Diesel Sintran nykiminen..... vika löytyi
Lähetetty: 23 Syys 2008, 01:28
Alkuperäinen viesti tässä alla. Jos siis 2,2L diesel Sintra / Omega rupeaa oudosti nykimään, niin lue alta oireita ja mieti tuleeko osumia.
Sintra saatiin siis viimein korjaamolle kaikkien kiireiden jälkeen ja vika löytyi.
Tuosta imusarjan läppäsysteemistä oli 1 kpl läppiä irti ja imukanavat karstan tukkimia. Tuo kanava, jossa läppä oli "poikittain" oli tietty tukkeentunut entistä pahemmin. Lopputuloksena seossuhde persiillään ja auto savutti aina vaan enemmän. Oireellista on se, että vika ( nykiminen tasakaasulla) ei tullut kerralla, vaan alkoi tuntumaan pikku hiljaa. Outoa, mutta... elämä on.
Jos ei tällä parane, niin laitetaan ilmoitusta tuonne "ostetaan räjähteitä"- osastoon...
xxxxxxxxxxxx
Tapoihini ei enää nykyään kuulu käsien paskaaminen konehuoneessa tai nettipalstoilla itkeminen, mutta nyt on pakko hiukan joustaa ja avautua...
Eli ongelmana on Diesel Sintran 2.2 TD (v. 1999, ajettu 200tkm) nykiminen erityisesti alueella 2000-2500 varvia ja tasakaasulla. Savuttaa mukavasti sinistä savua 2500-3000 tasakaasulla (harvemmin muuten tulee tuijotettua taaksepäin lämä tiskissä, joten siitä en tiedä). Savuttaa ainakin kylmänä ja vielä useamman kilometrin jälkeenkin. Sähköflekti ei toimi. Apukuskin puolimmainen takimmainen moottorin kumityyny näkyy myös jääneen kyydistä jossakin vaiheessa. (jos jollain löytyy ylimääräisiä...)
Anyway... käytin "mammuttia" dieselhuollossa ja kehtasivat väittää, ettei polttoaineensyötössä olisi vikaa. Nykiminen johtuu kuulemma muusta. Laite (pakokaasut) haisee aika pahasti tuoreelle / huonosti palaneelle polttoaineelle, mielestäni huomattavasti enemmän kuin muut diisselit. Kulutus kuitenkin ihan OK noin 7 litraa.
Nykimistä oli havaittavissa jo ostettaessa kesäkuussa hiukan, mutta vika on selvästi pahentunut viime aikoina. Käynnistyy myös huonosti, ehkä kolmannella yrityksellä varsinkin, jos seisoo päivän pihassa ajamatta. Lämpimänä lähtee ihan OK.
Korjattu jo takaisinkierrätyksen paluuletkut (vuoto) ja 1 risa hehku. Maksoi muuten 500 euroa. (sis. öljynvaihdon ja koneen puhdistuksen jollakin mikälie "vie tuhkatkin pesästä"- litkulla). Vikakoodit/valo näkyi tuosta 500 euron laskutuksesta sammuneen.
Ruiskutuspumppu vaihdettu Itävallassa 1,5 vuotta sitten edellisen omistajan toimesta (hintaan 3000e), joten ei syytetä jooko sitä vielä. Parhaat vikavinkit olleet tähän mennessä nuo imusarjan karstat sekä moottorin lämpötunnistin / johtosarja, mutta en ole ehtinyt ruveta kokeilemaan mikä tähän auttaisi. Nyt siis ajattelin kysyä ensin kokemuksia, kun tuo edellinen käynti korjaamolla oli melkoisen turha ja kallis.
Eli kysymys: koska tuo flekti ei käynnisty koneen kuumetessa ( ainoan kerran kuumentunut tuota puhdistusta tehtäessä, muuten käy aika kylmänä), niin voisiko tuossa lämpötunnistimessa olla vikaa, elikkä onko näillä asioilla ehkä jotakin tekemistä keskenään? Voihan flekti muutenkin olla pimeänä, en yhtään ihmettelisi... mutta tunnistinta tuota siis arvottiin puhelimessa mahdolliseksi viaksi tutun mekaanikon toimesta. Tätä voisi ehjällä kokeilla, mutten viitsi sellaista erikseen tilata vain koetta varten...
Koneessa on todella huonosti alavääntöä, joka saattaa olla ominaisuus, mutta mainitaan nyt kuitenkin.
Auto on pirun mukava ajaa ja tilava kuin oopperatalo, joten koetetaan korjata parissa viikossa (max 1 kk), jonka jälkeen menee vaikka paalaamoon, ellei vikaa löydy. Nimim. muuten menee terapiaan enemmän kuin uuteen mersuun...
Edullinen mekaanikko / vinkki asiantuntijapalveluista ( miel. Kymenlaaksossa) otetaan myös ilolla vastaan. Kaikissa korjaamoissa ei tosiaan näytä olevan ammattitaitoa kuten kuuluu.
Aiemmista viesteistä päätellen täällä on eräskin harrastaja hakannut päätään seinään dieselkoneiden tiimoilta, mutta kaikkien viestien läpikäyminen on hiukan liian vaivalloinen tehtävä tähän rakoon. (sorry)
Jos siis tulee mieleen mistä aloittaa ja mitä tehdä, niin lisäkysymykset ja vinkit ovat tervetulleita!
Sintra saatiin siis viimein korjaamolle kaikkien kiireiden jälkeen ja vika löytyi.
Tuosta imusarjan läppäsysteemistä oli 1 kpl läppiä irti ja imukanavat karstan tukkimia. Tuo kanava, jossa läppä oli "poikittain" oli tietty tukkeentunut entistä pahemmin. Lopputuloksena seossuhde persiillään ja auto savutti aina vaan enemmän. Oireellista on se, että vika ( nykiminen tasakaasulla) ei tullut kerralla, vaan alkoi tuntumaan pikku hiljaa. Outoa, mutta... elämä on.
Jos ei tällä parane, niin laitetaan ilmoitusta tuonne "ostetaan räjähteitä"- osastoon...
xxxxxxxxxxxx
Tapoihini ei enää nykyään kuulu käsien paskaaminen konehuoneessa tai nettipalstoilla itkeminen, mutta nyt on pakko hiukan joustaa ja avautua...
Eli ongelmana on Diesel Sintran 2.2 TD (v. 1999, ajettu 200tkm) nykiminen erityisesti alueella 2000-2500 varvia ja tasakaasulla. Savuttaa mukavasti sinistä savua 2500-3000 tasakaasulla (harvemmin muuten tulee tuijotettua taaksepäin lämä tiskissä, joten siitä en tiedä). Savuttaa ainakin kylmänä ja vielä useamman kilometrin jälkeenkin. Sähköflekti ei toimi. Apukuskin puolimmainen takimmainen moottorin kumityyny näkyy myös jääneen kyydistä jossakin vaiheessa. (jos jollain löytyy ylimääräisiä...)
Anyway... käytin "mammuttia" dieselhuollossa ja kehtasivat väittää, ettei polttoaineensyötössä olisi vikaa. Nykiminen johtuu kuulemma muusta. Laite (pakokaasut) haisee aika pahasti tuoreelle / huonosti palaneelle polttoaineelle, mielestäni huomattavasti enemmän kuin muut diisselit. Kulutus kuitenkin ihan OK noin 7 litraa.
Nykimistä oli havaittavissa jo ostettaessa kesäkuussa hiukan, mutta vika on selvästi pahentunut viime aikoina. Käynnistyy myös huonosti, ehkä kolmannella yrityksellä varsinkin, jos seisoo päivän pihassa ajamatta. Lämpimänä lähtee ihan OK.
Korjattu jo takaisinkierrätyksen paluuletkut (vuoto) ja 1 risa hehku. Maksoi muuten 500 euroa. (sis. öljynvaihdon ja koneen puhdistuksen jollakin mikälie "vie tuhkatkin pesästä"- litkulla). Vikakoodit/valo näkyi tuosta 500 euron laskutuksesta sammuneen.
Ruiskutuspumppu vaihdettu Itävallassa 1,5 vuotta sitten edellisen omistajan toimesta (hintaan 3000e), joten ei syytetä jooko sitä vielä. Parhaat vikavinkit olleet tähän mennessä nuo imusarjan karstat sekä moottorin lämpötunnistin / johtosarja, mutta en ole ehtinyt ruveta kokeilemaan mikä tähän auttaisi. Nyt siis ajattelin kysyä ensin kokemuksia, kun tuo edellinen käynti korjaamolla oli melkoisen turha ja kallis.
Eli kysymys: koska tuo flekti ei käynnisty koneen kuumetessa ( ainoan kerran kuumentunut tuota puhdistusta tehtäessä, muuten käy aika kylmänä), niin voisiko tuossa lämpötunnistimessa olla vikaa, elikkä onko näillä asioilla ehkä jotakin tekemistä keskenään? Voihan flekti muutenkin olla pimeänä, en yhtään ihmettelisi... mutta tunnistinta tuota siis arvottiin puhelimessa mahdolliseksi viaksi tutun mekaanikon toimesta. Tätä voisi ehjällä kokeilla, mutten viitsi sellaista erikseen tilata vain koetta varten...
Koneessa on todella huonosti alavääntöä, joka saattaa olla ominaisuus, mutta mainitaan nyt kuitenkin.
Auto on pirun mukava ajaa ja tilava kuin oopperatalo, joten koetetaan korjata parissa viikossa (max 1 kk), jonka jälkeen menee vaikka paalaamoon, ellei vikaa löydy. Nimim. muuten menee terapiaan enemmän kuin uuteen mersuun...
Edullinen mekaanikko / vinkki asiantuntijapalveluista ( miel. Kymenlaaksossa) otetaan myös ilolla vastaan. Kaikissa korjaamoissa ei tosiaan näytä olevan ammattitaitoa kuten kuuluu.
Aiemmista viesteistä päätellen täällä on eräskin harrastaja hakannut päätään seinään dieselkoneiden tiimoilta, mutta kaikkien viestien läpikäyminen on hiukan liian vaivalloinen tehtävä tähän rakoon. (sorry)
Jos siis tulee mieleen mistä aloittaa ja mitä tehdä, niin lisäkysymykset ja vinkit ovat tervetulleita!