Omega b täristää

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
haarold hirmuinen
OCF Member 2015
Viestit: 592
Liittynyt: 01 Kesä 2014, 18:57

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja haarold hirmuinen »

janne___ kirjoitti:Omaki omppu täristää n. 80 vauhdissa.. Onko noitten puslien vaihto millanen homma?
Mä tein kesällä omaani kyllä ne vaihtuu mutta paineilmataltta on hyvä olla vanhojen puslien irroituksessa, ei välttämätön. Työtähän se teettää osat oli enemmän kuin yksi uusi tukivarsi hinnaltaan.
Itseä vaan epäilytti tuon motonetin tukivarren laatu, olisihan se helpompi vaihtaa kokonaisena. Itse kun tekee saa alapallon pulttikiinnityksellä ja trw:n nivelen, hinta 30e /alapallo.
Opel on pop
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Kyllä se vielä tärisyttelee, ei väliä onko kytkinpoljin pohjassa vai ei.

Kokeilin kehuttua käsijarrukikkaa, eli parkkiin käsijarru päällä eikä vaihdetta vasten lepäämään. Selvästi kyllä vaikuttaa tärinöiden esiintymiseen positiivisesti!
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Voimariini
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja Voimariini »

Kannattaa ainakin käydä kattoa koko tukivartta tomonetissa, sieltä tuli käteen trw:n tukivarsi mikä sinänsä aika positiivinen yllätys tohon hintaan.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Päivitelläänpä aiempaa ongelmaa ja miten se ratkesi:

Uudet apurungon puslat korjasi ongelman.

Vanhat lähti helposti irti ja kädessä pidellessä ei näkynyt kuin pieni rispaantuma toisessa puslassa sisäpuolen holkin ja kumin välissä.
Olivat vaan todella löysät, pystyi käsin vääntelemään sisäosaa mihin päin halusi, uusissa ei sisäosa liikahtanutkaan.

Eli ne siellä tärryytteli moottorijarrutuksessa varsinkin.

Puslat taisi maksaa ulkomaan nettikaupassa toimitettuna 65e/pari.
Vaihtoon meni lumihangessa maaten pimeässä ja ensikertalaiselta noin neljä tuntia (aloitin illalla ja jatkoin aamulla).
Jännitti kyllä, että miten tiukassa ne puslat siellä on kun ilmeisesti olivat alkuperäiset ja kauhujuttuja luin netistä asian tiimoilta.. Olisi voinut mennä kauemminkin.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Mistähän voisi johtua tällainen yllättävä tärinä:

Iskarien ylätuenta natisi ja kolahteli apukuskin puolella, joten vaihdoin uudet osat molemmin puolin. Eli laakeri, se musta kumimötikkä sekä pölysuoja ja se pallero-osa joka tulee pölysuojaan kiinni (osien nimet vähän hukassa).

Vaihdon tein niin, että camber-säätöön en koskenut (koska joku oli vääntänyt mutterit pulttipyssyllä momenttiin x, yhden vähän nylpätyn mutterin jälkeen luovutin), vaan otin sitten iskarit pyörännapoineen pöydälle. Rasvailin kaiken mikä voisi natista tai haperoitua ja kasasin (mielestäni) oikein. Hyvin ainakin ohjaus toimii ja tuli tarkemmaksi.

Samassa rempassa vaihtui myös taakse vahvistetut takajouset, kun kuskinpuolen takajousi oli poikki. Vahvistetut siksi, että joskus tulee haettua viinaa rannasta isompi satsi ja tuntuu olevan nuo vakiojouset katkeamisherkkiä muutenkin.

Uusissa jousissa oli "keskireikä" isompi kuin vakioissa, joten se yläpuolen kumilätty jonka keskellä on tappi, ei mitenkään tiukkaan istunut paikoilleen. Vakiossahan sitä saa vähän kiskoa irti, nyt jäi pari asenttiä väljää ympärille.

Lopuksi pistin kesäkumit alle, samat renkaat vanteineen olleet alla jo viime kesänä ilman ongelmia.

___
Pientä vetelyä urissa ja tasaisellakin tiellä ilmeni heti ensimetreillä, onko muilla ollut tarvetta renkaiden suuntaukselle iskarin yläpäärempan tai takajousien vaihdon jälkeen?

Pahempi ongelma on tärinä, joka tuntuu enimmäkseen ratissa.
Lähdin rampista kiihdyttämään, noin 60-70 km/h kohdalla alkoi ratti ravistamaan huomattavasti. Kiihdytyksen jälkeen tasanopeudella 80 km/h ylöspäin ratti ravistaa huomattavasti, muttei yhtä pahasti kuin kiihdytyksessä. Mistähän tuo voisi johtua, onko iskarien kasauksessa sittenkin mennyt jotain vikaan?

Voiko kulunut kytkin tai vauhtipyörä aiheuttaa tuollaista tärinää joka tuntuu ratissa?
Pitkään tuntunut, että kytkin luistaisi vähän ja todella harvoin. Nyt kuitenkin kiihdyttäessä tuntuu kuin veto vähän väliä katoaisi, eli kytkin luistaisi vedon aikana mutta nappaisi heti taas kiinni. Autolla nyt 280 tkm mittarissa enkä löytänyt mitään merkintää, että kytkintä olisi vaihdettu.
___

Lähipäivinä käyn tarkistamassa renkaiden tasapainotuksen ja samalla renkaiden suuntauksen, mutta jos sitä ennen täältä saisi vinkkiä mikä voisi olla vikana niin säästyisi mahdollisesti tuo reissu.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Ei kyllä mun mielestä pitäis pyöränkulmiin vaikuttaa, jos ei tolppaa ole irrotettu navasta. Eikä myöskään takajousen vaihto, jos ei nyt sitten korkeus muuttunut reilusti. Voimansiirron tärinät täristäis koko autoa, ei rattia.

Koita nyt vielä ainakin käyttää renkaat irti ja putsaa kunnolla kiinnityspinnat ja kato ettei renkaissa näy kudosvaurioita.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Vika löytyi, kun käytin Euromasterilla suuntauksen tarkistuksessa ja sanoin asentajalle mitä ongelmaa esiintynyt.
Ravisteli sitten pyörät läpi ja löytyhän sieltä kuskinpuolen alapallosta väljää.

Oli ilmanen diagnoosi, kun eihän niitä suuntauksia voi tarkistaa jos jossain väljää. Lupasin kyllä käydä samassa paikassa säädättämässä kun oon saanut vian korjattua.

6 kk sitten vaihdoin molemmat alapallot, alkuperäslaatuset TRW:t. Eipä heti tullut mieleen, että vika vois olla niissä..

Motonetistä uudet alapallot (taas tuli TRW:t, kopkop), nyt menee kyllä nätisti.
Ei täristä yhtään millään laillisella nopeudella. Vähän vetelee vielä, suuntaukseen vietävä siis.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla kesti Flennor alatukivarsissa alapallot 30tkm ja 1v. Molemmilla puolilla oli 2-3mm klapia.
ALkuperäiset kesti kumminki 430tkm...

Tilasin FebiBilsteinit tilalle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Onneksi tuli modattua vanhoista tukivarsista niitit pois, nopea vaihtaa uudet pultattavat alapallot jos niitä tota tahtia menee ns. laatuosilla..

Saa nähdä kauanko nuo kestää alla, seuraavat sitten muuta merkkiä jos nopeasti taas kuluvat.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Päivitellään, vaikka onkin aika vanha ketju.

Eli tärinän moottorijarrussa ei kokonaan hävinnytkään, syyksi paljastui lopulta taka-apurungon takapuslat. Toinen oli jo revennyt kokonaan irti metallista ja toinen puoliksi irti.

Noitahan ei enää valmisteta ja käytetytkin myynnissä olevat näytti aika kulahtaneilta.

Väsäsin siis uudet lattaraudasta, teräsputkesta ja Powerflexin 99-112 PU-puslista.

Nyt ei perä enää tunnu mutkissa heittävän minne sattuu ja tärinä hävisi moottorijarrutuksessa.

Kuva
Vanhat puslat

Kuva
Uudet puslat

Kuva
Paikoillaan 1

Kuva
Paikoillaan 2

Puslasetti makso jonkun 35 e ja rauta muutaman euron, aika halpa päivitys kun käytetyistä olis saanut maksaa jotain 60e/kpl..
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
jusa_^
OCF Member 2021
Viestit: 2001
Liittynyt: 13 Touko 2005, 14:33
Paikkakunta: suolahti

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja jusa_^ »

mandula kirjoitti:Päivitellään, vaikka onkin aika vanha ketju.

Eli tärinän moottorijarrussa ei kokonaan hävinnytkään, syyksi paljastui lopulta taka-apurungon takapuslat. Toinen oli jo revennyt kokonaan irti metallista ja toinen puoliksi irti.

Noitahan ei enää valmisteta ja käytetytkin myynnissä olevat näytti aika kulahtaneilta.

Väsäsin siis uudet lattaraudasta, teräsputkesta ja Powerflexin 99-112 PU-puslista.

Nyt ei perä enää tunnu mutkissa heittävän minne sattuu ja tärinä hävisi moottorijarrutuksessa.

Kuva
Vanhat puslat

Kuva
Uudet puslat

Kuva
Paikoillaan 1

Kuva
Paikoillaan 2

Puslasetti makso jonkun 35 e ja rauta muutaman euron, aika halpa päivitys kun käytetyistä olis saanut maksaa jotain 60e/kpl..
:thumbsup:
C Vectra 2.0t GTS
Avatar
BeeCaravan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 21 Loka 2008, 20:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja BeeCaravan »

Ja tässä yllämainitun teko-ohje kuvineen päivineen :peukku:
http://www.omegaowners.com/forum/index. ... c=136126.0
Opel Vectra c veronkierto paku
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

BeeCaravan kirjoitti:Ja tässä yllämainitun teko-ohje kuvineen päivineen :peukku:
http://www.omegaowners.com/forum/index. ... c=136126.0
Sepä se :kahvia:

En tuota viitsinyt tänne linkittää, kun design vähän muuttui/päivittyi ja ajattelin jossain vaiheessa päivittää linkissä näkyvän mittakuvan ja sitten vasta lykätä tänne näkyville. Suurin muutos oikeastaan tuli tuossa kiinnitysreikien etäisyyden kanssa, eli 120 mm -> 115 mm.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja mandula »

Noniin. TRW:n alapallot ilmeisesti taas väljänä, 6kk / 20 tkm ajoa takana.. Tätä ei vielä varmistettu, mutta ohjaus tuntuu kyllä taas niin itseohjautuvalta kuin edelliselläkin kerralla että pahaa pelkään, pienen pientä tärinääkin havaittavissa..

Elikkäs TRW:t menee estolistalle ainakin alapallojen osalta.

Onko olemassa mitään "vahvistettuja" versioita noista alapalloista, vai onko ihan valmistajasta kiinni miten kestävät käytössä?
Aiheuttaako PU-puslat alatukivarsissa alapallojen ennenaikaista kulahtamista?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Omega b täristää

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

tarvike nivelet vaan ei kestä
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
Vastaa Viestiin