B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.

B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja Hunni » 06 Heinä 2010, 23:02

Auto on:
B-Vectra, 98vm, 1600cm3, ilmastoinnilla.

Elikkäs olis tämmönen ongelma että puhallin toimi aluksi kaikilla nopeuksilla. Sitten meni mykäksi koko vehjes, ja vähän ajan päästä toimi taas normaalisti. Toimi noin 5 min kun taas meni mykäksi. Nyt ei sit ole toiminu sen jälkeen.

Katoin releet jotka mielestäni oli kunnossa. Sen jälkeen irrotin puhaltimen, ja testasin suoralla virralla ja se toimi normaalisti. Sit mittasin puhaltimen liittimestä virtamittarilla, joka näytti 12V kun puhaltimen asento oli 4. Sit kun käänti 0 asentoon niin luonnollisesti oli myöskin 0V.

Liittimen kun laittaa kiinni puhaltimeen niin ei tapahdu mitään. Johtoja olen heiluttanu eikä auttanu mitään.
Yritin myös hyppylangalla liittimestä puhaltimeen mut ei auttanu.

Eli missä mahtaa olla vika? Onko liitin mahdollisesti paskana?

Ja sit kysymys että mikä ihmeen osa on siinä puhaltimen kotelon rungossa kiinni? Siitä lähtee 2 lyijykynääkin ohkasempaa letkua ja siinä on virtaliittimelle paikka ja liitin on irti vieressä. Ilmeisesti jotain alipaine juttuja kun otti letkun irti niin piti semmosen tussauksen. Laitoin liittimen kiinni mutta mitään ei tapahtunu. Otin sit irti sen kumminkin.

Pikainen asiantuntemus olisi tarpeen koska 10.07 tarvis lähtee 300km päähän ajeleen. =)
Viimeksi muokannut Hunni päivämäärä 10 Heinä 2010, 01:43, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 18:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

ViestiKirjoittaja Jussi V » 06 Heinä 2010, 23:53

Lähteekös se puhallin pyörimään lakkoillessaan jos sitä käy kädellä ensin vähän avustamassa? Se virtaliitin lienee jotain ilmastointiin liittyvää, tai en ainakaan muista että omassa semmoista olisi. Alipainetta siellä on ainakin sisäkierron läpän ohjaamista varten.
Avatar
Jussi V
'Senator'
'Senator'
 
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

ViestiKirjoittaja Hunni » 06 Heinä 2010, 23:57

Ei lähe pyörimään vaikka pyöräyttää avuksi.

Ja se sisäilman kieroläppä toimii normaalisti vaikka siinä "ihme mötikässä" jonka nimeä en tiedä, ei se liitin olekkaan paikallaan.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 18:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

ViestiKirjoittaja Hunni » 09 Heinä 2010, 15:02

Eipä näytä kellään olevan ideoita. Täytyy opiskella taas itsenäisesti. :banghead:
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 18:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

ViestiKirjoittaja Robertx » 10 Heinä 2010, 01:10

Saattais olla vika itse puhaltimen katkaisijassa tai maadoitusvika. Kokeile antaa suoraan akusta virtaa puhaltimelle. Kokeile myös tuota jo kokeilemaasi liittimeltä suoraan puhaltimellae ja mittaa samalla jännite siitä liittimestä, mistä otat virtaa puhaltimelle.
Kokeile antaa myös maita sille puhaltimen toiselle puolelle... ruskea johdin liittimessä.

Se puhaltimen lähellä oleva osa saattaa olla sisäilmakierron solenoidiventtiili. Sisäilmankierrätyksen luukkua ohjataan alipaineella.
Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ
Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
 
Viestit: 15357
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

ViestiKirjoittaja e0101296 » 10 Heinä 2010, 01:50

"Ja sit kysymys että mikä ihmeen osa on siinä puhaltimen kotelon rungossa kiinni? Siitä lähtee 2 lyijykynääkin ohkasempaa letkua ja siinä on virtaliittimelle paikka ja liitin on irti vieressä. Ilmeisesti jotain alipaine juttuja kun otti letkun irti niin piti semmosen tussauksen. "

Kun puhallin on kerran kunnossa on vika "ihme mötikässä" eli nopeudensäätövastuksissa
Saat uudet Opel merkkiliikkeestä. Vaihtaminen on helppo toimenpide.
Kaikissa automerkeissä ja malleissa yleinen vika.
Voit tietysti ohittaa sen tilapäisesti jolloin puhallin toimii ainoastaan suurimmalla nopeudella.

Huomasin että otsikko muuttui: vika selvis.
Mikä vika oli ?
Ottaa muutkin sitten oppia.
Että: etuvastuksen liittimet olivat hapettuneet, sekä johdot ja liitin osittain sulaneet. OK
Viimeksi muokannut e0101296 päivämäärä 10 Heinä 2010, 02:00, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
e0101296
OCF Member 2014
OCF Member 2014
 
Viestit: 1184
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 20:13
Paikkakunta: Vaasa

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma

ViestiKirjoittaja Hunni » 10 Heinä 2010, 01:56

Eli otin etuvastuksen irti ja kappas, etuvastuksen liittimet oli aivan hapettuneet, sekä johdot ja liitin osittain sulanu! Ja on muuten pikkusen vittumainen vaihtaa johdot kun joutuu purkamaan ilmeisesti sisältä kojetaulun edestä pois.

Noh, nyt saa luvan toimia jonkin aikaa suoralla akkuvirralla. Laitoin ON/OFF katkasimen ja sulakkeen väliin. Puhaltaa tosin koko ajan nyt nelos nopeudella. Eipähän tule lämmin autossa kun laittaa vielä ilmastoinnin päälle.

Robertx kirjoitti:Se puhaltimen lähellä oleva osa saattaa olla sisäilmakierron solenoidiventtiili. Sisäilmankierrätyksen luukkua ohjataan alipaineella.


Eli mitä se mahdollinen solenoidiventtiili tekee kun kumminkaan siihen ei tule virtaa kun liitin on irti? Mutta sisäilmankierrätyksen luukku toimii kumminkin normaalisti.

Kun puhallin on kerran kunnossa on vika "ihme mötikässä" eli nopeudensäätövastuksissa
Saat uudet Opel merkkiliikkeestä. Vaihtaminen on helppo toimenpide.
Kaikissa automerkeissä ja malleissa yleinen vika.


Ihme mötikkä ei ole nopeudensäätövastus kun se on siinä moottorin vieressä. Tämä ihme mötikkä sijaitsee heti siinä raitisilmasuotimen kotelossa ulkopuolella. Robertx jo veikkailikin sisäilmakierron solenoidiventtiiliksi sitä.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 18:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja Robertx » 10 Heinä 2010, 11:53

Täytyy sanoa , että todella ikävä ja yllättävä vika puhaltimessa. Moisesta en muista lukeneeni täällä foorumilla.
Vaihtaminen saattaa onnistua ilman koko kojetaulun purkamista... toki mittaristoa, keskikonsolia ja hanskalokeroa joutuu purkamaan pois edestä.

Ihan fiksusti tuon ratkaisit tilapäisesti.

Jaa'a ... hankalampi juttu. Vectrassa on siellä edestä katsottuna äärimmäisenä vasemmalla sen tuulilasin alapuolisen muovin alla alipaineakku. Sieltä on jaettu alipainetta alipainetoiminnoille, joita ei tietääkseni ole kuin tuo sisäilmankierrätysläpän ohjaus ja jäähdytysnesteen sulkuventtiili.

Tuossa on sellainen mahdollisuus, että se on ihan turha. Vuosimallin 1998 aikana tuo järjestelmä jossain määrin muuttuu...
Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ
Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
 
Viestit: 15357
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja carmake » 10 Heinä 2010, 17:19

Itselläni oli myös samaa vikaa puhaltimessa, eli piuhaa hieman sulanut ja etuvastuksen muoviliitin oli myös hieman kärähtänyt. Purkaamolta etuvastus ja juuri ja juuri sain vanhat piuhat riittämään, että sain liitettyä pienellä patentilla etuvastuksen takaisin. Itsellä ainakin johdoissa ei käytännössä ole löysää yhtään, sen takia kenties pääsevät hankaamaan koriin ja sitä kautta oikosulkuun? Muuta syytä en tuolle sulamiselle ainakaan keksinyt. Kiinnostus ainakaan vielä ei riittänyt uusimaan johtoja, näytti siltä, että koko auton varmaan sais purkaa että pääsee niihin kunnolla käsiks. Kovilla pakkasilla veikkaan että sitten taas korjaillaan seuraavan kerran :wink:
Vectra B 2.0 sport -98
carmake
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 128
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01
Paikkakunta: Äänekoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja jorge » 11 Heinä 2010, 11:34

Itelläni on Vectra C -06 ja puhallin tekee kans tota sammuu-käynnistyy juttua. Missä tää kyseinen etuvastus sijaitsee?
jorge
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Heinä 2009, 10:16

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja carmake » 11 Heinä 2010, 14:44

jorge kirjoitti:Itelläni on Vectra C -06 ja puhallin tekee kans tota sammuu-käynnistyy juttua. Missä tää kyseinen etuvastus sijaitsee?



C-Vecusta ei tietoa, B-mallista löytyy konehuoneen puolelta tuulilasin keskeltä, raitisilmasuodattimen takaa. Eli siellä on puhallinmoottori, jonka vieressä etuvastus.
Vectra B 2.0 sport -98
carmake
'Admiral'
'Admiral'
 
Viestit: 128
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 15:01
Paikkakunta: Äänekoski

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja Robertx » 11 Heinä 2010, 15:16

C-Vectra :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... allin2.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... allin3.jpg
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... allin4.jpg

Puhallin siis hanskalokeron takana... automaatti - ilmastoinnilla varustetussa sitten tuskin on tuota sarjavastusta.
Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ
Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
 
Viestit: 15357
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja Jussi V » 13 Heinä 2010, 14:49

Robertx kirjoitti:Jaa'a ... hankalampi juttu. Vectrassa on siellä edestä katsottuna äärimmäisenä vasemmalla sen tuulilasin alapuolisen muovin alla alipaineakku. Sieltä on jaettu alipainetta alipainetoiminnoille, joita ei tietääkseni ole kuin tuo sisäilmankierrätysläpän ohjaus ja jäähdytysnesteen sulkuventtiili.

Tuossa on sellainen mahdollisuus, että se on ihan turha. Vuosimallin 1998 aikana tuo järjestelmä jossain määrin muuttuu...


Jäähdytysnesteen sulkuventtiilillä tarkoitat varmaan sitä lämppärinkennon kierron pysäyttävää venttiiliä? Mahtaisikos siitä kapistuksesta löytyä vähän lisää tietoa, kiinnostaa kun omasta sitä ei löydy ja kuumalla kelillä meinaa autoon sulaa. Missä malleissa niitä on ollut, mistä se pitäisi löytyä, ja oleellisimpana se alipaineohjaus, mistä se pitäisi napata?
Avatar
Jussi V
'Senator'
'Senator'
 
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja Robertx » 13 Heinä 2010, 17:59

Sitä juuri tarkoitan.
Tuossa selostusta :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... lvetxt.jpg
Kuvia Omegan venttiilistä:
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Valve1.jpg

http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Valve2.jpg

Syystä tai toisesta en nyt löytänyt Vectraa koskevia kuvia, mutta muistan nähneeni kyllä... ja varmaan jonnekin olen kopioinutkin... pitäis kaiketi tuolta photobucketista löytyä... liekö sitten lämpö sekoittaa pään :D
Kannattaa katsoa noista : http://s622.photobucket.com/home/roope4691/allalbums

Jokatapauksessa myöhemmän selityksen mukaan pitäis olla vain X25XE - koneella varustetussa, mutta mielestäni olen nähnyt myös kuvan, jossa oli X20XEV - koneella varustetussa.
Jokatapauksessa varmanpäälle löytyy Vectra B X25XE ja Omega B X25XE .
Yleensä ensin sähköisesti toimiva solenoidiventtiili, jolle alipaineletku alipaineakulta. Solenoidiventtiili ohjaa puolestaan alipainetoimista sulkuventtiiliä, joka on joko moottoritilassa tai heti lämmityslaitteen kennon päädyssä.
Kuten tuossa alun tekstiosassa selostetaan... sähköinen ohjaus tulee ilmastoinnin / ilmanvaihdon lämpötilansäädöltä.
Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Ex Vectra C2 1.9 CDTI , Vectra B2 Z22SE
Ex Vectra A1 + A2 C20NE
Ex Kadett E C16NZ
Avatar
Robertx
Vuoden Foorumilainen
 
Viestit: 15357
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: B-Vectran lämpöpuhallin ongelma *VIKA SELVIS*

ViestiKirjoittaja Hunni » 13 Heinä 2010, 22:26

Elikkä kun mulla nyt joku härveli sielä raitisilmakotelon vieressä on, johon tulee letkuja ja lähtee letkuja, ja siinä on liittimelle paikka, ja liitin irti.
Niin voiko sen liittimen laittaa kiinni, vai onko siitä mitään hyötyä? Sisäilman kiertoläppä toimii mun autossa moitteettomasti, joten siihen se ei ainakaan luulis vaikuttavan. Yritän päästä huomenissa ottamaan kuvan siitä kapistuksesta jos kerkiän, niin näätte sit minkä näkönen vehjes se on.
Ei tarvi olla iso vika kun se on päässä.
Opel Omega A Caravan 3.0 12V VM.-89 RIP
Opel Vectra 1.6 16v EcoTech VM.-98
Hunni
'Kadett'
'Kadett'
 
Viestit: 26
Liittynyt: 30 Tammi 2009, 18:24
Paikkakunta: Jämsänkoski

Seuraava

Paluu Ilmastointi ja lämmitys

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa