C-rekord 1.9CIH->20SE
C-rekord 1.9CIH->20SE
Elikkä lähtökohta oli 2 ovinen C-rekord vuosimallia -72 jossa oli keulilla 1.9cih 4-pisteruiskulla ja vakio 4-pykäläisellä laatikolla.
Tarkoitus oli hommata tehokkaampaa tekniikkaa tuohon keulalle joten katse siirtyi 2.0 litraisiin ohc koneisiin. Omega oli luontevin vaihtoehto takaveroisuutensa takia joten sellaista hakuun. AVK:lta löytyikin sitten A-omppu sopivaan 300 euron hintaan joten ei muuta kuin kaupoille.
Konetta oltiin tuunattu jo alunperin kun sitä ruvettiin ihmettelemään. Koneessa oli tuollainen Irmscherin imusarja
sekä enemin ruiskuboxi
Ja alunperinhän tuohon kaavailtiin NE konetta jotta muutoskatsastus olisi ollut läpihuutojuttu mutta kone ilmeni sitten SE:ksi.
Kone istahtaa ihan helposti sisään lukuunottamatta öljypohjaa. Omegassa on ö-pohjan patti edessä kun reksassa pitää olla takana. Elikkä hakuseen meni etuveto asconan/kadetin ö-pohja, imuputki, öljytikku ja -putki. Sytkän osat kannattaa vaihtaa ennen kuin tuon upottaa sisään. Tosin tehtiin pieni tarkistusluukku tulipeltiin josta tuon kannen saa irti. Tuossa on tuo luukku jo tehtynä joten tilaa on ruhtinaallisesti
Kone piti saada aika alas että konepelti menee kiinni eikä kardaanitunnelia tarvitse repiä takapenkille asti auki. Ongelmaksi muodostui sitten se öljypohja. Se ottaa raidetankoon kiinni joten sitä piti muokata takareunastaan sopivaksi.
Johtosarjan kanssa tapeltiin hetkinen että saatiin liitettyä kaikki sähköt oikein. Muutaman sulakkeen, pari tuntia autodataa ja venäjän kielisen omega manuaalin kanssa saatiin kuitenkin kytkennät tehtyä. Pikkasen jännitettiin kaasu- ja kytkinvaijereiden sopivuutta mutta omegasta napatut vaijerit menivät polkimien kiinnikkeisiin ilman modifikaatiota!
Ainoa ongelma oli oikeastaan kardaani. Tuossa perä kuitenkin liikkuu pituussuunnassa kun perä nousee tai laskee niin jäykkä kardaani ei ole ratkaisu. Se rikkoisi perän, ristikot tai laatikon jollain aikataululla. Joten piti löytää sellainen kardaani jossa on liikkumavaraa elikkä ns. teleskooppi. Se löytyi sitten -49 dodgesta.
Omegan R25 laatikon kanssa jouduttiin tekemään vähän enemmänkin työtä:
Aika race -henkinen tuli tuosta kepin ja käsijarrun sijoituksesta.
Ja laitetta madallettiin sitten jonnin verran samalla.
sekä laitetaan vannetta alle. Sutimisen estona toimii 14-245/60 renkaat. Vanteet ovat ponusta ja letukan pikkujaolla. Tuossa reksassa on common akselit. Levityksiä tehdään tarpeen mukaan pyörän kaariin.
900 saabin penkit heitetään eteen. Huomaa lähes sävy-sävyyn . Tosin ovipahvit ja pilarit saavat toisen pinnoitteen talven aikana.
Tämä projekti jatkuu taas tässä..
Tarkoitus oli hommata tehokkaampaa tekniikkaa tuohon keulalle joten katse siirtyi 2.0 litraisiin ohc koneisiin. Omega oli luontevin vaihtoehto takaveroisuutensa takia joten sellaista hakuun. AVK:lta löytyikin sitten A-omppu sopivaan 300 euron hintaan joten ei muuta kuin kaupoille.
Konetta oltiin tuunattu jo alunperin kun sitä ruvettiin ihmettelemään. Koneessa oli tuollainen Irmscherin imusarja
sekä enemin ruiskuboxi
Ja alunperinhän tuohon kaavailtiin NE konetta jotta muutoskatsastus olisi ollut läpihuutojuttu mutta kone ilmeni sitten SE:ksi.
Kone istahtaa ihan helposti sisään lukuunottamatta öljypohjaa. Omegassa on ö-pohjan patti edessä kun reksassa pitää olla takana. Elikkä hakuseen meni etuveto asconan/kadetin ö-pohja, imuputki, öljytikku ja -putki. Sytkän osat kannattaa vaihtaa ennen kuin tuon upottaa sisään. Tosin tehtiin pieni tarkistusluukku tulipeltiin josta tuon kannen saa irti. Tuossa on tuo luukku jo tehtynä joten tilaa on ruhtinaallisesti
Kone piti saada aika alas että konepelti menee kiinni eikä kardaanitunnelia tarvitse repiä takapenkille asti auki. Ongelmaksi muodostui sitten se öljypohja. Se ottaa raidetankoon kiinni joten sitä piti muokata takareunastaan sopivaksi.
Johtosarjan kanssa tapeltiin hetkinen että saatiin liitettyä kaikki sähköt oikein. Muutaman sulakkeen, pari tuntia autodataa ja venäjän kielisen omega manuaalin kanssa saatiin kuitenkin kytkennät tehtyä. Pikkasen jännitettiin kaasu- ja kytkinvaijereiden sopivuutta mutta omegasta napatut vaijerit menivät polkimien kiinnikkeisiin ilman modifikaatiota!
Ainoa ongelma oli oikeastaan kardaani. Tuossa perä kuitenkin liikkuu pituussuunnassa kun perä nousee tai laskee niin jäykkä kardaani ei ole ratkaisu. Se rikkoisi perän, ristikot tai laatikon jollain aikataululla. Joten piti löytää sellainen kardaani jossa on liikkumavaraa elikkä ns. teleskooppi. Se löytyi sitten -49 dodgesta.
Omegan R25 laatikon kanssa jouduttiin tekemään vähän enemmänkin työtä:
Aika race -henkinen tuli tuosta kepin ja käsijarrun sijoituksesta.
Ja laitetta madallettiin sitten jonnin verran samalla.
sekä laitetaan vannetta alle. Sutimisen estona toimii 14-245/60 renkaat. Vanteet ovat ponusta ja letukan pikkujaolla. Tuossa reksassa on common akselit. Levityksiä tehdään tarpeen mukaan pyörän kaariin.
900 saabin penkit heitetään eteen. Huomaa lähes sävy-sävyyn . Tosin ovipahvit ja pilarit saavat toisen pinnoitteen talven aikana.
Tämä projekti jatkuu taas tässä..
-
- 'Senator'
- Viestit: 574
- Liittynyt: 06 Helmi 2005, 02:00
- Paikkakunta: garage
- Viesti:
voin kuitenkin vakuuttaa että on myös vaivan arvoinen muutos...kulku paranee ja kulutus tippuu,kumpikin reilusti.samalla myös ajettavuus paranee.varovasti veikkaan että näitä tämän suuntaisia muutoksia nähdään vielä paljon lisää-ToniH- kirjoitti:Tuommoinen koneen vaihto on itselläkin mielessä pyörinyt, mutta siitä on niin paljon vaivaa.
Todennäköisesti väärässä.
Törmättiin vähän ongelmiin kun ruvettiin lyömään konetta tulille. Ei käynyt kaikilla ja sitä selvitetään. Pitempää käyttöä häiritsee se että tärveltiin syyläriin reikä ja se on nyt kunnostettu
Eiköhän saada laite käyntiin viikonloppuna niin pääsee sitten niputtelemaan läjään. Niin ja sen kardaanin teko vielä. Katsotaan mihin kohtaan tulee se teleskooppi ja mistä kardaanin pätkistä tuo läjätään. Sitten kardaanitunnelin viimeistely, matot paikalleen, penkit sisään ja leimalle
kevättä odotellessa
Eiköhän saada laite käyntiin viikonloppuna niin pääsee sitten niputtelemaan läjään. Niin ja sen kardaanin teko vielä. Katsotaan mihin kohtaan tulee se teleskooppi ja mistä kardaanin pätkistä tuo läjätään. Sitten kardaanitunnelin viimeistely, matot paikalleen, penkit sisään ja leimalle
kevättä odotellessa
onko noiden cihhiläisissä syvennys koneen takapäässä,jos on niin mulla olis kuvia tuosta omasta muokatusta öljypohjasta millä menee c-kadettiin.Keme kirjoitti:Sattuisikohan sinulla olemaan kuvaa tuosta modatusta öljypohjasta ja onko tuo orggis moottorin kannatinkumeilla? Saisi vähän osviittaa omaan rojektiin.
Todennäköisesti väärässä.