteydessä pieniä käyntivaikeuksia. Ei syty ihan heti vaan vaikka vasta iltapäivällä kun tullu ajeltua jo 50 km. Jää palamaan ja voi olla seuraavana aamuna jo palamatta ja toimia OK. Vähän supporttia tiedon suhteen ettei taas viedä huollossa kuin pässiä narussa. Vikakoodin lukuun menossa seuraavalla viikolla. Ilmoittelen mitä selvisi...
OpElOmEgA
'Agila'
 
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:51
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja HMS77 » 04 Tammi 2007, 15:58

Alkaa kyl tuntumaa siltä että vika on Omegan ennestään temppuilevassa mittaristossa eikä missään muualla...(mm. lämpömittari pomppaa joskus tappiin, riittää kun kopauttaa mittariston lasiin ja bensamittari näyttää välillä omiaan.)
Auto kulkee aivan täysin normaalisti ja kone kiertää 6000rpm saakka ihan kevyesti vaikka valo vilkuttelee sillon tällön.
Eikä moottorin häiriövalo vilku enää edes säännöllisesti vaan täysin randomina, poislukien se ettei vilku kylmällä koneella ollenkaan.
Pitää vielä tarkistaa nuo vikakoodit lauantaina ite ku pääsee hallille kuivaan ja valoisaan paikkaan.
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel

ViestiKirjoittaja OpElOmEgA » 04 Tammi 2007, 16:46

OpElOmEgA kirjoitti:Juu täällä sama ongelma, auto vm. 2001 Omega Farmari 2.2 bensaautomaatti. Valo syttyy sen jälkeen kun aamulla on kylmäkäynnistyksen yhteydessä pieniä käyntivaikeuksia. Ei syty ihan heti vaan vaikka vasta iltapäivällä kun tullu ajeltua jo 50 km. Jää palamaan ja voi olla seuraavana aamuna jo palamatta ja toimia OK. Vähän supporttia tiedon suhteen ettei taas viedä huollossa kuin pässiä narussa. Vikakoodin lukuun menossa seuraavalla viikolla. Ilmoittelen mitä selvisi...


Ja tarkemman tutkinnan jälkeen 2 tulppaa "ui" öljyssä?? Eli vissiin tiivisteen vaihtoon...
OpElOmEgA
'Agila'
 
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:51
Paikkakunta: Salo

ViestiKirjoittaja HMS77 » 29 Tammi 2007, 16:20

Kumma juttu on tapahtunu...

Nyt on vikavalo hävinny ihan isseksee. Kävin perjantaina heittämässä maantieajoa 30km eikä vikavalo ole vilkutellu sen jälkeen.
Nyt hämmästyttää kummastuttaa entistä enemmän tuo vikavalon vilkuttelu. Alkaa tuntumaa tosiaa siltä että mitään ei ollu vialla.
Vai voiko valo vilkutella jos kone alkaa olla "tukkonen" pitkä-aikasen kaupunkiajelun jäljiltä?
Ford Mondeo 1.8 STW
Avatar
HMS77
'Diplomat'
'Diplomat'
 
Viestit: 2392
Liittynyt: 23 Marras 2005, 21:48
Paikkakunta: St. Michel


Paluu Moottorit ja voimansiirto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], lapari, nappanahka, Satamachopper ja 9 vierailijaa