janne___ kirjoitti:Omaki omppu täristää n. 80 vauhdissa.. Onko noitten puslien vaihto millanen homma?
Mä tein kesällä omaani kyllä ne vaihtuu mutta paineilmataltta on hyvä olla vanhojen puslien irroituksessa, ei välttämätön. Työtähän se teettää osat oli enemmän kuin yksi uusi tukivarsi hinnaltaan.
Itseä vaan epäilytti tuon motonetin tukivarren laatu, olisihan se helpompi vaihtaa kokonaisena. Itse kun tekee saa alapallon pulttikiinnityksellä ja trw:n nivelen, hinta 30e /alapallo.
Kyllä se vielä tärisyttelee, ei väliä onko kytkinpoljin pohjassa vai ei.
Kokeilin kehuttua käsijarrukikkaa, eli parkkiin käsijarru päällä eikä vaihdetta vasten lepäämään. Selvästi kyllä vaikuttaa tärinöiden esiintymiseen positiivisesti!
Päivitelläänpä aiempaa ongelmaa ja miten se ratkesi:
Uudet apurungon puslat korjasi ongelman.
Vanhat lähti helposti irti ja kädessä pidellessä ei näkynyt kuin pieni rispaantuma toisessa puslassa sisäpuolen holkin ja kumin välissä.
Olivat vaan todella löysät, pystyi käsin vääntelemään sisäosaa mihin päin halusi, uusissa ei sisäosa liikahtanutkaan.
Eli ne siellä tärryytteli moottorijarrutuksessa varsinkin.
Puslat taisi maksaa ulkomaan nettikaupassa toimitettuna 65e/pari.
Vaihtoon meni lumihangessa maaten pimeässä ja ensikertalaiselta noin neljä tuntia (aloitin illalla ja jatkoin aamulla).
Jännitti kyllä, että miten tiukassa ne puslat siellä on kun ilmeisesti olivat alkuperäiset ja kauhujuttuja luin netistä asian tiimoilta.. Olisi voinut mennä kauemminkin.
Iskarien ylätuenta natisi ja kolahteli apukuskin puolella, joten vaihdoin uudet osat molemmin puolin. Eli laakeri, se musta kumimötikkä sekä pölysuoja ja se pallero-osa joka tulee pölysuojaan kiinni (osien nimet vähän hukassa).
Vaihdon tein niin, että camber-säätöön en koskenut (koska joku oli vääntänyt mutterit pulttipyssyllä momenttiin x, yhden vähän nylpätyn mutterin jälkeen luovutin), vaan otin sitten iskarit pyörännapoineen pöydälle. Rasvailin kaiken mikä voisi natista tai haperoitua ja kasasin (mielestäni) oikein. Hyvin ainakin ohjaus toimii ja tuli tarkemmaksi.
Samassa rempassa vaihtui myös taakse vahvistetut takajouset, kun kuskinpuolen takajousi oli poikki. Vahvistetut siksi, että joskus tulee haettua viinaa rannasta isompi satsi ja tuntuu olevan nuo vakiojouset katkeamisherkkiä muutenkin.
Uusissa jousissa oli "keskireikä" isompi kuin vakioissa, joten se yläpuolen kumilätty jonka keskellä on tappi, ei mitenkään tiukkaan istunut paikoilleen. Vakiossahan sitä saa vähän kiskoa irti, nyt jäi pari asenttiä väljää ympärille.
Lopuksi pistin kesäkumit alle, samat renkaat vanteineen olleet alla jo viime kesänä ilman ongelmia.
___
Pientä vetelyä urissa ja tasaisellakin tiellä ilmeni heti ensimetreillä, onko muilla ollut tarvetta renkaiden suuntaukselle iskarin yläpäärempan tai takajousien vaihdon jälkeen?
Pahempi ongelma on tärinä, joka tuntuu enimmäkseen ratissa.
Lähdin rampista kiihdyttämään, noin 60-70 km/h kohdalla alkoi ratti ravistamaan huomattavasti. Kiihdytyksen jälkeen tasanopeudella 80 km/h ylöspäin ratti ravistaa huomattavasti, muttei yhtä pahasti kuin kiihdytyksessä. Mistähän tuo voisi johtua, onko iskarien kasauksessa sittenkin mennyt jotain vikaan?
Voiko kulunut kytkin tai vauhtipyörä aiheuttaa tuollaista tärinää joka tuntuu ratissa?
Pitkään tuntunut, että kytkin luistaisi vähän ja todella harvoin. Nyt kuitenkin kiihdyttäessä tuntuu kuin veto vähän väliä katoaisi, eli kytkin luistaisi vedon aikana mutta nappaisi heti taas kiinni. Autolla nyt 280 tkm mittarissa enkä löytänyt mitään merkintää, että kytkintä olisi vaihdettu.
___
Lähipäivinä käyn tarkistamassa renkaiden tasapainotuksen ja samalla renkaiden suuntauksen, mutta jos sitä ennen täältä saisi vinkkiä mikä voisi olla vikana niin säästyisi mahdollisesti tuo reissu.
Ei kyllä mun mielestä pitäis pyöränkulmiin vaikuttaa, jos ei tolppaa ole irrotettu navasta. Eikä myöskään takajousen vaihto, jos ei nyt sitten korkeus muuttunut reilusti. Voimansiirron tärinät täristäis koko autoa, ei rattia.
Koita nyt vielä ainakin käyttää renkaat irti ja putsaa kunnolla kiinnityspinnat ja kato ettei renkaissa näy kudosvaurioita.
Vectra C Ecotech -06 Omega B Egotek -97 Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Vika löytyi, kun käytin Euromasterilla suuntauksen tarkistuksessa ja sanoin asentajalle mitä ongelmaa esiintynyt.
Ravisteli sitten pyörät läpi ja löytyhän sieltä kuskinpuolen alapallosta väljää.
Oli ilmanen diagnoosi, kun eihän niitä suuntauksia voi tarkistaa jos jossain väljää. Lupasin kyllä käydä samassa paikassa säädättämässä kun oon saanut vian korjattua.
6 kk sitten vaihdoin molemmat alapallot, alkuperäslaatuset TRW:t. Eipä heti tullut mieleen, että vika vois olla niissä..
Motonetistä uudet alapallot (taas tuli TRW:t, kopkop), nyt menee kyllä nätisti.
Ei täristä yhtään millään laillisella nopeudella. Vähän vetelee vielä, suuntaukseen vietävä siis.
Eli tärinän moottorijarrussa ei kokonaan hävinnytkään, syyksi paljastui lopulta taka-apurungon takapuslat. Toinen oli jo revennyt kokonaan irti metallista ja toinen puoliksi irti.
Noitahan ei enää valmisteta ja käytetytkin myynnissä olevat näytti aika kulahtaneilta.
Väsäsin siis uudet lattaraudasta, teräsputkesta ja Powerflexin 99-112 PU-puslista.
Nyt ei perä enää tunnu mutkissa heittävän minne sattuu ja tärinä hävisi moottorijarrutuksessa.
Vanhat puslat
Uudet puslat
Paikoillaan 1
Paikoillaan 2
Puslasetti makso jonkun 35 e ja rauta muutaman euron, aika halpa päivitys kun käytetyistä olis saanut maksaa jotain 60e/kpl..
mandula kirjoitti:Päivitellään, vaikka onkin aika vanha ketju.
Eli tärinän moottorijarrussa ei kokonaan hävinnytkään, syyksi paljastui lopulta taka-apurungon takapuslat. Toinen oli jo revennyt kokonaan irti metallista ja toinen puoliksi irti.
Noitahan ei enää valmisteta ja käytetytkin myynnissä olevat näytti aika kulahtaneilta.
Väsäsin siis uudet lattaraudasta, teräsputkesta ja Powerflexin 99-112 PU-puslista.
Nyt ei perä enää tunnu mutkissa heittävän minne sattuu ja tärinä hävisi moottorijarrutuksessa.
Vanhat puslat
Uudet puslat
Paikoillaan 1
Paikoillaan 2
Puslasetti makso jonkun 35 e ja rauta muutaman euron, aika halpa päivitys kun käytetyistä olis saanut maksaa jotain 60e/kpl..
En tuota viitsinyt tänne linkittää, kun design vähän muuttui/päivittyi ja ajattelin jossain vaiheessa päivittää linkissä näkyvän mittakuvan ja sitten vasta lykätä tänne näkyville. Suurin muutos oikeastaan tuli tuossa kiinnitysreikien etäisyyden kanssa, eli 120 mm -> 115 mm.
Noniin. TRW:n alapallot ilmeisesti taas väljänä, 6kk / 20 tkm ajoa takana.. Tätä ei vielä varmistettu, mutta ohjaus tuntuu kyllä taas niin itseohjautuvalta kuin edelliselläkin kerralla että pahaa pelkään, pienen pientä tärinääkin havaittavissa..
Elikkäs TRW:t menee estolistalle ainakin alapallojen osalta.
Onko olemassa mitään "vahvistettuja" versioita noista alapalloista, vai onko ihan valmistajasta kiinni miten kestävät käytössä?
Aiheuttaako PU-puslat alatukivarsissa alapallojen ennenaikaista kulahtamista?