Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Buddy2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 22:08

Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Buddy2 »

Tere!
Eli siis auto alkoi nykimään ja moottorivalo syttyy aina nykimisen jälkeen. vikakoodiksi näytti ilmamäärämittarin ylijännitteen. koitin eka tota putsausta, mutta ei auttanut. kävin hakemassa mätänetistä uuden, mutta sillä se nyintä vasta alkoikin. jos piuhan ottaa irti niin auto toimii nykimättä + moottorivalo palaa jatkuvasti. eli siis motonetin osa paskaa ja alkuperäinen rikki??? nii joo ei tossa motonet osassa ollut edes minkään valmistajan merkkiä. valkoinen etiketitön pakkaus ja merkitön mittari :banghead: hintaa 159€. alkuperäisessä siemens, jos nyt on edes alkuperäinen. Johdot liittimen päässä kunnossa. Eli mitään ideoita? joo ja ne "kuumalangat" näyttin silmin ehjiltä ei katkenneilta. motonetin osassa ei kyseisiä lankoja ollut vaan joku diodi ja vastus niiden tilalla. autossa on vakio ilmasuodatin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mikähän mahtaa olla se vikakoodi ihan numeroina ??
Moottori oletettavasti X18XE1 ?? Eli on vielä vaijerikaasulla ??
Voit mitata sen ilmamäärämittarin yleismittarilla. Arvot ja ohje tuossa: http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... E1_MAF.jpg
Motonetin anturi todennäköisesti sopimaton tai sitten vika on johtosarjassa tai jopa ECUssa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Buddy2 kirjoitti:Tere!
vikakoodiksi näytti ilmamäärämittarin ylijännitteen.
Niin sinullahan on Z18XE1 moottori autossasi ?

Ollut melkein saman tyyppistä nykimistä G, 1,8 ssa jo hetken aikaa ..

Kiinnostava juttu kun vikakoodi näytti ilmamäärämittarin ylijännitteen. Mikä vikakoodinumero se taas olikaan ?

Sikakalliita Moton sekä alkuperäiset Ilmamäärämittarit, vie takaisin se Motontin kilu.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Buddy2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 22:08

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Buddy2 »

Z18XE1 kyllä juurikin toi ja vaijeri kaasuläpällä. hitto kun en muista tota vikakoodin numeroa, mutta ylijännitettä juuri valitti. kävin äsken vielä putsaamassa sen anturin cleanerilla ja samalla kaasuläpän, mutta ei vaikutusta. Autoprosta saa "kunnon" siemensin anturia 179€ kun pyytää tarjousta. eikös tossa mene joku varo-ohjelma ja "noin" arvot päälle kun nappaa liittimen irti ettei mene liian laihalle, silloin nimittäin toimii kuin junan vessa (tosin moottorin valo palaa), mutta toki se kuntoon pitää saada. Ite en mikää hirvee insinööri ole, mutta pitää viellä noi arvot mitata :peukku:
Sehän on se ylijännite lähtevästä signaalista mitattu niin voisi olettaa että sökö mittari jos päästää liian korkeita arvoja läpi!? Voiko lambda tai joku sekottaa ton arvon jos vaikka alkukäyrän liitos vuotaa? Kiitos oikeista arvoista robert!
Buddy2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 22:08

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Buddy2 »

Pitää koittaa saada jostain toimiva kunnon anturi lainaan niin jos sillä ei toimi niin vika on jossain muussa. toi nyt vaan maksaa hunajaa toi ecu niin toivotaan ettei siellä se vika ole :D Palautin tänään mätänettiin sen niitten ruoskan niin eihän sieltä mitään rahoja saanut vaan sano että takuukäsitttelijä on 1kk sairaslomalla että soittelee kuulemma sitten ja anturi jäi sinne... Noista on vaan kyllä ollut niin paljon juttua motonetin elektroniikka halppis osista...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Menee varaohjelmalle, kun anturin poistaa ja voi ajella, kunhan ei ajele loputtomiin.
Vikakoodi voi monesti tarkoittaa joko ylijännitettä tai katkosta(sama koodi).

Ylijännitteen noissa aiheuttaa viallinen mittari tai oikosulku jännitteeseen johtimissa tai liittimessä ja voi tietty imuvuotokin vaikuttaa... se kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa.
Ensimmäiseksi tarkista huolella, ettei ole niitä imuvuotoja ja sitten mittaa se anturi. Ei kannata turhaan ostaa uutta anturia. Tietysti jos jostain löytyy kokeiltavaksi, niin eri juttu.
Noissa X18XE1 - koneiden ECUissa on ollut vikoja... ainakin B-Vectroissa ja ECUn korjaaminen maksaa hieman alta 300 euroa.
No, toivottavasti saat rahat takaisin sitten kuukauden kuluttua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Olen kuullut että MAF sensoreita olisi korjattukin ja ainakin voi koettaa puhdistaa sitä esim Motonetin CRC air sensor cleanerillä tai jarrukliinerillä.
MAF saattaa likaantua esim öljytyn vapaavirtaussuotimen vuoksi.
Paineella suihkuttelu riittää ,ei pidä mennä raapimaan tai pyyhkimään millään platina kuumalankaa. On todella herkkä vioittumaan.
Paitsi jos sähköliitokset, kuumalanka tai muut osat ovat särkyneet ei puhdistaminen enään auta.

Syynä ilmamassamittarin toimintakatkoon voi olla:
■ kosketusvika sähköliitännöissä
■ vaurioituneet mittauselementit
■ mekaaniset vauriot (tärinä, kolari)
■ mittauselementtien siirtyminen (mittauskehyksen ulkopuolelle)

Vianhaussa tulisi menetellä seuraavasti:
■ Tarkasta liitosten kiinnitys ja kosketus.
■ Tarkasta, onko ilmamassamittarissa vaurioita.
■ Tarkasta jännitteensyöttö sytytysvirran ollessa kytkettynä (ks. nastojen paikat kytkentäkaaviosta). Ohjearvo: 7,5 - 14 V.
■ Tarkasta lähtöjännite moottorin käydessä (ks. nastojen paikat kytkentäkaaviosta). Ohjearvo: 0 - 5 V.
■ Tarkasta, kulkeeko virta irtivedetyn ohjainlaitteen liittimen ja tunnistimen liittimen välillä (ks. nastojen paikat kytkentäkaaviosta). Ohjearvo: n. 0 ohmia.
■ Tarkasta ilmamassamittarin elektroniikka moottorinohjainlaitteen avulla.
Vian ilmetessä ohjainlaitteeseen tallentuu vikakoodi, joka voidaan lukea diagnoosilaitteella.

Taisi tulla joku noista vikakoodeista: P0100 tai P0110 ?
P0100 ilmamäärämittari virtapiiri korkea jännite
P0100 ilmamäärämittari virtapiiri matala jännite
P0100 ilmamäärämittari virtaus anturipiiri alue/toiminta
P0110 imuilmanlämpöanturipiiri korkea jännite
P0110 imuilmanlämpöanturipiiri matala jännite
P0110 imuilmanlämpöanturipiiri korkea taajuus
P0110 imuilmanlämpöanturipiiri matala taajuus

FORUMILTAMME:
Mittaa imuilman lämpöanturi seuraavasti:
-hyppyjohdot pinneihin 1 & 2 -> syt.virta päällä n. 10 asteen lämmössä pitäisi tulla n. 3 V
-hyppyjohdot pinneihin 1 & 2 -> syt.virta päällä n. 80 asteen lämmössä pitäisi tulla n. 0,5 V
Eli mitä kylmempi ilma -> sitä isompi jännite (testaa vaikka hiustenkuivaajalla)

Ilmamassamittari:
-irroita liitin mittarista ja mittaa liittimen pinnit 4 & maa syt.virta päällä -> pitäisi tulla 11-14 V
-liitin kiinni, hyppyjohdot pinneihin 2 & 3 -> syt.virta päällä pitäisi tulla 0 V
-liitin kiinni, hyppyjohdot pinneihin 2 & 3 -> tyhjäkäynnillä pitäisi tulla 0,6 V
-liitin kiinni, hyppyjohdot pinneihin 2 & 3 -> tyhjäkäynniltä nopea "ryntäytys" -> pitäisi tulla 4 V hetkellisesti

Periaate video:

Testaus ja korjaus video:

Air Flow Sensors: http://www.autoshop101.com/forms/h34.pdf

Suomennos edelliseen: http://translate.google.fi/translate?js ... ms/h34.pdf

Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor

Sitten tosiaan ECU voi olla rikki.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Miihku
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Heinä 2004, 03:00

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Miihku »

Mulla oli vanhemmassa Astrassa (F 1.8 16v) semmonen vika, että nyki välillä ja vikavalo syttyi. Aina ei lähtenyt käymään ilman kaasun painamista ja sammuili liikennevaloissa. Ilmoitteli erinäisiä vikoja. Vaihtelin osia käskystä: (Lamda-anturi,kampiakselin anturi, tyhjäkäyntisolenoidi), mutta vika vaan jatkui ja paheni ajan mittaan. Sitten äityi niin pahaksi että ei tahtonut kulkea eteenpäin kunnolla. Kierroslukumittari alkoi näyttämään omiaan. Sitten vaihdoin ruiskupumpun releen (motonetistä 19e). Sen jälkeen on toiminut kunnolla eikä vikoja ole ilmoitellut. En tiedä voiko G Astrassa olla samallaista vikaa, mutta toi auttoi ainakin mulla
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Ka mikä ettei jos X18XE1 ssa on myös ruiskutuspumpun rele, en ole varmistanut asiaa (eräästä ohjelmasta)

Hyvä vinkki Miihku !

Viat eivät aina ole neljännestä tai kahdeksannesta ulottuvuudesta kotoisin vaan perusasiatkin usein pakkaa unohtua ...
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Buddy2
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 22:08

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Buddy2 »

Heipä hei!
joo toi vika paikantui ohjainboxin liittimeen. eli sitäkun heilauttaa/hipaiseekin niin vikavalo syttyy ja kone hyytyy/sammuu. noh liittimessä ei mitään vikaa ole /johdot kunnossa joten vika varmaan ohjainboxin pinnissä/ sisältä poikki? ja tuo ilmamäärämittarin pinni on numero 64 joten sehän se varmaan vittuilee. minkälainen sisältö tuossa boxissa. kolvaus mitenkään mahdollinen jos sisältä pinni poikki/kosketushäiriö? ei hirmusti huvita tuo "uuden hinta". vikakoodit oli p0100 ja p0110. kaveri mittasi ton ilmamäärämittarin kun vika ei ollu päällä ja oikeat arvot oli. lämmitti jopa kuumailmapuhaltimella ja mittasi että vastus toimi oikein...
jp_olli
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 21 Helmi 2007, 11:44
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja jp_olli »

Sisällä on suojageelissä hybridikortti. Avatessa pitää olla varovainen ja korjaaminen ei tavallisella tinalla onnistu.

Itse yleensä uusin kaikki johtimet siltä puolen, mistä katkos löytyy. Jos on molemmin puolin katkoksia, niin sitten uusitaan kaikki (molemmille liittimille).

Laita yv:tä, mieluummin soittele. :)
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra g 00 1.8 ilmamäärämittari rikki?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Noissa X18XE1 - koneiden ECUissa on ollut tuollaista vikaa... lämmön ja tärinän vuoksi ECUn sisällä olevat langat/johtimet menevät poikki tai irtoavat.
Yksittäisen johtimen uusiminen/korjausjuottaminen ei välttämättä ole viisasta, koska ne muut johtimet ovat yhtä heikossa hapessa.
Jp_olli on useamman foorumilaisen ECUn korjannut, joten vilpittömästi suosittelen ottamaan yhteyttä häneen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin