Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ooppelin Aatami
OCF Member 2020
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Ooppelin Aatami »

Halkoja :)


Olen saanut aikaiseksi jotakin tämän ropleemin kanssa. Hommasin saksanmaalta takuun alaisen uuden kaasuläppäkotelon ja jopa asensin sen; kerrankin sellainen melkos nopea homma.
Oireisto tai MAP -arvot eivät ole muuttuneet.

Kaivoin vikakoodit( uuden läppäkotelon asennuksen jälkeen) ja ne olivat nämä:
P0105 - (2) Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor Voltage Low - Not present
P0170 - (2) Fuel Trim System Lean - Not Present

Koodit pois ja normiajelua. Jonkin aikaa laite wörkki ihan hyvin; sama juttu aiemminkin kunnes ajokki menetti tyhjäkäyntikykynsä. Uudelleenstarttauksen jälkeen vehje kyllä pelasi(en poistanut vikakoodeja). Sitten ko. päivän illalla tuli näkyviin jakarin kuva. Järjestyksessään ties monesko vikakoodin poisto ( P0136 -(1) O2 Sensor 2 Circuit Voltage High - Not present) ja taas mennään.

Seuraavana päivänä tyhjäkäynti hävisi taas mutta uudelleen käynnistyksen jälkeen vehje pelasi(en poistanut heti vikakoodeja).
Tämä tapahtui tänään. Kämpältä läppäri ja vikakoodien lukuun. Sieltä löytyi P0170 - (2) Fuel Trim System Lean - Not Present mutta ei O2 -koodia :-?

Koetin kuukletella tätä oireyhtymää mutta törmäsi vain samanlaiseen ihmettelyyn, jota minäkin käyn par´aikaa.


Mitä seuraavaksi tutkitaan ja miten?
Soitetaanko itämaan tietäjille :o


En epäile tämän asian selviämistä. Se selviää kyllä - toivottavasti pian.
Otan hyvin miellelläni apuja vastaan
On Pakkasta En Lähde :D

Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93

Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa on muutamia vaihtoehtoja.
Uusi kaasuläppäkotelo vaatii aikaa , jotta sopeutuu. Jos et irrottanut akunkenkää , voivat olla aiemmin opitut arvot vääriä. Akunkengän irrotus saattaa resetoida opitut arvot ja sen jälkeen sitten vaihtelevaa ajoa.
Toinen vaihtoehto on, että saa liikaa ilmaa (puhdasta) kun on egr - venttiili pois pelistä. Siihen ei auta kuin egr-venttiilin paikalleen ja toimintaan laitto.
Kolmas vaihtoehto on, että on jo aiemmin mainuttu murtunut kalvo venttiilikopan sisällä... vaikka näyttikin tyhjäkäynnillä oikeaa lukemaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Täysin arvaus, mutta voisihan tuo johtua EVAP enttiilin aukijumittumisesta tai ilmavuodosta evap putkistossa. Tai kampikammion huohotusletku halki/irti ym..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Imupuolen vuoto on tietty myös vaihtoehto.
Op comilla näkee fuel trimmit ja niiden arvoista voi päätellä , käykö kone oikeasti laihalla. Tällöin fuel trimmit ovat rankasti plussalla.
Vaihtoehtona on tietty vielä , ettei lambda toimi oikein.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Mahdollinen skenaario:
Seossäätö olettaa tietyn määrän pakokaasukiertoa (jota ei nyt ole) ja fuel trim ajautuu "tappiin", jolloin ecu päättelee MAP:n syylliseksi siihen.
Todellinen syntipukki on kuitenkin egr:n tulppaus (tai tukkeutuminen) eli on alistuttava laittamaan egr kuntoon (= ns. pienimmän vaivan tie).
Erillaiset egr:n tulppaamisviritykset toimivat vaihtelevasti ja monesti hämäävät diagnooseja.

On tietysti mahdollista tehdä ecu:n seossäätö-algoritmi toimimaan ilman egr:ää, mutta valmistaja ei sitä tee, koska voisi joutua syytetyksi päästöhuijauksesta. Esim. z22yh:lle tuo on pystytty tekemään ylittämättä luvattuja päästöjä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Britti foorumin mukaan:
Mine (53 zaf z16xe)had the ECU update to remove the EGR valve, though the valve is still there, and connected, i caused a stall once operating it in opcom, however it doesnt open during normal operation, im just wondering, if, after the egr problems they had, they just stopped machining the holes out, and all ECU's came with the EGR removed, doesnt help your problem though, do you have an EML on?
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... lp.325031/
eli z16xe:hen (zafira) olisi saatavilla softapäivitys egr:n poistoon.
Ooppelin Aatami
OCF Member 2020
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Ooppelin Aatami »

Tarvii lukea tarkemmin noita juttuja, kiitos niistä.




Seuraavana tämän päivän kokemukset, sen jälkeen kun akun kengät olivat olleet kytkemättöminä pari tuntia ennen uudelleen kytkemistä ->


http://aijaa.com/El3mY4
http://aijaa.com/TcoiqJ
http://aijaa.com/juuMYJ
http://aijaa.com/xy1IOp

Ajelin autolla kaksi suunnilleen 20min ajorupeamaa; kummallakaan kerralla moottori ei sammunut eikä ilkkunut vika- eikä jakarinkuvan valo. Tullessani risteykseen tyhjäkäynti putosi (moottorin ollessa mittarin mukaan normilämmin) suunnilleen 500-600rpm tietämille ja nousi saman tien 700-800 rpm kohdille.

Toisen ajorupeaman loppuvaiheessa annoin auton olla joutokäynnillä ja tutkailin vikakoodeja sekä ylläolevien kuviin johtavien linkkien ilmentäviä arvoja.

Mahtavatko nuo arvot kertoa näistä asioista enemmän tietäville jotakin. (Knock retard oli kakkosessa 1, muissa nolla.)
On Pakkasta En Lähde :D

Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93

Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuvien arvojen perusteella en löydä mitään olennaista vikaa.
1 lambda ilmeisesti vaihtelee lean - rich välillä , mikä on oikein. Liekö 2 lambda vaihtelee myös , vai onko koko ajan rich ?
Kannattaa katsoa op- comilla vielä fuel trimmit ajossa.
Poikkeava knock retard arvo voi johtua esimerkiksi sytytystulpan hieman suuremmasta tai pienemmästä kärkivälistä. Ei välttämättä viasta sytytyskasetissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ooppelin Aatami
OCF Member 2020
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Ooppelin Aatami »

Kiitos vastauksesta


- lambda 2 oli ´rich´ koko ajan tai en ainakaan huomannut sen käyvän laihalla (mittaussessio kesti n. 20min)
- en ole ikinä tsiigannut fueltrimmejä ajossa; löytyykö fuel trim juuri sillä nimellä valikosta ja miten?
- tulpat ovat tehtaan paketista suoraan; oikein -(z)- -merkillä varustettuja; onko fiksua yrittää säätää kakkospytyn tulpan kärkiväliä ja kumpaan
suuntaan jos tarvitsee?


Oireiston nurkkaan ´ahistaminen´ edistyy koko ajan 8)
On Pakkasta En Lähde :D

Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93

Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://www.youtube.com/watch?v=DqYhMtWk9sw

Ok. Sen 2 lambdan rich ei välttämättä ole merkitsevä, kun ei aiheuta vikakoodia.
Tuossa videossa näkyy fuel trimmi (short term) . Itsellä ei ole op comia , saa mahdollisesti näkyviin next block painikkeella. Short term fuel trim ei välttämättä vielä kerro , käykö jatkuvasti laihalla tai rikkaalla , vaan long termin arvo.
Ok. Tässä vaiheessa ei kannata ruveta tulppia säätämään. Vaihtoehtona tulpan ongelmalle on myös ruiskutussuuttimen ongelma.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ooppelin Aatami
OCF Member 2020
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Ooppelin Aatami »

Tere


Oireet ovat kokolailla samoja kuin koko rojektin alussa ja ennen EGR:n tulppausta


Tilanne 06.12.2016 klo 17.00

Alun toista vuorokautta meni täysin ilman käyntihäiriöitä. Sitten taas 4min ajoonlähdön jälkeen joutokäynti hävisi.
Siitä auto käyntiin ja kämpille. Tutkailin OP Com:in näyttämiä. Ohessa still-kuva longterm -arvon sisältämästä sivusta. Kuvia on muistakin sivuista ja videon pätkä, jossa näkyvät kaikki sivut.

Ensin se joutokäynnillä otettu longterm: http://aijaa.com/jd0xBp

Kun kierrokset nosti n.4000rpm -arvoon niin short oli 0 ja long oli 30.



Vikakoodeja oli kaksi P0170 ja C0161 (ei liene millään muotoa moottorin käyntiin vaikuttava tekijä tämä C0161).
Moottorin vikavalo ei ilkkunut.



Toivottavasti tämän tarinan selvitys tuo apua jollekin toisellekin :)

Kari
On Pakkasta En Lähde :D

Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93

Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jossain määrin hämmentäviä mittaustuloksia. Long term fuel trimmin ei pitäisi noin nopeasti muuttua... short term on se joka muuttuu nopeasti.
Kannattaa lukea tuo:
https://www.obd-codes.com/faq/fuel-trims.php

Edelleen vaihtoehtoina ovat egr-venttiilin tulppauksen aiheuttama puhtaan ilman ylimäärä , jota seoksensäätö yrittää korjata tai vastaavasti imupuolen vuoto.
Toinen tai kolmas vaihtoehto on ensimmäisen lambdan virheellinen toiminta.

Egr - venttiili tai sen kanavat ovat saattaneet ennen tulppausta olla tukossa, jolloin lopputulos on sama... tosin kenties vikavalon kera.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ooppelin Aatami
OCF Member 2020
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Ooppelin Aatami »

Tarvii tutkia tarkalla silmällä mahdollisia imuvuotoja jahka keli lämpenee ja kirkastuu.

Mahtaako olla hyödyksi laittaa mainittu video(kesto 50s) tänne, josta ilmenee kierrosten nousun nopeuden suhde longterm -arvoon?
On Pakkasta En Lähde :D

Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93

Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuli vielä mieleen, että jos evap - venttiili ei toimi oikein tai on letku tukossa , on bensatankissa alipainetta ja etenkin tyhjäkäynnillä se on bensapumpulle liikaa... saattaa auto sammua. Diagnostisointia voi kokeilla ajamalla bensatankin korkki auki.
Samoin bensapumpun huono toiminta voi aiheuttaa huonon seoksen ja pyynnön lisätä bensaa... fuel trim rankasti plussalle.
Lisäksi voi kokeilla polttoainejärjestelmän puhdistusainetta... jos olisi vaikka suuttimia hieman tukossa.
Videota ei kannata välttämättä tänne ainakaan vielä ladata. Pidä tallessa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ooppelin Aatami
OCF Member 2020
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Z16XE tyhjäkäyntiropleemi, kaasuläppäkotelo vaihdettu

Viesti Kirjoittaja Ooppelin Aatami »

OK

Helpoin aloitus on tuo putsuuaine. Sen ostoon mennessä ajjaapi diagnostiikka päällä ja tankin korkki auki.
Itse alan taipua vielä löytymättömän alipainevuodon kannalle. Tarvii tutkia.
On Pakkasta En Lähde :D

Corsa Z13DTH -08, Astra A14NET -10 ja Astra C18/20XE -93

Vuodesta -81 alkaen joka päivä joku Ooppeli; parhaimpana päivänä kuusi Opelia samanaikaisesti -(z)-
Vastaa Viestiin